Aihe: Halpa putki vs. hyvä trankku
1 2 3
kimurantti1
05.01.2005 00:05:39 (muokattu 05.01.2005 00:17:33)
Väittäisinpä että 84% ( itseni mukaanlukien) m.netin kitarapalstalaisista ei kuunnellessa, eikä 61% soittaessa pysty erottamaan putkisoundia mallintavan vahvistimen soundista. Tuo on vaan tuo "jokaisella-pitää-olla-putkivahvistin"-hype vallalla ja palstaa lukiessa tuntuu että soittaminen tai soittamisen harjoittelu jää tiukasti Gas:n jalkoihin....

Aamen.
Tottakai eron kuulee jos on ehtinyt kuuntelemaan parikymmentä vuotta putki ja transistorivahvistimien eroa, mutta (tämä on vain minun käsitykseni) suurin osa m.netin alta 10 vuotta soitelleista (itseni näihin lukien) epäilen erottavan soundia putkien ja hyvän mallintavan välillä. Voisi muuten joskus testata asian tekemällä muutaman ääninäytteen, tai joku voisi.

Jos haluat "kaiken", niin halvin vaihtoehto on varmaankin se mallintava.
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Mrezzye
05.01.2005 09:20:57 (muokattu 05.01.2005 09:22:17)

Väittäisinpä että 84% ( itseni mukaanlukien) m.netin kitarapalstalaisista ei kuunnellessa, eikä 61% soittaessa pysty erottamaan putkisoundia mallintavan vahvistimen soundista.

Voi kun kuuluisin noihin onnillisiin, joilla moiset puukorvat on, niin ei tarvitsisi huolehtia putkivahvistimesta. Kuitenkin joku POD on niin kätevä kuljettaa keikoille ja voi vaikka tökätä sitten PA:han suoraan, mutta...

Molempia kokeilleena, mikään piirilevylaitos ei ole päässyt lähellekään putkinuppini soundia, saatika sitten sitä soundikirjoa, jonka saa kitaran volumepotikkaa pyörittelemällä tai soittotatsilla aikaansaatua dynamiikkaa.

Niille, jotka ovat onnellisia mallintaviensa kanssa, niin toivotan onnea. Pääsette kyllä helpolla. Luulen kyllä että jossain vaiheessa soittohommaan kunnolla hurahtaneet siirtyvät putkivermeisiin (paitsi kirkonpolttosoundeilla soittavat). Kotona olohuonevolumella mallintavat ovat ihan kelpoja treenipelejä.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
JuSu
05.01.2005 09:32:09
...ja ehkä viisain neuvo: tee niinkus tykkäät ja korvas sanoo ;-)

No juuri näin.

Tositarina: Tuttavani oli Flextoneen kypsyneenä ostamassa vahvistinhärpäkettä avoimin mielin, raha ei ollut ongelma. Syyniin joutuivat monenmoiset putkivermeet Mesasta alkaen, vaan eipä oikein mikään säväyttänyt. Kunnes...

Lopullinen valinta oli 100 W Valvestate -nuppi ja (muistaakseni) 4x10" kaappi. Olen kuullut kaverin livesoundin ja se on hieno. Että silleen.

Terveisiä vaan A***lle.

JuSu
Minä olen myyrä. * MYYTÄVÄNÄ ESP/LTD HYBRID 300! KATSO TORI! *
hanskma
05.01.2005 13:49:26
Mut mä haluaisin kyllä silti ketjun aloittajalta raportin siitä Voxin ongelmista... kiinnostaa kovastikkin.

Jep.. Eli oon ollu kyllä minäkin erittäin tyytyväinen useamman vuoden ajan voxin soundiin (etenkin puhtaaseen), mutta sitten päivänä muanna menin huvikseni harmony-centraliin katsomaan mitä muut ovat tästä vahvarista mieltä, ja siellä oli käynnissä kauhea itku ja hammasten kiristys tän soundin huononemisen takia. (Linkki tähän väliin kiinostuneille: www.harmony-central.com/Guitar/Data … Vox/Cambridge_30_Twin_Reverb-01.htm)

Enpä ollut itse pitkään aikaan pitänyt vahvaria päällä paria tuntia putkeen, kun yleensä soittelen noin tunnin -> pidän vartin tauon -> totean että soitanpa vielä toisen tunnin jne. Enkä yleensä niin pitkillä keikoillakaan ole soittanut, että hirveästi yli tuntia ois mennyt.

Tuolta harmony-centralistahan löytyi myös modausohje millä ongelman pitäisi korjaantua, mutta tiedustelujeni mukaan näitä nimenomaisia osia ei suomesta juurikaan saa, eli pitäisi tilata jenkeistä. Lisäksi kun itselläni ei kolvi kädessä pysy, kysyin useammasta soitinliikkeestä/korjaamosta, mutta vastaus aina: "Sori, mut me ei noita vahvistinkustomointeja tehä ollenkaan."

Ai niin, ja putken oon vaihtanu n. kerran puolessatoista vuodessa tai sillon ku äänenlaatu on ruvennu huononemaan. Täytyypä vielä myöntää, että ehkä vahvarinvaihtosuunnitelmiin vaikuttaa myös oma vaihtelunhalu..
Fide
05.01.2005 14:08:57

Erinomaisen mielenkiintoinen juttu, varsinkin kun nopeasti katsottuna tuossa omistamassani single -versiossa ei vastaavaa ongelmaa esiinny??? Tai ainakaan Harmony-centralin kautta siitä ei puhuta.

Itse olen vehjettä luukuttanut reilun kaksikin tuntia, ja jonkin verran soundi muuttuu pöntön lämmetessä, mutta pääsääntöisesti parempaan suuntaan.

...kaikki tyyni mielenkiintoista...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+
kimurantti1
05.01.2005 14:24:12
Voi kun kuuluisin noihin onnillisiin, joilla moiset puukorvat on, niin ei tarvitsisi huolehtia putkivahvistimesta. Kuitenkin joku POD on niin kätevä kuljettaa keikoille ja voi vaikka tökätä sitten PA:han suoraan, mutta...

Molempia kokeilleena, mikään piirilevylaitos ei ole päässyt lähellekään putkinuppini soundia, saatika sitten sitä soundikirjoa, jonka saa kitaran volumepotikkaa pyörittelemällä tai soittotatsilla aikaansaatua dynamiikkaa.

Niille, jotka ovat onnellisia mallintaviensa kanssa, niin toivotan onnea. Pääsette kyllä helpolla. Luulen kyllä että jossain vaiheessa soittohommaan kunnolla hurahtaneet siirtyvät putkivermeisiin (paitsi kirkonpolttosoundeilla soittavat). Kotona olohuonevolumella mallintavat ovat ihan kelpoja treenipelejä.

Heh, mikä ihmeen ongelma sulla on hevisoudeja vastaan?
Taidanpa joskus ihan oikeasti testata asian.
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Cornflake
05.01.2005 22:40:05 (muokattu 05.01.2005 22:40:33)
kimurantti1:

"Hevisoundi" = kirkonpoltto-soundi?

Todellisessa kirkonpolttomusiikissa soundi on sijalla 456. Tai jopa 666. Anyway, riittää kun surisee. Asenne ja katu-uskottavuus on tärkeintä.

Vähän sama juttu kuin:
"Lada on paska"
"Jätkän mielestä siis kaikki autot on paskoja?!"
Lick my lovepump! Redbound
Billsner
05.01.2005 22:57:03
Vähän sama juttu kuin:
"Lada on paska"

Ja minun mielestä Ladat ovat parhaita ja autot ovat p*rseestä. Makuasioita.
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa.
Cornflake
05.01.2005 23:35:34
Billsner:
Makuasioita.

Tota... Se oli niinkuin esimerkki, ei mielipide. Huomasit varmaan heittomerkit. Sen Ladan voi korvata vaikka Toyota Variksella jos siltä tuntuu.
Billsner
05.01.2005 23:59:19
Tota... Se oli niinkuin esimerkki, ei mielipide. Huomasit varmaan heittomerkit. Sen Ladan voi korvata vaikka Toyota Variksella jos siltä tuntuu.

Juuh, huomasin. Vein "argumentin" vaan astetta pidemmälle. Sori.
Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin silloin on sama olla hiljaa.
kulmahiomakone
06.01.2005 00:37:07
Tällä tavoin puutumme kohtuuttomiin yleistyksiin:

Todellisessa kirkonpolttomusiikissa soundi on sijalla 456. Tai jopa 666. Anyway, riittää kun surisee. Asenne ja katu-uskottavuus on tärkeintä.

Kuin toteaisi kaivoon hypänneelle ystävälleen, että se nyt vaan on tyhmää hypätä kaivoon, ja hyppäisi itse perässä...
kimurantti1
06.01.2005 00:58:46
Elkäähän nyt jaksako aloittaa noinkin maailmaamullistavasta jutusta. Sovitaan nyt yhdessä vaikka sitten, että muotoilemme kommenttimme tarkemmin.
Taisi nyt viimeinen keskustelu mennä hieman offtopiciksi...
Cornflake
06.01.2005 01:14:03
lucifer:
Tällä tavoin puutumme kohtuuttomiin yleistyksiin

Niin. On olemassa upeasoundista kirkonpolttokamaa ja sitten on se loppu 98% joka on nauhoitettu Anttilan vitosen mikillä kaikuvassa kellarissa.

Ja silti saadaan kulttimaine. Kitara-soundi on noilla 98%:lla loppupeleissä aika kaukana ykköspallilta.

Mutta olet oikeassa, olihan se yleistys.
klapiton
06.01.2005 09:20:33
Mulla on myös tällainen Music Man hybridi.jossa etuaste trankku ja pääte 6L6 putkilla.Helvetin hyvät saundit lähtee.En ole päivääkään katunut ja näitä ei nykyään paljon näe,mutta muistakaa että saundi on kuitenkin niin monesta asiasta kiinni.Plektrasta,tatsista ja vahvistimen tai efektin säädöistä.Transistori vahvistimien huono puoli on se,että säädöt ovat liian jyrkkiä,melkeinpä On/Off.
Mrezzye
06.01.2005 11:31:28 (muokattu 06.01.2005 11:37:32)

Taidanpa joskus ihan oikeasti testata asian.

Eihän mulla ole todellakaan mitään KUNNON Hevisoundeja vastaan. Mutta kyllä ne soundit, joista minä pidän ovat irronneet aina putkivehkeistä, sikäli kun minä olen oikein ymmärtänyt.

Mites meinasit tuon testata?
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
aaroes
07.01.2005 09:48:30

Hauska kuulla, että soundi on miellyttänyt jotakin muutakin kuin vain itseäni. Tosiaankin olen ollut uskomattoman tyytyväinen Marsun nuppiin, varsinkin kun kamat olivat kaverilta ostettuna vielä entistäkin halvemmat. Kaippa se soundi jota hakee, täytyy lähinnä ensin miellyttää itseään ja sitten vain olettaa, että se mahdollisesti miellyttää ehkä jotain muutakin. Musiikin kuuntelijoilla on kuitenkin aika erilaiset maut, joten joku tietty soundi on aina jonkun mielestä tosi hyvä ja samaan aikaan jonkun toisen mielestä paska...

No juuri näin.

Tositarina: Tuttavani oli Flextoneen kypsyneenä ostamassa vahvistinhärpäkettä avoimin mielin, raha ei ollut ongelma. Syyniin joutuivat monenmoiset putkivermeet Mesasta alkaen, vaan eipä oikein mikään säväyttänyt. Kunnes...

Lopullinen valinta oli 100 W Valvestate -nuppi ja (muistaakseni) 4x10" kaappi. Olen kuullut kaverin livesoundin ja se on hieno. Että silleen.

Terveisiä vaan A***lle.

JuSu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)