Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5211 212 213 214 215 216 217 218 219
LaXu
04.12.2019 12:31:02
hallu: Mun mielestä boksit, jotka yrittää vastata kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin, on lähtökohtaisesti tuhoon tuomittuja. Mun mielestä teitte ihan oikean ratkaisun tekemällä yksinkertaisen loadboxin, joka tekee hyvin sen minkä tekee mutta ei yritä tehdä kaikkea. Aktiivisia kaappimallinnuksia voi helpommin ja monipuolisemmin käyttää ulkoisella boksilla tai tietokoneella. Bluetonen Loadboxin tärkein ominaisuus on, että se säilyttää vahvistimen dynamiikan oikean kaiuttimen tavoin ja että siinä on mahdollisuus jarruttaa kaapille menevää signaalia.

Mä olen aivan samaa mieltä. Kaappimallinnukseen on jo hyviä plugareita ja laitteita, turha niitä on yhteen boksiin laittaa.
Laulava Kylätohtori
04.12.2019 13:12:48
hallu: Mun mielestä boksit, jotka yrittää vastata kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin, on lähtökohtaisesti tuhoon tuomittuja. Mun mielestä teitte ihan oikean ratkaisun tekemällä yksinkertaisen loadboxin, joka tekee hyvin sen minkä tekee mutta ei yritä tehdä kaikkea. Aktiivisia kaappimallinnuksia voi helpommin ja monipuolisemmin käyttää ulkoisella boksilla tai tietokoneella. Bluetonen Loadboxin tärkein ominaisuus on, että se säilyttää vahvistimen dynamiikan oikean kaiuttimen tavoin ja että siinä on mahdollisuus jarruttaa kaapille menevää signaalia.

Komppia. Itse en mallinnuksia tarvitse, niin on tosi kätevää, kun boxi toimii ilman sähköä.

Tuo on hyvä pointti. Itsekin olen hehkuttanut soundia ja sen läpinäkyvyyttä, mutten ole kiinnittänyt huomiota dynamiikan hyvyyteen. Johtuu varmaan siitä, että se pysyy muuttumattomana. Tämä on ensimmäinen keinokuorma, niin en tullut asiaa ajatelleeksi ennen kuin mainitsit siitä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
paskiaispaska
04.12.2019 13:44:14 (muokattu 04.12.2019 13:45:47)

Oliks tuota vielä kukaan testannu, että kuinka iso ero bluetonen reaktiivisella kuormalla on oikeaan kaiuttimeen, jos otetaan talteen pelkkä di-signaali hiljaisena, eli ilman kaappia ja luodaan kaappimallinnos jälkikäteen impulssilla? Ainakin tollasella "normaalilla" keinokuormalla ero on todella iso. Eli siis koch lb120 II, joka toimii täysin ilman kaappia, osittain jarruttaen, tai sitten ottaen talteen pelkän di-signaalin ja kaappi toimii täysin vahvistimen kuormana. Kohtuu luokaton se ilman kaappia taltioitu di-signaali verrattuna siihen, että kaappi on kytketty 100% vahvarin armoille.

Tollanen bluetonen täys passiivikuorma kyllä kiinnostais tosi paljon, jos ns. hiljasessa tilassa tallennetusta di-signaalista ei huomaisi eroa täysin kaiuttimen varassa olevan vahvarin di-signaaliin.
hallu
04.12.2019 16:19:47
paskiaispaska: Oliks tuota vielä kukaan testannu, että kuinka iso ero bluetonen reaktiivisella kuormalla on oikeaan kaiuttimeen, jos otetaan talteen pelkkä di-signaali hiljaisena, eli ilman kaappia ja luodaan kaappimallinnos jälkikäteen impulssilla? Ainakin tollasella "normaalilla" keinokuormalla ero on todella iso. Eli siis koch lb120 II, joka toimii täysin ilman kaappia, osittain jarruttaen, tai sitten ottaen talteen pelkän di-signaalin ja kaappi toimii täysin vahvistimen kuormana. Kohtuu luokaton se ilman kaappia taltioitu di-signaali verrattuna siihen, että kaappi on kytketty 100% vahvarin armoille.

Tollanen bluetonen täys passiivikuorma kyllä kiinnostais tosi paljon, jos ns. hiljasessa tilassa tallennetusta di-signaalista ei huomaisi eroa täysin kaiuttimen varassa olevan vahvarin di-signaaliin.

Minä olen vertaillut ja menee hyvin lähelle jos ei peräti 1:1 mulla ei varmaan ole testipätkiä tallella, mutta muistan että kuvaruudulla käppyrä näytti ihan samalta kaiuttimen kanssa tehtyyn verrattuna ja myös kuuntelemalla en itse pystynyt kuulemaan eroa. Vertasin myös resistiiviseen kuormaan molempia ja mun kokemus oli, että resistiiviseen kuormaan verrattuna eron huomasi sekä kaiuttimella että Bluetonen reaktiivisella kuormalla juurinkin niin että niissä dynamiikkaa oli enemmän eli kuulokuvassa sointi oli kirkkaampi hienokseltaan ja graafisessa kuvassa ne taajuushuiput näkyy korekampina piikkeinä. Tein testin vieläpä niin, että otin kaikkien kuormien kohdalla signaalin samasta linjalähdöstä niin, että muuttujia ei olisi mitään muuta kuin se kuorma.

Mä voin koittaa kaivella jos löytäisin ne testit vielä jostain tai sitten voin joku kerta tehdä uudet failit kunhan kerkiän. Periaatteessa ton testin voi tehdä helposti kuka vaan jolla on käytössä nämä kuormat.
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
samir94
06.12.2019 12:07:19
Oiskohan tuollaista Fried Eye 10 mahdollista testata jossain vaikka ens vuoden puolella kun on juhlapyhät ohi? Itsellä suunnitelmissa siirtyä isommasta vahvistimesta tuollaisiin lunchbox kokoisiin, koska ainakin Plexi 10:stä lähti loistavat saundit.
TTV
06.12.2019 12:09:39
samir94: Oiskohan tuollaista Fried Eye 10 mahdollista testata jossain vaikka ens vuoden puolella kun on juhlapyhät ohi? Itsellä suunnitelmissa siirtyä isommasta vahvistimesta tuollaisiin lunchbox kokoisiin, koska ainakin Plexi 10:stä lähti loistavat saundit.

Kyllä, tervetuloa kylään, saat nupin samalla kertaa mukaasi :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
samir94
07.12.2019 00:57:13
TTV: Kyllä, tervetuloa kylään, saat nupin samalla kertaa mukaasi :-)
Loistavaa! Ilmoittelen ens vuoden puolella sitten kun voisin tulla piipahtamaan.
TTV
07.12.2019 10:46:39
samir94: Loistavaa! Ilmoittelen ens vuoden puolella sitten kun voisin tulla piipahtamaan.

Sopii, jos nuppi on silloin vielä myymättä.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
samir94
12.12.2019 13:27:44
Tuli käytyä Splawnin Quick Rodia testaamassa. Ei oikein ollut omaan makuun ja Fried Eye kyllä pesee lattiaa tuolla vahvistimella. Tuossa Quick Rodissa on se sama ongelma kun monissa muissakin vähän isommissa vahvareissa, että sitä saa avata ihan kunnolla, että se kuulostaa omaan korvaan hyvältä, kun taas omalla Oceanilla molemmat etuasteet kuulostaa hiiritason voluumeilla lähes yhtä hyvältä kuin vähän äänekkäämpänäkin. Myös tuntuma pysyy hyvin samana.

Tuosta Fried Eye 10:stä kysyisin vielä, että onko tuossa sitä samaa Boost ominaisuutta sitten kun ihan noissa täysikokoisissakin vahvistimissa, joissa on FE kytkentä?
Laulava Kylätohtori
12.12.2019 13:54:27
samir94: Tuli käytyä Splawnin Quick Rodia testaamassa. Ei oikein ollut omaan makuun ja Fried Eye kyllä pesee lattiaa tuolla vahvistimella. Tuossa Quick Rodissa on se sama ongelma kun monissa muissakin vähän isommissa vahvareissa, että sitä saa avata ihan kunnolla, että se kuulostaa omaan korvaan hyvältä, kun taas omalla Oceanilla molemmat etuasteet kuulostaa hiiritason voluumeilla lähes yhtä hyvältä kuin vähän äänekkäämpänäkin. Myös tuntuma pysyy hyvin samana.

Tuosta Fried Eye 10:stä kysyisin vielä, että onko tuossa sitä samaa Boost ominaisuutta sitten kun ihan noissa täysikokoisissakin vahvistimissa, joissa on FE kytkentä?

Tämä on pirun hyvä ominaisuus Bluetoneissa. Soundi ja dynamiikka toimii hyvin maltillisilla äänenpaineillakin erinomaisesti. Tähän itsestään selvänä pitämään asiaan havahtuu aina välillä, kun hankkii muita vahvareita ja huomaa, kuinka kovaa niitä joutuu soittamaan, että soundi toimii kunnolla. Soundi on kyllä hyvä niissäkin, kun vola ylittää tietyn pisteen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
TTV
12.12.2019 14:14:17
samir94:

Kyllä, boost-kytkin lisää signaalitielle yhden vahvistusasteen. Tässä minun FE10:ssä boost aktivoidaan etupaneelista, koska jalkakytkintä ei ole.
Laulava Kylätohtori
12.12.2019 15:00:04
TTV: Kyllä, boost-kytkin lisää signaalitielle yhden vahvistusasteen. Tässä minun FE10:ssä boost aktivoidaan etupaneelista, koska jalkakytkintä ei ole.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen, mutta pikkasen vaikuttaa tuhdilta vehkeeltä omiin tarpeisiin. Samasta syystä en taida viitsiä ostaa sitä testiin. Eikä tässä nyt joulun alla sellaisia masseja olisi kyllä muutenkaan. :(
TTV
12.12.2019 15:14:02
Laulava Kylätohtori: Tuo on kyllä mielenkiintoinen, mutta pikkasen vaikuttaa tuhdilta vehkeeltä omiin tarpeisiin. Samasta syystä en taida viitsiä ostaa sitä testiin. Eikä tässä nyt joulun alla sellaisia masseja olisi kyllä muutenkaan. :(

Höps, jouluhan on nimenomaan tuhtiuden aikaa :-) Osta pois vaan...
Sarko
12.12.2019 15:51:36
Joku Fender Harvard- tai Tweed Vibrolux-henkinen vehe olis ihan kiinnostava.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
samir94
13.12.2019 09:13:12
Sarko: Joku Fender Harvard- tai Tweed Vibrolux-henkinen vehe olis ihan kiinnostava.
En tiedä, onko juuri näihin malleihin pohjautuvia, mutta Bluetonelta löytyy kyllä paljon fenkku-henkisiä vahvistimia ja muihin vintage-henkisiin vahvareihin perustuvia malleja. Uskon kyllä, että jos laitat Harrylle ja Matille viestiä niin pystyvät tekemään noiden henkisen styrkkarin aivan varmasti. :D
Sarko
13.12.2019 14:26:59
samir94: En tiedä, onko juuri näihin malleihin pohjautuvia, mutta Bluetonelta löytyy kyllä paljon fenkku-henkisiä vahvistimia ja muihin vintage-henkisiin vahvareihin perustuvia malleja. Uskon kyllä, että jos laitat Harrylle ja Matille viestiä niin pystyvät tekemään noiden henkisen styrkkarin aivan varmasti. :D

Asia kunnossa. Mietin vaan, että oliskohan tollaselle tweed-henkiselle pikkuvahvarille kysyntää, etenkin jos ei tartte Deluxe-pierua.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kiksaus
13.12.2019 16:15:46

TTV: Höps, jouluhan on nimenomaan tuhtiuden aikaa :-) Osta pois vaan...

Tossa on kyllä tuhti saundi.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Laulava Kylätohtori
07.01.2020 11:44:56
Kiksaus: Tossa on kyllä tuhti saundi.

Jep. Hankin FE 10:n ja pelkoni on osoittautumassa valitettavasti oikeaksi. Pikkasen on liian tuhti peli meikäläiselle. Soundi on kyllä erinomainen ja tykkään tuolla jynkyttää yksinäni, mutta loppuviimeksi, kun soittelen jotain "oikeasti", niin siihen tuon perusluonne on liian "tiukka". Tykkään kyllä tuon tiukasta tatsista ja reagoinnista, mutta jotenkaan se ei sovi tuollaiseen 60-70-lukujen bluesrockändrollin kontekstiin.

Plexi 10 oli omaan makuun sopivampi ja siinä oli kyllä huikea tatsi. Taitaapi mennä FE10 jossain kohtaa myyntiin ja tietääpä nyt myös, ettei kannata haikailla tämän isoveljeäkään. Liian pitkälle viritettyjä meikäläisen tarpeisiin (muttei makuun). Se täytyy vielä sanoa, että hemmetin hienosti tuo kyllä puhdistuu kitaran volumesta. Eipä heti uskoisi niillä särömäärillä.
jsts
10.03.2020 19:39:53
Morjensta,
Pääsisköhän jollakin Bluetonen vahvistimista lähelle tätä ( Fried eye / Bugaboo?):
https://www.youtube.com/watch?v=9ybmsZEUztk&t=705s

Onko siis niin, että Bugaboon esikuvana oli Engl Savage?

Yhtään Bluetonen vahvistinta mulla ei ole, mutta kiinnostaa kyllä, kun näyttäisi Torilla olevan tälläkin hetkellä kiinnostavia nuppeja.
Onko Torilla olevan Bugaboon ( harmaa etulevy ) omistaja mahdollisesti täällä?

Kiitos.
TTV
10.03.2020 19:51:13 (muokattu 10.03.2020 20:11:48)
jsts: Morjensta,
Pääsisköhän jollakin Bluetonen vahvistimista lähelle tätä ( Fried eye / Bugaboo?):
https://www.youtube.com/watch?v=9ybmsZEUztk&t=705s

Onko siis niin, että Bugaboon esikuvana oli Engl Savage?

Yhtään Bluetonen vahvistinta mulla ei ole, mutta kiinnostaa kyllä, kun näyttäisi Torilla olevan tälläkin hetkellä kiinnostavia nuppeja.
Onko Torilla olevan Bugaboon ( harmaa etulevy ) omistaja mahdollisesti täällä?

Kiitos.

Ei Bogaboon esikuvana ollut Savage, siitä vaan saa osittain samoja saundeja ruuvattua :-) Etuasteen kehitystyössä käytin Savagen päätettä ja siitä tuli innostus mm. 2x6550 päätteeseen. Jos Savagen saundit haluat ilman kompromisseja, silloin Savage on oikea nuppi. Bugaboosta irtoaa kaikenlaista ja yhtään identtistä Bugaboota ei ole tehty, joten hieman yksilöitä ovat kaikki. Torin harmaagrillinen Bugaboo on ensimmäinen "tuotantoversio" Bugaboo 1 nupista ja kaikkein lähimpänä mun alkuperäistä. Pienet erot tonestackin säädöissä ja etuasteen biassäädöissä.

Edit: en ainakaan omasta Bugaboostani saa ihan heti tuollaista ääntä kuin linkin Fortinista lähtee, luonnollisemman kuuloista ja erottelevaa komppisäröä kylläkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)