Aihe: Blackstar HT-5H nuppi/combo
1 2 3 4 522 23 24 25 2635 36 37 38 39
aristoteles666
28.08.2010 00:45:10

Tuomoo: Ei se ainakaan hyväks oo nupille soittaa ilman kaiutinkuormaa. Itsellä on pari kertaa unohtunut kaapit irti, mutta ei mikään paikka ole hajonnut. Teholtaan tuo on kuitenkin niin pieni, että ei ole suurta vaaraa muuntajien kärähtämisestä, mutta siltikin aina kannattaa varmistaa että kaapit taikka kuulokelähdön plugi on kiinni. Käsittääkseni tehokkaammissa koneissa kannattaa varoa paljon enemmän kuormatta käynnistämistä, niistä saattaa tulla käyttösavut pihalle herkemmin.

Footswitchistä vielä sen verran, että muistaakseni melkein mikä tahansa latch-tyyppinen pedaali toimii. Itsellä ainakin on käytössä SPDT-painikkeella toimiva kanavanvaihtaja. Eli siellä on tuollainen. http://www.effectsconnection.com/oscommerce/images/SPDTFootswitch.jpg

samalla tavalla tosta tulee, se muuntaja käämitään sen tehon mukaan, eli yhtä vähän ne kestää.
The Clansman
28.08.2010 17:04:51
Ja toimiiko nupissa ihan joku random footswitch?

Minun kokemuksen mukaan melko ranttu on jalkapolkimien suhteen. Esimerkiksi kahden napin Ibanesia piti polkea kadesti ennenkuin kanava vaihtui.
Hyvin suunniteltu on varmasti röydetty.
Jusb
29.08.2010 01:32:35 (muokattu 29.08.2010 01:33:49)
Onko mahdollista, että menee joku mönkään, jos kytkee jonkun footswitchin nuppiin, joka ei ole sille tarkoitettu / ei toimi siinä?
Knoppix
29.08.2010 12:07:04
Jusb: Onko mahdollista, että menee joku mönkään, jos kytkee jonkun footswitchin nuppiin, joka ei ole sille tarkoitettu / ei toimi siinä?

Tossa ei mun mielestä voi syntyä mitään vaara tilannetta nupille eikä käyttäjälle.
Footswitch ei vaan tee mitään. Useimmiten kuitenki kaikki yksinappiset kytkimet toimivat samalla tavalla. Joten niiden vaihtelu on helppoa.
Johannes
9292
29.08.2010 17:01:49

Eilen soitin keikan HT-5 nupilla joka oli kytketty johonkin 4x12 kaappiin. Varsin mukavasti ärjyi ja rokkasi. Hyvä vehje (myös) keikkakäytössä.
elwood66
06.09.2010 18:45:05 (muokattu 06.09.2010 18:47:03)

Rijkardo:

En mä nyt hienoilla termeillä osaa kuvata että miten soundit muuttui, mutta mun mielestä ainakin vanhaan originaali elementtiin verrattuna sieltä vaihdon yhteydessä katosi semmoinen korkeiden äänien piikki... semmoinen mikä ainakin itteeni ärsytti. Muutenkin tuo koko soundi high gain asetuksella (boostina käytän Barberin direct drivea) pysyy "kasassa", semmoinen sana mulla tuli heti mieleen. Tykkään kyllä kovasti tuosta Greenbackista. Soittoilo kasvoi taas uudestaan.

Aiempiin pohdintoihini viitaten, mullekin tuli henkilökohtainen varmuus nyt.... Greenback 10" on vaihdettu ja yllätyinkin ton combon sangen helposta purkamisesta, koko vahvistin irtoo takalevyn mukana ja kommelluksitta.

Kyllä se on sukua 12":n - serkuilleen 2 x 12 - kaapissani, mikä nyt on tietysti luonnollista.

Greenbackilla soundi "herkistyi" laakista - nyt saa Love Rockin humbbareilla (SD:n Jeff Beck ja Jazz) jo pienellä särötyksellä ja suht' pienellä masterilla semmosen mukavan pyöreen early-ZZTop - soundin. Säröä lisää ja edelleen soundi pysyy - tosiaan - "kasassa", se on se sana, mikä mullekin tulee mieleen.

Tele-projektin kruunannut Lindy Fralinin SP-43 tallassa suorastaan rakastaa tota pönttöä. Mikki on pikkasen hotimpi ykskelainen, ehdottomasti Tele-mikki parhaasta päästä. Telen puhtaisiin soundeihin tuli myös parannusta merkittävästi, kaulassa on SD:n STR-1.

Eli HT-5:n irtokaappiinkin ehdottomasti suositeltava ämyri.
Mikä ei tapa, se v-uttaa!
Vladi
06.09.2010 19:31:16
Mitäs tästä kannattaa maksaa käytettynä? Saattais tulla väliaikaseks häkkyräks ennenku saa rahat kasaan muita hankintoja varten.
Kyllä se siitä.
elwood66
06.09.2010 20:43:58 (muokattu 06.09.2010 20:48:24)

Vladi: Mitäs tästä kannattaa maksaa käytettynä? Saattais tulla väliaikaseks häkkyräks ennenku saa rahat kasaan muita hankintoja varten.

Täälläkin näyttää muutama olevan myynnissä, nuo alimmat hinnat (uuden karheista?) ei kaiketi oo erityisen "off" (tuo 280 egen combo soitettu "muutamia tunteja"). Nämä "nousevan auringon" suunnasta (HT-5 kasattu Koreassa) tulevat vehkeet eivät yleensä kasva arvoa vuosien mittaan - jollei sitten 30 vuoden päästä näitäkin kumarrella "vintagena"...

Uuden combon hinta T-kaupasta rahteineen 371 e (jollei tilaa 398 e:lla vähän muutakin). Hyvähän tuo käytetty olis aina testata, mutta jos takuu voimassa, on se kaiketi jonkilainen tae. Itse ostin Suomesta uutena n. 1,5 kk sitten 385 euroon combon ja höystin sitä Celestionin Greenbackilla justiinsa - nyt se miellyttää combonakin paremmin.

En ole ite ainakaan luopumassa - toimii kotona ja kämpälläkin - isomman kaapin ja/tai pelkällä etusella työnnettynä isomman ENGL:n päätteen läpi. Kakkosena tai väiaikaisena vaihtoehtona ei varmaankaan hassumpi.

Ostaessa sen tilin tekee - harvemmin myydessä... näissä vermeissä J ; )
Mikä ei tapa, se v-uttaa!
askomiko
23.09.2010 19:06:18 (muokattu 23.09.2010 19:32:25)
Mie tarviin nyt isompaa, eli 20 tai 40w comboa. Kaupassa mitä rämpyttelin, niin 40:ssa oli koko ajan semmonen rasittava piikkisirinä yläpäässä, ja päädyin tykkäämään 20:sta enemmän. Toisaalta nelikympissä oli mukavammat cleanit. Noissahan on eri kajarit, onko kukaan testannut vaikkapa nuppimalleja samalla kaapilla, jotta onko ero kajarin syy, vaiko vahvarin? Pitänee kysyä molemmat oikeaan testiin autotalliin.

HT5 lähti myyntiin justiinsa, kuka ostaa? :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Vladi
23.09.2010 19:31:40
Muutaman viikon oon nyt tuon HT-5 nupin omistanu. Hyvänkuuloinen peli. Pitäis vaan jaksaa modata tuo jalkakytkin, jotta sais laitettua pitemmän piuhan. Niin ja putkia pitäis kokeilla, tällä hetkellä etusess EHX:n 12ax7 jolla puhdas kanava on heti hieman säröllä humbukkerikitaralla. Oisko JJ:n putki parempi?
Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
23.09.2010 20:36:50 (muokattu 23.09.2010 20:37:17)

Vladi: Muutaman viikon oon nyt tuon HT-5 nupin omistanu. Hyvänkuuloinen peli. Pitäis vaan jaksaa modata tuo jalkakytkin, jotta sais laitettua pitemmän piuhan. Niin ja putkia pitäis kokeilla, tällä hetkellä etusess EHX:n 12ax7 jolla puhdas kanava on heti hieman säröllä humbukkerikitaralla. Oisko JJ:n putki parempi?

JJ:n etunen mulle kaupattiin Uraltonelta just smoothimpaa soundia varten puhtaalle kanavalle... Olikos vielä niin, etteivät nuo Zeizeit säröydy niin helposti?

E: Enpä ole tosiaan vieläkään saanut tuota etusputkea asennettua :P
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Vladi
23.09.2010 20:49:03
sikki-six: JJ:n etunen mulle kaupattiin Uraltonelta just smoothimpaa soundia varten puhtaalle kanavalle... Olikos vielä niin, etteivät nuo Zeizeit säröydy niin helposti?

E: Enpä ole tosiaan vieläkään saanut tuota etusputkea asennettua :P

Jepa, vois kokeilla. Eipä ole kallis putkilo. :)

Äänittelin tänään omaksi ilokseni ja naapureiden vihaksi pari säröpätkää sen kummemmin suunnittelematta ihan vain kokeillakseni millaista ääntä siitä tarttuu nauhalle. Ja iha hyväähän siitä tarttui, vaikka toki säädettävää vielä olis:

http://maihinnousu.net/s/9046

Kitarana tuttu Star Sapphire, kaappi Bluetone 1x12 suljettu Greenbackilla, Shure sm58, viimeisessä pätkässä boostia Biyang tubescreamerilla. Ei millään lailla jälkikäsitelty.

(Jostain syystä ainakin minulla maihinnousu.netin versio pätkii, mutta kun lataa koneleelle niin ei pätki enää. )
Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
23.09.2010 21:06:09 (muokattu 23.09.2010 21:06:29)

Aika napakka ja keskialuepainotteinen soundi, toimii. 1x12-kaappi vaikuttaa salettiin just tohon soundin kokoon... Tolla jutulla erottuisi varmasti bändin seasta mainiosti.

E: Ei pätkinyt klippi mulla.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
YAMAHA
23.09.2010 21:37:59
Joo sivutetaan hieman aihetta..eli minulla on tälläinen setti : blackstar ht-5 nuppi-SD-1
Buusterina ja Visual sound route 66 ja tc poly tone mittari ja efektilenkissä
Boss RE-20 ja Visual sound H2O.
eli kytkentä järjestys Kitara-tc mittari-Route 66--Boss SD-1---Blacstar ht-5 inputtiin ja nuo edellämainitut siis lenkissä..Ostin tuon Boss NS-2 (ei vielä kotona)
Mutta kysymys ...Mihin väliin tuon kannataisi tuupata ja miten (siis NS-2)
mika
9292
23.09.2010 22:53:28

Vladi: Jepa, vois kokeilla. Eipä ole kallis putkilo. :)

Äänittelin tänään omaksi ilokseni ja naapureiden vihaksi pari säröpätkää sen kummemmin suunnittelematta ihan vain kokeillakseni millaista ääntä siitä tarttuu nauhalle. Ja iha hyväähän siitä tarttui, vaikka toki säädettävää vielä olis:

http://maihinnousu.net/s/9046

Kitarana tuttu Star Sapphire, kaappi Bluetone 1x12 suljettu Greenbackilla, Shure sm58, viimeisessä pätkässä boostia Biyang tubescreamerilla. Ei millään lailla jälkikäsitelty.

(Jostain syystä ainakin minulla maihinnousu.netin versio pätkii, mutta kun lataa koneleelle niin ei pätki enää. )

Mukavan rouhea rokkisoundi ja napakka, mikähän tuohon vaikuttaa kun itsellä tuuttaa vähän enempi löysää soundia pihalle? Itsellä Framuksen 112 kaappi missä sisällä Celestionin G12T-Hot 100 ämyri ja kaappi on puoliavoin. Pitäisikö kaapista värkätä suljettu vai auttaisiko elementin vaihto. Putket ovat alkuperäiset.
Tuomoo
24.09.2010 08:07:02
9292: Mukavan rouhea rokkisoundi ja napakka, mikähän tuohon vaikuttaa kun itsellä tuuttaa vähän enempi löysää soundia pihalle? Itsellä Framuksen 112 kaappi missä sisällä Celestionin G12T-Hot 100 ämyri ja kaappi on puoliavoin. Pitäisikö kaapista värkätä suljettu vai auttaisiko elementin vaihto. Putket ovat alkuperäiset.

Kannattaa aluksi kokeilla etuasteputken vaihtoa, se on kuitenkin helpoin ja halvin tapa saada tiukempaa soundia ulos. Mulla ainakin oli ostohetkellä todella laiha putki kiinni, koko vahvistin ei oikeastaan ees säröytyny sillä. Nyt etusessa on kiinni Tung-Sol. Ainakin säröjä löytyy jos ei muuta.
>< (((((*>
Vladi
24.09.2010 09:11:33
9292: Mukavan rouhea rokkisoundi ja napakka, mikähän tuohon vaikuttaa kun itsellä tuuttaa vähän enempi löysää soundia pihalle? Itsellä Framuksen 112 kaappi missä sisällä Celestionin G12T-Hot 100 ämyri ja kaappi on puoliavoin. Pitäisikö kaapista värkätä suljettu vai auttaisiko elementin vaihto. Putket ovat alkuperäiset.

Tattista!

Mä oon pitkään miks mun soundit kuulostaa ainakin hyvin samanhenkisiltä eri vahvareilla ja oon tullu siihen tulokseen, että kitara vaikuttaa PALJON. Tuon Sapphiren ominaissoundi tunkee läpi jopa microcubesta, joten sillä on varmasti osansa.

Kuten Tuomoo tossa suositteli, vaihda ainakin etusputki. Ei ole iso investointi. Puoliavoin rakenne on äänitysmielessä selvästi löysempi, mutta sitä voi kompressoida bassoa vähentämällä. Viimeisessä klipissä oli tosiaan tubescreamer-henkinen pedaali edessä, volat täysillä, tone klo 15 ja gain nollassa. Itse vahvarista säröä ei oo paljoakaan jolloin erottelevuus säilyy.

Heitän ulkomuistista tähän nuo asetukset, kaikki kolme pätkää vedetty samoilla asetuksilla pelkkää gainia lisäämällä.

Vasemmalta oikealle:

ISF klo 13
Treble klo 14.30
Middle 12.30
Bass 14.00
Volume sen verran kun kerrostalossa voi soittaa
Ekassa pätkässä gain klo 08.30 tietämillä, toisessa klo 10.00 tietämillä ja kolmennessa vedetty tuohon kakkosklipin soundin päälle tubescreamer.

Tuntuu, että ei oo vielä kaikki potentiaali tuosta nupista löydetty, mikä on hyvä. Mulle on tulossa vielä jossain vaiheessa kaksi oversized-henkistä 1x12-kaappia joihin kumpaankin on mahdollisuus laittaa umpinainen tai 1/3 avoin rakenne. Niillä onkin sitten mainio testailla! :)
Kyllä se siitä.
vänkylä
24.09.2010 14:12:09
askomiko: Mie tarviin nyt isompaa, eli 20 tai 40w comboa. Kaupassa mitä rämpyttelin, niin 40:ssa oli koko ajan semmonen rasittava piikkisirinä yläpäässä, ja päädyin tykkäämään 20:sta enemmän.

Mullakin oli pari päivää testissä toi 40w combo ja saman huomion tein yläpään sirinästä.Cleani puoli oli paljon parempi kuin särö puoli ja tuntui aika pikkuiselle noi Blackstarin 40w koska Kochin Studiotone(combo) jyräsi sen mennen tullen.Saattaahan se olla että Kochissa on herkemmät elementit tjms.mutta se jäi niin tehoiltaan kuin soundeiltaan selvästi Kochille.
9292
24.09.2010 15:06:03

Tuomoo: Kannattaa aluksi kokeilla etuasteputken vaihtoa, se on kuitenkin helpoin ja halvin tapa saada tiukempaa soundia ulos. Mulla ainakin oli ostohetkellä todella laiha putki kiinni, koko vahvistin ei oikeastaan ees säröytyny sillä. Nyt etusessa on kiinni Tung-Sol. Ainakin säröjä löytyy jos ei muuta.

Kiitosta sulle ja Vladille. Pitää tosiaan kokeilla, sillä eihän tuo nykyisellään ihan mitään hirmusäröjä anna ja sekin on osittain semmoista löysää surinaa jos saa liioitella. Perussoundihan tuossa vehkeessä on erittäinkin terve, siksi en ole kiertoon laittanut. Pitääpä tässä joku päivä tilata tuohon uutta etusputkea ja katsoa mitä tapahtuu.
Grugi
24.09.2010 15:11:46
9292: Kiitosta sulle ja Vladille. Pitää tosiaan kokeilla, sillä eihän tuo nykyisellään ihan mitään hirmusäröjä anna ja sekin on osittain semmoista löysää surinaa jos saa liioitella. Perussoundihan tuossa vehkeessä on erittäinkin terve, siksi en ole kiertoon laittanut. Pitääpä tässä joku päivä tilata tuohon uutta etusputkea ja katsoa mitä tapahtuu.

Tung-Sol mullakin nupissa kiinni ja kyllä sillä säröä lähtee enemmän kun alkuperäisellä tuubilla.
SDMF
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)