Aihe: Pedaalien järjestys jalkain juuressa
1 2 3 4
Lennu
06.01.2011 15:55:50

Fortune: No ei, jolleivat ne ole päällä tai syö signaalia ihan hemmetisti. Toki jos syötät virittimeen phaseroitua signaalia, virittäminen voi olla varsin haastavaa :)

Noh, ei se phaser sille vireelle mitään tee ;)

Kokeilin meinaan just eilen ja kun ihmettelin, niin tulikin ahaa, aivan.
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
veneficus
08.01.2011 10:36:56

Koska ketjun alkupäässä on kaksi säröä, voisi wahin laittaa niiden väliin. Itseltä löytyy myös miedompi särö sekä higain-särö ja wah on sijoitettuna niiden keskelle. Näin on mahdollista saada niin wahitettua säröä kuin särötettyä wahiakin, riippuen tilanteesta.
kylereese
21.01.2011 13:56:04 (muokattu 21.01.2011 13:57:42)
kitara -> big muff -> hot cake distortion -> ehx small clone --> guyatone tz2 fuzz ->vahvistin
Jeszse
21.01.2011 14:03:01
Mitäpäs jos mä hommaisin jonku choruksen. Nykysin menee kitara - crybaby - line6 dm4 - vahvistin. Mihin rakoon chorus, jos päätän hankkia semmosen?
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
Jucciz
21.01.2011 14:03:59 (muokattu 21.01.2011 14:04:28)
Jeszse: Mitäpäs jos mä hommaisin jonku choruksen. Nykysin menee kitara - crybaby - line6 dm4 - vahvistin. Mihin rakoon chorus, jos päätän hankkia semmosen?

Wahin ja delayn välissä ois luontevin paikka ja 99% tyypeistä tekis näin. Saa toki kokeilla muutakin. Missä rohkeus kokeilla itse, etenkin kun vaihtoehtoja on noin vähän? :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Swan
21.01.2011 14:04:28 (muokattu 21.01.2011 14:05:58)
Jeszse: Mitäpäs jos mä hommaisin jonku choruksen. Nykysin menee kitara - crybaby - line6 dm4 - vahvistin. Mihin rakoon chorus, jos päätän hankkia semmosen?

Sitä voi kokeilla ennen ja jälkeen särön, kummasta sattuu enemmän tykkäämään. Mä laittaisin jälkeen.

Jucciz: Wahin ja delayn välissä ois luontevin paikka ja 99% tyypeistä tekis näin. Saa toki kokeilla muutakin. Missä rohkeus kokeilla itse, etenkin kun vaihtoehtoja on noin vähän? :)

Tämä on toimiva neuvo, joskin DM4 on se särömallintaja.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Jeszse
21.01.2011 14:06:18
Swan: Sitä voi kokeilla ennen ja jälkeen särön, kummasta sattuu enemmän tykkäämään. Mä laittaisin jälkeen.

Jäipäs muuten nätisti sanomatta et käyttäsin sitä ilman säröö... :D Eli onks loppujenlopuks niin väliäkään?
Sun mutsillas on niin tuuheat viikset, että niiden alle mahtuu koko perhe sateensuojaan.
Jeszse
21.01.2011 14:07:20
Jucciz: Missä rohkeus kokeilla itse, etenkin kun vaihtoehtoja on noin vähän? :)

Ei se missään, kuhan ny osallistuin tähänki ketjuun. :) En mä välttämättä oo ees ostamassa semmosta, nyt on rahat vähä tiukilla ja tärkeempiäkin hankitoja työn alla.
Swan
21.01.2011 14:15:42
Jeszse: Jäipäs muuten nätisti sanomatta et käyttäsin sitä ilman säröö... :D Eli onks loppujenlopuks niin väliäkään?

Eipä juuri siinä tapauksessa. Paitsi tietty jos meinaat wahia polkea choruskliinillä, niin sitten kannattaa kokeilla eri järjestystä niiden kanssa. En olekaan ite koskaan kokeillut chorusta ennen wahia.

Jos meinaat tosiaan puhtaisiin vain chorusta käyttää, se ehkä toimii parhaiten sijoitettuna ennen säröä. Meinaan sitä, että choruspuhtaalta särölle vaihtaessa ja päinvastoin se pieni sekunnin murto-osan kestävä pätkä, jossa molemmat efektit on päällä, ei kuulosta niin radikaalilta, kun särö miedontaa modulaatioiden muljuntaa jälkeen sijoitettuna.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Jeszse
21.01.2011 14:26:52
Swan:

Selkee peli, kiitosta.
Jucciz
21.01.2011 14:27:58
Kappas, oletin vaan lonkalta, että DM olisi ollut delay modeller, mutta eipäs se ollutkaan. No juu, sitä suuremmalla syyllä kannattaa ihan itse testata, missä kohtaa ketjua chorus toimii parhaiten. Ehkä kuitenkin olisi viisainta kytkeä se vasta wahin jälkeen, mutta ennen säröä vaiko särön jälkeen, on ihan makuasia.

Jos multa kysytään, chorus toimii ihan joka kohdassa ketjua ihan yhtä huonosti. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Swan
21.01.2011 14:29:05
Jucciz: Jos multa kysytään, chorus toimii ihan joka kohdassa ketjua ihan yhtä huonosti. :)

Sä käytät vibeä, joten sulta ei kysytä. ;)
>-)))> #26
S.M.A.K.
Jucciz
21.01.2011 14:32:25
Swan: Sä käytät vibeä, joten sulta ei kysytä. ;)

Ainakin omistan. Toivottavasti jossain vaiheessa on bändi, jossa ois luonteva käyttääkin. :)
Numb
21.01.2011 15:14:05

Jucciz: Jos multa kysytään, chorus toimii ihan joka kohdassa ketjua ihan yhtä huonosti. :)

Toisin kuin phaser, joka toimii hyvin lähes joka paikassa ketjussa. Itte tykkään ajella aika reilusti muljuavaa phaseria särön läpi, kuulostaa hyvällä tavalla siltä kuin soundi olisi lähdössä lapasesta, mutta ei kuitenkaan ihan lähde :)
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
PJS
21.01.2011 15:29:17

Jucciz: Ainakin omistan. Toivottavasti jossain vaiheessa on bändi, jossa ois luonteva käyttääkin. :)

Univiben miedommat säädöt pelittää hienosti aika monenlaisessa musassa. Esim. Soul/Funk hommissa just hyvä tuomaan vähän eloa semmoiseen napakkaan takapotkukomppiin.
Peace!
Jucciz
21.01.2011 16:01:27 (muokattu 21.01.2011 16:02:26)
Numb: Toisin kuin phaser, joka toimii hyvin lähes joka paikassa ketjussa. Itte tykkään ajella aika reilusti muljuavaa phaseria särön läpi, kuulostaa hyvällä tavalla siltä kuin soundi olisi lähdössä lapasesta, mutta ei kuitenkaan ihan lähde :)

Jep, juuri näin.

Vaikka tiedostankin laitteiden toimintaperiaatteiden erot, mulle soundillisesti chorus on aina ollut "tylsä versio flangerista" ja flanger puolestaan "tylsä versio phaserista". Phaser ja erilaiset vibet, niissä on mun havaintojen mukaan paljon enemmän luonnetta. Niistä tykkään.

Univiben miedommat säädöt pelittää hienosti aika monenlaisessa musassa. Esim. Soul/Funk hommissa just hyvä tuomaan vähän eloa semmoiseen napakkaan takapotkukomppiin.

Juu juu, mutta vedäpä iskelmäareenoilla soulia tai funkia, niin tulee Tyyne ja Topi alta aikayksikön urputtamaan, että "eivätkös pojat osaa soittaa tanssimusiikkia!"

Siksipä poistuinkin noilta areenoilta.
Swan
21.01.2011 16:10:45
Jucciz: Vaikka tiedostankin laitteiden toimintaperiaatteiden erot, mulle soundillisesti chorus on aina ollut "tylsä versio flangerista" ja flanger puolestaan "tylsä versio phaserista". Phaser ja erilaiset vibet, niissä on mun havaintojen mukaan paljon enemmän luonnetta. Niistä tykkään.

Tää on kömpelö vertaus, koska noilla efekteillä on saundillisesti hyvin vähän toistensa kanssa tekemistä, ja käyttökohteet täten ihan erilaiset. Phaser ei toimisi Van Halenin Unchainedissa ollenkaan samalla tavalla, ja flanger olisi todella huono idea funk-vatkauksen maustamiseen. Paremmuusjärjestykseen on turhaa efektejä laittaa muutenkaan, koska ei mikään niistä voi korvata toista.
>-)))> #26
S.M.A.K.
erty
21.01.2011 16:13:49
Swan: Tää on kömpelö vertaus, koska noilla efekteillä on saundillisesti hyvin vähän toistensa kanssa tekemistä, ja käyttökohteet täten ihan erilaiset.

Samaa mieltä. Viben voi korvata phaserilla ja choruksen flangerilla, mut ristiin toi ei oikeen toimi.
Jucciz
21.01.2011 16:18:34
erty: Samaa mieltä. Viben voi korvata phaserilla ja choruksen flangerilla, mut ristiin toi ei oikeen toimi.

Periaatteessa näin joo. Jotenkin vaan mun korvien välissä chorus ja flanger ovat osoittautuneet käytännössä joka kerta turhiksi tai suorastaan ärsyttäviksi efekteiksi, kun olen niitä jossain kuullut. Emmätiiä. Makuasia ja mustin munat.
Ziggy Bubba
21.01.2011 16:54:38

Jucciz: Periaatteessa näin joo. Jotenkin vaan mun korvien välissä chorus ja flanger ovat osoittautuneet käytännössä joka kerta turhiksi tai suorastaan ärsyttäviksi efekteiksi, kun olen niitä jossain kuullut. Emmätiiä. Makuasia ja mustin munat.

Ihan samaa mieltä. Vibet, phaserit ja tremolot on omia suosikkeja noista modulaatioista. Oktaaviefektit myös, mutta en tiiä lasketaanko samaan sakkiin...

Vibe-purkit pienellä (ainakin ennen säröä) tuovat hyvää semmosta fjongaa liidihommiin. Monesti efektiä ei edes kunnolla kuule, mutta eloa tulee passelisti. Phaseria (Small Stone) tulee nykyään vähemmän käytettyä, tuo kun tuppaa säröillä hilppasen ilkeetä piikkiä varsinkin isommalla asetuksella. Hieno efekti anyhoo, pitääpä taas soitella.

Jucciz: DM4 on särömallintaja ja DL4 se - oisko maailman yleisin - delay-laitos. Kolme muistipaikkaa, tap-tempo ja asialliset soundit taitaa olla DL4:n suosion salaisuus.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)