Mikko1978 30.12.2020 23:13:01 | |
---|
ÄrGee: Lähinnä puhtaita, ehkä joskus jotain satunnaista hybrid pickailuja lukuun ottamatta en. Ei vain istu omaan tyyliin ja liian pehmeä soundi. Kolikko on kanssa no no, koska materiaali ei taivu ollenkaan ja siinä ei ole kunnollista kärkeä. Ei välttis mitään pehmoilua. https://youtu.be/U7j6w8S3oII |
ÄrGee 31.12.2020 00:13:38 | |
---|
Mikko1978: Ei välttis mitään pehmoilua. https://youtu.be/U7j6w8S3oII Tarkoitin tuossa lähinnä kovan materiaalin tuomaa atakkia. Sitten on niitä ketkä käyttävät kynttä raskaammassa rock/metalli -tyylisessä soitossa plektran korvikkeena, ja mielestäni siitä puuttuu aina jotain. To the stars!!! |
Mikko1978 31.12.2020 01:20:54 | |
---|
ÄrGee: Tarkoitin tuossa lähinnä kovan materiaalin tuomaa atakkia. Sitten on niitä ketkä käyttävät kynttä raskaammassa rock/metalli -tyylisessä soitossa plektran korvikkeena, ja mielestäni siitä puuttuu aina jotain. Atakkia minäkin tarkoitin. |
Vildascq 31.12.2020 20:26:42 | |
---|
milgromsegal: Ilman googlen apua sellainen jonkun kitaralehden mainossivuilta saatu mielikuva on, että kyseessä olisi sellainen todella teräväkärkinen (kartiokärjellä varustettu) plektra. Tuliko siinä muistaakseni joku hieno plektratekniikkakurssikin mukana, hienosti printattuna sellaiseen plekun muotoiseen muistikirjaan. Koskaan en saanut selville mikä tuosta teki niin ainutlaatuisen, eikä vaan yhden miljoonasta erilaisesta plekumallista. Stylus-pleku oli nimensä mukaan muotoiltu kärjestään vähän kuin levysoittimen neula. Ei sillä voinut varsinaisesti soittaa - sillä saattoi vain harjoitella. Tarkoitus oli liikuttaa plekua mahdollisimman vähän ja aivan kielen pinnassa. Jos vähänkään syvemmältä rouhaisi, niin stylus takertui kielten väliin. Ideana oli saada nopeutta single line -soittoon. Jonkin verran tuota oppia saattoi soveltaa normiplekulla soittamiseen. |
mattim 02.01.2021 02:56:36 | |
---|
Mää teen plekut ite rinttaamalla 3d rintterillä, kaikkia kokoja ja paksuusia syntyy minuteissa. Nykyaikaa... |
joku muu sikko 02.01.2021 14:47:14 | |
---|
Sanoisin että jokaisella plektralla on omat vahvuutensa Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- |
Basifisti 23.02.2021 20:41:53 | |
---|
Take your protein pills and put your helmet on |
parek 21.06.2021 12:04:10 | |
---|
Olisko ideoita mikä jämäkkä pleku antaisi pehmeän soundin ja missä olisi kunnon grippipinta? Muoto ja kärki ei saa olla liian terävä (esim. Jazz plekut on lian teräviä). Kaapista löytyi Dunlop 1,5mm Gator https://muusikoiden.net/dyn/users/170859.jpg ja sen soundi ja kärki on juuri hyvä (tosin vois kokeilla myös 2mm), mutta toi Gator pinta on tosi liukas, ei pysy lainkaan näpeissä. |
msalama 21.06.2021 13:11:36 (muokattu 21.06.2021 13:13:54) | |
---|
mikä jämäkkä pleku Oliskos Dunlop Tortex 1mm liian platku? Mä olen näitä käyttänyt jo vuosia ja pysyy näpeissä helvetin hyvin & on hyvä soittaa nopeitakin. EDIT: ai niin sähän vedit kakstoistasetillä, on se varmaan liian platku. Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään. |
Milkop 21.06.2021 13:19:25 | |
---|
Minä olen liian löysiin plekuihin poraillut pari reikää, pysyy paremmin näpissä. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
ÄrGee 21.06.2021 17:55:31 | |
---|
To the stars!!! |
McNulty 21.06.2021 19:50:05 (muokattu 21.06.2021 19:50:54) | |
---|
Gatorin on helppo tehdä askartelu- tai mattoveitsellä viiltoja (esim. pari rastia ja viillot eri suunnista), niin on todella hyvä tarttumapinta. Suosittelen tekemään ensin vain yhdelle puolelle, se kun usein riittää että peukku on tukevasti plektran pinnassa kiinni. Toiselle puolelle tehty viilto voi tuntua omituiselta etusormessa tai etusormen syrjää vasten, riippuen vähän miten plektraa hyppysissä pitelee. Reikien poraaminen on myös hyvä vaihtoehto. Tai sitten jollain vanhalla kolvilla hieman kärtsää pintaan "röpelöä". Muistaa vaan hyvän ilmanvaihdon eikä liikaa hengittele höyryjä ;) moving in stereo |
parek 22.06.2021 17:38:39 | |
---|
Käytin 2mm Gator Gripille vähän Dremeliä. Grippi parani selvästi, mutta ei yllä kyllä lähellekään Janicek plektrojen täydelliseen grippiin. 2mm Gatorin soundi on aavistuksen parempi, Janicek on hyvä kakkonen. Janicekin kärkeä pitää pyöristää vähän, Dunlopin grippiä ei saa mitenkään Janicekin veroiseksi teki mitä tahansa. On tämä tarkkaa :D https://muusikoiden.net/dyn/users/170866.jpg |
aikku74 23.06.2021 13:54:16 | |
---|
Käytän Dunlop flow 0.73. Mitkään muut ei oikeen mulle kelpaa. Niissä on grippi ja hyvä reunamuotoilu jolloin plektra liukuu mukavasti kielen päältä. Olen kaikki paksuudet testannut 0.73- 3.0 mutta kyllä se .73 on paras. |
dropD 23.06.2021 15:21:28 | |
---|
aikku74: Käytän Dunlop flow 0.73. Mitkään muut ei oikeen mulle kelpaa. Niissä on grippi ja hyvä reunamuotoilu jolloin plektra liukuu mukavasti kielen päältä. Olen kaikki paksuudet testannut 0.73- 3.0 mutta kyllä se .73 on paras. Mulle on jäänyt toistaiseksi 2.0mm Flow käyttöön. Riittävän paksu ettei notku omiaan ja reunan muotoilultaan antaa ohuemman lehdykän sulavuutta. Liukas ei ole, mutta putoilee nykyään usein näpeistä silti. Luulen, että enemmän soittajan kuin välineen ominaisuudesta kysymys. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
parek 23.06.2021 23:07:33 (muokattu 23.06.2021 23:08:16) | |
---|
Ostin kokeiluun n. kymmenkunta sopivan muotoista ja kokoista plektraa 1,5-2mm paksuuksina mitä mainostettiin "grip" ominaisuudella. Nappasin esim. Dunlopilta Max Grip ja Delrin Prime Grip plekuja, muiden mallien ja merkkien ohella. Huvin vuoksi otin myös Delrin sarjasta sen ihan sileän, tavallisen version missä on täysin kiiltävä pinta ilman mitään hienouksia. Koko joukon paras on juurikin toi ihan tavallinen Delrin. Se ei ainakaan tän päivän testin perusteella liiku näpeissä lainkaan, tosi hyvää se materiaali. Noi grippipintaiset Dunlopit ei ole kyllä hyvän tuntoisia näpeissä. Janicekin grippipinta on paljon parempi ja on myös isommalla alalla / paremmassa paikassa. |
harmony-lyrica 01.07.2021 22:04:05 | |
---|
Tuntuu siltä, että mitä enemmän on tullut soittovuosia, niin sitä paksummaksi on tulleet myös plekut. Aikoinani kun alottelin ja etsin plektroja joka sopii parhaiten sormiini, niin lopulta päädyin 351 -muotoiseen plekuun. Sama shape on (muutamien eri kokeiluiden jälkeen) vieläkin käytössä mutta paksuutena pelkkä "heavy" -merkintä ilman, että ilmoitetaan paksuutta milleinä ketuttaa useinkin, tietty materiaalikin vaikuttaa soittotuntumaan. Nyt käytän yleisläpyttimenä D'Andrea 0,88 mm delren -muovista 351 -muotoista plekua. Kun haen selkeämpää saundia ja erottelevuutta soittoon, niin mulla on käytössä Jim Dunlop Primetone sculpted plectra, hand burnished standard 1,0 mm grip. Sopivan kovaa muovia ja liukas mutta tarkka tatsi kieleen. Ensin ostin samanlaiset, mutta 3 kpl pussin 1,5 mm paksuisia, mutta mun makuun turhan tuhti. Näissä plekuissa on pieni kohokuviointi, ympyrä nypylää ja kirjoitusta keskellä molemmin puolin, joka tuntui heti sopivan hyvin mun tapaan soittaa. Tolla D'Andrealla käännän huomaamattani sormissani plekun poikittain hakiessani paksumpaa tatsia :D pikkusen paksummat samanlaiset pitäis varmaan myös etsiä. Kellonaika kun vaikuttaa olosuhteiden pakosta kotisoitossa. Ei muuta kuin hyvää kesän jatkoa teille! Ottakaa aina välillä "nuotio"-kitara mukaan kun lähette ulos, niin ..niin no tiedätte kyllä mitä ;) Jukka Pennanen |
KaRa 01.07.2021 22:13:10 | |
---|
harmony-lyrica: Tuntuu siltä, että mitä enemmän on tullut soittovuosia, niin sitä paksummaksi on tulleet myös plekut. Hah, mulla just toisinpäin. Alkujaan oli jotain jazz kolmosia ja muita millin-kahden plekuja. Sitten 0.7 kausi oli aika pitkä... sitten 0.6 ja nyt tuntuu että sekin on liian paksu. Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan. |
zedder 04.05.2023 13:52:00 | |
---|
Mitäköhän eroa Dunlopin Nylon Standardeilla ja Max Gripeillä pitäisi olla? Kumpiakin olen käyttänyt, mutta juuri nyt ei ole hallussa kuin Max Gripejä. Oliko niiden materiaalissa eroa, vai onko ainoa käytännön ero siinä kirjaimien ja muun kohokuvioinnin asemoinnissa? Turkissa on kuoriaisia. |
dajackal 04.05.2023 14:07:34 | |
---|
zedder: onko ainoa käytännön ero siinä kirjaimien ja muun kohokuvioinnin asemoinnissa? Näin on asia. Itse suosin noita maxgrippejä kun tuntuu pysyvän tassussa paremmin. |