![]() 10.09.2008 18:38:52 | |
---|---|
No niin, seuraava ei ärsytä, huvittaa itse asiassa, mutta ihmettelenpä kuitenkin erästä täälläkin hyvin suosittua sanontaa; Toimii kuin junan vessa. Haiseva läpi jossa ei mahdu kunnolla edes kääntymään ja tarpeet lentelevät junan heiluessa seinille ja lattialle. Jöötimpi tavara tippuu lukuisista huuhteluyrityksistä huolimatta radalle vasta joskus myöhemmin, jos tippuu. Käsien huuhteluun löytyy kylmää vettä, jos löytyy. Paperi on sekin kysymysmerkki. Junan vessa toimii ehkä hieman miellyttävämmin kuin Bajamaja, mutta jälkimmäinen kuitenkin varmemmin, joten mitähän ihmettä tällä vertauksella noin yleensä ottaen ajetaan takaa? Hämäävän yksinkertainen ja karu toteutus jonka toimintojen suoritusvarmuus ja -mukavuus kuitenkin aika onneton? Siitä huolimatta tätä käytetään jatkuvasti ilmeisen positiivisena vertauksena, hmmm. Tokihan uusissa junissa on näitä hienoja pömpeleitä, joissa oven aukaisukin voi olla melkoinen hi-tech tapahtuma ja tilaakin on erilailla kuin vanhoissa. Mutta näihinhän ei varmaan verrata jos kerran yksinkertaista ja oletettavasti luotettavaa toimintoa tai laitetta kuvataan? | |
![]() 10.09.2008 19:35:13 | |
No niin, seuraava ei ärsytä, huvittaa itse asiassa, mutta ihmettelenpä kuitenkin erästä täälläkin hyvin suosittua sanontaa; Haiseva läpi jossa ei mahdu kunnolla edes kääntymään ja tarpeet lentelevät junan heiluessa seinille ja lattialle. Jöötimpi tavara tippuu lukuisista huuhteluyrityksistä huolimatta radalle vasta joskus myöhemmin, jos tippuu. Käsien huuhteluun löytyy kylmää vettä, jos löytyy. Paperi on sekin kysymysmerkki. Junan vessa toimii ehkä hieman miellyttävämmin kuin Bajamaja, mutta jälkimmäinen kuitenkin varmemmin, joten mitähän ihmettä tällä vertauksella noin yleensä ottaen ajetaan takaa? Hämäävän yksinkertainen ja karu toteutus jonka toimintojen suoritusvarmuus ja -mukavuus kuitenkin aika onneton? Siitä huolimatta tätä käytetään jatkuvasti ilmeisen positiivisena vertauksena, hmmm. Tokihan uusissa junissa on näitä hienoja pömpeleitä, joissa oven aukaisukin voi olla melkoinen hi-tech tapahtuma ja tilaakin on erilailla kuin vanhoissa. Mutta näihinhän ei varmaan verrata jos kerran yksinkertaista ja luotettavaa toimintoa tai laitetta kuvataan? Kun minä olin nuori ja matkasin valtion laskuun Rovajärvelle, oli n. 50 v vanhan vaunun vessa aika kokemus. Kun ulkona oli 20 astetta pakkasta ja pytty mallia "pohjaton terässuppilo", lämmin virtsa ensin höyrystyi saadessaan kontaktin kylmään rautaan ja sitten tiivistyi seinille. Tämän välttämiseksi piti tähdätä suoraan kiskoille. Muuten toimi ihan hyvin ja oli rakenteeltaan yksinkertainen. Big Bill Hell's Cars - Home of Challenge Pissing | |
![]() 10.09.2008 19:47:09 | |
Kun minä olin nuori ja matkasin valtion laskuun Rovajärvelle, oli n. 50 v vanhan vaunun vessa aika kokemus. Kun ulkona oli 20 astetta pakkasta ja pytty mallia "pohjaton terässuppilo", lämmin virtsa ensin höyrystyi saadessaan kontaktin kylmään rautaan ja sitten tiivistyi seinille. Tämän välttämiseksi piti tähdätä suoraan kiskoille. Muuten toimi ihan hyvin ja oli rakenteeltaan yksinkertainen. Mä oon ainakin aina ymmärtäny, että vertauksen ideana on juuri se, että junan vessa (niinkuin ne aikoinaan ovat olleet) on tekniseltä toteutukseltaan noin yksikertainen ja siten toimii 100% varmuudella. En kyllä tiiä onko tuo se oikea selitys sanonnalle. Toinen vaihtoehto voisi olla, että se on alunperin tarkottanut nimenomaan negatiivista, mutta merkitys on muuttunut matkan varrella, kun joku on ymmärtänyt asiayhteyden väärin ja sanonnan esim tuolla aikasemmin mainitsemallani tavalla. "Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded." | |
![]() 10.09.2008 21:01:38 (muokattu 10.09.2008 21:02:14) | |
Pitää paikkansa, sanonta todennäköisesti juontaa juuri noilta suora putki kiskoille ajoilta. Teen vuosittain yleensä neljä kertaa n. 12 tunnin junamatkan pohjoiseen ja takaisin. Menomatkan vanhempien vaunujen saniteettitilatkin ovat siis taatusti tulleet tutuiksi. Jokaikinen kerta ronklatessani sitä pytyn vierellä olevaa läppäpoljinta edestakaisin ajattelen nauraen mielessäni; "toimii kuin junan vessa". Me muuten matkustimme aikoinaan valtion hoteissa Rovajärvelle karjavaunuissa. Saniteettitilan ovi oli siis se leveä siinä keskellä. Liiallista nojailua oli syytä välttää ettei piennar kutsu. Mielenkiintoisia toimenpiteitä. | |
![]() 10.09.2008 21:52:50 | |
Ehkä osittain totta johtuen henkilöstä, mutta: V -tai RR-mallisilla kitaroilla soittaminen ilman hihnaa/istualtaan hankalaa, äärimmilleen vietynä käytetty sanaa mahdoton. Nyt kunno rähinät pystyy. | |
![]() 10.09.2008 22:05:51 (muokattu 10.09.2008 22:07:30) | |
Ehkä osittain totta johtuen henkilöstä, mutta: V -tai RR-mallisilla kitaroilla soittaminen ilman hihnaa/istualtaan hankalaa, äärimmilleen vietynä käytetty sanaa mahdoton. Olethan ymmärtänyt että tuon mallisella kitaralla kannattaa istualtaan soittaa niin, että se alempi "siipi" on tuossa jalkojen välissä? Semmonen klasari-asento siis. Edit. Eikun hetkinen. Olitko oikeasti tätä mieltä vai et? "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | |
![]() 10.09.2008 22:17:12 | |
RR:iä ainakin on ihan mukava soitella istualtaan, jos istuin on tarpeeksi matala. Jos istuu esim. normaalin runkopatjalla varustetun sängyn reunalla, ainakin itselleni(175cm) asento alkaa n. tunnin jälkeen ottamaan alaselästä. Se on tosin totta, että RR vie törkeästi tilaa, kun pitää olla sellaisessa ihmeasennossa, mutta mielestäni ainakin LTD:n halpis Randy oli ihan mukava, joskin epäkäytännöllinen. Telecaster on ruma kitara. | |
![]() 10.09.2008 23:17:41 | |
Olethan ymmärtänyt että tuon mallisella kitaralla kannattaa istualtaan soittaa niin, että se alempi "siipi" on tuossa jalkojen välissä? Semmonen klasari-asento siis. Edit. Eikun hetkinen. Olitko oikeasti tätä mieltä vai et? Niin tuota threadin otsikon mukaisena kliseenä tarkoitin. Itselleni nuo mallit sopivat paremmin kuin mitkään muut. Nyt kunno rähinät pystyy. | |
![]() 05.05.2009 16:06:50 | |
Mua ärsyttää Torilla ainakin se, että porukka sanoo "tämä ei esittelyjä kaipaa" -lauseen ja silti esittelevät kuitenkin myytävän tavaran. Tuo on loppujen lopuks helvetin ärsyttävä sanonta. At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire! | |
![]() 05.05.2009 18:39:20 | |
Moimies: Ehkä osittain totta johtuen henkilöstä, mutta: V -tai RR-mallisilla kitaroilla soittaminen ilman hihnaa/istualtaan hankalaa, äärimmilleen vietynä käytetty sanaa mahdoton. Tuo on niin totta! Vieläkun lisää aavistuksen kaulapainoisuutta niin kitara ei pysy soitettavassa asennossa edes seisaaltaan. No RR-mallit ei oo sitten mulle. On kivaa olla kalamies#35 >-)))> | |
![]() 05.05.2009 18:48:36 (muokattu 05.05.2009 18:49:01) | |
Ei tässä ketjussa oo mitään järkeä. Ketä kiinnostaa. Ei kliseitä voi leimata ärsyttävimmiksi vaan jonkun mielipiteen perusteella, turha niistä on keskustella. | |
![]() 05.05.2009 19:27:57 | |
Spiral: Ei tässä ketjussa oo mitään järkeä. Ketä kiinnostaa. Ei kliseitä voi leimata ärsyttävimmiksi vaan jonkun mielipiteen perusteella, turha niistä on keskustella. Juju ei ole siinä että voiko leimata vai ei vaan siinä että tän tyyliset ketjut on juuri sitä muusikoiden.netin keskustelufoorumin ydinosaamista. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 05.05.2009 21:18:11 | |
Nazareth: Mua ärsyttää Torilla ainakin se, että porukka sanoo "tämä ei esittelyjä kaipaa" -lauseen ja silti esittelevät kuitenkin myytävän tavaran. Tuo on loppujen lopuks helvetin ärsyttävä sanonta. Enemmän mua ärsyttää se, kun myynti-ilmon otsikko on "X-tex-män hammonder DE-129" ja tekstissä lukee "Ei kaipaa esittelyä". Vitustako sitten tietää, että mikä helvetti se on? Jos vaikka etsii sopivaa pikkuefektiä kitaralle kaikkien vaihtoehtojen ollessa avoimena ja ei ole tutustunut kaikkien merkkien koko tuotekatalogiin. Tuo otsikko ei oikein vielä kerro, että kyseessä on eq/delay/kitaramikki/vibra-jelly/räkkietunen. "I havent slept since I woke up." | |
![]() 05.05.2009 21:27:28 (muokattu 05.05.2009 21:28:15) | |
Silppuri: Enemmän mua ärsyttää se, kun myynti-ilmon otsikko on "X-tex-män hammonder DE-129" ja tekstissä lukee "Ei kaipaa esittelyä". Vitustako sitten tietää, että mikä helvetti se on? Jos vaikka etsii sopivaa pikkuefektiä kitaralle kaikkien vaihtoehtojen ollessa avoimena ja ei ole tutustunut kaikkien merkkien koko tuotekatalogiin. Tuo otsikko ei oikein vielä kerro, että kyseessä on eq/delay/kitaramikki/vibra-jelly/räkkietunen. Idea tuossa on, että ne jotka justiinsa tuollaisen haluavat, tietävät myös mikä se on. Onhan tuo sinänsä vähän huvittavaa, koska joku mahdollisesti potentiaalinen ostaja saattaa tämän takia ohittaa, mutta ainahan sitä saanee kysyä, mikäli hirveästi askarruttaa. Ja jostain hakukoneestakin varmaan simppelillä haulla selviää. "Space travels in my blood and there ain't nothing I can do about it" | |
![]() 05.05.2009 21:53:11 | |
Alottelijalle: Mee testaa kauppaa, mikä sopii parhaiten käteen. Soitan mitä haluan, milloin haluan, millä haluan ja missä haluan. | |
![]() 06.05.2009 09:55:04 | |
UKKOMIES: Alottelijalle: Mee testaa kauppaa, mikä sopii parhaiten käteen. Itseasiassa tämähän on niitä kaikkein parhaita vihjeitä mitä täältä saitilta saa. Suomi on täynnä netistä kitaransa tilanneita, joista saisi loistavan snapshotin sillä hetkellä kun paketin avaamisen jälkeen seisovat olohuoneen keskellä särisevä rimpula kädessä alahuuli nyktkähdellen... "mita ma nyt teen?" riffi, nyt | |
![]() 06.05.2009 10:15:27 | |
FensonGibder: Itseasiassa tämähän on niitä kaikkein parhaita vihjeitä mitä täältä saitilta saa. Mistä se aloittelija tietää miltä se parhaiten käteen sopivan pitää tuntua? Ihan skeidaa. Samoin kuin koko lapaseen sopivuus. Kaikkeen tottuu, kunhan ei lue vaan täältä mitään ohjeita mikä on hyvä kaulaprofiili mihinkin hommaan. | |
![]() 06.05.2009 10:17:22 | |
No "mene kauppaan ja osta" on aika turha kommentti jos joku ihan netistä kysyy neuvoa. Tässä soisessa maassa musiikkikauppoja ei ole kovinkaan montaa - ja jos jotain Squieria tai LTD-50:tä eksoottisempaa kitaraa etsii, testausmahdollisuuksia ei monellakaan ole. Siksipä on minusta ihan perusteltua kysyä miltä mikäkin kitara tuntuu, mihin sitä voisi verrata. Onpa käynyt niinkin, että hra A on tarjoutunut esittelemään omaa kitaraansa forumilla käydyn keskustelun pohjalta. Eli testauksessa ei ole mitään vikaa - tosiaankaan, vaan se ei ole monellekaan mahdollista ilman netissä tiedustelua ja armotonta soittorumbaa läpi kahden läänin musiikkiliikkeet (toivoen että siellä on duunissa joku joka tunnistaa kitaran). | |
![]() 06.05.2009 12:02:32 | |
juki68: Mistä se aloittelija tietää miltä se parhaiten käteen sopivan pitää tuntua? Aivan totta. Ihan skeidaa. Samoin kuin koko lapaseen sopivuus. Kaikkeen tottuu... Tästä olen ainakin osittain eri mieltä. Minä soitin yli kymmenen vuotta lähes yksinomaan kitaralla, joka pikkuhiljaa vuosien kuluessa alkoi tuntua enenevässä määrin käteensopimattomalta. Kaulan viimeistely oli erinomaisen tuntuinen, mutta soittotatsi jätti aina vain enemmän toivomisen varaa. Lopullisen diagnoosini mukaan kaula oli auttamattomasti liian ohut. Jossain mielessä ehkä kasvoin siitä ulos, en tiedä. Tulin hankkineeksi toisen kitaran. Kaula oli merkittävästi jykevämpi ja tuntui heti kättelyssä omalta. Ensinmainittu jäi nurkkaan. Soitin kitaralla noin neljä vuotta, kunnes jälleen tyytymättömyys kasvoi. 12" radius pitkällä fendertyyppisellä skaalalla alkoi pikkuhiljaa hiertää pahasti. Vaihtoon. Tuli taas muita keppejä tilalle. Eikä kyse ollut mistään umpip*skoista halpisritsoista. Ensinmainittu oli PRS, toinen Reverend. Minun tapauksessani "kaikkeen tottuu" ei erityisen hyvin päde. Pikemminkin olen tässä n. 27 vuoden soittoräpellyshistoriani aikana oppinut millaisista kauloista tykkään. Tai sinnepäin. Joo. Offtopiikkia. Anteeksi. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 06.05.2009 12:20:35 | |
Niin, ja siinä vaiheessa kun jo luulee tietävänsä mitä ominaisuuksia haluaa kitaralta, sen kaulalta jne. ja on jo jotain kokemusta asiasta, niin mielestäni voi keskustella eri kaulaprofiileista, ja voihan aloittelijakin hyödyntää tietoa eri kaulaprofiileista - ei oppi ojaan kaada. Kyllä kaikkeen voi tottua, mutta ei välttämättä eli olisi sääli jos soittoa ja oppimista haittaisi esim. "väärä" kaulaprofiili. Soittotuntumaan toisaalta vaikuttaa moni muukin asia esim. kaulan reliffi (mikä se on suomeksi?) ja äksöni. "Vakosametti - sopii sulle, ei mulle." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)