![]() 12.01.2010 21:26:59 | |
---|---|
Pluto: Ei saamari kun mua himottaa StudioTone.. Omalta osaltani suurin osa vahvistimista kaatuu särökanavaan. Puhtaat ovat kyllä usein käyttökelpoisia, mutta jostain syystä todella harva vahvistin omaa sellaisen särön, jolla tykkään soittaa. StudioTonessa taas, kun bright-kytkimen napsauttaa miinus-asentoon, soundi on siinä. Ei todellakaan mikään riipivä, alakerta on lämmin ja soundi laulaa aivan mielettömän kauniisti. Bright-napin siirtäminen muihin asentoihin taas tuo sellaista pientä yläpään kireyttä, jota itse en kaipaa yhtään. Miten StudioTonen omistajat, kuinka käytätte tuota kytkintä säröillä? Mulla on nyt tällainen setti: Humbucker-kitara - Fulltone Fulldrive 2 -Koch Studiotone - Kochin LB120 keinokuorma - marsun 1982 4X12 kaappi. Efektilenkissä on lisäksi vielä delayta mausteena. Näin bändihommat jättäneenä soittelen vain kotona, lähes yksinomann tuota 80-90 lukujen tukkametallikamaa. Ihan puheäänenvoimakkuudella lähtee tosi hyvä särösoundi. Tuota bright kytkintä käytän maun mukaan joko neutraalissa tai yläasennossa, tuosta marsun kaapista johtuen ilmeisesti tarvitaan hiukan lisää kirkkautta. Toisaalta mä en oikein tykkää tuosta Studiotonen omasta kaiuttimesta, siitä irtoo mun mielestä vähän laatikkomainen soundi, mutta umpinaisella 4X12 tai 2X12 kaapilla kun tuuttaa niin alkaa sukat pyöriä jaloissa. | |
![]() 14.01.2010 22:57:33 | |
mihin sä sitä keinokuormaa siinä tarttet, vai vedätkö studiotonea raakana ja siihen jarrut päälle? Aina sladdissa. | |
![]() 15.01.2010 08:12:34 | |
rosberg: mihin sä sitä keinokuormaa siinä tarttet, vai vedätkö studiotonea raakana ja siihen jarrut päälle? En mä sitä täysillä pidä mitä nyt joskus harvoin innostun testaamaan. Yleensä mulla on volat tuolla kello 9 suunnassa, jolloin vahvistin mun mielestä jo toimii kunnolla. Jo tässä asennossa tuosta marsun kaapista irtoo kotioloissa kohtuu paljon möykkää, keinokuormalla vola putoaa semmoiseksi että sopu säilyy talossa vaikka soittelisi pidemmänkin aikaa. En mä tuota keinokuormaa pelkästään tätä varten hommaisi, mutta kun se jo valmiiksi oli olemassa jäämistönä bändiajoista ja isommista vahvistimista, niin ajattelin että mikä jottei sitä käyttäisi. Ja hyvin homma pelittää. | |
![]() 22.05.2016 13:33:19 (muokattu 22.05.2016 16:45:20) | |
Itseäni on alkanut vähän polttelemaan tämä Studiotone myös, kun tuntuu olevan yllättävänkin monipuolinen laite, vaikka ulkokuori viestiikin jotain muuta. Kaipa se on sitten testsattava tuo. Ei ole tosiaankaan huono juttu myöskään tuo helppo roudattavuus siinä sekä ne mikitys liitännät. Ei kukaan vahingossakaan ole soittanut mesa mark III (omistan) sekä tuolla studiotonella, niin olisiko mitään vertailua silloin antaa noista? Eri laitteita aivan varmasti, mutta molemmissa se 3 kanavan mahdollisuus. Käyttötarve bluesrock/ rock rosot (enempi ja sitten kaikki onkin jo pilalla). Asiallinen clean ja lämmin paksu komppisärö, jossa jo 1 kielelläkin murahtaa "likaisen" nätisti, muttei saisi mennä tukkoon kompatessa, vaan pysyisi selkeänä. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 22.05.2016 19:58:42 | |
Stone: Itseäni on alkanut vähän polttelemaan tämä Studiotone myös, kun tuntuu olevan yllättävänkin monipuolinen laite, vaikka ulkokuori viestiikin jotain muuta. Kaipa se on sitten testsattava tuo. Ei ole tosiaankaan huono juttu myöskään tuo helppo roudattavuus siinä sekä ne mikitys liitännät. Ei kukaan vahingossakaan ole soittanut mesa mark III (omistan) sekä tuolla studiotonella, niin olisiko mitään vertailua silloin antaa noista? Eri laitteita aivan varmasti, mutta molemmissa se 3 kanavan mahdollisuus. Käyttötarve bluesrock/ rock rosot (enempi ja sitten kaikki onkin jo pilalla). Asiallinen clean ja lämmin paksu komppisärö, jossa jo 1 kielelläkin murahtaa "likaisen" nätisti, muttei saisi mennä tukkoon kompatessa, vaan pysyisi selkeänä. Olikin hauska lukea noita alkupään kommentteja, kun joskus olin kommentoinut tuosta Kochin twintonesta. Mutta asiaan. Mulla on ollut tuo studiotone ja myös mesan mark iii blue stripe. Todellakin aika eri henkisiä. Mesassa tietysti voimaa pääteasteessa enemmän, jolloin säröt ovat hiukan ryhdikkäämpiä ja tanakampia. Mulla oli studiotone melko lyhyen aikaa. Hankin kotikoneeksi, mutta en käyttänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla ja myin pois. Kun ostaja oli löytynyt vein sen treenikämpälle ja huvikseen soittelin isommalla volyymillä. Harmitti heti myyntipäätös, mutta kilttinä miehenä en enää kehdannut olla myymättä :). Studiotonessa on mielestäni hyvät soundit, puhtaat ja omaan makuuni nuo säröt varsinkin treenikämppävolumella. Ilmeisesti pääteaste hyppäsi mukaan riittävästi. Sitä en tiedä olisiko enää löytynyt volumea, jos olisi pitänyt saada kovempaa äänenpainetta vaikka sooloihin. Joskus vielä hankin sellaisen uudestaa, tosin nupin tällä kertaa. Vaikea siis arvioida tuohon mesaan, varsinkin kun molemmista on ollut jo kymmenisen vuotta aikaa. Mutta tuo särön lämpö ja mureus kyllä studiotonesta löytyi. Ei ehkä ihan makuuhuonevolumella. | |
![]() 22.05.2016 22:24:19 | |
wuchi: Olikin hauska lukea noita alkupään kommentteja, kun joskus olin kommentoinut tuosta Kochin twintonesta. Mutta asiaan. Mulla on ollut tuo studiotone ja myös mesan mark iii blue stripe. Todellakin aika eri henkisiä. Mesassa tietysti voimaa pääteasteessa enemmän, jolloin säröt ovat hiukan ryhdikkäämpiä ja tanakampia. Mulla oli studiotone melko lyhyen aikaa. Hankin kotikoneeksi, mutta en käyttänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla ja myin pois. Kun ostaja oli löytynyt vein sen treenikämpälle ja huvikseen soittelin isommalla volyymillä. Harmitti heti myyntipäätös, mutta kilttinä miehenä en enää kehdannut olla myymättä :). Studiotonessa on mielestäni hyvät soundit, puhtaat ja omaan makuuni nuo säröt varsinkin treenikämppävolumella. Ilmeisesti pääteaste hyppäsi mukaan riittävästi. Sitä en tiedä olisiko enää löytynyt volumea, jos olisi pitänyt saada kovempaa äänenpainetta vaikka sooloihin. Joskus vielä hankin sellaisen uudestaa, tosin nupin tällä kertaa. Vaikea siis arvioida tuohon mesaan, varsinkin kun molemmista on ollut jo kymmenisen vuotta aikaa. Mutta tuo särön lämpö ja mureus kyllä studiotonesta löytyi. Ei ehkä ihan makuuhuonevolumella. Kiitos kommenteistasi. Itselläni myös blue stripe, joten aika osuvasti sattui. Kaipa se jonkinlainen a/ b testi pitäisi suorittaa, että absoluuttinen selvyys tulisi. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 06.11.2017 11:46:57 | |
"joudun" nostelemaan vanhaa lankaa, Studiotonen kanssa ropleemia. Putket vaihdettu, käytetty Weberin minimassin kanssa himassa, ei kovin aktiivisessa käytössä. Vehjes toimii kylmänä normaalisti, mutta lämmetessään pitää suurinpiirtein samanlaista ääntä kuin putket olisi menossa, rätisee, paukkuu, ääni katoilee ja tulee takaisin. Välillä toimii normaalisti ja sitten taas ääni häviää. Kaikki putket vaihdettu yksi kerrallaan eli vika ei pitäisi olla siellä, kone on jopa käynyt huollossa koska äänen katoaminen oli ensimmäinen ongelma (siis ilman rätinää ja pauketta). Vehkeestä putsailtiin kuulemma potikoita ja korjattiin joitain kylmäjuotoksia mutta muuta vikaa laitteesta ei löytynyt. Vien kyllä vehkeen takaisin huoltoon, tuosta on nyt kulunut jo jonkun aikaa että saa nähdä kuinka käy mutta jos jollain olisi vastaavia kokemuksia niin ratkaisuista otetaan tietoa vastaan, valistuneet arvauksetkin käy! "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 06.11.2017 12:52:35 | |
Tomtom: "joudun" nostelemaan vanhaa lankaa, Studiotonen kanssa ropleemia. Putket vaihdettu, käytetty Weberin minimassin kanssa himassa, ei kovin aktiivisessa käytössä. Vehjes toimii kylmänä normaalisti, mutta lämmetessään pitää suurinpiirtein samanlaista ääntä kuin putket olisi menossa, rätisee, paukkuu, ääni katoilee ja tulee takaisin. Välillä toimii normaalisti ja sitten taas ääni häviää. Kaikki putket vaihdettu yksi kerrallaan eli vika ei pitäisi olla siellä, kone on jopa käynyt huollossa koska äänen katoaminen oli ensimmäinen ongelma (siis ilman rätinää ja pauketta). Vehkeestä putsailtiin kuulemma potikoita ja korjattiin joitain kylmäjuotoksia mutta muuta vikaa laitteesta ei löytynyt. Vien kyllä vehkeen takaisin huoltoon, tuosta on nyt kulunut jo jonkun aikaa että saa nähdä kuinka käy mutta jos jollain olisi vastaavia kokemuksia niin ratkaisuista otetaan tietoa vastaan, valistuneet arvauksetkin käy! Kannattaa käydä myös kaikki kanavanvaihtokytkimet läpi ja myös kaikki jakit läpi (guitar input, effect send, effect return). Jos siellä on hapettumaa, voi se oireilla juuri tuolla tavalla. Mulla oli yksi vahvari jossa oli juuri noissa mainitsemissani paikoissa hapettumia yms epäjatkuvuuskohtia. Jakkeja nitkutin 6,3mm plugilla (ensin potikoille tarkoitettua kontaktispraytä jakkiin tai plugiin) ja sitten samaa kontaktispraytä kanavanvaihtokytkimeen ja nitkuttelua edes ja taas. Sillä loppui rutinat yms paukkeet ja vahvarista tuli kuin uusi. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 06.11.2017 13:25:32 | |
Mä itseasiassa luulin että vika olisi ollut kaikutankin liitännöissä mutta eipä ollukkaan.. Hämää se että rutisee vaan lämpimänä mikä jotenkin mun päässä liittyis automaattisesti putkiin. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 06.11.2017 13:37:20 | |
Putkien kannat ja niiden juotokset olisi varmaan syytä tsekata. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 06.11.2017 13:59:13 | |
Nämä _pitäis_ olla juuri kattottu siellä huollossa. Toki sen joutuu varmasti roudaamaan sinne takaisin.. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 06.11.2017 14:14:00 | |
Tomtom: Nämä _pitäis_ olla juuri kattottu siellä huollossa. Toki sen joutuu varmasti roudaamaan sinne takaisin.. Kokeile nyt ensin nuo kanavanvaihtokytkimet (lattiapoljin ja etulevyssä oleva), että vaikuttaako rutinoihin jos vaihtaa siitä kytkimestä kanavaa. Ja sitten se perinteinen ongelmapaikka on ne efektiloopin send&return-jakit. Varsinkin jos niitä ei ole käytetty vähään aikaan, voivat ne hapettua ja sitten kun vahvari lämpenee, lämpenevät myös kaikki vahvarin osat, mikä johtaa metallin laajenemiseen => rutinoita metallinkontakteissa jos on vähän hapettumaa siellä jossain. Eli eliminoi kaikki helposti testattavat jutut ensin. Ota vaikka kaveri avuksi heiluttelemaan johtoja ja painelemaan nappeja. Hyvällä tuurilla ongelmakohta löytyy jos ihan kotikonsteilla ja korjaus onkin helpompi kuin luulisi. Voit myös kokeilla miten se signaali käyttäytyy etusen ja pätteen osalta (oletan että tuossa on efektilooppi) eli käytä etuastetta jonkin toisen vahvarin päätteen kanssa ja tuon vahvarin päätettä jonkin toisen vahvarin etusen kanssa. Silloin ainakin voi paikallistaa vian tarkemmin, jos voi eliminoida jonkin osion koko paketista. Toki on aina mahdollista että ongelma on kimurantimpi kuin mitä luulisi. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 06.11.2017 14:14:59 | |
Tomtom: Nämä _pitäis_ olla juuri kattottu siellä huollossa. Toki sen joutuu varmasti roudaamaan sinne takaisin.. Pitää ilman muuta ja jos huolto ei sisällä mitään takuuta, niin etsit uuden huollon. Tuommoinen vika on niin mystinen että ei kannata alkaa itse arvailemaan mikä siellä mättää. Nykyisillä putkilaaduilla se uusi putkikin on voinut mennä samantien ja eikös tuo ole A-luokan vahvistin? olisiko siinä joku katodibiasointihäsmäkkä, joten siellä ihan hyvin voi joku muukin komponentti aiheuttaa ongelmia. Kerro sitten kuinka kävi? Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 06.11.2017 14:33:30 | |
iec: Kokeile nyt ensin nuo kanavanvaihtokytkimet (lattiapoljin ja etulevyssä oleva), että vaikuttaako rutinoihin jos vaihtaa siitä kytkimestä kanavaa.... . Joo, jotain tällaistahan sitä on kokeiltava. Tuo olisi pitänyt viedä heti takaisin huoltoon, löysinpä maaliskuulle päivätyn huoltolaskun missä sanottiin näin: "Huoltotyö Koch Studiotone nupille: -Puhdistettu potikat ja jakit. Lisätty tinaa kaikkien putkien putkikantojen juotoksiin. Testattu toiminta ja näiden toimenpiteiden jälkeen ei saatu vahvistimesta tehoja tippumaan tms. " Ihan kiva mut ilmeisesti ei ole vaan käytetty kuumaksi. No, taidan viedä suoraan takaisin. Eikä tässä ole tarvetta lähteä huoltoliikkeen parjauslinjalle vaikka harmittaa kyllä kuljetella edestakas autopelillä. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 06.11.2017 15:07:16 (muokattu 06.11.2017 15:12:33) | |
Tomtom: Joo, jotain tällaistahan sitä on kokeiltava. Tuo olisi pitänyt viedä heti takaisin huoltoon, löysinpä maaliskuulle päivätyn huoltolaskun missä sanottiin näin: "Huoltotyö Koch Studiotone nupille: -Puhdistettu potikat ja jakit. Lisätty tinaa kaikkien putkien putkikantojen juotoksiin. Testattu toiminta ja näiden toimenpiteiden jälkeen ei saatu vahvistimesta tehoja tippumaan tms. " Ihan kiva mut ilmeisesti ei ole vaan käytetty kuumaksi. No, taidan viedä suoraan takaisin. Eikä tässä ole tarvetta lähteä huoltoliikkeen parjauslinjalle vaikka harmittaa kyllä kuljetella edestakas autopelillä. No tuohan näyttää siltä ettei putkia ole vaihdettu? voi olla että huollossa ovat olleet sitä mieltä, että putket ovat vielä iskussa, mutta oirekuvaus kylä sopii ullahtaneisiin pääteputkiinkin. ei kannata haukkua huoltoa ennen kuin asia on viety perille. Olennaisempaa kuin se tekeekö koskaan virheitä, on se miten asian hoitaa kun se väistämätön joskus tapahtuu. E: mua itseäni kyllä kuumottaisi tuollainen studiotone :-). Mulla on ollut Twintone josta tykkäsin todella, mutta luovuin siitä aloittaakseni Mesakauden. Mulla on edelleen (enkä varmaan ikinä luovu siitä) Koch Pedaltone, joka on eräänlainen soundillinen graalin malja, koska se pelittää aina. Itseasiassa Pedaltone tarjoaa mielestäni astetta ryhdikkäämpää särömaailmaa kuin mitä twintonesta irtosi, mutta twintonen kliini oli aivan vertaansa vailla.... enkä edelleenkään ole sen veroista löytänyt, vaikka Mesan Mk IV: kliini on lähelle (likipitäen täydellinen). Tuo studiotone on kuitenkin rakenteellisesti erilainen kapistus ja kiehtoisi meikäläisen romanttista mielikuvistusta semmoinen :-D . Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 06.11.2017 15:19:45 (muokattu 06.11.2017 15:20:33) | |
hallu: No tuohan näyttää siltä ettei putkia ole vaihdettu? ...E: mua itseäni kyllä kuumottaisi tuollainen studiotone :-). Mulla on ollut Twintone josta tykkäsin todella, . -> jonka sää ostit bai tö wei multa.. ;) Mä tykkään kanssa Kochin "tonesta", joku siinä menee oikein.. Putket vaihdettu vielä huollon jälkeenkin eli olen vaihtanut putket yksi kerrallaan (päättärit parina) mutta ei vaikutusta... "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 06.11.2017 15:32:16 | |
Tomtom: -> jonka sää ostit bai tö wei multa.. ;) Mä tykkään kanssa Kochin "tonesta", joku siinä menee oikein.. Ai perhana, niinpä muuten ostinkin :-) . Niin se on maailma pieni. No, se oli yksi elämäni parhaimpia ostoksia... vaikka myinkin vahvarin eteenpäin, niin se oli silti parhaimpia (jollei paras mitä mulla on ollut). Putket vaihdettu vielä huollon jälkeenkin eli olen vaihtanut putket yksi kerrallaan (päättärit parina) mutta ei vaikutusta... Tsori niinpä tosiaan, en huomannut että olit putket vaihtanut. Joo ei kai se silti ole pois suljettu vaihtoehto, että on sattunut viallinen putkipari. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 10.11.2017 12:07:00 | |
Kokeilinpa tunkaista välipiuhaa efektilenkkiin ja sillä rutina ja ulina loppui, eli hyvin todennäköisesti vika on siellä. Laiskana tekisi ehkä mieli jättää asia toistaiseksi sikseen mutta pahaksi onneksi löysin haulla allaolevan Hallun aloittaman efektilenkkikeskustelun ja en kyllä pysty pitämään lenkissä välipiuhaa jos on pienikään mahdollisuus että se "syö" osan mun muutenkin vajavaisesta soundista! https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=234764&o=0 Edelleenkin kummeksuttaa se että aparaatti toimii kylmänä normaalisti ja rätinä alkaa vasta lämmettyä mutta lenkki se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson | |
![]() 10.11.2017 18:21:53 | |
Tomtom: Kokeilinpa tunkaista välipiuhaa efektilenkkiin ja sillä rutina ja ulina loppui, eli hyvin todennäköisesti vika on siellä. Laiskana tekisi ehkä mieli jättää asia toistaiseksi sikseen mutta pahaksi onneksi löysin haulla allaolevan Hallun aloittaman efektilenkkikeskustelun ja en kyllä pysty pitämään lenkissä välipiuhaa jos on pienikään mahdollisuus että se "syö" osan mun muutenkin vajavaisesta soundista! https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=234764&o=0 Edelleenkin kummeksuttaa se että aparaatti toimii kylmänä normaalisti ja rätinä alkaa vasta lämmettyä mutta lenkki se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mun hölinät kannattaa jättää oman arvoonsa :-), mutta siinä linkkaamassani Kimmo Araluoman bäkkäriartikkelissa asiaa kyllä valotettiin ansiokkaasti. Tuosta sun ongelmasta tulee mieleen, että siellä efektilenkissä on varmaan mikrokytkimet jotka jumittaa eli ne voi varmaan reagoida lämpöön siis joku lämpölaajenemisjutska. Itse en ole koskaan onnistunut saamaan efektilenkin mikrokytkimiä toimimaan. Aikoinaan fenderin BluesDeVillessä meni lenkin jakit vaihtoon ja ongelma korjaantui sillä ja myöhemmin Session Sessionetissä Miika Helle huollossa putsaili ne mikrokytkimet. Jos jumpperipiuha auttaa, niin eiköhän tuo pulma liene hoidettavissa kohtuullisen kivuttomilla kustannuksilla. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 10.11.2017 21:51:27 (muokattu 10.11.2017 21:52:24) | |
Vahvaa rokkikomppia tälle hallun kirjoitukselle . Hyvä että vika on saatu rajattua tietylle alueelle. Kuulostaa että tästä selvitään kohtuullisilla kustannuksilla, eli todennäköisesti näillä keinoilla mitä Hallu kertoikin jo. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)