Aihe: EMG-81, onko niistä muuhun kuin heviin?
1 2 3 4
Kasperi Tervonen
02.11.2004 16:43:16
Tokihan siihen soundiin vaikuttaa enemmän ne vahvistimet eikä kaapit

No tarkoitin siis lähinnä nuppi+kaappi yhdistelmiä.
Kasperi Tervonen
02.11.2004 16:44:42
Tokihan siihen soundiin vaikuttaa enemmän ne vahvistimet eikä kaapit

Tarkoitin siis lähinnä nuppi+kaappi yhdistelmiä.
Kasperi Tervonen
02.11.2004 16:47:24
No voi prkl mitäköhän mä taas sähelsin kun tuli toi viesti vahingossa kahteen kertaan.
Jucciz
02.11.2004 17:07:23 (muokattu 02.11.2004 17:07:39)
No voi prkl mitäköhän mä taas sähelsin kun tuli toi viesti vahingossa kahteen kertaan.

Tuplaklikkasit "Lähetä kirjoitus" -nappia?
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Hohhoijaa
02.11.2004 17:20:41

Kannattaa muuten opetella muokkaamaan tekstiä.
Miikathebest
02.11.2004 17:40:49

No nuiden klippien perusteella petyin kovin, kun juuri joku oli kirjoittenut että on mukamas hyvät clean soundit... nuo klipit oli soundin osalta aika karseat... hyvä soitanta tietysti voi huijata monia vaikeuttaen soundin tarkaa analysointia :P

IMSO
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Huevos
02.11.2004 19:00:54

aluks en tykänny, mut nyt oon alkanu pitämään. sopii mulle hyvin.
Spiralmind
03.11.2004 01:06:37

Mitä taas potikan pyörittelemiseen tulee, niin aina siihen ei ole aikaa. Mun mielestä on muutenkin mukavampi, kun soundi on kohdallaan ilman erillisiä potikanpyörittelyjä.

Mitäs järkeä tossa nyt on... eihän sitä pakko oo pyöritellä jos ei alunperinkään säädä täysille...
Toisinaan Spiralmind poistuu viidakosta ja liikkuu kaupunkien kaduilla kuin kuka tahansa meistä.
LesPaul70
03.11.2004 08:58:47 (muokattu 03.11.2004 08:59:16)
Kuuntele Slayerin tai Metallican levyjä. Tosin siinä on sitten välissä myös vahvistin ja Metallican tapauksessa kait myös efektiarsenaalia.

Ainakin vielä 1980/90-lukujen taitteen aikoihin nauhoitetut Metallican clean-osuudet James kylläkin soitteli Fenderin Stratolla. Ilman mitään EMG:eitä. Myöskin myöhemmät studiolevyjen cleanit on tiemmä soiteltu ihan muilla peleillä kuin sillä Jamesin kuuluisalla valkoisella (jolla hän perinteisesti nauhoitti särökomppiosuudet).
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti!
Spez
03.11.2004 09:35:31
Kyllähän tuosta 81:stä cleania saa, mutta se on aika surkean kuuloinen kun vrt. Vaikkapa EMG-S:ään, tai moneen muuhun..
Jason Becker.
Ben_D
03.11.2004 09:39:38

Ainakin vielä 1980/90-lukujen taitteen aikoihin nauhoitetut Metallican clean-osuudet James kylläkin soitteli Fenderin Stratolla. Ilman mitään EMG:eitä. Myöskin myöhemmät studiolevyjen cleanit on tiemmä soiteltu ihan muilla peleillä kuin sillä Jamesin kuuluisalla valkoisella (jolla hän perinteisesti nauhoitti särökomppiosuudet).

Joo hyvin todennäköistä. Slayer käsittäkseni on vetänyt harvat clean osuutensa ihan EMG-81 mikeillä.
Huonokitara
03.11.2004 09:39:57

Jeps heitetääs tähän omakohtasta kokemusta EMG:stä

Ostin Emg:n 81 ja 85 tuossa kesällä, kyllästyin kertakaikkisesti Ibanezin tehdasmikkejen tunkkaisuuteen :)

asiaan... ite en ainakaan saa hyvää cleani saundia tuosta 81:sta joka mulla on tallassa, mutta yhdessä ton 85:n kanssa saundi on yllättävän pehmeä, vaikka hyvin harvoin tulee kyllä reeneissä cleanilla soiteltua. Onhan nuo aikalailla hevin soittoon tehty.
Hetkeekään en ole ostostani katunut.
Olli Puranen
Ben_D
03.11.2004 09:44:27

Yksi vaihtoehto EMG-81:n kaveriksi on laittaa kaulaan EMG-60.
Huevos
03.11.2004 10:31:35

EMG:ssä on sellanen juttu, että se on hyvin läpinäkyvä ja tavallaan "persoonaton".

plussaa tulee äänen selkeydestä ja kovasta äänenvoimakkuudeesta, jonka ansiosta ei kuulu mitään suhinoita tai muuta.

negatiivista on sitten (tottakai mausta riippuen) just se, että ne on persoonattomia ja "kylmän" kuulosia.

en ole ihan varma, mutta kompressoiko se mikki jollain tavalla sitä signaalia? olen olevinaan aistinut, että se kliinilläkin soitto on enemmän "pötköä" kun esim. single coileilla vai onko tuo vaan ihan humbuckerien joku yleinen ominaisuus?
Shaft
03.11.2004 10:56:05
negatiivista on sitten (tottakai mausta riippuen) just se, että ne on persoonattomia ja "kylmän" kuulosia.

Makuasia kuten sanoit, mutta tuo persoonattomuus on mielestäni enemmän soittajasta riippuvainen juttu.

en ole ihan varma, mutta kompressoiko se mikki jollain tavalla sitä signaalia? olen olevinaan aistinut, että se kliinilläkin soitto on enemmän "pötköä" kun esim. single coileilla vai onko tuo vaan ihan humbuckerien joku yleinen ominaisuus?

Ei se varsinaisesti kompressoi, mutta ei missään humbuckerissa ole hyvän yksikelaisen dynamiikkaa.
Huevos
05.11.2004 13:25:16

Makuasia kuten sanoit, mutta tuo persoonattomuus on mielestäni enemmän soittajasta riippuvainen juttu.

persoonattomuulla tarkotan sitä, että sillä ei ole omaa saundia. se saundi on minusta hyvin tasainen. ei mitään keskialueen korostuksia tai mitään. tietysti vähän paha mennä sanomaan, kun en paljon muilla EMG:llä varustetuilla kitaroilla soitellut.

Ei se varsinaisesti kompressoi, mutta ei missään humbuckerissa ole hyvän yksikelaisen dynamiikkaa.

joo, ilmeisesti se on sit vaan toi dynamiikka asia. jos vielä sais dynamiikkaa peliin olisin ilonen. ei EMG:llä oo yksikelasta vastaavaa mikkiä?
Metal_Griffin
05.11.2004 13:59:43

Mulla on humppakäytössä EMG 81 ja 85. Yllätyin ihan itsekin, kun kasailin hevikitaraa ja se toimiikin sitten myös muussa musiikissa. Persoonattomuushan on hyvä asia - tulee se soittajan persoona paremmin esiin kitaran takaa ;)
Shaft
05.11.2004 16:03:49
persoonattomuulla tarkotan sitä, että sillä ei ole omaa saundia. se saundi on minusta hyvin tasainen. ei mitään keskialueen korostuksia tai mitään. tietysti vähän paha mennä sanomaan, kun en paljon muilla EMG:llä varustetuilla kitaroilla soitellut.

Niin, tarkoitin etteivät ne kuulosta persoonattomilta hyvän soittajan käsissä. Soundi on kyllä vähän kuvaamasi kaltainen, mutta tavallaan juuri tuo "persoonattomuus" erottaa mikin muista ja tekee siitä siinä mielessä persoonallisen.. hyvässä ja pahassa.

joo, ilmeisesti se on sit vaan toi dynamiikka asia. jos vielä sais dynamiikkaa peliin olisin ilonen. ei EMG:llä oo yksikelasta vastaavaa mikkiä?

Onhan EMG:llä montakin "yksikelamallia", kuten S, SA ja SAV. Firman www-sivuilla voi käydä ihmettelemässä.
JCM
05.11.2004 16:09:26

No perkele!

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=15794

kiitosta vaan pätkien äänittelijälle.

Kattos joo, nuo on tosiaan mun äänittämiä pätkiä.

Paskalla äänikortilla äänitetty, ja noiden clippien on lähinnä tarkoitus kuvata aktiivimikkien/Crybabyn keskinäistä reagointia ja kaula- sekä tallamikin välistä kontrastia.

Eli laatu noissa ei ole todellakaan optimaalinen, lähinnä suuntaa antava.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Huevos
05.11.2004 16:43:40

Niin, tarkoitin etteivät ne kuulosta persoonattomilta hyvän soittajan käsissä. Soundi on kyllä vähän kuvaamasi kaltainen, mutta tavallaan juuri tuo "persoonattomuus" erottaa mikin muista ja tekee siitä siinä mielessä persoonallisen.. hyvässä ja pahassa.

minä taas tarkoitan persoonattomalla saundilla sitä, jos otettas siitä mikistä joku äänikäyrä ja tarkasteltaisiin sitä, niin todennäköisesti se olisi melko tasainen taajuuksien kesken.

en siis puhunut mistään soittotekniikasta tai tatsista, koska minusta sillä ei ole mitään tekemistä puhuttaessa pelkistä kitaramikeistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)