![]() 24.12.2014 19:56:34 | |
---|---|
Morri: Itsekin mietin tuota volapotikan asettelua R:n superstratoon ja toki olin huomannut että tuo perinteinen straton potikoiden sijoittelu toisinaan aiheitti tahatonta osumista volumepotikkaan. Juhan vinkistä laitettiin tuohon omaan volume aavituksen alemmaksi ja nyppäistiin toinen tone pois. Toimii tuossa todella hyvin, mutta silti perinteisessä stratossa potikat pitää olla just siinä kohtaa kuin ne on. Esim. tulevaan Aurora "pulliaiseen" ne tulee niin kuin ne kuuluukin olla. Kepeällä aasinsillalla.. Itse pyysin omaan Auroraan, että ne potikat mahdollisimman kauas. Enpä niitä kumminkaan käytä, joten joutavat pois tallan läheltä. | |
![]() 24.12.2014 20:30:31 | |
Metalkallo: Täytyy katsoa jos sitten kun teen oman setupin siihen. Kaulan liitoskohdan laatassa lukee steel adjustable neck ja numerot 1024067 made in japan. Onko mitään tietoa kaulasta? Fender stratocaster with synchroniced tremolo lukee kaulan yläpäässä. Fender sanan logo on hiukka tummanpunaisen värinen. Tuo on osista kasattu peli, eikä kaula tai kaulan laatta ainakaan ole vuodelta 1974, eikä laatta Fenderistä. Japanin Fendereissäkään ei laatassa lue noin, vaan Fender Japan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 24.12.2014 22:21:56 | |
Minulla on 2011 American standard, jonka kaula on omaan käteen hieman turhan siro. Radius on hyvä, mutta pitäisi olla enemmän puuta kourassa. Onko mitään American-standardia paksumpaa suositeltua maple-kaulaa johon voisi vaihtaa? | |
![]() 24.12.2014 22:43:06 | |
Metalkallo: Tarkoittaako ettei mun strato ole 74? Ei sillä että se olisi tärkeää tai että haluaisin sen olevan millä tosiaan ei ole mulle väliä onko, vaan ihan tiedon takia. Itse en tosiaan tiedä paljoa stratojen historiasta joten en osaa sanoa miltä vuodelta on? Myyjä vaan oli laittanut että 74. Vuosi ei kuitenkaan vaikuttanut ostopäätökseen. Kitara on kyllä todella vanhan ja ränsistyneen näköinen et voisi hyvin ehkä ollakin tuolta vuodelta, tai ainakin 80- luvulta. Niin ja tosiaan, tämä ei kait ole täysin kokonaan Fender, vain kaula on, rungosta en tiedä mikä tai mistä on? Myyjä arveli huoltajan maininnan takia olevan vanha Ibanez strato mikä voi olla ihan oikea veikkaus, mutta Fenderin kaulalla. Vai olisko kaulakaan Fenderin? Ainakaan lapa ei täsmää vuoteen -74. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 24.12.2014 22:57:05 | |
blues guitar: Vai olisko kaulakaan Fenderin? Ainakaan lapa ei täsmää vuoteen -74. Juu ei. Tuo ei ole isolapa mikä seitkääntluvulta pitäs olla. | |
![]() 24.12.2014 22:59:37 (muokattu 24.12.2014 23:02:04) | |
blues guitar: Vai olisko kaulakaan Fenderin? Ainakaan lapa ei täsmää vuoteen -74. Jaa-a, tiedä siitäkään täysin? Ainakin siinä lukee Fender, ja logo sekä tekstit näyttää että olisivat olleet siinä aina ja ovat kuluneet, eivät vaikuta myöhemmin painetuilta ja alta ei paista minkään toisen merkin tekstiä kuluneista kohdista. 74 kaula ei tosiaankaan kait ole koska ei ole sitä isompaa lapaa. Runko voi olla ehkä 74 ja luultavasti ibanez, mutta kaula voi olla myöhemmin vaihdettu tähän Fender malliin ja sitä juuri veikkaan itsekin. Eipä mulle kuitenkaan tärkeää ole onko Fender vai ei, kitara soi hyvin ja on muutenkin ihan hyvä et se riittää. :) Sitten jos ja kun irroittaa kaulan niin näkee ehkä rungon merkin tai aikakauden. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. | |
![]() 24.12.2014 23:23:40 | |
Metalkallo: Jaa-a, tiedä siitäkään täysin? Ainakin siinä lukee Fender, ja logo sekä tekstit näyttää että olisivat olleet siinä aina ja ovat kuluneet, eivät vaikuta myöhemmin painetuilta ja alta ei paista minkään toisen merkin tekstiä kuluneista kohdista. 74 kaula ei tosiaankaan kait ole koska ei ole sitä isompaa lapaa. Runko voi olla ehkä 74 ja luultavasti ibanez, mutta kaula voi olla myöhemmin vaihdettu tähän Fender malliin ja sitä juuri veikkaan itsekin. Eipä mulle kuitenkaan tärkeää ole onko Fender vai ei, kitara soi hyvin ja on muutenkin ihan hyvä et se riittää. :) Sitten jos ja kun irroittaa kaulan niin näkee ehkä rungon merkin tai aikakauden. Jep. Pääasia että soi. : ) Se riski siinä kuitenkin on, että jos joskus lähtee kiertoon, niin jossain vaiheessa joku voi yrittää myydä sitä Fenderinä. :( ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 24.12.2014 23:28:47 (muokattu 24.12.2014 23:32:13) | |
Vielä voisin kuitenkin kysäistä jos joku tietäisi täällä, että missä Fenderissä lavassa oleva "Fender" logo on tummanpunainen tai punainen väriltään? Tämä voisi ehkä selventää mikä Fenderin kaula on kyseessä. Muut tekstit on normisti mustalla. Koko nimi on siis Fender stratocaster with synchroniced tremolo. Fender logon lopussa on se pieni (R) eli rekisteröity tavaramerkki "merkki" (jos muistan oikein) eli luulisi olevan Fenderin kaula. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. | |
![]() 24.12.2014 23:35:13 (muokattu 24.12.2014 23:39:08) | |
Metalkallo: Vielä voisin kuitenkin kysäistä jos joku tietäisi täällä, että missä Fenderissä lavassa oleva "Fender" logo on tummanpunainen tai punainen väriltään? Tämä voisi ehkä selventää mikä Fenderin kaula on kyseessä. Muut tekstit on normisti mustalla. Koko nimi on siis Fender stratocaster with synchroniced tremolo. Fender logon lopussa on se pieni (R) eli rekisteröity tavaramerkki "merkki" eli luulisi olevan Fenderin kaula. Epäilisin että kaulaan on laitettu Fender decal, jotenkin tuo decal ja lapa ei sovi oikeen yhteen? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 24.12.2014 23:45:40 | |
Jos räpsäiset kuvat kaulan liittymästä (vaatii tietty kaulan irtiottoa, mutta onnistuu kun löysäät kielet ja vedät ne vaikka teipillä kiinni satulan yli, ja sit kaulan ruuvit vaan auki) ja lavasta mistä paremmin näkyy noi dekaalit. Niistä varmaan viisaat osaa sanoa onko aito fenkku ja miltä ehkä miltä vuodelta vai kopsu. | |
![]() 24.12.2014 23:53:37 | |
blues guitar: Epäilisin että kaulaan on laitettu Fender decal, jotenkin tuo decal ja lapa ei sovi oikeen yhteen? Tämä on myös oma veikkaukseni. Itse kitarahan voi toki tästä huolimatta olla vaikka miten hyvä, ja kun omistajalle kelpaa niin sehän on pääasia. | |
![]() 25.12.2014 00:05:29 | |
Metalkallo: Täytyy katsoa jos sitten kun teen oman setupin siihen. Kaulan liitoskohdan laatassa lukee steel adjustable neck ja numerot 1024067 made in japan. Onko mitään tietoa kaulasta? Fender stratocaster with synchroniced tremolo lukee kaulan yläpäässä. Fender sanan logo on hiukka tummanpunaisen värinen. Niin, 70-luvullahan ei Japanissa tehty Fendereitä, joten ei tuo kaulakaan oikein... Voisi kai kysyä, onko siinä mitään sen suuntaistakaan, jona se on sinulle myyty. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 25.12.2014 00:40:06 (muokattu 25.12.2014 00:50:34) | |
varakeef: Niin, 70-luvullahan ei Japanissa tehty Fendereitä, joten ei tuo kaulakaan oikein... Voisi kai kysyä, onko siinä mitään sen suuntaistakaan, jona se on sinulle myyty. Tässä on oppinut teiltä ihan mukavasti uusia asioita stratoista kyselemällä. :) Mutta juu, tiesin kyllä mitä ostin (kuten yleensäkin) eikä myyjä myynyt kitaraa Fenderinä vaan Ibanez/Grego merkkisenä johon suuntaan oli soitin huttusella veikattu myyjän mukaan. Kitara on siis aika varmasti vanha Ibanez strato, mutta kaula "voi olla" Fenderin ja ainut osa mikä olisi Fenderin. Mistään huijaamisesta ei ole kysymys vaan ihan rehellisestä kaupasta sekä myyjästä. En edes tiennyt/nähnyt Fenderin logoa lavassa ennen kuin otin kitaran ulos laukusta kotona et oli pienoinen mutta kiva yllätys. Se voi olla sitten että joku on aikoinaan hionut ibanez logon pois ja laittanut Fenderin tilalle, mutta ihmeen paljon vaivaa on kyllä ukko nähnyt jos näin on ja kunnolla on painattanut logon siihen. :D Tai sitten kaula on oikea Fender mutta laatta sekä virittimet Ibanezin. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. | |
![]() 25.12.2014 02:02:08 | |
Metalkallo: Se voi olla sitten että joku on aikoinaan hionut ibanez logon pois ja laittanut Fenderin tilalle, mutta ihmeen paljon vaivaa on kyllä ukko nähnyt jos näin on ja kunnolla on painattanut logon siihen. :D Tai sitten kaula on oikea Fender mutta laatta sekä virittimet Ibanezin. Loogisiin vaihtoehto lienee että siinä on ollut blankko merkitön irtokaula johon on sitten vain lyöty feikki Fenderin logo. Eli kyseessä lienee erinäisistä osista koottu palacaster. Jos puissa ei ole leimoja niin on aika mahdoton sanoa mistä ne on lopulta haalittu ja kuinka vanhoja ne ihan oikeasti ovat. Mutta edelleen, jos se on hyvin niin se on hyvä. Oliko muuten hintava? | |
![]() 25.12.2014 07:36:42 | |
Gabe: Loogisiin vaihtoehto lienee että siinä on ollut blankko merkitön irtokaula johon on sitten vain lyöty feikki Fenderin logo. Eli kyseessä lienee erinäisistä osista koottu palacaster. Jos puissa ei ole leimoja niin on aika mahdoton sanoa mistä ne on lopulta haalittu ja kuinka vanhoja ne ihan oikeasti ovat. Mutta edelleen, jos se on hyvin niin se on hyvä. Oliko muuten hintava? Näin minäkin uskoisin että kyseessä on joko Ibanezin kaula tai sitten tarvikekaula johon on laitettu Fenderin feikkidecal. Tuon tyylin Fender decalhan oli käytössä -70 luvun isolapaisissa Stratoissa, mutta kun tuossa on pikkulapa. Ja tosiaankin, eihän sillä ole merkitystä mitä siellä lavassa lukee, kunhan soi hyvin. Noita "feikki Fendereitähän" on maailma pullollaan ja varmaan monet niistä on hyviä ja soivia pelejä. Omasta palatelestä (Tokai/Warmoth) kuitenkin hioin Fenderin feikkilogon pois, koska halusin varmistaa ettei mun jälkeeni kukaan yritä myydä sitä Fenderinä, edes vahingossa. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
![]() 25.12.2014 11:26:46 | |
blues guitar: Näin minäkin uskoisin että kyseessä on joko Ibanezin kaula tai sitten tarvikekaula johon on laitettu Fenderin feikkidecal. Jep. Käsittääkseni yhdessäkään Fenderin stratossa ei ole 12. nauhan otalautamerkit noin kaukana toisistaan. Eikä se kaula muutenkaan Fenderiltä näytä... Mutta kuten sanottu, jos kaula on hyvä ja myyty ei-aitona-Fenderinä niin mitään ongelmaa ei ole... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 25.12.2014 11:46:32 | |
hallu: Pitää opetella potikoiden ja kytkinten paikat niin kyllä se käsi sinne tiensä löytää. Soittotyyli on aika merkittävä tekijä. Jos käden antaa tavallaan rennosti jatkaa kulkuaan alas tai alaviistoon niin se osuu kaikkeen mitä siellä on vastassa. Kaikki eivät soita sillä tyylillä, joten ne eivät edes ymmärrä mikä se ongelma tässä tapauksessa on. Lisäksi jos on tottunut palm mute -tyyliin eli kämmen nojaa tallaan niin se vaikeuttaa ongelmaa. Itse soittelenkin nykyisin stratolla niin, että olen siirtänyt soittoaseman lähemmäs kaulaa. Toisaalta joskus palm mutea tarvitsee jopa muussakin kuin hevissä, jolloin kannattaa harkita toisenlaisen kitaran hankkimista. | |
![]() 25.12.2014 12:01:54 | |
Krice: Toisaalta joskus palm mutea tarvitsee jopa muussakin kuin hevissä, jolloin kannattaa harkita toisenlaisen kitaran hankkimista. En kyllä kirveelläkään hahmota, miten palm-mutettaessa käsi voi osua volume-potikkaan? Huiskitko sillä kädellä niin paljon yli kaikista kielistä mutettaessa? | |
![]() 25.12.2014 12:49:55 | |
Metalkallo: Täytyy katsoa jos sitten kun teen oman setupin siihen. Kaulan liitoskohdan laatassa lukee steel adjustable neck ja numerot 1024067 made in japan. Tuo laatan teksti viittaisi johonkin muinaisen Matsumoku-konsernin tuotteeseen, kuten Vantage, Epiphone, Aria ja lukemattomia muita tuntemattomampia merkkejä. Sarjanumeron perusteella valmistusajankohta olisi helmikuu 1981. Joitakin Ibanezeja valmistettiin myös Matsumokun tehtailla, mutta en tiedä käytettiinkö niissä näitä laattoja koskaan. | |
![]() 25.12.2014 14:02:26 (muokattu 25.12.2014 14:24:53) | |
Gabe: Oliko muuten hintava? Ei ollut kuin sen 300e kovanlaukun kanssa, eli ei paha hinta tuosta. :) Alunperin oli 400e tuo kitara, mutta sovittiin myyjän kanssa hinta. blues guitar: Omasta palatelestä (Tokai/Warmoth) kuitenkin hioin Fenderin feikkilogon pois, koska halusin varmistaa ettei mun jälkeeni kukaan yritä myydä sitä Fenderinä, edes vahingossa. Jos myyn joskus tämän straton pois niin taidan tehdä saman mikäli osoittautuu ettei ole Fenderin kaula. Ibanezin kaula tuo ei ainakaan taida olla mitä olen tässä tutkinut netistä, ibanez kaulassa kun näyttäisi olevan tuo kaularauta suoja, ja tässä mun stratossa kaularaudansäätö on kaulan alapäässä, eikä yläpäässä ole mitään aukkoa tahi suojaa. Krice: jos on tottunut palm mute -tyyliin eli kämmen nojaa tallaan niin se vaikeuttaa ongelmaa. Itse soittelenkin nykyisin stratolla niin, että olen siirtänyt soittoaseman lähemmäs kaulaa. Toisaalta joskus palm mutea tarvitsee jopa muussakin kuin hevissä, jolloin kannattaa harkita toisenlaisen kitaran hankkimista. Kyllähän tuota palmu mutea tulee käytettyä aika ahkeraan joka tyylissä, aika hyvin sekin silti sujuu stratolla. Ainoastaan tuo pikkurilli osuu välillä volaan, ei muu käsi. Mutta olen itsekin nyt sijoittanut käden hieman edemmäs kaulaan niin ei osu mikään, silti se käsi kuitenkin hakuilee sinne tallaan päin automaattisesti välillä. :D Max Leistung: Tuo laatan teksti viittaisi johonkin muinaisen Matsumoku-konsernin tuotteeseen, kuten Vantage, Epiphone, Aria ja lukemattomia muita tuntemattomampia merkkejä. Sarjanumeron perusteella valmistusajankohta olisi helmikuu 1981. Joo, jotenkin itsekin ajattelen et voisi olla jostain 80- luvulta enemmänkin, kuten muistaakseni yhdessä aiemmassakin viestissäni tokaisin. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)