Aihe: Mitä kaikkea EQ:lla saa aikaan? (ym kysymyksiä)
1 2 3
Kassu
22.09.2004 21:51:43
SD-1 kuulosti myöskin hyvältä, mutta gainin määrä ei ollu kovin suuri. Varmaan on isompi kun käyttää vahvarin sekä pedaalin säröjä eikä noista näytteistä ikinä tiedä missä kohtaa namikat on.

Jos SD:tä meinaat käyttää niin putkivahvistin on must, jos SD:n särö ei riitä niin putkivahvistin ei ole sua varten.
Jucciz
22.09.2004 21:58:07
Kiitoksia näytteestä! Siis kyseessä oli nyt sd-1 eikä ds-1?
Sekottaa vaan vähän toi linkki.

No niin. Luinpa sitten onnistuneesti väärin. Tuo oli kyllä valitettavasti DS-1. :(

SD-1 kuulostaa ainakin tältä:
http://mp3.jucciz.com/sd1/rankkasd-1.mp3

tai tältä:
http://mp3.jucciz.com/sd1/marsu_clean-335-kaula-talla-sd1.mp3

Rokki- vaan ei hevipedaali.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jucciz
22.09.2004 21:59:21
Jos SD:tä meinaat käyttää niin putkivahvistin on must

Älä ole noin jyrkkä. SD-1 pelaa hienosti myös Tech 21 Trademark 60:llä ja se ei ole putkea nähnytkään.

jos SD:n särö ei riitä niin putkivahvistin ei ole sua varten.

Miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa?
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Timesby
22.09.2004 22:00:18 (muokattu 22.09.2004 22:00:29)

Kumpi olisi järkevämpi hankinta ensiksi - uusi tallamikki vai EQ pedaali? Kitara on Epiphone G-310 ja vahvistin Laney TF200. Epissä on vakiona jotkut open coil humpparit. Tallaan tartteis saada joku erotteleva ja agressiivinen mikki, mutta ei se tarvitse olla huippulaatua, koska silloin hinnatkin on korkeammat. Kaulaankin voisi kyllä joskus vaihtaa jonkun pehmeä äänisen mikin, mutta tuo vakio saa luvan riittä vielä ettei rahaa palaisi niin paljoa.

Entäs muuten kuinka iso homma on satulan vaihto, kun tuossa Epissä tahtonee g-kieli kettuilla 1-5 väliköistä fretattuna.
Go hump yourself!
Kassu
22.09.2004 22:01:55
Älä ole noin jyrkkä. SD-1 pelaa hienosti myös Tech 21 Trademark 60:llä ja se ei ole putkea nähnytkään.

No, kyllä se varmasti toimii mutta mä olen aina mieltänyt sen ehdottomasti parhaiten toimivan putkareiden kansa.

Miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa?

SD:stä lähtee nupit kaakossa jo sellainen määrä säröä (enemmän vielä kun sun clipeissäs) että jos enemmän tarttee niin se on aivan sama mikä siinä kaapin päällä jytkää.
Eemil
22.09.2004 23:39:32
Siis meinasin, että siinä 7:ssa on keskimmäisenä säätö systeemi.

Juu, tajusin kyllä mitä hait... :)

Mutta onhan tuo MRX:n 10 EQ kyllä ihan voittamaton, gainia saa kehiin niin kerpeleesti.

No ei siitä nyt mitään huimia määriä saa. Mutta kyllä sillä rokkisäröstä saa ihan tykin. Rokkisäröstä saa myös soolosärön kätevästi kun nostaa sisääntulotehoa (särön määrää) ja ulostulotehoa (äänen voimakkuutta) sekä korostaa keskitaajuuksia ja leikkaa matalia taajuuksia.
päänahka
22.09.2004 23:53:38
SD:stä lähtee nupit kaakossa jo sellainen määrä säröä (enemmän vielä kun sun clipeissäs) että jos enemmän tarttee niin se on aivan sama mikä siinä kaapin päällä jytkää.

Hmm...voisin olla eri mieltä. Kyllä siitä periaatteessa paljon lähtee säröä, mutta ei sellaista ruttua, vaan mitä enemmän driveä kääntää, sitä enemmän se suhisee, ja särö tulee jotenkin sen puhtaan soundin rinnalle, eikä niin, että koko ääni säröytyis. Parempi särö lähtee, jos ilman vahvistimen säröä pitää käyttää, kun pistää driven nollaan ja boostaa esim. EQ:lla. Silloin se kuulostaa mun mielestä siltä, miltä ne Bossilla sanovat sen kuulostavan, eli simuloi putkivahvistimen säröä, ja silloin koko ääni säröytyy.

Mutta tuskinpa tulen koskaan käyttämään pelkkää SD-1:n, tai minkään muunkaan pedaalin säröä mihinkään. Mun mielestä SD on ehdottomasti putkisärön boosteri, ja hyvä sellainen. Pienemmät säröt otetaan pelkästään vahvistimesta.
Soolot on perseestä.
Kapane
23.09.2004 07:42:32

No hoho. Toi nyt riippuu niin paljon vahvarista. En vedä Fenderistä tai vastaavista kirkonmurha hevi jyrää pelkällä sd-1llä.
askomiko
23.09.2004 14:00:01 (muokattu 23.09.2004 18:10:51)
Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?

Juurikin näin se homma etenee. Keskialueen leikkaaminen ennen säröä vie soundista rähinän ja tehon, ja tekee siitä munattoman sirityksen. Särön jälkeen keskialueen leikkaamisella pääsee edes jokseenkin järjelliseen tulokseen.'

Edit: äh, tää olikin näin pitkä ketju jo. Sen siitä saa kun ei oo jokapäivä katsomassa.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Kassu
23.09.2004 15:25:18
No hoho. Toi nyt riippuu niin paljon vahvarista. En vedä Fenderistä tai vastaavista kirkonmurha hevi jyrää pelkällä sd-1llä.

Kirkkomurhahevijyrää ei fendereistä mun mielestä saisi vetääkkään.
päänahka
23.09.2004 16:27:00

Niin joo, tulkitsin tämän niin, että pedaalista yksinään lähtee hirveät säröt. Mutta oli miten oli, ei se yksinään kuulosta paljon miltään.
Soolot on perseestä.
Kassu
23.09.2004 16:27:47
Niin joo, tulkitsin tämän niin, että pedaalista yksinään lähtee hirveät säröt. Mutta oli miten oli, ei se yksinään kuulosta paljon miltään.

No ei lähde. Mutta siis, vahvarista yksinään lähtee jo säröä, tolla saa etuastetta niin paljon runtattua että sitä säröä löytyy.
goose
23.09.2004 16:34:51 (muokattu 23.09.2004 16:37:23)
Tässä on jo sen verran puhuttu Bossin SD-1:sestä ohi topicin, joten voin vielä mainostaa ja suositella Kankaanpään Mikon modia SD-1:een. Modi on puoli-ilmainen ja tekee teidän kaikki tubescreamerit sun muut täysin tarpeettomiksi. Suosittelen. Mä vien kohta toisen SD-1:sen Mikolle modattavaksi. Modi tuo pedaaliin lisää alapäätä ja dynamiikka on aivan mahtava. Myös klippauskytkin tulee mukaan eli symmetrisestä asymmetriseksi.

EDIT: http://www.uraltone.com/mods.html
HeavyMachinery
23.09.2004 18:17:30

Amerriiikanfoorumeilta olen lukenut tämmösestä pre- ja post EQ-jutusta eli ennen etuastetta korostetaan keskialuetta rankasti koska särö on siellä "puhtaimmillaan", eli vedetään bassot ja treblet alas koska sieltä tulee kaikkea rumaa surinaa. Sitten etuasteen jälkeen vedetään EQ:sta vastakkaiset asetukset eli lasketaan middlejä ja taas boostataan bassoa ja trebleä. En ole kokeillut mutta mieli tekisi. Kokemuksia kellään tuosta?

Perhanan hauska idea toimii ainakin 5150:ssa lähti se vittumainen kihinä pois.
Huuto ei auta-Voimaa pitää olla !
päänahka
23.09.2004 18:23:53
Myös klippauskytkin tulee mukaan eli symmetrisestä asymmetriseksi.

EDIT: http://www.uraltone.com/mods.html

SD-1:ssä on asymmetrinen särö. Tarkoittaako tuo kytkin sitä että kun se on pois päältä, pedaali toimii niin kuin ennenkin? Vois kyllä teettää seuraavalla kerralla kun asioin Mikon kanssa.

Pitää kyllä tehdä se parametrinen eq mitä olen suunnitellut pidemmän aikaa, voi laittaa sen sitten looppiin tekemään middlescooppia päättärille.
Soolot on perseestä.
Heavymies
23.09.2004 19:44:27
Jos SD:tä meinaat käyttää niin putkivahvistin on must, jos SD:n särö ei riitä niin putkivahvistin ei ole sua varten.

Mä en oikein tajua tätä. Onhan niitä putkivahvistimia tykityshevibändien kamoissa nähty. Jos SD-1 ei gaini riitä niin ei se sitä tarkota, että tykitysheviä ei saisi soittaa putkivahvistimella. Mun mielestä se tykityshevi putkivahvistimella soitettuna kuulostaa sata kertaa paremmalta kuin joltain transistoripuuromössösirinältä.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Lento-V-mies
10.08.2006 16:46:02 (muokattu 10.08.2006 16:47:24)
Mulla on ollut yksikanavainen Marshall JCM-800. Kokeileppas seuraavaa:

Kitara -> Boss SD-1/Ibanez TS-9 -> Boss RGE-10/MXR 10-alueinen EQ -> JCM-800. Voin taata, että haluamasi soundi on löytynyt kunhan säädät 10-alueisen EQ:n mielesi mukaan (ja tietenkin Marshallin säädöt myös). OD niin, että Level täysillä, Drive nollissa ja Tone taas haluamallasi tavalla. Tulee JCM-800:een ihan uutta eloa.

Niin ja tietenkin mikit pitäis olla kondiksessa. Itse olen JCM-800 soittanut EMG-81 sekä Seymour Duncan JB TB4/Jazz mikeillä.

Kuulostaa hyvälle! Just olin kysymässä että saako EQ:lla tosta mun JCM 800:sta paremman pelin kun olen jo jonkin aikaa harmitellut sen luvalla sanoen surkeaa EQ:ta jolla ei tee yhtään mitään. Microcuben tone-nappikin on 100x parempi, tosin voi ollakin että trankuissa EQ on muutenkin parempi, en tiedä.

Mutta asiaan, suositelkaapa sitten jotain hyvää mutta halpaa EQ:ta. Toi MXR 10 on yksi, sitten Boss RGE-10 jota en ole missään nähnyt myytävän (siis Suomessa tai Saksassa, mutta kertokaa jos olen väärässä), sitten on mainittu Bossin 7-alueinen EQ joka näkyisi olevan 90e... Mitä muita? Voi kuulostaa itsekkäälle kun sanoo haluavansa halvan mutta hyvän EQ:n, mutta miksi sitä suotta maksaisi hirveästi extraa? Tiedän ettei hinta kerro tuotteen pätevyydestä. Moni stara käyttää esim. Bossia tai Digitechiä.

130e on kyllä jo katto. Ajattelin käytettynä ostaa, mutta uuden hintoja nyt katellaan.
kuriken
10.08.2006 17:30:19
Mutta asiaan, suositelkaapa sitten jotain hyvää mutta halpaa EQ:ta.

Behringerillä on melko identtinen EQ verratessa bossin EQ:n. Hintaa n. 22e. Tämä lienee se halvin vaihtoehto. Särön edessä ainakin minun yksilö pitää ylimääräistä kohinaa häiritsevästi.
Haiseminen on muotia!
Lento-V-mies
11.08.2006 09:49:39
Behringer? Tuli heti kylmät väreet vaikka kai niilläkin on päteviä laitteita. Vois olla aika hyvä toi 10 alueinen EQ kyllä. No, pitää kysellä jos kavereilla ois käytettyinä myynnissä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)