Aihe: Elixir kielet??
1 2 3 4 5 6 7
Espmarshall
09.01.2015 16:17:32
Kuulin kaverilta, että elixirin nanoweb kielet ovat paljon löysemmät kuin normaalit kielet... esim 010-setti tuntuu 0.09 jne. Onko asia näin vai onko kaveri väärässä? Itse en ole ikinä päässyt kyseisiä kieliä testaamaan, joten ei ole mittään tietoa asiasta.
What is best is ESP ;)
Gabe
09.01.2015 18:07:12
Espmarshall: Kuulin kaverilta, että elixirin nanoweb kielet ovat paljon löysemmät kuin normaalit kielet... esim 010-setti tuntuu 0.09 jne. Onko asia näin vai onko kaveri väärässä? Itse en ole ikinä päässyt kyseisiä kieliä testaamaan, joten ei ole mittään tietoa asiasta.

En muista olisivatko ne olleet mainittavasti löysemmät, mutta tuntuma muuten niissä oli inhottava.. tahmea. Hyvältä ne soundasi ja säilyivät pitkään, mutta eivät olleet minua varten. Eipä tuo testaus kauheasti kustanna. :)
Ochmo
09.01.2015 18:31:04
Gabe: En muista olisivatko ne olleet mainittavasti löysemmät, mutta tuntuma muuten niissä oli inhottava.. tahmea. Hyvältä ne soundasi ja säilyivät pitkään, mutta eivät olleet minua varten. Eipä tuo testaus kauheasti kustanna. :)

Allekirjoitan myös tuon lievän "tahmeuden". Iskin tässä viikko sitten ensimmäiset Elixirit tulille, 10-52 setti D-vireelle ja 25,5" skaalalle. Verrattuna hyväksi todettuun EB:n 10-52 settiin tuntuu meno vähän tahmealta (ja ehkä tuon takia paksuin kieli tuntuu hieman jopa veltolta). Ei sovi Elixirit oikein minulle, mutta ainahan nämä kannattaa itse testailla noin niinku empiirisesti;) Ei ne nyt niin kalliita ole ja kyllähän ne kuulostaa ihan hyvältä, ei nyt ainakaan huonommalta kuin EB:t.
pappasfin
09.01.2015 18:56:14
Espmarshall: Kuulin kaverilta, että elixirin nanoweb kielet ovat paljon löysemmät kuin normaalit kielet... esim 010-setti tuntuu 0.09 jne. Onko asia näin vai onko kaveri väärässä? Itse en ole ikinä päässyt kyseisiä kieliä testaamaan, joten ei ole mittään tietoa asiasta.

Ei ne ainakaan mun hyppysissä tunnu mitenkään veltoilta / löysiltä eli ei ole mun mielestä asia noin. Jotkut sanoo myös tuhnuiksi ja enkä ole sitäkään mieltä, ei mun soundi ainakaan mikään tuhnu ole ellei satu joskus nyt rokan syönnin jälkeen tuhnuja jostain muusta paikkaa ;D

Tuossa puhuttiin tahmeudesta... hmm.. mikä ihmeen tahmeys... Elixirin pintahan on juurikin vähän normia liukkaampi ja se on yksi syy miksi jotkut eivät siitä tykkää.

Kenties ymmärsin tuon tahmeuden väärin noista parista muusta kommentista.

Mutta olipa ne kielet mitkä hyvänsä niin jokaisen kannattaa omin käsin ja korvin testata kieliä ja ottaa vakioksi sellaiset mistä ite tykkää.
PappaSFin
Swan
09.01.2015 20:01:34
Tahmea on _vihoviimeinen_ sana, mitä käyttäisin Elixirien tuntumaa kuvaamaan. Ne on nimenomaan liukkaat, koska niissä on teflon-pinnoitteen takia kitkaa huomattavasti vähemmän, eikä niihin tartu skeida.

Pinnoittamattomia löysemmiksikään en niitä välttämättä luonnehtisi, mutta paksumpien settien alapäät on muita merkkejä ohuemmat jostain syystä. Esim. 11-setti päättyy 49:iin, ja 12-52 on malliston paksuin normisetti ennen loikkaa megajytkyyn 12-68-baritonisettiin.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla yhden setin verran, miltä nuo tuntuu kouraan. Jos asut pk-seudulla, niin Kitarapajalta noita saa 12e per setti, eli tolkuttomasti ei tule takkiin, jos ei nappaakaan. Itse olen sen verran puhtausfriikki, etten aio enää pinnoittamattomiin palata, ja kestäähän nuo ylivoimaisesti pidempään, kun ei pääse hapettumaan itsekseen.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
Ziggy Bubba
09.01.2015 20:27:44 (muokattu 09.01.2015 20:27:58)

Swan: Esim. 11-setti päättyy 49:iin, ja 12-52 on malliston paksuin normisetti ennen loikkaa megajytkyyn 12-68-baritonisettiin.

Ite keksin tähän oman "lääkkeen" kun tarttin Elixirin 11- ja 10-setteihin paksumpia alakieliä... Ostamalla 11-49 ja 10-52 setit saa niistä kasattua aika passelit 11-52 ja 10-49 satsit.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Jormaz
09.01.2015 21:09:31
Eiks noi oo kuitenkin vain pinnoitettuja Daddarioita joten mikä niistä tavallista löysempiä tekis?
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Laulava Kylätohtori
09.01.2015 21:18:01
Jormaz: Eiks noi oo kuitenkin vain pinnoitettuja Daddarioita joten mikä niistä tavallista löysempiä tekis?

Minusta Elixirit on aika jäykät verrattuna D'addarioihin tai Ernie Balleihin. Ja todella liukkaat, ei tahmeat. Soundi oli kyllä hyvä, samoin kestivät pitkään...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
09.01.2015 21:39:12
Laulava Kylätohtori: Minusta Elixirit on aika jäykät verrattuna D'addarioihin tai Ernie Balleihin. Ja todella liukkaat, ei tahmeat. Soundi oli kyllä hyvä, samoin kestivät pitkään...

Ai liukkaat? :O Pitäisikö ostaa uusi satsi, jos oli susi erä. Minun Elixirit oli kyllä tahmeat. Vai onkohan hikoilulla jotain tekemistä asian kanssa? Mulla on ongelmaa sen kanssa että en hikoile paljon mitään ja kädetkin on aika kuivat ja rasvattomat.
Morri
09.01.2015 22:13:57
Henkilökohtaisesti en ikinä aio käyttää muita kieliä kuin Elixirejä, se liukkaus on suurin syy niiden käyttämiseen. Perinteisillä kielillä soittaminen on kuin hiihtämistä suksilla joissa on vain pitovoide. Minkään sortin löysyyttä en ole koskaan havainnut.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Laulava Kylätohtori
09.01.2015 22:49:13 (muokattu 09.01.2015 22:50:26)
Gabe: Ai liukkaat? :O Pitäisikö ostaa uusi satsi, jos oli susi erä. Minun Elixirit oli kyllä tahmeat. Vai onkohan hikoilulla jotain tekemistä asian kanssa? Mulla on ongelmaa sen kanssa että en hikoile paljon mitään ja kädetkin on aika kuivat ja rasvattomat.

Juu liukkaimmat kielet, millä olen ikinä soittanut - ylivoimaisesti. Eli sormet liukui niiden päällä kuin itsestään. Mutta itse en oikein tykännyt siitä tuntumasta kuitenkaan. Itse tykkään pienestä karheudesta, saa paremman pidon ja tuntumat tai jotain... Eipä se pidostakaan kiinni ole, mutta joku niissä Elixireissä mätti...

Eikös se ole vain hyvä, jos ei hikoile. En ole itsekään mikään hikikäsi, mutta joskus keikalla voi vähän kädet hiostua, jolloin saattaa tuo kaulan polylakkakin alkaa ärsyttämään. Mutta näin talvella kädet ovat välillä vähän liiankin kuivat, mikä on soittamisen kannalta vain hyvä asia...

Morri: Minkään sortin löysyyttä en ole koskaan havainnut.

Jos Elixirit ovat löysät, niin tahtoisinpa tietää, mitkä ovat jäykät...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
09.01.2015 23:02:42
Laulava Kylätohtori: Juu liukkaimmat kielet, millä olen ikinä soittanut - ylivoimaisesti. Eli sormet liukui niiden päällä kuin itsestään. Mutta itse en oikein tykännyt siitä tuntumasta kuitenkaan. Itse tykkään pienestä karheudesta, saa paremman pidon ja tuntumat tai jotain... Eipä se pidostakaan kiinni ole, mutta joku niissä Elixireissä mätti...

No hitto. Pitääpä napata setti mukaan kun seuraavan kerran ajelee soitinliikkeen ohi. Jospa se oli jotenkin viallinen se mitä kokeilin. Siitä on jo sen verran aikaa että muistikuvatkin voivat olla mitä ovat.

Eikös se ole vain hyvä, jos ei hikoile. En ole itsekään mikään hikikäsi, mutta joskus keikalla voi vähän kädet hiostua, jolloin saattaa tuo kaulan polylakkakin alkaa ärsyttämään. Mutta näin talvella kädet ovat välillä vähän liiankin kuivat, mikä on soittamisen kannalta vain hyvä asia...

On ja ei. Kesällä se on kätevää mutta talvella kun kuivuu niin että tulee haavoja, joutuu laittamaan rasvaa ja se on soiton kannalta huono.
AndyH
09.01.2015 23:42:16
Mullaki oli pari satsia niitä vuosia sitten ja oli kyllä tosi jees, hintavat toki, ainakin silloin. Ei ainakaan silloin olleet tahmeita, päinvastoin vaativat totuttelua kun olivat niin liukkaat että meni slidet vähän yli helposti :D Pitääpä tutkia mitä nykyään maksavat, jos taas koittais Elixirejä.
Kitarat joihin tarvitaan patteri ovat leluja...
Tappajabanaani
10.01.2015 00:42:54
Ostin juuri testiksi kahteen Pacificaani Elixirit ja D'addarion EXP-kielet ja kyllä Elixirit ovat huomattavasti jäykemmän oloiset. 11-setti siis kyseessä, vire on D ja D'addariot ovat yläkieliltä aavistuksen liian letkut. Elixirit taas toimivat hyvin. Ero on kyllä niin selkeä, että ei uskoisi kielisettien olevan samoilla paksuuksilla.
Durty
10.01.2015 10:06:48
Ostin kerran testiksi akkariini Elixirit. Keikalla katkesi kolme kieltä. Testi päättyi siihen.
Tappajabanaani
10.01.2015 13:20:26
Durty: Ostin kerran testiksi akkariini Elixirit. Keikalla katkesi kolme kieltä. Testi päättyi siihen.

Ihan hyvin lähti :D Mulla on ollut muutama setti noita Elixirejä eivätkä ne kyllä ole mitenkään katkeiluherkempiä, kuin muutkaan kielet.
sustain65
10.01.2015 13:25:43
Ei ole katkeilleet Elixirit ja liukkaammathan ne ovat perinteiset kielet, eivät mielestäni tahmeat. Nyt on NYXL setti kokeeksi eniten soittoa saavassa kitarassa, mutta taidan palata Elixir-kieliin, jotka taitaa kestää kauemmin hyvinä. Se on tuntumani.
P-man
10.01.2015 19:17:37
Itse olen paljon käyttänyt Elixirejä ja kyllä ne liukkaammat on kuin tavalliset kielet. Ja ainakin 009-042 seteissä Elixirit on nimenomaan jäykemmät kuin pinnoittamattomat kielet.
KUNU
10.01.2015 22:27:08 (muokattu 10.01.2015 22:28:50)
Durty: Ostin kerran testiksi akkariini Elixirit. Keikalla katkesi kolme kieltä. Testi päättyi siihen.

Hehe, soitit vissiin aika kuningassoinnun ko kolme kieltä poikki yhelä veolla vai soitikko aina etheenpäin niin pitkään että oli vain 3 jäljelä? :D

Käsittääkseni Elixir ei edes tehe kieliä ite vaan ostaa kielet joltaki valmistajalta ja pinnottaa ite sitten vain, tämmösen joskus luin vuonna kivi ja miekka, tiä sitten pittääkö paikkaansa.
Suhr=Ongelma
hallu
10.01.2015 22:34:18
KUNU: Hehe, soitit vissiin aika kuningassoinnun ko kolme kieltä poikki yhelä veolla vai soitikko aina etheenpäin niin pitkään että oli vain 3 jäljelä? :D

Käsittääkseni Elixir ei edes tehe kieliä ite vaan ostaa kielet joltaki valmistajalta ja pinnottaa ite sitten vain, tämmösen joskus luin vuonna kivi ja miekka, tiä sitten pittääkö paikkaansa.

Ei kai maailmassa tai olla kovin montaa kitarankielitehdasta eli eiköhän suurin osa valmistajista tee kielet enemmän tai vähemmän alihankintana. Meinaan vaan että tokkopa eligir on tuossa asiassa mitenkään suuri poikkeus.
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)