Aihe: ENGL Savage
1 2 3 4 5 6 7
Henkkiz
30.08.2005 22:37:58
Oon nyt päättänyt että lähden lauantaina tampereelle koittamaan Savagea. Jos pidän nupista (joka on hyvin mahdollista) säästän vielä pari sataa euroa ja käyn ostamassa.

Niin ja onnittelut vielä Benille molemmista enkeleistä.
Ben63
30.08.2005 23:32:41

Terve Äijät,

Pieni mutta tärkeä juttu tuli mieleen kun luin nää Savage jutut (ja muutkin ENGL jutut).Niin kuin Marsut tai Mesat niin ENGL toimii AINA parhaiten oman kaapin kanssa.Ne on suunniteltu toisiaan varteen ja jos pääsette vertaamaaan niin huomaatte miten ENGLi "avautuu" täysin ENGLin kaapilla verrattuna esim Marsun kaappiin.
Olen kokeillut kaikkia ENGLin kaappia ja aina ollut tyytyväinen mutta sitten mun on ollut joku muu kaappi niin koko ajan pitäää ruuvata ja ei löydyy "sitä" saundia millään.
Olen myös huommannut että studiossa en tarvitse 4x12" kaappia vaan 1x12" riittää kunhan mikit ovat hyvät ja oikeassa paikassa.

No se siitä...

Beni
McNulty
30.08.2005 23:50:19
Niin kuin Marsut tai Mesat niin ENGL toimii AINA parhaiten oman kaapin kanssa.Ne on suunniteltu toisiaan varteen ja jos pääsette vertaamaaan niin huomaatte miten ENGLi "avautuu" täysin ENGLin kaapilla verrattuna esim Marsun kaappiin.

Ei kai tuo silti poissulje sitä että ENGL voisi saundata hyvältä jonkun muunkin valmistajan kaapilla? En minä meinaan huomannut suurtakaan eroa ENGLin omalla 2x12" kaapilla ja Marshall 1936 2x12" kaapilla missä oli Celestionin V30:t sisällä. Kummatkin toimi varsin mainiosti.

Olen kokeillut kaikkia ENGLin kaappia ja aina ollut tyytyväinen mutta sitten mun on ollut joku muu kaappi niin koko ajan pitäää ruuvata ja ei löydyy "sitä" saundia millään.

Saako ENGLiltä 2x12" kaappeja muilla elementeillä kuin V30:llä? Onko esim. mahdollista saada Celestion Greenbackeillä varustettua E212VH:ta?
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Ben_D
31.08.2005 06:48:52 (muokattu 31.08.2005 06:51:02)

Mitähän noi line out selection ja line output käytännössä meinaa?

Line Out Selection:

OFF Position: Power Amp; the signla is fed from the power amp output (STAND BY is activated!)
ON Position; the LINE signal is fed from the Savage preamp.

Line Output:

The frequency-corrected balance LINE output jack (XLR). Its signal simulates 4x12 speaker cabinet.

Siis kyllähän mä osaan englantia ja näen mitä tossa lukee, mutta varsinkin toi "Its signal simulates 4x12 speaker cabinet" jäi hämäämään.

Terve Äijät,

Pieni mutta tärkeä juttu tuli mieleen kun luin nää Savage jutut (ja muutkin ENGL jutut).Niin kuin Marsut tai Mesat niin ENGL toimii AINA parhaiten oman kaapin kanssa.Ne on suunniteltu toisiaan varteen ja jos pääsette vertaamaaan niin huomaatte miten ENGLi "avautuu" täysin ENGLin kaapilla verrattuna esim Marsun kaappiin.
Olen myös huommannut että studiossa en tarvitse 4x12" kaappia vaan 1x12" riittää kunhan mikit ovat hyvät ja oikeassa paikassa.

No se siitä...

Beni

Tätähän mä itsekkin tuolla toisessa ketjussa mainostin, mutta vastauksena oli vaan, että "se on mainosmiesten paskapuhetta".
moottorisaha
31.08.2005 07:26:53 (muokattu 31.08.2005 07:28:01)

Siis kyllähän mä osaan englantia ja näen mitä tossa lukee, mutta varsinkin toi "Its signal simulates 4x12 speaker cabinet" jäi hämäämään.

Voit vetäistä siitä piuhan vaikka suoraan tietokoneeseen (tai mikseriin), ja siinä tapauksessa tuota kaappisimulaatiota tarvitaan, koska muuten lopputulos kuulostaa aivan järkyttävältä. Kitarakaapit nimittäin suodattavat korkeat ja matalat taajuudet, ja etenkin kovilla säröillä tämä on erittäin toivottavaa, sillä muuten lopputulos on melkoista rätinää.

Ja tuolla Line Out Selectionilla mitä ilmeisimmin valitaan, että onko kyseinen linjaoutputti päällä vai ei.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
madu
31.08.2005 09:28:50
Saako ENGLiltä 2x12" kaappeja muilla elementeillä kuin V30:llä? Onko esim. mahdollista saada Celestion Greenbackeillä varustettua E212VH:ta?

Löytyyhän tuota 2x12 kaappia Celestion V60 elementeillä varustettuna. Ainakin omaa korvaa on jotenkin enemmän miellyttänyt tuo V60 elementti. Pitäisi tosin joskus yrittää saada molemmilla elementeillä varustetut kaapit rinnakkain testattavaksi...
I'm afraid that I was very, very drunk...
lukeman
31.08.2005 09:33:18
Tätähän mä itsekkin tuolla toisessa ketjussa mainostin, mutta vastauksena oli vaan, että "se on mainosmiesten paskapuhetta".

Kyllähän se juuri näin on kuten totesit. Joskus omistin Peavey 5150 I nupin, ajoin sitä Mesa/Boogie 2x12 kaapilla. Mesa/Boogie luonnollisesti on laatukaappi. Tottahan Peavey Mesan kanssa soundasi tosi hyvältä, mutta ostin kuitenkin 5150 kaapin Mesan tilalle. Soundi muuttui hyvin oleellisesti, aivan erilainen kuin Mesan läpi ajettuna, tottakai. Soundi oli enemmän juuri sitä EVH-tyyppistä Peavey nuppi-/kaappiyhdistelmällä. Noo, makuasioita, mutta kyllä tuo pointti hyvin pitkälti vaan on niin kuten kumpikin Ben totesi.
oiva tumpeloinen
31.08.2005 11:35:23
Ettei se totuus nyt kuitenkaan täysin unohdu, äänestän vieläkin vastaan sitä automaatiota, että oman valmistajan kaappi on paras vaihtoehto.

Lähin esimerkki tulee mieleen itse kokeiltuna jonkin aikaa sitten musamaailmassa. Kokeiltiin ristiin rastiin eri nuppeja ja kaappeja, mitä siellä nyt sitten sattui olemaankaan. Lopputulos meillä oli, että paras yhdistelmä siellä oli Powerball ja Krankin kaappi.

Subjektiivista? Totta kai, mutta sitähän soundin hakeminen nimenomaan on. Ja saadakseni lisää keskustelua kysynkin vielä:
Jos oman valmistajan kaappi on aina paras, niin meinaatteko väittää ettei esim. V-Ampirelle (tai mikä se Behkun nuppi nyt onkaan) löydy parempaa kaappia kuin se Behkun oma!?!
re infecta
31.08.2005 14:35:50 (muokattu 31.08.2005 14:37:42)
Ettei se totuus nyt kuitenkaan täysin unohdu, äänestän vieläkin vastaan sitä automaatiota, että oman valmistajan kaappi on paras vaihtoehto.

Eikö asian voisi ajatella siten, että jos ostaa nupin kaveriksi samaa sarjaa olevan kaapin, niin nupista saa esiin ne sävyt, jotka nupin suunnittelijat halusivat vahvistimestansa kuuluvan (vrt. SISO on EVH:n nimikkonuppi, jolloin EVH-soundi löytyi SISO-kaapista - jännä juttu!). Tämä ei poissulje sitä, etteikö nämä samat sävyt löytyisi muillakin kaapeilla. Tai vielä parempaa, jos eri sarjaa olevalla kaapilla nämä piirteet "vääristyvätkin", ja muusikko löytää oman soundinsa.
[Kuutamo, Kaiho ja Katkeruus]
Jormaz
31.08.2005 14:46:25
Eikö asian voisi ajatella siten, että jos ostaa nupin kaveriksi samaa sarjaa olevan kaapin, niin nupista saa esiin ne sävyt, jotka nupin suunnittelijat halusivat vahvistimestansa kuuluvan

Näin olis syytä olettaa. Jos hienosäätö on tehty koko ajan saman kaapin kautta kuunnellen niin..
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
re infecta
31.08.2005 14:50:10
Näin olis syytä olettaa. Jos hienosäätö on tehty koko ajan saman kaapin kautta kuunnellen niin..

Vähän sama kuin marketti-PC:ssä on "Optimized for Windows XP" tjsp-tarra, vaikka kyllä tuo rauta varmaan Debianillakin käy.
oiva tumpeloinen
31.08.2005 14:54:22
Vähän sama kuin marketti-PC:ssä on "Optimized for Windows XP" tjsp-tarra, vaikka kyllä tuo rauta varmaan Debianillakin käy.

Mistä päästäänkin huonona vertauksena siihen, ettei koneistakaan vähän tietävät juurikaan pakettia hae, vaan muokkaavat palikoista itselle sopivan.
oiva tumpeloinen
31.08.2005 14:59:12
Siis ei mun pointti ole suoranaisesti se, etteikö valmistajan oma kaappi sopisi hyvin nupin alle. Se vaan ettei se ole mikään automaattisesti paras vaihtoehto, paitsi jos haluat kuulostaa samalta kuin joku idoli joka käyttää kyseisiä vermeitä tai jotain.

Toiset itse asiassa haluavat erilaista särmää soundiin, kuin mitä se valmistajan toimittama "sopii kaikkeen tämän kanssa" on. Muilla kaapeilla saattaa löytyä omaan makuun huomattavastikin parempi mökä.
re infecta
31.08.2005 15:08:05 (muokattu 31.08.2005 15:11:41)
Mistä päästäänkin huonona vertauksena siihen, ettei koneistakaan vähän tietävät juurikaan pakettia hae, vaan muokkaavat palikoista itselle sopivan.

Juuri näin.
Henkkiz
31.08.2005 18:37:09
Eikö asian voisi ajatella siten, että jos ostaa nupin kaveriksi samaa sarjaa olevan kaapin, niin nupista saa esiin ne sävyt, jotka nupin suunnittelijat halusivat vahvistimestansa kuuluvan (vrt. SISO on EVH:n nimikkonuppi, jolloin EVH-soundi löytyi SISO-kaapista - jännä juttu!). Tämä ei poissulje sitä, etteikö nämä samat sävyt löytyisi muillakin kaapeilla. Tai vielä parempaa, jos eri sarjaa olevalla kaapilla nämä piirteet "vääristyvätkin", ja muusikko löytää oman soundinsa.

Samaa mieltä, hyvin sanottu.
Skittamaikat
31.08.2005 22:41:30 (muokattu 31.08.2005 22:42:07)

No siis, skittamaikkana voin sanoa että ENGL Savage ei ole ainakaan liian hidas vahvistin. Joskus taannoin tuli soiteltua sillä pari reenit läpitte ja ai että sitä tunnetta kun löi tokai les paulistani kaulamikin päälle ja lähti vetämään kevyttä draivia pentatonisella. Vahvistin reagoi jokaiseen nuottiin juuri niinkuin pitääkin, eli agressiivisesti ja skarpisti. Jokaisen skittamaikan unelmapeli. Krank ja Powerball jää kakkoseksi.
Ben_D
01.09.2005 12:47:49

Lead kanavan säätäminen on suhteellisen mielenkiintosta hommaa ;) On nimittäin kolme gainia/volumee, josta hommaa säädellään + sitten vielä contourit sun muut...Että hetki menee soundin löytämiseen, mutta eilen kun testailin nuppia lisää niin merkit ovat todella seinien rappauksia järisyttävät. Täytys vielä saada testattua laite myös V30 elementit sisältävällä kaapilla.
McNulty
01.09.2005 13:26:30
No siis, skittamaikkana voin sanoa että ENGL Savage ei ole ainakaan liian hidas vahvistin. Joskus taannoin tuli soiteltua sillä pari reenit läpitte ja ai että sitä tunnetta kun löi tokai les paulistani kaulamikin päälle ja lähti vetämään kevyttä draivia pentatonisella.

Puristinvaistot heräsi taas... LR ei LP :)

Vahvistin reagoi jokaiseen nuottiin juuri niinkuin pitääkin, eli agressiivisesti ja skarpisti.

Kyllä minä tykkään löysemmästäkin meiningistä. Joihinkin juttuihin laiska vahvistin on enemmän kuin jees. Se olisikin parasta, jos tuosta Savagesta saisi kuulla oikein monipuolisia ja kattavia sampleja. Niin ja saisivat sen jälkeen valmistaa siitä 50W version mikäli se on toimiva :)

Jokaisen skittamaikan unelmapeli. Krank ja Powerball jää kakkoseksi.

No mie vasta opettelen, en opeta. Ei siis ole miun unelmapeli :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Ben_D
01.09.2005 14:14:53

Niin ja saisivat sen jälkeen valmistaa siitä 50W version mikäli se on toimiva :)

Siitä on olemassa 60w malli -> http://cgi.ebay.de/ENGL-Savage-60-R … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
McNulty
01.09.2005 14:18:24
Siitä on olemassa 60w malli -> http://cgi.ebay.de/ENGL-Savage-60-R … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

no jumaleissön...
ja saa kai tuosta 120W pikkasen pienemmän nappaamalla putkia pois päätteestä. Lähinnä kiinnostaisi kuulla klippejä millaiset cleanit ja kevytrosot tuosta savagesta irtoaa. Eli onko se täysin modernia menoa vai löytyykö vintage-osastoakin.

Pitääpä tarkkailla... jos vaihtais jcm:n savageen ja classicin uraltoneen. Ei välttämättä huono ratkaisu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)