varakeef 06.05.2009 10:39:38 | |
---|
Twinkle: niin mint olisi vain uudenveroinen. Uudenveroinen on minun ahtaan tulkintani mukaan naarmuton ja muutenkin kulumaton. Siihen ei voi lisätä varaumia, sitten mennään käsitteisiin kuten "vähän pidetty" tai "hyväkuntoinen". Nämä myynti-ilmoitusten mintit tapaavat olla osastoa "hieman vyönsolki-ihottumaa ja virittimet vaihdettu." "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Satu ja Tuija 06.05.2009 10:54:05 | |
---|
Mintti on paras. |
McNulty 06.05.2009 11:02:40 | |
---|
varakeef: Uudenveroinen on minun ahtaan tulkintani mukaan naarmuton ja muutenkin kulumaton. Siihen ei voi lisätä varaumia, sitten mennään käsitteisiin kuten "vähän pidetty" tai "hyväkuntoinen". Nämä myynti-ilmoitusten mintit tapaavat olla osastoa "hieman vyönsolki-ihottumaa ja virittimet vaihdettu." Heh... "Alkup. kunnossa oleva, hyväkuntoinen! Vain nauhat, mikit ja talla vaihdettu vuosien saatossa. Ei laukkua." Etenkin vanhempien Fenkkujen ja Gibsoniittien kohdalla huomaa moista kirjoittelua. En tiedä mistä johtuu se, että refretit ja muut modaillut mielletään edelleen "alkuperäisiksi". Kauppaisivat vain reilusti soitinta sen valmistusvuoden vuosiluvulla ja kertoisi mitä muutoksia on tehty jos on tehty. Paljon fiksumpaa olisi moinen. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
fox 06.05.2009 11:15:08 | |
---|
No, hinnoitteluperusteena maailmalla tosiaan käytetään tuota "mint"-termiä, tosin siinäkin on, jos myyjä katsoo asiakseen, eräitä "vaihteluja". Soitin on täysin uudenveroinen, jos siitä käytetään termiä "dead mint", se voi olla myös "mint" tai "near mint". Usein näkee myös 10-portaista arviointia, jolloin tietysti se ihan bränikkä on 10/10.. Laitanpa tuohon vielä joitain vintagemarkkinoiden hinnoittelukriteerejä, taas jälleen kerran.. 2007 price guidesta seuraavia ohjeistuksia listahintoihin, jos soitin ei ole alkuperäiskuntoinen: - refin -50% tai enemmän, riippuen työn laadusta - huonosti tehty kaularemontti -50% - merkittävä bodyn korjaus -50% - ammattimainen uudelleen nauhoitus -5% - lähes huomaamaton bodyn korjaus -5% - vähäinen värin haalentuminen -5% - merkittävä haaleneminen 25...50% Toki sitten noissa vintagekitaroissa ilman muuta vaikuttaa mm. osien vaihdot, sähköpuolen modaukset/korjaukset ja kaikki sen tapainen. |
Teppo2 06.05.2009 12:09:10 | |
---|
Satu ja Tuija: Mintti on paras. On, mutta onhan toi vintage-toiminta niin perverssiä, että... ei. "Vakosametti - sopii sulle, ei mulle." |
fox 06.05.2009 12:25:14 | |
---|
Teppo2: On, mutta onhan toi vintage-toiminta niin perverssiä, että... ei. Liittyy mihin? Perustele hieman.. |
Teppo2 06.05.2009 12:32:02 | |
---|
fox: Liittyy mihin? Perustele hieman.. Nyt pistit vaikeen. Ok, jos olisin vaikka John Frusciante ja mulla olisi massia, niin tottakai ostaisin vintage-kitaroita, vaikka maksavatkin maltaita. Onhan ne kivoja ja sillee, mutta mielestäni eivät välttämättä sen vintage-lisän arvoisia. Ja pervoa on mielestäni juuri se luokittelu ja virheiden syynääminen. "Vakosametti - sopii sulle, ei mulle." |
jarmo vh 06.05.2009 12:35:58 | |
---|
Teppo2: Nyt pistit vaikeen. Ok, jos olisin vaikka John Frusciante ja mulla olisi massia, niin tottakai ostaisin vintage-kitaroita, vaikka maksavatkin maltaita. Onhan ne kivoja ja sillee, mutta mielestäni eivät välttämättä sen vintage-lisän arvoisia. Ja pervoa on mielestäni juuri se luokittelu ja virheiden syynääminen. Kysehän on keräilystä. Soittimia ei enää käsitellä soittoarvon vaan keräilyarvon mukaan, aivan kuten postimerkkejä, kolikoita, tauluja antiikkiesineitä ym. Kitarat Amerikasta, vahvistimet Englannista. |
Teppo2 06.05.2009 12:47:06 | |
---|
jarmo vh: Kysehän on keräilystä. Soittimia ei enää käsitellä soittoarvon vaan keräilyarvon mukaan, aivan kuten postimerkkejä, kolikoita, tauluja antiikkiesineitä ym. No niin no, ehkä en ymmärrä soittimien keräilyä. "Vakosametti - sopii sulle, ei mulle." |
varakeef 06.05.2009 13:11:11 | |
---|
jarmo vh: Kysehän on keräilystä. Soittimia ei enää käsitellä soittoarvon vaan keräilyarvon mukaan, aivan kuten postimerkkejä, kolikoita, ... ym. Maailma olisi parempi paikka, kun keräilijät valitsisivat juuri tuon tyyppisiä esineitä keräilykohteikseen. Siis esineitä, joilla ei ole käyttöarvoa, vaan pelkkä keräilyarvo. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
fox 06.05.2009 13:26:02 | |
---|
varakeef: Maailma olisi parempi paikka, kun keräilijät valitsisivat juuri tuon tyyppisiä esineitä keräilykohteikseen. Siis esineitä, joilla ei ole käyttöarvoa, vaan pelkkä keräilyarvo. Niin no, niin.. Perustavien kysymysten äärellä tässä.. ;) Totta kai noitten "keräilijöitten" joukossa on sellaisia(kin) joille ei soittimessa soittimena ole ns. arvoa, mutta onhan siellä monia, kovin monia soittajiakin, joilla on "joku vintagekitara" himassa. En usko oikein noilla hardcore-keräilijöilläkään olevan minkään moista vaikutusta maailman tasapainoon, saati soittimien saatavuuteen, sen verran pieni tuo vintagemarkkina on. Toki wanha suomalainen sananlasku "kateus on kiimaa väkevämpi voima" tuon ryhmän toimia pistää arvostelemaan.. ;) Kyllähän esim. maailman johtaviin keräilijöihin sähköisten soittimien osalta, eli Chinery Collectioniin myös sopii se, että kyllä niitä satoja soittimia soitetaan säännöllisesti, sen sijaan, että ne olis ihan hyljättyinä vitriineissään koko ajan.. Aika ajoin tästä herää keskustelua täälläkin, lie taas se aika. No, totuuden nimessä on todettava, että tuo vintage-status ei sen instrumentin soitettavuuteen välttämättä lisäarvoa tuo, jokusen kerran olen noissa menneisyyden välitystoimissa todennut tuonkin seikan. Tärkeä pointti vielä on sellainen, että nuo oikein "keräilykelpoiset" täydellisen kuntoiset soittimet ei välttämättä ole laisinkaan pois niiltä "oikeilta soittajilta", löytyy aika monesta vieläkin sellasia modattuja tai muuten epäkurantteja "soittajan kitaroita" myöskin, tosin täytyy todeta, että joittenkin mallien kohdalla yhä harvemmin, ja yhä kovemmalla hinnalla. Mutta tämähän on väistämätöntä, sillä "uusia ei enää valmisteta" ja mikäli mallilla on kysyntää markkinoilla, se tottakai väistämättä näkyy sekä saatavuutena että hinnoittelussa. Joka tapauksessa, jos kovin sitä hintaa taivastelee, on noittenkin osalta pakko todeta niinkuin eräs nettituttuni Jenkkilästä: "Jos kritisoit hintaa, se tarkoittaa, ettei sinulla ole aikomustakaan sitä ostaa, saati varaa siihen"... |
Satu ja Tuija 06.05.2009 13:32:17 | |
---|
Soittimet tykkää että niillä soitetaan!!! Keräilijät...hohoho! ;) |
fox 06.05.2009 13:37:45 | |
---|
Satu ja Tuija: Soittimet tykkää että niillä soitetaan!!! Keräilijät...hohoho! ;) No, ne ei oo ns. persaukisia, ja niiltä saa (yleensä) rahat aika hätäseen, hohiohoi! 8) |
Satu ja Tuija 06.05.2009 13:49:03 | |
---|
fox: No, ne ei oo ns. persaukisia, ja niiltä saa (yleensä) rahat aika hätäseen, hohiohoi! 8) Taisin missata jotain. Ei kai tää mitenkään rahaan liittyny? |
Teppo2 06.05.2009 14:26:02 | |
---|
Satu ja Tuija: Taisin missata jotain. Ei kai tää mitenkään rahaan liittyny? Kaikki liittyy rahaan. "Vakosametti - sopii sulle, ei mulle." |
Satu ja Tuija 06.05.2009 14:29:32 | |
---|
Teppo2: Kaikki liittyy rahaan. Mä elänki Star Trekissä. Niillä ei ollut rahaa. Aineskaan kovin paljon... |
mansipoika 06.05.2009 15:40:50 (muokattu 06.05.2009 15:41:08) | |
---|
|
s8na 06.05.2009 15:47:20 | |
---|
Satu ja Tuija: Mä elänki Star Trekissä. Niillä ei ollut rahaa. Aineskaan kovin paljon... Ja aina trikoot päällä, no ilmankos. |
fox 06.05.2009 15:48:36 | |
---|
Satu ja Tuija: Taisin missata jotain. Ei kai tää mitenkään rahaan liittyny? Päättelin tuosta "Keräilijät, hohoho" -heitosta.. ;) Vaan eipä tässä, yhtä samaa rölöä toki tuo mun kirjoitus. Mutta ettei nyt menis täysin offariksi, ja kun muutakin pitäs asiaketjuihin kirjoitella kuin pelkkä röllölölöö, niin todetaan taas jälleen yhden kerran, että eipä tuossa noitten vintagekamojen, ja muitten spesiaalien, kohdalla oikein voi "päättömästä hintapyynnöstä" mielestäni puhua. Standardikaman osalta kyllä. Tosin niissäkin tuntuu olevan kova hintareferenssi jonkun nettikaupan hassunhalpa tarjous, riippumatta siitä, onko niillä ollenkaan ko. soitinta tahi laitetta varastossa.. =) Toki myyjällä on siinäkin tapauksessa se viimeinen sana, joka sitten voi olla, että "Hae sieltä, jos niin halvalla saat.." =) |
At-Land-is 06.05.2009 18:18:27 | |
---|
Satu ja Tuija: Soittimet tykkää että niillä soitetaan!!! Keräilijät...hohoho! ;) Mä keräilen wolffeja!! Kitara tykkää, että sillä soitetaan! |