Aihe: Mistä SE soundi lähtee?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
SerialKiller
20.05.2005 11:09:16

25% soitto. Pikkaan aika voimalla joka on olennainenosa saundiani.
20% kitara. Ibanez rg570, .014-.068 kielisetillä antaa aikas massiivisen saundin. mikit vielä kun saan vaihdettua aktiivi tavaraan niin sitten lähtee...
15% efektit. käytän aikas vähän, mutta käytän sellaisia efektejä mitkä muuttavat sitten sitä saundia totaalisesti.
40% Vahvistin(etunen/päättäri/kaiutin). 5150II ja 4x12"kaappi niin saundissa löytyy.
Violence Is always an option, Death is Always the solution!
Feggy
20.05.2005 11:15:23 (muokattu 20.05.2005 11:17:41)

Mulla lähtee 100% sormista ja kitarasta. Soitan yleensä ilman vahvistinta.
Less is more.
Puoskari
20.05.2005 11:42:03
se nyt on vaan karu fakta, että vähänkin enemmän soittaneiden keskuudessa ei "tatsilla" ole niinkään soundiin väliä. ääripäillä kuulee eroa.

94,9% äänen muokkaus (vahvistin, efektit sun muut)
5% kitara
0,1% tatsi

nämä tulokset on tieteellisesti mitattu ja todistettu (sori SRV fanit)
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
placebo
20.05.2005 11:48:12
nämä tulokset on tieteellisesti mitattu ja todistettu (sori SRV fanit)

Mitkä oli mitattavat parametrit ja missä mittaustulokset/todistukset? :)
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
Herra Rapu
20.05.2005 12:06:18

94,9% äänen muokkaus (vahvistin, efektit sun muut)
5% kitara
0,1% tatsi

Tää pitää paikkansa, jos kyseessä on megahyperkompressoitu särö.
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
kassus
20.05.2005 12:45:55
SE saundi lähtee Vox tonelab SE:stä.
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
J.Hollström
20.05.2005 13:39:37
se nyt on vaan karu fakta, että vähänkin enemmän soittaneiden keskuudessa ei "tatsilla" ole niinkään soundiin väliä. ääripäillä kuulee eroa.

Keitä ovat nämä "vähänkin enemmän soittaneet"?
Jos minä olen soittanut 30 vuotta ja joku toinen esim. hieman pidempää, niin olen 94,9% vakuuttunut, että 1:1 kamoilla soundissa on eroja, jotka maallikokin erottaa.
Arabian Lauri
20.05.2005 13:49:21
Sormista, soundi lähtee sormista! Sitten tulee kitara ja viimeisenä vahvistin. Kyllä se näin on kunhan soitto vain tulee sydämestä.

Eli kun soitto ei kulje syytän kamoja ja silloin harvoin kun soitto kulkee niin puhun tatsista.

Luulen kyllä toisaalta myös niin että sieltä esikuvista se saundi on alunperin lähtöisin. Se mitä kukin pitää hyvänä on melko varmasti muotoutunut sen mukaan minkälaista musiikkia kukin tykkää kuunnella. Tyylli, tekniikka, saundi... Jos säröä on paljon, ei kitaran ominaissaundi pääse kovinkaan hyvin esiin. Jos taas säröä on vähän, korostuu soittajan sormenpäät.
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Kuha
20.05.2005 13:51:08

Lainaan Juha Björnistä – Riffi 7/04 haastattelu:

"Soundi on puhtaasti tunneasia, jossa elektroniikalla on vasta kakkossija, loppujen lopuksi on aika samantekevää millä vahvistimella soitan. Kitaran ääni lähtee ihmisen sisältä. Tämä on kaikkein tärkein asia ymmärtää", Björninen tähdentää.

Se on siinä.
Muistakaa venytellä.
Sintti
20.05.2005 14:01:20 (muokattu 20.05.2005 14:05:18)
Kyllä mieluummin soitan kohtuuhyvän vahvistimen läpi vaikka vähän kehnommalla kitaralla. Kamapuolelta vastaan siis vahvistin.

Mahastahan se kuulemma loppujenlopuksi lähtee, muistelisin :)

No hitto onkohan mun saundi huonontunut, kun oon alkanu käymään lenkillä!??! Maha on pienentyny viis killoo.. Onkohan saundi kutistunu saman verran nyt?? :/

Mutta asiaan. Minun saundeista ehkä noin 40% lähtee minusta ja kitarastani, 25% rotasta, 35% tuleekin sitten vahvistimesta ja kaiuttimesta. Että silleen..

EDIT: Voisin melkein sanoa, että kyllä se on oikeestaan jopa yli 50% se saundi minusta lähtöisin, kun jos meidän toinen kitaristi soittaa mun kamoilla, niin kyllä se kuulostaa ihan erilaiselta. Ja sen kamat kuulostaa taas ihan erilaiselta minun soittamina.

Niin se vain on!
http://www.plastikband.tk
Reddie
20.05.2005 14:35:04
Itse lähtisin siitä, että soittajalla on ensiksi visio saundista. Eli ennenkuin soittajalla on edes kitaraa kädessään, vahvistinta päällä ja pedaaleita kytkettynä, niin hänellä on jonkinlainen hahmotus siitä, millaista ääntä element(e)istä pitäisi tulla ulos. Visio syntyy luonnollisesti soittajan vaikutteista ja vaikuttimista - "Tyhjästä" on vaikea ammentaa visiota. Tekniseltä kantilta tarkasteltuna visio on siis luultavasti viimeisen noin 50 vuoden aikana tapahtuneen elektroniikkasuunnittelun ja soitinrakennustekniikan suomien mahdollisuuksien rajoissa.

Kitaraa, vahvistinta ja pedaaleita "säädetään" sitten tarpeen mukaan, kunnes päästään mahdollisimman lähelle visiota. Tämä edellyttää tietenkin, että ymmärtää soittotekniikan (dynamiikan) ja laitteiston suomat mahdollisuudet. Jos jonkun ketjussa olevan 'osan' "säätövara" loppuu kesken, niin sitten tutkaillaan markkinoilta (tai tehdään itse), josko jokin toinen osa toisi halutunlaisemman tuloksen.

Soittajan tulisi hallita laitteistoaan ja ymmärtää laitteistonsa suomat mahdollisuudet. Jos laitteisto ohjaa soittajaansa, niin -> :0)

Vastaisin siis, että saundi lähtee visiosta.

Siis tää... Tää on kaunista... *sanaton ja antaa plussan + *
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
lapio
20.05.2005 15:01:31 (muokattu 20.05.2005 15:02:51)

Itselläni ei ole yhtä ainutta "Sitä" soundia. Olen onnistunut haalimaan aika mieleiset soittokamat, joista saan "ne" soundit. Mielestäni hienoja soundeja saan aikaan aika pitkälti ilman efektejä. Kitara + piuha + vahvistin. Korkeintaan vahvarin omaa säröä ja kaikua efektiksi ja välillä vaikka wahia. Loput lähtee sitten sormista. Nuo sormetkin vaikuttavat aika paljon, monien kavereiden soitto kuulostaa mielestäni hyvin erilaiselta kamoillani. Itse soittaessa tuntuu, että kamoistahan tuo soundi lähtee, mutta vasta kun kuulee toisen soittavan omilla soittimillaan niin sen eron huomaa.
"I refuse to play your Chinese food mind games!" . Pasin seikkailut.
Juzzu
20.05.2005 15:06:40
Itselläni ei ole yhtä ainutta "Sitä" soundia. Olen onnistunut haalimaan aika mieleiset soittokamat, joista saan "ne" soundit.

Mä voisin joku päivä tulla tsekkaan sun vermeitä!
Tonttoroi
Ukko
20.05.2005 15:43:07

Kyllä kaikki lähtee soittajasta. Tietenkin ilman mitään kamoja on vähän paha alkaa soittelemaan, mutta kyllä yleensä kitaristit kuulostavat itseltään vaikka soittaisivat minkä kamojen kautta..

Tosi on että soitto lähtee hyppysistä mutta ei työvälineidenkään merkitystä voida vähätellä. Onhan siinäkin eroa ajatko mersulla vai vanhalla mossella. Vaikka kuski olis sama niin kyyti tuntuu erilaiselta.
Mrezzye
20.05.2005 15:43:48

Oikeat soittajat tekee sen soundin soitollaan, olohuonekitaristit niillä multiefektivärkeillä ja pikkuisella vahvistimella.
Jea, rait! Vhat evö...
Puoskari
20.05.2005 16:09:36
niin olen 94,9% vakuuttunut, että 1:1 kamoilla soundissa on eroja, jotka maallikokin erottaa.

no hyvä että et ole 100, koska silloin olisit väärässä.
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Da Make
20.05.2005 16:22:56 (muokattu 20.05.2005 16:24:04)
35% soitto. Pikkaus tekniikkaani muuttamalla saan erillaista fiilistä soundiin. Vahvarin dynamiikka vastaa.
25% kitara. Käytän useita kitaroita, jokainen soundaa täysin omaltaan. LesPaul, tele, Ibanez RG...
5% efektit. Joskus hieman tilaa/kaikua.
35% Vahvistin: 50w Master vol Plexi, eli JCM-800 single. Mikko Kankaanpään rakentama, paras soundi kaikkeen. Marshallin 1936 2x12" kaappi, hevi soundi. Elementit eivät ole loistavat, mutta ajavat asiansa. Celestion V30 pari hankitalistalla.

Paketti kasassa, tarpeeksi keskaria, tosissaan vähemmän trebleä, bassoa siten että lahje vähän lepattaa.
"Soundi lähtee sormista!" -Line6 tuo markkinoille mallintavat sormenpäät. Katso omat plussasi täältä!
booster
20.05.2005 17:17:40

Hahha, vuoden "paskapuhetta" -palkinto, ole hyvä!
Myydään: käsintehty germanium-fuzz
Katso tori!
pimp
20.05.2005 17:40:03
Lainaan Juha Björnistä – Riffi 7/04 haastattelu:

"Soundi on puhtaasti tunneasia, jossa elektroniikalla on vasta kakkossija, loppujen lopuksi on aika samantekevää millä vahvistimella soitan. Kitaran ääni lähtee ihmisen sisältä. Tämä on kaikkein tärkein asia ymmärtää", Björninen tähdentää.

Se on siinä.

Taa alkaa lahenteleen totuutta. Itella ei just nyt oo vahvistinta himassa, eika muutenkaan oo ollu tapana vahvarin kanssa treenailla. Kuitenkin kokisin etta mulla on oma soundi joka ei paljoakaan muutu soitetaan sitten tietokoneelle plugareitten lapi taikka vahvarilla.
Jos sita absoluuttista soundia ajatellaan sillai etta kitarasta vain napataan ala-e soimaan niin silloinhan se mita kuulet riippuu lahes 100% siita minka vahvistimen ja kaiuttimen lapi se aani tulee. Mikit, puut, plektrat sun muut on aika pienta hienosaatoa... Sitten jos sita kitaraa aletaan soittamaan niin soittajasta se on kiinni etta soiko se vaiko eiko se soi.

Mutta enhan mina mistaan mitaan tieda niin ottakaa varauksella namakin faktat.
-Dance like it hurts. Love like you need money. Work when people are watching. -Dogbert
J.Hollström
20.05.2005 17:55:56
no hyvä että et ole 100, koska silloin olisit väärässä.

Niin, jätin sen 5,1% sinunlaisille kuuroille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)