Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 522 23 24 25 2674 75 76 77 78
tracyjacks
14.03.2013 18:02:38
Mistäs muuten sais tilattua tukkutyyppisesti kieliä? Tässä omaa pienyritystä laittamassa pystyyn ja olisi mukava saada vähän kieliä varastoon. :) Vai kannattaako vaan tilata esim. T-kaupasta tms?
McNulty
14.03.2013 18:31:04
tracyjacks: Mistäs muuten sais tilattua tukkutyyppisesti kieliä? Tässä omaa pienyritystä laittamassa pystyyn ja olisi mukava saada vähän kieliä varastoon. :) Vai kannattaako vaan tilata esim. T-kaupasta tms?

Haluatko siis toimia vähittäiskauppiaana?
Sen tiedän että ainakin D'Addario ja EHX myyvät tuotteitaan "kenelle vain". Toisilla merkeillä on tiukemmat säädökset millä ehdoilla joku on maahantuoja tai jälleenmyyjä.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
tracyjacks
14.03.2013 18:45:16
McNulty: Haluatko siis toimia vähittäiskauppiaana?
Sen tiedän että ainakin D'Addario ja EHX myyvät tuotteitaan "kenelle vain". Toisilla merkeillä on tiukemmat säädökset millä ehdoilla joku on maahantuoja tai jälleenmyyjä.

Ei ihan. :) Tuli laitettua soitinhuoltoja varten toiminimi ja olisi kiva saada pajalle vähän kielisettejä valmiiksi, ettei aina pidä sitten käydä ostelemassa asiakkaille kieliä erikseen.
Imper
14.03.2013 22:59:58

McNulty: Miten tasalaatuisia Darcot ovat?

No emmä oo intonaatioruuveihin koskenut herranjestas vuosiin!:) Eivaan, sillon tällön kun sähkökitarat eksyvät kerran vuodessa kotiin, niin tsekkailen säätöjä niistä. Vire on kuitenkin aina vituillaan niin parempi opetella virittämään lennossa sointuja :)

Mutta niin, kai ne Darcot on sitten tasalaatuisia kun en oo huomannut mitään aivan kummallisuuksia niiden kanssa ikinä.
Everyone is a per-son
moi!lanen
25.03.2013 18:16:58
15-72. Just hyvät Doom musiikkiin :)
ReBeat
25.03.2013 18:30:58

Onko muuten tietoa olisko jossain kielissä erityisen lyhyellä matkalla nuo pallosta lähtevät alkupunokset? Tuli ensi kertaa vastaan sellainen tilanne, että tallablokissa on sen verran syvät reiät, että ernie pallin paksussa E:ssä tuli punos tallapalan ylimenokohdasta ylikin. Kieli soi sinänsä hyvin, mutta jää tietenkin muita korkeammalle. Jos löytyis lyhyemmällä alkupunoksella olevaa kieltä, niin voisin laittaa kokeiluun. Tai sitten täytyy laittaa joku soundimutteri sinne blokin sisään että kieli lähtee kauempaa liikkeelle.
Master Of The Universe
25.03.2013 22:16:21
Picato. Les Paulissa ysit. Stratossa kasit.
All I know is that any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-
Myrkky Nuoli
27.03.2013 09:45:11
Les Paulissa D-vireessä .11, Jazzmasterin talla/tremolosysteemillä .10 ja pääasiassa kaikissa muissa ysit. Monimutkasta puuhaa.
käsi
21.05.2013 19:20:10

Jäin ite pohtimaan kieli asioita kun lukasin blogin, muistaakseni custom soundsin sivuilta, aiheesta. Kun ilmeisesti kieliä valmistaa vain pari kolme tehdasta ja raaka kielet tuottaisi vain yksi firma Jenkeissä noille valmistajille. Muut maat tietenkin on asia
erikseen.

Muutamia kielimerkkejä ite olen kolunnut läpi. Nyt tosiaan ernie ballit on mulla käytössä pääsääntöisesti. En soundissa ole huomannut eroja esim d'addarioon mutta tuntuu vähän tasalaatuisemmilta. D'addariolla on ollu välillä mulla susi settejä.
Mutta, juuri noille firmoille tekee sen raaka kielen sama tehdas. Eli onkohan vaan markkinavoimat tehny kepposen mulle ja uskottelen ernien olevan parempi? Hinnassakin on tietenkin pieni ero.

Punoksissa ja niiden teossa on mahdollisesti ne erot. Ja laadun tarkkailussa vai onko?
Ehkä mainokset on parempia erniellä kuin d'addariolla.
mpekkanen
21.05.2013 19:49:40
Jos nyt ihan oikein muistan niin Ernie Ball ei itse valmista omia kieliään. Sitä en kyllä muista nyt tähän hätään kuka tai mikä se valmista on. Näin minulle kerrottiin joskus eräässä musiikkiliikkeessä parikymmentä vuotta sitten. Onhan se tilanne voinut toki muuttuakkin?....
käsi
21.05.2013 19:56:27

mpekkanen: Jos nyt ihan oikein muistan niin Ernie Ball ei itse valmista omia kieliään. Sitä en kyllä muista nyt tähän hätään kuka tai mikä se valmista on. Näin minulle kerrottiin joskus eräässä musiikkiliikkeessä parikymmentä vuotta sitten. Onhan se tilanne voinut toki muuttuakkin?....

Hyvinkin mahdollista. Tämä aihe alkoi kiinnostamaan kun sattumalta luin asiasta. Ja mitä enempi luki sen oudommalta homma tuntui. Monien kielimerkkien raaka aine tulee samasta paikasta. Saattaa olla että ne sitten punotaan samassa tehtaassa, mutta pakataan eri tuotemerkeille. Ja brändistä riippuen hinnassa on aika isokin ero
Gabe
21.05.2013 21:20:39
Itse olen perehtynyt tähän kielien valintaan jo useamman kuukauden ajan, ja kyllähän ne kielet vaikuttaa soundiin. Oma ehdoton suosikkini ainakin tällä hetkellä on D'Addarion Pure Nickel kielet. Näillä huomasin saavani paljon rikkaamman ja lämpimämmän soundin kuin normi kielillä.
käsi
21.05.2013 21:51:37

Oli hyvää juttua sulla tuolla kitaramaailmassa kielistä.

Aika paljon puhetta on täällä mnetissä esim putkien valinnasta ja niistä on spekuloitu vaikka kuinka paljon. Kielistä ei niinkään. Lähinnä kuka käyttää ja mitä. Ja ainakin eliksiirit on saanut "mnetin" hyväksynnän ja niitä kehutaan paljon.

The mapes piano string company valmistaa ydinlangan ilmeisesti ainakin ernie ball, dr, fender, sit, Ghs, rotosound, gibson, d'addario ja muutamille muille. Eli se on taitaaolla siis sama kaikilla noilla. Erot sitten tulee kun kieli tehdään kieleksi, eli punotaan.

Mulle tuli aikamoisena yllätyksenä kuinka erilailla pitäisi kielet valita sähkökitaran ja archtop kitaran välillä. Tähän mennessä oon yleensä hakenut samat kielet molempiin ja hyvin toiminut. Mutta tästä pääsenkin siihen että en esim d'addarion ja ernie ballien välillä ole huomannut muuta eroa kuin hinnan. No ehkä musta tuntuu siltä että Ernien kielet kestää vähän pidempään. Pitäisi varmaan tehdä omia testejä.

Mutta, pointti mulla enempi siinä, että kaikesta muusta soundeihin vaikuttavista tekijöistä puhutaan enempi kuin kielistä. Kielissäkin monesti argumentti on että joku merkki kestää pidempään kuin toinen. Vaikutus soundiin tai sopivuus tiettyihin kitaramalleihin jää sivuun. Mutta esim pedaaleista ja piuhoista löytyy todella paljon juttua. Sekä putkivahvistimien putkista ja niiden eroista.
Ssyba
21.05.2013 21:58:51
Ernie Ballin 8-setillä oon aina soittanu. Kevyt soittotuntuma ja kirkas soundi. Joskus kun jostain saa käteen kitaran missä on vaikka 10-setti niin ei tuu soittamisesta enää mitään. Eli tuskin noista pois tulee koskaan vaihdettua.

Ainoastaan kerran olen onnistunut löytämään Ernieltä viallisen kielisetin, jossa D-kieli oli jotenkin omituisesti "lintassa" monesta kohtaa, ja vire huojui valtavasti. Muuten on ihan priimaa ollut. Koskaan en oo muuten kieltä saanut poikki...
Karhu III, elämän nektariini...
Gabe
21.05.2013 23:30:30
käsi: Oli hyvää juttua sulla tuolla kitaramaailmassa kielistä.

Mutta, pointti mulla enempi siinä, että kaikesta muusta soundeihin vaikuttavista tekijöistä puhutaan enempi kuin kielistä. Kielissäkin monesti argumentti on että joku merkki kestää pidempään kuin toinen. Vaikutus soundiin tai sopivuus tiettyihin kitaramalleihin jää sivuun. Mutta esim pedaaleista ja piuhoista löytyy todella paljon juttua. Sekä putkivahvistimien putkista ja niiden eroista.

Kiitos, ja olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kielet unohdetaan monesti ihan täysin kun sitä kitaran soundia aletaan miettimään. Monesti kielten vaihto erilaisiin voisi auttaa jos soundiin haetaan jotain muutosta. Mutta suosittelen lämpimästi tutustumista erilaisiin kieliin, ne pitää kuitenkin aina säännöllisesti vaihtaa. Eikä tuo testailukaan juuri edes kukkarolle käy.
Jeszse
22.05.2013 08:12:08
moi!lanen: 15-72. Just hyvät Doom musiikkiin :)

Nyt kyllä.

Meidän toinen kitaristi käyttää 13-72 -settiä ja aattelin jo siitä et aivan kamala. :D Ite käytän samassa vireessä 11-58 -settiä.. :)
Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. » The Jasser Arafats «
Snowball iQ
23.05.2013 00:00:22
Ernie Ballin 10-46 on kyllä suosikki jostain syystä. Vähän kaiken näköisiä rautalankoja tullu kokeiltua eri merkkisiä mm. GHS Boomersseja, elixirejä mutta ne kesti liian kauan :), Daddarion 10-46 on kanssa yksi suosikki GHS .10 minulla kului pinnoite todella äkkiä ja tuntui että aivan kuin olisi käsijarru päällä soittaessa, taisi kestää päivän ja useamminkin kävi näin.. en sitten tiedä sattuiko useampi maanantai kappale peräkanaan vai mikä. Eri kokojakin tullut testattua mm. 008-38 sinne 012-53. 012 sarjaa tuli käytettyä useampi paketti, siinä oli kyllä runttaamista kun normi vireessä revitteli, mutta kyllä sormenpäät koveni aika lahjakkaasti ja välillä nahka hävisi otelaudalle ja joutui turvautumaan pikaliimaan pahimassa tapauksessa :)

Itse en soundillisesti kuule eroa kielien välillä muutakuin että .012 oli paksumpi soundi selvästi(mikä nyt on melkein itsestään selvyys) verratuna johonkin .008 settiin, ja henkilökohtaisesti olen huomannut että omassa käytössä jotkut kielet kestää vain kauemmin ja nuo Erniet toimii itselläni hyvin, ne kestää sopivasti ja eikä mene käsijarru päälle, itse tykkään nääs vaihtaa kielet suht usein. Se on vaan se uunituoreiden kielten soundi!.
hallu
23.05.2013 09:36:17 (muokattu 23.05.2013 09:38:01)
Soundillisesti en ihan kamalan suuria eroja kielissä huomaa. Teräspunos kuulostaa kyllä selvästi kirkkaammalta kuin nikkelipunos, mutta ei niin paljon että piäisi tonea säätää sen takia. Paksumpi kieli tuntuisi soivan tukevammin, mutta itse en kuule juurikaan eroa ,010 ja ,011 kielten välillä. Pidän kuitenkin ,011 setin soittotuntumasta enemmän kuin ohuempien. Tosin nykyisin käytän kampikitaroissa (Strato ja Carvin) ,010 settiä ja kiviperissä (tele ja lespaul) ,011 settiä. Kampikitaroissa olen saanut pikkuisen ohemmalla setillä säädöt miellyttävämmiksi (tremolon herkkyys ja vireenpito). Soundillisesti ei juuri merkitystä, mutta nuo ovat sitten mun venyttely ja hurjastelukitaroita:-).

Tuossa jazzlaatikossa käytän litteäksi punottuja kieliä joiden paksuus on mieluiten ,012 ja g-kielen pitää olla punottu. Tällaisten kielten saatavuus on niin satunnaista jopa isoissa musakaupoissa, että on ostettava sen merkkistä mitä sattuu olemaan (jos on). Akustisessakitarassa olen tykästynyt ja vakiintunut käyttämään pronssikieliä niiden kirkkaamman soinnin ja mukavemman soittotuntuman vuoksi. Olen akkarissa kokeillut myös jotain kultapinnoitettuja kieliä ja ne oli hyvät ja pitkäikäiset, mutta saatavuus oli huono. Akustisessa on vakiintunut käyttöön ,011 paksuinen setti koska puinen kitarani on niin herkkä että soi parhaiten vähän ohuemmalla setillä.

Kielimerkeistä en ole oikein päässyt edelleenkään jyvälle. Eri tyyppisissä kielissä ja eri paksuisissa kielissä huomaa eroja mutta merkkien välillä en soundi- tai tuntumaeroja ole huomannut. Ratkaisevaa on saatavuus ja muulaatu (mitä tulee merkkiin). Elixiriä tulee paljon käytettyä koska se on tässä osoittautunut luotettavaksi ja kestää pitkään ja sitä saa hyllystä tuosta naapurista (vantaanportin musafasulta). Rotosoundeja tuli kokeiltua usempiakin settejä, mutta ne eivät olleet yhtä kestäviä kuin elixirit ja kun elixirin liukkauteen tottui alkoi rotot tuntua vähän nahkeilta.

Viimeaikoina olen pohtinut josko tilaisi kieliä netistä isommassa erässä. Joku 10-20 settiä riittäisi minun käytössä varmaan moneksi vuodeksi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
250768
23.05.2013 11:15:17
hallu: Soundillisesti en ihan kamalan suuria eroja kielissä huomaa. Teräspunos kuulostaa kyllä selvästi kirkkaammalta kuin nikkelipunos, mutta ei niin paljon että piäisi tonea säätää sen takia. Paksumpi kieli tuntuisi soivan tukevammin, mutta itse en kuule juurikaan eroa ,010 ja ,011 kielten välillä. Pidän kuitenkin ,011 setin soittotuntumasta enemmän kuin ohuempien. Tosin nykyisin käytän kampikitaroissa (Strato ja Carvin) ,010 settiä ja kiviperissä (tele ja lespaul) ,011 settiä. Kampikitaroissa olen saanut pikkuisen ohemmalla setillä säädöt miellyttävämmiksi (tremolon herkkyys ja vireenpito). Soundillisesti ei juuri merkitystä, mutta nuo ovat sitten mun venyttely ja hurjastelukitaroita:-).

Tuossa jazzlaatikossa käytän litteäksi punottuja kieliä joiden paksuus on mieluiten ,012 ja g-kielen pitää olla punottu. Tällaisten kielten saatavuus on niin satunnaista jopa isoissa musakaupoissa, että on ostettava sen merkkistä mitä sattuu olemaan (jos on). Akustisessakitarassa olen tykästynyt ja vakiintunut käyttämään pronssikieliä niiden kirkkaamman soinnin ja mukavemman soittotuntuman vuoksi. Olen akkarissa kokeillut myös jotain kultapinnoitettuja kieliä ja ne oli hyvät ja pitkäikäiset, mutta saatavuus oli huono. Akustisessa on vakiintunut käyttöön ,011 paksuinen setti koska puinen kitarani on niin herkkä että soi parhaiten vähän ohuemmalla setillä.

Kielimerkeistä en ole oikein päässyt edelleenkään jyvälle. Eri tyyppisissä kielissä ja eri paksuisissa kielissä huomaa eroja mutta merkkien välillä en soundi- tai tuntumaeroja ole huomannut. Ratkaisevaa on saatavuus ja muulaatu (mitä tulee merkkiin). Elixiriä tulee paljon käytettyä koska se on tässä osoittautunut luotettavaksi ja kestää pitkään ja sitä saa hyllystä tuosta naapurista (vantaanportin musafasulta). Rotosoundeja tuli kokeiltua usempiakin settejä, mutta ne eivät olleet yhtä kestäviä kuin elixirit ja kun elixirin liukkauteen tottui alkoi rotot tuntua vähän nahkeilta.

Viimeaikoina olen pohtinut josko tilaisi kieliä netistä isommassa erässä. Joku 10-20 settiä riittäisi minun käytössä varmaan moneksi vuodeksi.

Saitemarket on hyvä pulju ja saa halvalla kieliä esim elixir pro pack 3 settiä 24,95 ja addariot myös halvalla.4-5päivää toimitus.Yli 100 euron ostoksissa ilmainen toimitus muuten joku 4euroo per tilaus.
Onhan noita. Kamat vaihtuu ja vain harvat jää.
jii.haanpaa
12.08.2013 06:38:35
Teemana tällä kertaa 'pure nickel'.

Olen nyt muutaman askillisen verran harrastellut Fenderin pure nickel-kielillä, kun halvalla sai! Tykkään todella vasta-asennetun nikkelikielen tummasta ja vahvasta soundista. Tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin noista fenderin kielistä lähtee tenho varsin nopeasti, jos eivät ehdi katkeamaan ennen sitä. Näillä harrastusmäärillä kielen kuoleentumiset eivät todellakaan ole aiemmin olleet mulle mikään ongelma.

Onko Fenderin nikkeleille tässä mielessä parempaa vaihtoehtoa vai onko kyseessä nikkelikielten ominaisuus yleensä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)