![]() 19.02.2014 14:11:24 | |
---|---|
Spiral: Aivan uskomatonta että joku kehtaa vielä tällaista kirjoitella tähän maailman aikaan. Uskotko samalla perusteella homeopatiaan, magneettirannekkeisiin, rukouksiin, noituuteen...? Kerrottu monta kertaa. En näe näiden kitaranvalmsitajien osoittaneen laitteen toimivuutta. Pelkkä kitaranvalmistajan auktoriteetti ei riitä. No tarvitko sinä jotain faktaa siitä että noituus ei toimi? Mulle riittää siitä valtaosan usko siihen että se on huuhaata. Maailmassa ja varsinkin kitarakamoissa on monta asiaa josta ei pysty laittaamaan faktoja pöytään, pitää osittain luottaa korvaan, osittain hyväksi havaittuihin tapoihin toimia. Esim jotkut vahvistimet kannattaa biasoida vähän "kuumaksi" että soundaa paremmalta. Ei tuostakaan ole mitään muuta faktaa kuin vuosikymmenten kokemus asiasta. Mä luotan näissä asioissa (joista on vaikea lyödä käppyröitä pöytään) valtaosan laitetta kokeilleiden kokemuksiin. Sinä ilmeisesti et, joten suosittelen laitteen testaamista, koska vain silloin voit olla varma siitä ettei se toimi. Mä saan laitteen tänään illalla lainaan, joten olen viimeistään viikon päästä vähän viisaampi asiassa. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 19.02.2014 14:12:47 | |
I3enjam1n: Tuokaan ei tarkoita, että ne taajuudet olisi parempia kuin muut taajuudet, vaan toimivia ylipäätänsä. No hieman hiusten halkomiseksi menee, mutta voi sen noinkin tulkita. | |
![]() 19.02.2014 14:15:46 (muokattu 19.02.2014 14:16:51) | |
0101978: No tarvitko sinä jotain faktaa siitä että noituus ei toimi? Mulle riittää siitä valtaosan usko siihen että se on huuhaata. Ok, eli sinusta totuus päätetään äänestyksellä. Ok, homeopatia (ja mikä tahansa humpuuki) toimii koska käyttäjät ovat sitä mieltä. Ei muuta. Esim jotkut vahvistimet kannattaa biasoida vähän "kuumaksi" että soundaa paremmalta. Ei tuostakaan ole mitään muuta faktaa kuin vuosikymmenten kokemus asiasta. Tuossa on huomattava määrä sähköteknisiä faktoja takana. Sinä ilmeisesti et, joten suosittelen laitteen testaamista, koska vain silloin voit olla varma siitä ettei se toimi. Ei, yksittäisen ihmisen havainnot eivät ole kovin hyvä todiste puoleen tai toiseen. | |
![]() 19.02.2014 14:22:47 | |
Spiral: Ei, yksittäisen ihmisen havainnot eivät ole kovin hyvä todiste puoleen tai toiseen. Ei tietenkään, tieteellisessä mielessä. Tässä keskustelussa on vain se jännä piirre, että soittimia, soundia yms. koskevat näkemykset ja valinnat ovat lopulta kuitenkin aina subjektiivisia, silloinkin kun eroavaisuuksille voi nähdä myös fysikaalisia perusteluja. Semmoista mittausmenetelmää ei kuitenkaan ole, jolla voisi mitata mikä kitaroista on paras soundiltaan tai soitettavuudeltaan. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 19.02.2014 14:25:13 (muokattu 19.02.2014 14:38:35) | |
Spiral: Ok, eli sinusta totuus päätetään äänestyksellä. Ok, homeopatia (ja mikä tahansa humpuuki) toimii koska käyttäjät ovat sitä mieltä. Ei muuta. Älä hyvä mies laita sanoja toisten suuhun. En mä usko homeopatiaa, vaikka se jollain on vaikuttanutkin sairaiden kulkuun. Syitä voidaan vain arvailla.Mutta jos se joillekkin homeopatiaa kokeilleille toimii, ei se ole sulta pois. Tuossa on huomattava määrä sähköteknisiä faktoja takana. Faktat pöytään nyt sitten sultakin. Ja nimenomaan sellaista faktaa missä kerrotaan että joku kone soundaa paremmalta kun on biasoitu kuumaksi. Ei, yksittäisen ihmisen havainnot eivät ole kovin hyvä todiste puoleen tai toiseen. Mutta jos ei muuta todistetta ole olemassa kuin että joku toimii 99,9%lle väestöstä, niin kyllä mä väkisinkin alan uskomaan että kakka maistuu pahalta, vaikka se 0,01 osa sitä maisteleekin. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 19.02.2014 14:31:06 | |
Klezberg: Ei tietenkään, tieteellisessä mielessä. Tässä keskustelussa on vain se jännä piirre, että soittimia, soundia yms. koskevat näkemykset ja valinnat ovat lopulta kuitenkin aina subjektiivisia, silloinkin kun eroavaisuuksille voi nähdä myös fysikaalisia perusteluja. Semmoista mittausmenetelmää ei kuitenkaan ole, jolla voisi mitata mikä kitaroista on paras soundiltaan tai soitettavuudeltaan. Valinnat on totta kai subjektiivisia, mutta ne fysikaaliset perusteet kiinnostaa silti. Esimerkiksi, jos ne olis tiedossa, osattaisiin varmaankin arvata palautuuko kitara hissukseen päristelyä edeltäneeseen tilaan, jos se päristelyn jälkeen taas haudataan laukkuunsa? | |
![]() 19.02.2014 14:41:23 (muokattu 19.02.2014 14:44:19) | |
Volle: Valinnat on totta kai subjektiivisia, mutta ne fysikaaliset perusteet kiinnostaa silti. Esimerkiksi, jos ne olis tiedossa, osattaisiin varmaankin arvata palautuuko kitara hissukseen päristelyä edeltäneeseen tilaan, jos se päristelyn jälkeen taas haudataan laukkuunsa? Kiinnostaa minuakin, ja ainakin akustisten soittimien kohdalla näen että jonkinlaisia perusteita onkin, niinkuin ylempänä kirjoitin. Akustisten soitinten osalta ainakin puhutaan ilmiöstä, että soittamaton soitin menee tukkoon ja vaatii soittamista auetakseen. Mun oma tuore kokemus haitarin kanssa kanssa, josta jo mainitsin, on juuri tämmöinen. Mutta mulla ei ole tieteellistä kovaa faktaa asiasta. Mutta ei myöskään sellaista tietoa joka puhuisi sitä vastaan että puu eläisi niin että sen kyky resonoida muuttuisi. PS. Sokkotestit ei kai anna tietoa noista fysikaalisista perusteista. Sen sijaan esimerkiksi semmoiset tutkimukset joissa mitataan ja kuvataan soittimien ja puiden resonansseja ovat omalta kannaltani kiinnostavampia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin | |
![]() 19.02.2014 14:54:02 | |
Tämä on kyllä niin eeppinen ketju, että jätänpä tähän pienen treffi-ilmoituksen: Halutaan vuokrata/lainata tamperelaiselta kanssaharrastajalta 1-2 kappaletta häristimiä viikkojen 9 ja/tai 10 ajaksi/aikoina. Yhteistyöterveisin Jii. | |
![]() 19.02.2014 15:04:03 | |
jii.haanpaa: Tämä on kyllä niin eeppinen ketju... Kyllä ja itsekin olen kahden vaiheilla; hankinko päristimen vai en. Kallis lumelääkeeksi, mutta jos toimii, ei niinkään hintava... "Rehab is for quitters" | |
![]() 19.02.2014 15:10:12 | |
Spiral:Kielisetit voivat aiheuttaa eroja, mutta jos ne ovat toisessa mittauksessa dempattuna niin luulisi ettei niillä ole valtavaa vaikutusta. Eli yksittäisen ihmisen havainnot eivät ole kovin hyvä todiste puoleen tai toiseen, mutta luuloja sallitaan jos ne niputetaan "tieteelliseen" kokeeseen :D | |
![]() 19.02.2014 15:12:48 | |
No nyt on taas eilisen teeren poika paikalla... 0101978: Älä hyvä mies laita sanoja toisten suuhun. En mä usko homeopatiaa, "Mitä parempaa tietoa tuosta tarvitsee olla, muuta kuin se että se toimii. Jos käyttäjien kokemukset ei riitä, niin mikä sitten." Pakkohan sun on uskoa omilla kriteereilläsi. vaikka se jollain on vaikuttanutkin sairaiden kulkuun. Tuosta ei ole mitään näyttöä. Ja nimenomaan sellaista faktaa missä kerrotaan että joku kone soundaa paremmalta kun on biasoitu kuumaksi. En ole vaatinut näyttöä että tonerite tekee soundista paremman, vain siitä että se todella muuttaa soundia johonkin suuntaan. Biasointi muutaa signaalia käsitteleviä komponentteja ihan mitattavasti. | |
![]() 19.02.2014 15:15:30 (muokattu 19.02.2014 15:17:29) | |
........ | |
![]() 19.02.2014 15:17:06 | |
Bf109: Eli yksittäisen ihmisen havainnot eivät ole kovin hyvä todiste puoleen tai toiseen, mutta luuloja sallitaan jos ne niputetaan "tieteelliseen" kokeeseen :D Jokaista mahdollisesti vaikuttavaa asiaa ei kuitenkaan voida sulkea pois, mutta voidaan miettiä mitkä ovat todennäköisiä ja mitkä eivät. | |
![]() 19.02.2014 15:35:25 | |
jii.haanpaa: Tämä on kyllä niin eeppinen ketju, että jätänpä tähän pienen treffi-ilmoituksen: Halutaan vuokrata/lainata tamperelaiselta kanssaharrastajalta 1-2 kappaletta häristimiä viikkojen 9 ja/tai 10 ajaksi/aikoina. Yhteistyöterveisin Jii. Senkun tulet Kalevasta noutamaan. En tyytynyt tavanomaiseen. | |
![]() 19.02.2014 15:41:39 (muokattu 19.02.2014 16:02:44) | |
Spiral: No nyt on taas eilisen teeren poika paikalla... "Mitä parempaa tietoa tuosta tarvitsee olla, muuta kuin se että se toimii. Jos käyttäjien kokemukset ei riitä, niin mikä sitten." Pakkohan sun on uskoa omilla kriteereilläsi. Selvittelin vähän asiaa pintaraapaisun muodossa, kun tunnut olevan asioissa täysin ehdoton: "Homeopaattisesta lääkinnästä ja sen tuottamista tuloksista on tehty vertaisarvioitua tutkimusta. Vaikka toimintamekanismia ei varsinaisesti ole tunnettu, kliinisten kokeiden tulokset allergioiden, astman, influenssan, reuman, fibromyalgian, ripulin, keskittymisvaikeuksien ja syöpähoitojen haittavaikutusten minimoimisessa ovat olleet positiivisia." -Luc Montagnier, Nobel-palkittu ranskalainen virologi Mä voin uskoa tästälähtien homeopatiaan, niin saat mielenrauhan. (vaikka ainoa toimiva ainesosa olisikin blasebo) Tuosta ei ole mitään näyttöä. En ole vaatinut näyttöä että tonerite tekee soundista paremman, vain siitä että se todella muuttaa soundia johonkin suuntaan. Biasointi muutaa signaalia käsitteleviä komponentteja ihan mitattavasti. En näe sulla muuta vaihtoehtoa kuin laitteen ostamisen/lainaamisen. Koska korvilla sen eron kuulee tai sitten ei kuule.(näytti käppyrät sitten miltä tahansa).Mulle asia selvinnee viikon päästä, mutta koska käyttäjäkokemuksilla ei ole mitään arvoa, niin ilmeisesti et perusta meikäläisen, tai edes omasta mahdollisesta käyttäjäkokemuksesta? Eli jokatapauksessa on sellainen Loose - Loose - tilanne. Ps. tää on ihan mahtava ketju. Ps.ps: skeptinen suhtautuminen on tarpeen, mutta sen hyödyllisyys lakkaa siinä kohtaa, kun se tappaa uteliaisuuden ja avoimen mielen. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 19.02.2014 16:10:13 | |
0101978: Selvittelin vähän asiaa pintaraapaisun muodossa Jep, osoitit ettet tiedä asiasta mitään. Se ei sinänsä ole pahasta, ei tuollaisesta(kaan) hömpästä juuri tarvikaan tietää. Seuraavaksi voit sitten miettiä magneettirannekkeita, korvavaloja, noituutta jne. Mulle asia selvinnee viikon päästä, mutta koska käyttäjäkokemuksilla ei ole mitään arvoa, niin ilmeisesti et perusta meikäläisen, tai edes omasta mahdollisesta käyttäjäkokemuksesta? Kerro toki sitten kokemuksista. Onhan tuo mielenkiintoista, mutta ei se tietenkään mitään todista. Ps.ps: skeptinen suhtautuminen on tarpeen, mutta sen hyödyllisyys lakkaa siinä kohtaa, kun se tappaa uteliaisuuden ja avoimen mielen. Itsehän olen koko ajan yrittänyt toitottaa että asia pitäisi selvittää mahdollisimman hyvin ja monella tapaa, kun taas sinulle riittävät pelkät käyttäjäkokemukset eikä ilmeisesti muunlainen mielenkiinto ole suotavaa. | |
![]() 19.02.2014 16:15:57 | |
Mua kiinnostais lainata Helsinkiläistä päristintä. Voisin vastalainata vaikka jotain spedua. | |
![]() 19.02.2014 16:29:43 (muokattu 19.02.2014 17:30:50) | |
Spiral: Jep, osoitit ettet tiedä asiasta mitään. Se ei sinänsä ole pahasta, ei tuollaisesta(kaan) hömpästä juuri tarvikaan tietää. Seuraavaksi voit sitten miettiä magneettirannekkeita, korvavaloja, noituutta jne. Selvittelin asian nykykannanottoja.Mä en voi asialle mitään että muutama soittajatuttu on saanut apua homeopatiasta ranteiden toimivuuteen, vaihtoehtoina kaikki muut on käyty läpi, leikkausta lukuunottamatta. Olen sivusta seurannut ja kuunnellut niiden löpinöitä 15 vuotta. En ole hetkeäkään uskonut asiaan, mutta otan kyllä avoimin mielein vastaan uudet tutkimustulokset, jos sellaisia tulee esiin. Kerro toki sitten kokemuksista. Onhan tuo mielenkiintoista, mutta ei se tietenkään mitään todista. Sun on täysin turha lukea mun kokemuksia, koska niillä ei ole mitään painoarvoa. Sulle käyttäjäkokemukset ei merkitse mitään. Tämä asia on mitä ilmeisemmin sellainen jota on hankala mitata millään käppyrällä. Ihan sama on piirtää käppyrä että miksi särösoundi toimii esim metallimusiikissa cleania paremmin. Itsehän olen koko ajan yrittänyt toitottaa että asia pitäisi selvittää mahdollisimman hyvin ja monella tapaa, kun taas sinulle riittävät pelkät käyttäjäkokemukset eikä ilmeisesti muunlainen mielenkiinto ole suotavaa. Kyllä. Jos jotkut on saaneet apua homeopatiasta tai tässä tapauksessa Toneritestä, niin annan mielelläni mahdollisuuden. Olen myös hyväksynyt sen että jostain asioista ei saa muuta tietoa kuin käyttäjäkokemukset, koska niitä on muuten hankala mitata. Olemme erilaisia - sinulle käyttäjäkokemukset eivät merkitse mitään. Tosin jos näyttöä toimivuudesta tulisi jossain muussakin muodossa niin käykö sille samoin kuin esim näyttö homeopatian toimivuudesta, jonka laitoin tuohon yhteen viestiin? (voin laittaa lähteen). Eli sivuutat sinulle sopimattomat tulokset olankohautuksella. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! | |
![]() 19.02.2014 18:48:34 | |
0101978: Selvittelin vähän asiaa pintaraapaisun muodossa, kun tunnut olevan asioissa täysin ehdoton: "Homeopaattisesta lääkinnästä ja sen tuottamista tuloksista on tehty vertaisarvioitua tutkimusta. Vaikka toimintamekanismia ei varsinaisesti ole tunnettu, kliinisten kokeiden tulokset allergioiden, astman, influenssan, reuman, fibromyalgian, ripulin, keskittymisvaikeuksien ja syöpähoitojen haittavaikutusten minimoimisessa ovat olleet positiivisia." -Luc Montagnier, Nobel-palkittu ranskalainen virologi Mä voin uskoa tästälähtien homeopatiaan, niin saat mielenrauhan. (vaikka ainoa toimiva ainesosa olisikin blasebo) Siitä on paljonkin lääketieteellistä näyttöä että plasebo todella toimii. Esim kivun tunne on asia joihin sillä on selkeä vaikutus. Ja jos tämä saa ihmisen voimaan paremmin ja toimimaan virkeämmin niin sillä on todellisia vaikutuksia terveyteen. Mutta asiaan; tässä on sivutolkulla loppujen lopuksi väännetty siitä, voiko kitara soida paremmin kun sitä on soitettu paljon verrattuna samaan kitaraan jolla olisi soitettu vähän ja harvoin. Jos ei usko siihen että parannusta tapahtuu niin asiaa voi testata tällä päristimellä. 100 tunnin sisäänsoitto kestää ahkarallakin soittajalla kuukausitolkulla. Siksi tuo ohituskaista on mielenkiintoinen. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 19.02.2014 18:56:13 | |
hollstro: Siitä on paljonkin lääketieteellistä näyttöä että plasebo todella toimii. Esim kivun tunne on asia joihin sillä on selkeä vaikutus. Ja jos tämä saa ihmisen voimaan paremmin ja toimimaan virkeämmin niin sillä on todellisia vaikutuksia terveyteen.. Kyllä näin on. Olen itsekin nähnyt asiasta parikin dokumenttia. Ihmisen oman mielen vaikutus esim. paranemisprosessiin on valtava, joten on hölmöä kuvitella, että kaikki tapahtuisi vain, koska lääkkeet... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)