Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 519 20 21 22 2371 72 73 74 75
Tami
26.08.2017 10:12:57

audioAXS: Vähän kiinnostais EVH:n vaihto Helix LT:n. Olis monipuolisempi kuin nykyinen setup, mutta pelottaa, että harmittaa jälkikäteen.

No mun mielestä vaihda jos sulla on siihen tarvetta. Helixin saapi sitten taas vaihdettua evh:hon jos tuntuu.
Mulla on helix ja se on jees. Aiemmin on ollut podien jälkeen axen ultra,fx2 ja kemper, eikä noissa ole käyttäjän kannalta mitään semmoista eroa, joka olisi merkittävä. Enempi on vivahde-eroja. Kaikilla pääsee maaliin ja kaikki pelaavat livenä ja kotona.

Näistä tämänkin ketjun asiantuntevista kommenteista huomaa sen nykysuunnan, ettei mikään "edellinen" malli ole hyvä, vaan aina pitää olla uusin tietokone. Toisaalta mä eilen katselin esmes Ultra bran juttuja joissa Joel veteli flextone kakkosella ja nyt ja silloinkin soundi oli kohallaan ja se tuntui sopivan musiikilliseen ympäristöön hyvin. Nyt noilla flexuilla ei kukaan edes aloittelija voi soittaa kotona kun niissä on pahvilaatikkosoundi jne. Aikansa kutakin.

Mulla on taas mallintavan rinnalle kasaantunut perinteinen setti, koska mä haluan niin. Ei suoranaisesti soundin vuoksi, vaan harrastuksen vuoksi, kaikkea pitää kokeilla.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
sustain65
26.08.2017 11:18:24
Tami:
Mulla on helix ja se on jees. Aiemmin on ollut podien jälkeen axen ultra,fx2 ja kemper, eikä noissa ole käyttäjän kannalta mitään semmoista eroa, joka olisi merkittävä. Enempi on vivahde-eroja. Kaikilla pääsee maaliin ja kaikki pelaavat livenä ja kotona.

Kyllähän se on just noin, vivahde-eroista on kyse ja se voi olla hyvin pienistä asioista kiinni miksi kukin tykkää mistäkin laitteesta. Jos ajatellaan pelkkiä soundeja ja unohdetaan esim. käytettävyysseikat, niin se voi olla melkoista sattumaa minkä laitteen kokee sopivimmaksi itselleen. Sattuu vain löytymään ne juuri omaan korvaan sopivat presetit kaappeineen ja niille säädöt, juuri sillä omalla ykköskepillä ja aänentoistolla. Ja sitten toisaalta, makuasioissa meillä kullakin saa olla se oma mielipide ja näkemys siitä mikä on "paras".
TTV
26.08.2017 11:36:09
sustain65: Kyllähän se on just noin, vivahde-eroista on kyse ja se voi olla hyvin pienistä asioista kiinni miksi kukin tykkää mistäkin laitteesta. Jos ajatellaan pelkkiä soundeja ja unohdetaan esim. käytettävyysseikat, niin se voi olla melkoista sattumaa minkä laitteen kokee sopivimmaksi itselleen. Sattuu vain löytymään ne juuri omaan korvaan sopivat presetit kaappeineen ja niille säädöt, juuri sillä omalla ykköskepillä ja aänentoistolla. Ja sitten toisaalta, makuasioissa meillä kullakin saa olla se oma mielipide ja näkemys siitä mikä on "paras".

Öbaut just näin. Porukan pitää vaan luottaa omiin korviinsa ja fiilikseen näissä soittoasioissa. Netti on pullollaan vaihtelevia mielipiteitä ja keskusteluja, osasta saa ihan arvokasta tietoa, mutta suurin osa kuvaa tuntemuksia, joita ei kannata ottaa yleisenä totuutena.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
pappasfin
26.08.2017 12:03:34
Eiköhän tuo Helix ole ihan asiansa ajava peli.
Mulla ei tuota ole vaan Axen vehje ollu jo muutaman vuoden.

Hyvin todettu ylempänä se asia, että kannattaa luottaa omiin korviinsa.
Itse vielä lisäisin sen, että olipa se vehje Helix, Axe, Kemper, Bossin ym. niin jokaisesta pitää vaan osata ruuvata se itselle sopiva soundi mistä tykkää.

Ja soundithan on (anteeksi hokema) makuasioita jokaisen kohdalla ;D
PappaSFin
WanhaWetäjä
26.08.2017 13:06:48

ÄrGee: Älä vaan vaihda... itse en kestä Helixin mallinnuksissa olevaa pahvilaatikkomaista suhinaa, mikä on aina päällä vaikka miten ruuvaisi. Soundien pitäisi löytyä hyvän impulssin ja maltillisen eq:n kanssa, ja sitä on noista mallinnuksista turha odottaa. Riippuu toki käyttäjästä, ja siitä miten tarkka on soundeista.

Tämänlaiset omat "kokemukset" laitetta omistamatta ja siihen kunnolla perehtymättä ovat kerrassaan perseestä, se on vain SUN MIELIPITEESI, älä tyrkytä sitä muille.

Helix on vaikea ruuvattava, siitä ei pääse mihinkään, toisaalta taas netti on täynnä videoita missä OSAAVA MUUSIKKO saa sen kuulostamaan hyvältä jopa preseteillä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Tami
26.08.2017 13:50:06

WanhaWetäjä: Tämänlaiset omat "kokemukset" laitetta omistamatta ja siihen kunnolla perehtymättä ovat kerrassaan perseestä, se on vain SUN MIELIPITEESI, älä tyrkytä sitä muille.

On joo, mutta toisaalta otetaan rauhassa, sillä näitä m.net lausuntoja pitää lueskella "suodattimella". Kovin helposti näissä mallintava-keskusteluissa otetaan hirveet porot nokkaan kun joku mollaa sitä omaa vehjettä (toimii myös sosiaalisessa elämässä :-) ). Mä olen kuullut hyviä ja huonoja soundeja tässä ketjussa mainituista laitteista ja toisaalta tosi hyviä ääniä naurettavan halvoista vekottimista.
Enempi mua tympäisee ne lausunnot tyylillä " toisella oli axe, kuulosti hyvälle, toisella oli helix = kuulosti huonolle". Mä käännän tuon enemmän ko. soittajan huonoudeksi, jos ei osaa käyttää laitetta, tai kuuntelijan huonoudeksi jos hää ei ymmärrä kyseisen soittajan soundia :-)

Muinoin rautalankapiireissä bändi oli hyvä, jos kitaristilla oli ac30 ja orbit. Nyt eletään vallankumoisellista aikaa kun itse EP käyttää keikoilla muitakin laitteita kuin noita pyhimyksiä :-)

Edelleen vielä noista IR vs helixin kaapit. Niissä on eroja joo, mutta yllättävän hyvin toimivat nuo omat kaapit kunhan vain malttaa perehtyä laitteen sielunelämään.
WanhaWetäjä
26.08.2017 15:07:11 (muokattu 26.08.2017 15:09:16)

Tami: On joo, mutta toisaalta otetaan rauhassa, sillä näitä m.net lausuntoja pitää lueskella "suodattimella". Kovin helposti näissä mallintava-keskusteluissa otetaan hirveet porot nokkaan kun joku mollaa sitä omaa vehjettä (toimii myös sosiaalisessa elämässä :-) ).
Totta, mua ei häiritse se että Helixia "mollataan".
Jos omat heppoiset kokemukset omistamatta ko laitetta kerrotaan " älä vaihda" asenteella kertonee enempi kirjoittajasta, ei niinkään laitteesta ja ne "totuudet" pitäis voida jättää omaan arvoonsa, aina ei pysty.

Mä olen kuullut hyviä ja huonoja soundeja tässä ketjussa mainituista laitteista ja toisaalta tosi hyviä ääniä naurettavan halvoista vekottimista.
Sepä se, soittajastahan se soundi kuitenkin lähtee.

Enempi mua tympäisee ne lausunnot tyylillä " toisella oli axe, kuulosti hyvälle, toisella oli helix = kuulosti huonolle". Mä käännän tuon enemmän ko. soittajan huonoudeksi, jos ei osaa käyttää laitetta, tai kuuntelijan huonoudeksi jos hää ei ymmärrä kyseisen soittajan soundia :-)
Makuasioita tietenkin mutta myös ennakkoasenteesta on usein kyse ja myös siitä että ei todellakaan ymmärretä laitteen sielunelämästä juurikaan mitään.

Muinoin rautalankapiireissä bändi oli hyvä, jos kitaristilla oli ac30 ja orbit. Nyt eletään vallankumoisellista aikaa kun itse EP käyttää keikoilla muitakin laitteita kuin noita pyhimyksiä :-)
Kaikki mikä liittyy rautalankaan on mun käsityskyvyn ulkopuolella joten se siitä, en vaan ole koskaan digannut ko lajia...korjataan siis agents-rautalankaiskelmä pikkupulliaisineen ei kolahda. Pakosta soitan keikoilla (jos tarvii) mutta muuten ei ole mun juttu. Sinänsä arvostan EP:sta sen lajin osaajana.

Edelleen vielä noista IR vs helixin kaapit. Niissä on eroja joo, mutta yllättävän hyvin toimivat nuo omat kaapit kunhan vain malttaa perehtyä laitteen sielunelämään.
Joo, säätövaraa on huomattavasti enemmän, IR osaston "ongelma" on se tajuton määrä eri vaihtoehtoja ja niiden testaaminen on aika työlästä, tämä ainakin Ownhammerin setissa minkä omistan. Toisaalta yksi hyvä/sopiva IR voi toimia lähes suoraan hakee sitten clean/kevytsärö tai rankempaa säröä.
ÄrGee
26.08.2017 15:08:54
WanhaWetäjä: Tämänlaiset omat "kokemukset" laitetta omistamatta ja siihen kunnolla perehtymättä ovat kerrassaan perseestä, se on vain SUN MIELIPITEESI, älä tyrkytä sitä muille.

Helix on vaikea ruuvattava, siitä ei pääse mihinkään, toisaalta taas netti on täynnä videoita missä OSAAVA MUUSIKKO saa sen kuulostamaan hyvältä jopa preseteillä.

Viikon ollut Helix Native, eikä oikein vakuuta.

Niin kuin kaikki Line6:n laitteet, ja ammattilaiskortit eivät nyt auta koska se ei liity soundimieltymyksiin tässä tapauksessa. Kaikki mahdolliset clipit kuunneltu ja puhtaammilla soundeilla vaikuttaisi olevan parhaimmillaan. Sitten kun alkaa kaivamaan jotain äärimmäisempää säröä, niin se jää monille plugareillekin kakkoseksi. Efektipuolikaan ei ole mikään ihmeellinen ja overdriveilla boostaaminen aiheuttaa kanssa ihmeellistä epäaitoa suhinaa, vaikka miten vääntelisi ja kääntelisi.

T. Overloud TH3 ja Fractal-suodattimet korvissa.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Tami
26.08.2017 15:25:18 (muokattu 26.08.2017 15:28:26)

ÄrGee: Viikon ollut Helix Native, eikä oikein vakuuta.

Niin kuin kaikki Line6:n laitteet, ja ammattilaiskortit eivät nyt auta koska se ei liity soundimieltymyksiin tässä tapauksessa..

Tää kertookin jotakuinkin kaiken :-).

Mutta noiden IR-pulikoiden koeponnistukseen kätsänä vinkkinä jotta laittaa sen exp-polkimen ohjaamaan IR:n valintaa. Sitten poljinta vatkaamalla saapi käytyä läpi kaikki muistissa olevat IR:t.

Kostoksi yhteiskunnalle ruuvailinpa piruuttani keikkasetin soundit noilla heliksiin omilla amp+cab blokeilla ja katsotaan miten selvitään.

Sam Bellillä on mun korvaan tyylikkäät helix-säröt. Sopivan kliiniä mutta säröä. :https://www.youtube.com/watch?v=4D3RKJlZUwQ
nabaloo
26.08.2017 15:29:23
Itsellä ei ainakaan tietoisesti ole minkään firman filttereitä korvissa, mutta eipä oikein tuo Native vakuuta. Jotenkin ohut ja muovisen oloinen ääni vaikka miten vääntää ja kääntää. Toki on helppokäyttöinen ja soundi on aivan "riittävän hyvä" ihan mihin tahansa tarpeeseen ainakin täyden miksauksen seassa, mutta kun parempaa saa mielestäni halvemmallakin niin ei vaan heru pisteitä Line 6:lle täältä(kään).
ÄrGee
26.08.2017 15:49:09
Tami: Sam Bellillä on mun korvaan tyylikkäät helix-säröt. Sopivan kliiniä mutta säröä. :https://www.youtube.com/watch?v=4D3RKJlZUwQ

Tuollaisen low-gain crunchin, hieman laulavan leadisoundin hakeminen on aivan eri asia kuin jonkin äärimetalliin taipuvan tiukan hi-gainin hakeminen. Niissä se tietty muovisuus tuleee eniten esille. Mutta ettehän te niistä mitään ymmärrä.

Se on tosiaan työn ja tuskan takana, vaikka olisikin maailmanluokan soittaja. Kuten Monumentsin John Browne tässä demonstroi.
https://www.youtube.com/watch?v=cOePQOfLns0
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
WanhaWetäjä
26.08.2017 18:33:11

ÄrGee: Tuollaisen low-gain crunchin, hieman laulavan leadisoundin hakeminen on aivan eri asia kuin jonkin äärimetalliin taipuvan tiukan hi-gainin hakeminen. Niissä se tietty muovisuus tuleee eniten esille. Mutta ettehän te niistä mitään ymmärrä.
Viimeiseen lauseeseesi vastaten...luojalle kiitos ja kumarrus että musa on mulle jotain ihan muuta kuin örinää ja pörinää.

Se on tosiaan työn ja tuskan takana, vaikka olisikin maailmanluokan soittaja. Kuten Monumentsin John Browne tässä demonstroi.

Tuskaa tuotti ko videon katsominen, mutta tämä olkoon tässä.
ÄrGee
26.08.2017 19:35:35
WanhaWetäjä: Viimeiseen lauseeseesi vastaten...luojalle kiitos ja kumarrus että musa on mulle jotain ihan muuta kuin örinää ja pörinää.

Sehän tarkoittaakin automaattisesti, että kuuntelee pelkästään örinää ja pörinää.
audioAXS
26.08.2017 21:46:10
pappasfin: Eiköhän tuo Helix ole ihan asiansa ajava peli.
Mulla ei tuota ole vaan Axen vehje ollu jo muutaman vuoden.

Hyvin todettu ylempänä se asia, että kannattaa luottaa omiin korviinsa.
Itse vielä lisäisin sen, että olipa se vehje Helix, Axe, Kemper, Bossin ym. niin jokaisesta pitää vaan osata ruuvata se itselle sopiva soundi mistä tykkää.

Ja soundithan on (anteeksi hokema) makuasioita jokaisen kohdalla ;D

Soundin lisäksi mun mielestä käytettävyys, monipuolisuus ja roudattavuus on myös aika tärkeitä juttuja. Siksi toi EVH kiinnostaiskin vaihtaa tollaseen, kun on livenä paljon kätevämpi eikä tartteisi erikseen ostaa pedaaliludallista speduja saadakseen haluamansa saundit.
Särö korvaa puuttuvat virheet
sustain65
27.08.2017 08:08:37
ÄrGee: Tuollaisen low-gain crunchin, hieman laulavan leadisoundin hakeminen on aivan eri asia kuin jonkin äärimetalliin taipuvan tiukan hi-gainin hakeminen. Niissä se tietty muovisuus tuleee eniten esille. Mutta ettehän te niistä mitään ymmärrä.

WanhaWetäjä: Viimeiseen lauseeseesi vastaten...luojalle kiitos ja kumarrus että musa on mulle jotain ihan muuta kuin örinää ja pörinää.

ÄrGee: Se on tosiaan työn ja tuskan takana, vaikka olisikin maailmanluokan soittaja. Kuten Monumentsin John Browne tässä demonstroi.

WanhaWetäjä: Tuskaa tuotti ko videon katsominen, mutta tämä olkoon tässä.

Nämä toisten musisointityylien ja musamakujen mollaamiset ovat kyllä mnetin ankeinta antia.
ÄrGeellä oli mielestäni varsin oikeaan osunut arvio siitä missä "muovisuus" tulee helposti esille, mutta sitten hän pilasi viestin tarpeettomalla loppukaneetilla. Ja WanhaWetäjä nokitti sitten ihan yhtä tarpeettomalla kommentilla örinästä ja pörinästä.

Ja itse lievästi kadun eilisaamuista nollainformaatioviestiäni, jossa ilmaisin kahden laitteen välisen makutuomioni.
Tami
27.08.2017 09:12:23

sustain65: ÄrGee: Se on tosiaan työn ja tuskan takana, vaikka olisikin maailmanluokan soittaja. Kuten Monumentsin John Browne tässä demonstroi.

Nämä toisten musisointityylien ja musamakujen mollaamiset ovat kyllä mnetin ankeinta antia.
ÄrGeellä oli mielestäni varsin oikeaan osunut arvio siitä missä "muovisuus" tulee helposti esille, mutta sitten hän pilasi viestin tarpeettomalla loppukaneetilla. Ja WanhaWetäjä nokitti sitten ihan yhtä tarpeettomalla kommentilla örinästä ja pörinästä.

Ja itse lievästi kadun eilisaamuista nollainformaatioviestiäni, jossa ilmaisin kahden laitteen välisen makutuomioni.

Juuri näin :-)

Noin 10 sivua sitten axe-ketjussa keskusteltiin siitä miten vanhoilla podeillakin olimahdollista löytää junttahevisoundit mutta haasteet on siellä puoliroso ja kevytsäröosastolla :-). Nyt on toistepäin. No kuonka vaan mä olen edelleen sitä mieltä, että kaikilla noilla pääsee maaliin ja vähintään kiitettävään tulokseen.
Headrush on seuraavana koelistalla .
WanhaWetäjä
27.08.2017 10:11:47 (muokattu 27.08.2017 10:12:52)

No onhan se noinkin, olen pahoillani, katson peiliin.

Joo...sen verran extreme metallia kotona kuullena ihmettelen MIKSI moista soundimaailmaa ei saisi Helixilla ja miten se muovisuus kuuluu tuon joskus varsin kaoottisen äänimassan seasta? Mun 26v asperger poika kuuntelee mm Cannibal Corpsia ja vastaavia joten en nyt ihan ummikko ole tämän genren suhteen.

Jospa herra ÄrGee antaisi esimerkkejä siitä mitä hän hakee ja miksi Helix (tosin vain Native) ei tuohon taivu.
Itse Nativea pikaisesti testanneena korostaisin vielä sitä että kyse on aika lailla eri asiasta kuin mitä rautavehje on vaikkakin itse siitä hetkessä ok soundit koska tiesin mitä ja miten hain.
TTV
27.08.2017 11:03:24 (muokattu 27.08.2017 11:05:26)
Tami:

Headrush on seuraavana koelistalla .

Tämä Headrush on vielä itelläkin testaamatta ja tokihan se kiinnostaa, vaikkei sitä "parempaa saundia" tarvikaan metsästää enää kynsin ja hampain. Aikoinaan tykkäsin 11R:n vahvistinmalleista, mutta kaapit olivat todella kälyiset. Headrush on toivottavasti parantanut vahvistinmalleja entisestään ja nyt tuo impulssien tuki lieventää kaappitarjonnan ongelmia.

Tuosta Helixin softaversiosta vielä sen verran, että vaikka siinä olisikin samat algoritmit rullaamassa kuin rautaversioissa, siihen saundiin ja tuntumaan vaikuttaa se koko signaaliketju. Erityisesti ulkoisilla pedaaleilla ryyditettynä se äänikortin tuloimpedanssi ja mahdollinen leikkaaminen värittävät lopputulosta aika lailla. Sama pätee toki kaikkiin tietokoneella pyöriviin plugareihin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
audioAXS
27.08.2017 11:18:44
https://youtu.be/vL2yCPTlGVk

Tämä videosarja on jännä. Jätkä vertailee Helixiä ja AX8 kaikilla eri osa-alueilla, vahvistimet, kaapit, efektit, käytettävyys ja sit vielä ns. todelliset saundit.
Särö korvaa puuttuvat virheet
heviäijä
27.08.2017 11:51:39
audioAXS: https://youtu.be/vL2yCPTlGVk

Tämä videosarja on jännä. Jätkä vertailee Helixiä ja AX8 kaikilla eri osa-alueilla, vahvistimet, kaapit, efektit, käytettävyys ja sit vielä ns. todelliset saundit.

Tämän jätkän videoita on tullut ennenkin katsottua, osaava ruuvailu saa kivat kaasut käyntiin.
Splash One
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)