![]() 21.10.2017 19:26:51 | |
---|---|
Nyt on vain yksi "Marshall" mulla jäljellä. Vanha kasarikombo 5010 Master Lead Combo, jonka rakensin uusiksi. Nyt se on JCM818 eli 18-wattinen 2303-etuasteella ja EL84-pääteputkilla. Kajarina on WGS ET65. Melkein sama soundi kuin oikeassa 2203:ssa paitsi ei bassoa ja syvyyttä ihan samalla tavalla. Kuitenkin 400 egellä itse duunattu vahvari jolla heittää keikkaa. Kumma miten tuo 18w riittää rokkibändissä. On mulle paljon rakkaampi kone kuin kaupasta ostetut. Ehkä laitan vielä PPIMV tai VVR. | |
![]() 21.10.2017 19:28:41 (muokattu 21.10.2017 19:33:35) | |
von spets: Kumma miten tuo 18w riittää rokkibändissä. Miulla on 5w. Volume klo 12. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 14.07.2019 21:29:39 | |
Nostetaas tätä hiukan, kun kävipä niin että tuli itselle uusi marsukokemus pitkästä aikaa. Vajaan pari viikkoa on nyt tullut maisteltua Silver Jubilee half-stackia vuodelta -88, eli ihan viimeisiä valmistettuja harmulaisia kunnes niistä tuli mustilaisia. 2550 on nuppi, eli tuo tehoiltaan pienempi 50w versio normikopassa ja kaverina 2551A-komero T75-tötteröillä. Onhan tää kyllä aikas kova laitos. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 14.07.2019 21:57:45 | |
Gary the pine: Nostetaas tätä hiukan, kun kävipä niin että tuli itselle uusi marsukokemus pitkästä aikaa. Vajaan pari viikkoa on nyt tullut maisteltua Silver Jubilee half-stackia vuodelta -88, eli ihan viimeisiä valmistettuja harmulaisia kunnes niistä tuli mustilaisia. 2550 on nuppi, eli tuo tehoiltaan pienempi 50w versio normikopassa ja kaverina 2551A-komero T75-tötteröillä. Onhan tää kyllä aikas kova laitos. Varmasti. Kauhea gääs. =/ Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why | |
![]() 15.07.2019 19:10:57 | |
Jees, itellä 2554 jubilee -88 combosta tehty nuppi. Eipä siitä oikeen huonoa sanottavaa ole. Toki mut on joskus jo haukuttu täälläkin kun nupin siitä tein, mutta oli "pakko" kun alaosa oli kärsinyt vesivahingosta ja tötterökin aivan paskottunut. Nyt on pieni ja kompakti. | |
![]() 15.07.2019 23:04:07 (muokattu 15.07.2019 23:07:42) | |
Gary the pine: 2550 on nuppi, eli tuo tehoiltaan pienempi 50w versio normikopassa ja kaverina 2551A-komero T75-tötteröillä. Mulla on isompi 2555 mustana. Siinä on puolituksella 100/50 wattia (sinulla 50/25W), mutta en ymmärrä mitä Jubileessa on hyötyä tästä tehon puolittamisesta? Minusta 100 watin asetuksella voi soitella ihan helposti kotisoittovoluumeilla. Mikäli soittaa slow output puolella särö tuntuu hiukan huonommalta vähän kuin olisi putket lopussa. Omat putket on juuri vaihdettu, ja samanlainen se on ollut aina. En ole löytänyt netistä tyydyttävää vastausta onko Jubileen slow ja high outputin ainoat erot tehossa, vai tuleeko siinä mukana samaa eroa kuin on JCM 800:n high ja low sensitivityssä? Tässä uusimmassa Marshallissani Vintage Studiossa olen soittanut koko ajan 5w asetuksella 20w sijaan, mutta se on eri asia kun päätettä pitää kurittaa särön takia. Jubileessa vahvarin puolituksen ainut vaikutus vaikuttaisi olevan ainoastaan huonompi soundi. Oletko havainnut samaa ilmiötä omassa 2550 nupissasi? | |
![]() 15.07.2019 23:16:34 | |
The Jack: Mulla on isompi 2555 mustana. Siinä on puolituksella 100/50 wattia (sinulla 50/25W), mutta en ymmärrä mitä Jubileessa on hyötyä tästä tehon puolittamisesta? Minusta 100 watin asetuksella voi soitella ihan helposti kotisoittovoluumeilla. Mikäli soittaa slow output puolella särö tuntuu hiukan huonommalta vähän kuin olisi putket lopussa. Omat putket on juuri vaihdettu, ja samanlainen se on ollut aina. En ole löytänyt netistä tyydyttävää vastausta onko Jubileen slow ja high outputin ainoat erot tehossa, vai tuleeko siinä mukana samaa eroa kuin on JCM 800:n high ja low sensitivityssä? Tässä uusimmassa Marshallissani Vintage Studiossa olen soittanut koko ajan 5w asetuksella 20w sijaan, mutta se on eri asia kun päätettä pitää kurittaa särön takia. Jubileessa vahvarin puolituksen ainut vaikutus vaikuttaisi olevan ainoastaan huonompi soundi. Oletko havainnut samaa ilmiötä omassa 2550 nupissasi? Tehonpuolitus on pentode/triode kytkin. Pentode-modessa sisäiset voltit putkille täysillä ja triode-modessa niitä on pudotettu snadisti jolloin ulostuloteho on about puolessa. Ja siksi saundi myös kärsii. Tarkemmin en osaa selostaa kun en asian päälle täysin ymmärrä. Ehkä joku vahvistinguru vois avata asiaa enemmän selkokielelle. "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell | |
![]() 15.07.2019 23:47:00 | |
The Jack: Mulla on isompi 2555 mustana. Siinä on puolituksella 100/50 wattia (sinulla 50/25W), mutta en ymmärrä mitä Jubileessa on hyötyä tästä tehon puolittamisesta? Minusta 100 watin asetuksella voi soitella ihan helposti kotisoittovoluumeilla. Mikäli soittaa slow output puolella särö tuntuu hiukan huonommalta vähän kuin olisi putket lopussa. Omat putket on juuri vaihdettu, ja samanlainen se on ollut aina. En ole löytänyt netistä tyydyttävää vastausta onko Jubileen slow ja high outputin ainoat erot tehossa, vai tuleeko siinä mukana samaa eroa kuin on JCM 800:n high ja low sensitivityssä? Tässä uusimmassa Marshallissani Vintage Studiossa olen soittanut koko ajan 5w asetuksella 20w sijaan, mutta se on eri asia kun päätettä pitää kurittaa särön takia. Jubileessa vahvarin puolituksen ainut vaikutus vaikuttaisi olevan ainoastaan huonompi soundi. Oletko havainnut samaa ilmiötä omassa 2550 nupissasi? Just niinkuin tuossa välissä mainittiin, se on pentode / triode-kytkin ja vaikuttaa kyllä soundiin mielestäni pirun paljon. Jos pelkästään sen kytkimen napsauttaa eri asentoon kuin millä on soundin säätänyt, saattaa moneen korvaan kuulostaa huonommalta, mutta kun sen soundin säätää taas tuolle low-asennolle, se on tummempi, lämpimämpi ja vähemmän in-your-face. Sekin vaikuttaa pirusti että miten noita output-namiskoja ajelee, jotkut pitää master-outin ihan snadilla ja leadin ja sensitivityn aivan täysillä, mulla taas on masteri täysillä, sensitivity about 6-7 ja leadia sit sen mukaan kuinka kovaa haluaa veivata. Mun mielestä tolla systeemillä se särö on erottelevampi ja semmonen jykevämpi. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 15.07.2019 23:50:14 | |
Tohon tehonpuolitukseen vielä kun palaan, niin mulla oli joitain vuosia sitten Mesan Roadsteri ja kaikkein parhaat soundit omaan makuun sain aina triode-asennoilla ja jos en ihan väärin muista, niin Mark-nelosestakin sai jarrutettua aika makeat vanhan liiton soundit. Että ei se soundi yksiselitteisesti huonone tehonpuolituksella, se on vaan erilainen. Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 16.07.2019 13:19:59 (muokattu 16.07.2019 13:24:22) | |
Gary the pine: Tohon tehonpuolitukseen vielä kun palaan, niin mulla oli joitain vuosia sitten Mesan Roadsteri ja kaikkein parhaat soundit omaan makuun sain aina triode-asennoilla ja jos en ihan väärin muista, niin Mark-nelosestakin sai jarrutettua aika makeat vanhan liiton soundit. Että ei se soundi yksiselitteisesti huonone tehonpuolituksella, se on vaan erilainen. ............../ joutavaa höpinää markista............... E: Huomasin, että tämä olikin Marshall ketju :-) anteeksi tämä minun offtopikkini. Mesa ei ole Marshalla :-) Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 16.07.2019 13:49:32 | |
B-tone-flat: Tehonpuolitus on pentode/triode kytkin. Pentode-modessa sisäiset voltit putkille täysillä ja triode-modessa niitä on pudotettu snadisti jolloin ulostuloteho on about puolessa. Ja siksi saundi myös kärsii. Tarkemmin en osaa selostaa kun en asian päälle täysin ymmärrä. Ehkä joku vahvistinguru vois avata asiaa enemmän selkokielelle. Näiden kanssa kannattaa muistaa volan merkitys myös. Jos vertaillaan hitusen hiljaisempi tehonpuolitus vs täysi teho, koetaan usein täysi teho paremmaksi vain sen takia, että se soi lujempaa. Desibelimittarilla tai kännykkäsoftalla samat volat tiskiin vertailun parantamiseksi. Mun kokemukset on, että tehonpuolitukset yms vaikuttaa enemmän vahvistimen soundiin ja tuntumaan kuin volan määrään. Mitä alempi teho, sitä enemmän kompressiota ja sitä pehmeämpää bassoa. Toisaalta ylätaajuudet vähän pehmenevät myös, mikä on taas lisätyn kompression ohella plussa esim. blues-veivauksessa. Monesti ero on pieni, mutta selkeä, kun se on helposti kytkimen avulla vertailtavissa. Mulla oli aikoinaan Egnater Tourmaster, joka oli kytkettävissä per kanava 25/50/100W tai puolitettuna 10/25/50W. Siinä tykkäsin pienimmästä tehoista kevyempään menoon, mutta gainin kasvaessa 50 ja 100W asetukset olivat ehdottomasti parhaat. Myydään/vaihdetaan: Bogner Goldfinger 45 Superlead combo https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1467759 | |
![]() 06.10.2023 20:46:06 | |
Herätelläänhän tätä Marshallien fanitusketjua pikkuisen. Olen omistanut vuodesta 2019 Marshall DSL100HR nupin, joka on näitä idässä valmistettuja halvemman pään mörssäreitä. Olen ollut rokkitouhuissa (e-vireessä pääosin) tyytyväinen soundiin Harley Bentonin 2x12 kaapilla, jossa Vintage 30:set. E-vireissä on ollut sopiva murina, mutta mennessä matalampiin vireisiin, soundi muuttui aina sellaiseksi sekavaksi bassonsekaiseksi ölinäksi, joka peitti kitaralle ominaiset keskitaajuudet. Jotenkin se HB:n kaappi alkoi kumisemaan ja hävitti sen Marsun murinan taka-alalle. Ei hyvä. Tämä ongelma alkoi nyppimään D-vireessä, niin päätin alkaa katselemaan uutta kaappia käytettynä. Pääasiassa kaappeja oli eteläisemmässä Suomessa myytävänä laiskana en jaksanut lähteä niitä hakemaan. Laitoin ostoilmoituksen tänne torille ja kappas kummaa, Kalakukko-kaupungista sattui tulemaan tarjous Marshallin JCM800 Lead 1960 kaapista vuodelta 1987. Sisällä alkuperäiset G12T-75 kaiuttimet. Kaappi oli vielä ensimmäiseltä omistajalta. Kaappi on ikäisekseen oikein mainiossa kunnossa, vaikka pientä rokki-ihottumaa onkin. Ai että, kusen hunajaa kun kuuntelen sitä rouhea murinaa mitä Classic-kanavalta irtoaa SD-1:llä ryyditettynä tuon oikean Marsun kaapin kanssa. Voi kun olisi tajunnut hommata vahvistimelle jo vuosia sitten oikean kaapin. Omistan Marshallin ja olen todellakin tyytyväinen! Metallica up your ass! | |
![]() 07.10.2023 17:13:35 | |
Kime86: Ai että, kusen hunajaa kun kuuntelen sitä rouhea murinaa mitä Classic-kanavalta irtoaa SD-1:llä ryyditettynä tuon oikean Marsun kaapin kanssa. Voi kun olisi tajunnut hommata vahvistimelle jo vuosia sitten oikean kaapin. Omistan Marshallin ja olen todellakin tyytyväinen! No varmasti. Tuo kanava + SD-1 = mahtava yhdistelmä | |
![]() 08.10.2023 21:01:20 | |
Hommasin testimielessä T-kaupasta Silver Jubilee 2555x-nupin, että jos se ei miellyttäisikään, niin saapahan mokoman lähettää takaisin. Hieman jäi vanha suola janottamaan, kun vajaa vuosi sitten myin orkkis 2558-combon pois. Sen kanssa oli sellanen viha/rakkaus suhde. Jonain päivinä se kuulosti upealta, ja jonain päivinä en voinut sietää sitä kihisevää ja mureaa keskialuetta. Sitä tuli testattua eri kaapeilla ja eri putkillakin, eikä se millään saanut minua täysin vakuuttumaan Silver Jubin soundin hienoudesta. Jotain siitä jäin kuitenkin haikailemaan... Hieman pelonsekaisin tuntein löin 2555x:n tulille, mutta jo ensi minuutin aikana rämpytellessä alkoi hymyilyttämään, että eipä hätää, ei tätä todellakaan tarvitse takaisin lähettää. Ehtaa Silver Jubiahan sieltä puskee, ja omaan makuun tämä 100w nuppi soi huomattavasti mehevämmin ja selkeämmin kuin edesmennyt 50w combo. Ei tätä "halpis-reissueta, ovat aivan eri pelejä" tarvi ujostella ollenkaan orkkis Jubiin verrattuna. Verrokkina esim. Jcm800 vm.-85 maustettuna Friedman BE-OD:lla, ei uudella Jubileella tarvi hävetä ollenkaan. Toki soundi voi olla hieman eri 36-vuotiaaseen Jubiin verrattuna, mutta itse en ikänä maksaisi 2200€ enempää, kuten eräs kiskuri parhaillaan tuollaisesta originalista pyytää. Tämä palvelee minua hyvin ja olen erittäin tyytyväinen, vaikkei tämä orkkis -87 olekaan. Hyvin pystyn tämän ajatuksen kanssa elämään. Klikkaa musanäytettä! | |
![]() 08.10.2023 21:28:34 | |
JohnnyLee: Hommasin testimielessä T-kaupasta Silver Jubilee 2555x-nupin, että jos se ei miellyttäisikään, niin saapahan mokoman lähettää takaisin. Hieman jäi vanha suola janottamaan, kun vajaa vuosi sitten myin orkkis 2558-combon pois. Sen kanssa oli sellanen viha/rakkaus suhde. Jonain päivinä se kuulosti upealta, ja jonain päivinä en voinut sietää sitä kihisevää ja mureaa keskialuetta. Sitä tuli testattua eri kaapeilla ja eri putkillakin, eikä se millään saanut minua täysin vakuuttumaan Silver Jubin soundin hienoudesta. Jotain siitä jäin kuitenkin haikailemaan... Hieman pelonsekaisin tuntein löin 2555x:n tulille, mutta jo ensi minuutin aikana rämpytellessä alkoi hymyilyttämään, että eipä hätää, ei tätä todellakaan tarvitse takaisin lähettää. Ehtaa Silver Jubiahan sieltä puskee, ja omaan makuun tämä 100w nuppi soi huomattavasti mehevämmin ja selkeämmin kuin edesmennyt 50w combo. Ei tätä "halpis-reissueta, ovat aivan eri pelejä" tarvi ujostella ollenkaan orkkis Jubiin verrattuna. Verrokkina esim. Jcm800 vm.-85 maustettuna Friedman BE-OD:lla, ei uudella Jubileella tarvi hävetä ollenkaan. Toki soundi voi olla hieman eri 36-vuotiaaseen Jubiin verrattuna, mutta itse en ikänä maksaisi 2200€ enempää, kuten eräs kiskuri parhaillaan tuollaisesta originalista pyytää. Tämä palvelee minua hyvin ja olen erittäin tyytyväinen, vaikkei tämä orkkis -87 olekaan. Hyvin pystyn tämän ajatuksen kanssa elämään. Itselläni myös tuo reissue ja oon ollu erittäin tyytyväinen. Tässä uusioversiossahan on vanhaan verrattuna parannettu häiriösuojaus, metallinen inputjakki ja mikä tärkeintä ulkoinen biassäätö. Samaa piirilevypaskaahan se orkkiskin oli ja suurin ero edelllämainittujen lisäksi on tehtaalla asennetut putket. | |
![]() 11.10.2023 12:41:05 | |
DSL40 combo tuli hankittua digidigiin kyllästyneenä ja kyllähän tuo saundaa ihan hyvältä, varmasti taittuu moneen. Ohjain pitäs miettiä, että olisko se se Marshalin oma 6 nappinen vai meniskö midin ihmeelliseen maailmaan. | |
![]() 11.10.2023 18:26:19 | |
Perza: DSL40 combo tuli hankittua digidigiin kyllästyneenä ja kyllähän tuo saundaa ihan hyvältä, varmasti taittuu moneen. Ohjain pitäs miettiä, että olisko se se Marshalin oma 6 nappinen vai meniskö midin ihmeelliseen maailmaan. Mulla oli tuosta DSL40-combosta uudempi versio (DSL40CR). Vaihdoin sen v-type kajarin vanhaan v30 kajariin, ja siitä tuli huomattavasti parempi. Siinä v-typessä oli erikoinen käyrä, mikä mahdollisti vähän stydimmät botnet. Itse en kuitenkaan tykännyt kovin siitä jykevästä alapäästä, ja tuo vanha aito v30 oli hyvä vaihto. Oli myös se 6-kanavainen Marshallin oma pötikkä. Ihan riittävä omiin tarpeisiin, ja miksei keikallekkin, jos ei tarvitse aivan hirveästi säätää setin aikana. | |
![]() 12.10.2023 12:42:07 | |
saapet: Mulla oli tuosta DSL40-combosta uudempi versio (DSL40CR). Vaihdoin sen v-type kajarin vanhaan v30 kajariin, ja siitä tuli huomattavasti parempi. Siinä v-typessä oli erikoinen käyrä, mikä mahdollisti vähän stydimmät botnet. Itse en kuitenkaan tykännyt kovin siitä jykevästä alapäästä, ja tuo vanha aito v30 oli hyvä vaihto. Oli myös se 6-kanavainen Marshallin oma pötikkä. Ihan riittävä omiin tarpeisiin, ja miksei keikallekkin, jos ei tarvitse aivan hirveästi säätää setin aikana. Joo varmaan tämäki on se uudenmoi malli, tuossa oliski Harrikan komero jossa V30, ni sitähän vois kokkeilla. | |
![]() 12.10.2023 14:24:31 | |
Kuukauden verran olen ollut 1987x:n onnellinen omistaja. Digikokeilujen ja spedulauta-rigin jälkeen virkistävä kokemus. Marsu kun on liian kovaääninen mihinkään käyttöön ilman keinokuormaa, kuumenee kuin sauna sekä on suht iso ja ärsyttävä roudata. Soundillisesti se on paras vahvistin mitä olen ikinä soittanut - kaikki paitsi äärihevi irtoaa hienosti. Lisäksi laitteessa on mojoa, fiilistä ja tunnetta vaikka muille jakaa. Honeymoon ehkä vielä päällä, joten en liene objektiivinen. Tuohon kaveriksi vielä 1960AX, niin olisi ulkonäöllisestikin äärimmäisen seksikäs pino mancaven nurkassa. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? | |
![]() 12.10.2023 15:01:08 | |
Guitaristi: Kuukauden verran olen ollut 1987x:n onnellinen omistaja. Digikokeilujen ja spedulauta-rigin jälkeen virkistävä kokemus. Marsu kun on liian kovaääninen mihinkään käyttöön ilman keinokuormaa, kuumenee kuin sauna sekä on suht iso ja ärsyttävä roudata. Soundillisesti se on paras vahvistin mitä olen ikinä soittanut - kaikki paitsi äärihevi irtoaa hienosti. Lisäksi laitteessa on mojoa, fiilistä ja tunnetta vaikka muille jakaa. Honeymoon ehkä vielä päällä, joten en liene objektiivinen. Tuohon kaveriksi vielä 1960AX, niin olisi ulkonäöllisestikin äärimmäisen seksikäs pino mancaven nurkassa. Mulla oli joskus 1987x, rakastin estottomasti, mutta sen paikan vei Heritage Colonial, josta löytyy sama kytkentä ja JTM45 sekä pari muuta on parin kytkimen käännön päässä (ei ole siis mallintava, vaan hyödynnetaan klassikkovahvistimien varsin pieniä keskinäisiä eroja) ja pääteputkiksikin hyväksyy EL84 ja 6L6. Järki varmaan voitti, mutta siinä ei lue Marshall. Jubilee 2550 mustalla tolexilla löytyy edelleen. Kaikkeen mukaan otettavana ykkösvahvistimena mulla on Studio 15 eli 4001. Pienikokoinen ja kohtuullinen roudattava, soi tarvittaessa hiljaa, mutta riittää kovempikätisen rumpalinkin kanssa ja soundipoliittisesti tarjoilee JCM800-maailmaa tai toisessa ääripäässä on Fendermeininki, Princetonin kytkentä tuossa on pohjana. Middle-potikalla säädetää F-M -painotusta. Jompi kumpi nuppi ehkä joutaisi poistoon. Vähänlaisesti niille on käyttöä. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)