Aihe: Les Paul-mallista kitaraa hommaamassa..
1 2 3 4
kulmahiomakone
02.07.2004 10:59:43
Se että Epiphone antaa puuosilleen Lifetime Warrantyn jenkeissä, mielestäni kertoo jo paljon siitä että Epiphone tekee parhaansa hyvien soittimien tuottamiseksi. Tietysti kun kitarat tulevat automaatio-tuotantolinjoilta, niin sekaan saattaa eksyä huonojakin yksilöitä. Ja mikäli tarkastaja ei tätä huomaa, on kyseessä inhimillinen erehdys. Ei siis pidä tuomita koko merkkiä 1 tai 2 huonon kokemuksen perusteella.

Turha on potkia tutkainta vastaan. Tällä foorumilla vallitsee konsensus siitä, että Epiphone valmistaa täydellisiä rimpuloita, että Gibsonit ovat ylihintaisia ja että Tokain kitarat ovat parempia kuin Gibsonin. Tällä foorumilla, kuten varmasti kaikilla muillakin, neljää kitaraa elämänsä aikana soittaneet teinit hypettävät omia kitaroitaan.

Mikä siinä on, että tarvitsee suhtautua niin intohimoisesti kitaramerkkeihin. Miksi kitarakamakeskustelu ei voi olla analyyttistä ja vertailevaa, miksi pitää pitää avata suunsa mielikuvien pohjalta. Miksi nämä "minkä kitaran ostaisin" -threadit menevät aina huutoäänestyksiksi? Mikä saa ihmisen kirjoittamaan one-linerin tyyliin "osta X, mulla on se, ja se on hyvä".

Siksi toisekseen en usko, että kaulatapin päästä tarvitsee valmistaa pyöreää, jotta kulma saadaan kohdilleen. Koneilla työstetään nykyään paljon enemmän tarkkuutta vaativia palikoita kuin kitarankauloja. Sikäli kun Gibsonit sorvataan koneilla, tuollaisille pyöristyksille ei ole tarvetta. Kaik' mikä netistä löytyy ei ole totta. Kun tietää miten osa porukasta täälläkin suhtautuu G:iin ja kuinka fanaattisesti Tokaita hypetetään, niin en yhtään ihmettele, vaikka joku vaivautuisi noita kuvia photoshopilla yötä päivää vääntämään
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai yms.)
fox
02.07.2004 11:10:06

Siksi toisekseen en usko, että kaulatapin päästä tarvitsee valmistaa pyöreää, jotta kulma saadaan kohdilleen. Koneilla työstetään nykyään paljon enemmän tarkkuutta vaativia palikoita kuin kitarankauloja. Sikäli kun Gibsonit sorvataan koneilla, tuollaisille pyöristyksille ei ole tarvetta. Kaik' mikä netistä löytyy ei ole totta. Kun tietää miten osa porukasta täälläkin suhtautuu G:iin ja kuinka fanaattisesti Tokaita hypetetään, niin en yhtään ihmettele, vaikka joku vaivautuisi noita kuvia photoshopilla yötä päivää vääntämään

Juuri tuosta asiasta toisaalle kirjuutin. CNC-automaattijyrsin nuo kaulat ja kaulataskut muotoilee ja kulma tulee joka-ainoaan samalla tavalla. Ei siellä oo aikaa niitä viilalla tahi taltalla pyöristellä.
Uskoisin.
Gypsy
02.07.2004 11:17:54
Ihan turha jauhaa jostain photoshopeista ja muusta. Gibson tuskin tekee sivuilleen mitään propagandavideoita, ja mä otin ton kuvan print screen nappulalla suoraan siitä gibsonin videosta. En tiedä miten Gibsonilla tehään, mutta pyöreeltä toi pohja tossakin kuvassa näyttää.
Gypsy
03.07.2004 00:46:32
http://web.archive.org/web/20030608 … oducts/custom/csu/summer9story.html

Web archivestahan muuten löytyy vielä noi Gibsonin sivut missä on ne jonkun "amiksen photoshopilla vääntämät feikki kuvat".

Huutoäänestykset tosiaankin on perseestä. Sama se on oli sitten kitaroista tai kielistä kyse. "9 on liian ohuet, niissä ei ole mitään tatsia jne...". Mutta mun mielestä "myyntimiespuheet" on yhtä perseestä. Ihan turha väittää sitäkään, että mä olen muka vaan gibsonia dissaamassa. Mä olen sanonu joissain tokain kansissa olevista oksista, kaulaliitoksen raoista jne... Ei sillon ole kyse siitä, että mä dissaan vaan gibsonia ja jätän tokaista sanomatta paskat jutut. Mä en ole myyntimies, mä en pelaa minkään firman pussiin, mulla ei ole minkään firman diplomia seinällä.

Mä en ole se, joka jättää jonkun tietyn merkin paskajutut kertomatta.

Ja kyllä fenderiltäkin löytyy. Eihän sielläkään haluttu tehä enää kitaroita kun yliopistonörtit valtas tehtaan taskulaskimineen. 70 luvulla ostettiin varastonloppu käämilankaa "Kun halvalla saatiin" ja kun joku kitaroista tietävä sano, että "ei me voida tästä kitaramikkejä tehä" niin vastaus oli, että "siitä ne kuitenkin tehään".
Geoff
03.07.2004 13:21:17
Jos puut ja saundi merkitsevät enemmän kuin muoto, valikoimat laajenevat melkoisesti. Kannattaa tarkistaa ainakin Washburnin Idol -sarja ja vanhemmat P -mallit, Deanin EVO:t ja Yamahan AES:t. Itse hankkisin silti aiemmin ehdottamani Jim Reedin...

Tosiaan, pienenä mainoksena, että itselläni on torilla myynnissä Washburnin Idol-sarjan WI-64DL. Kaula ja runko ovat mahonkia, sekä kitarassa on vielä liimakaula, joten saundi on hyvin lähellä Les Paulia. Kitara on vielä erittäin hyvässä kunnossakin, sillä olen ostanut sen 2003 syksynä.
inflames
03.07.2004 13:44:18
http://www.jim-reed-guitars.com/eng_web/guitars/lp_paf.htm

lucifer (tai muut), löytyykö omakohtaista kokemusta näistä?
Arnett
03.07.2004 14:24:33
Japsitokai ois kyllä varmasti hyvä hankinta. Itelle on korealainen tokai kylläkin paf pro mikeillä ja hyvinhän se tuoki pelittää...
Robert
03.07.2004 14:49:57
No niin... Nyt meni kyllä ihan kuuppa sekaisin noita teidän juttuja lukiessa. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Aargh! Ei kai siinä nyt hirveasti mene metsään, jos ostaa japsi-Tokain joka omasta mielestä on hyvä soittaa ja soi hyvin?
"Saatanaako tuijotat? "Näin lukee eräässä t-paidassa. Jep.
Billsner
03.07.2004 14:58:08 (muokattu 03.07.2004 14:58:26)
Laitetaas tähän samaan...
Mitä eroa on Epin LP Customilla ja Epin LP Standardilla? Customissa hienompi lapa?
You must gather your party before venturing forth.
Zerzy
03.07.2004 15:48:45

Ostin joku aika sitten Tokain LC-80 S:n. Kyllä tykkään kovasti. Toimii hyvin ja soi hienosti. En tiedä mistään kaularaudan tai kaulan jutuista mitään, mutta on se silti hyvä, oli siinä sit millainen liitos tahansa.
Fuck it all and no regrets
kulmahiomakone
03.07.2004 17:34:43
"amiksen photoshopilla vääntämät feikki kuvat"

Arvostan suuresti ammatillista koulutusta, joten turha esittää sitaateissa tuollaisia kommentteja. Joidenkin on tässäkin maassa tehtävä tuottavaa työtä, jotta minä voi ansaita leipäni istumalla kokouksissa ja pelaamalla golfia.

Mä en ole se, joka jättää jonkun tietyn merkin paskajutut kertomatta.

Ja hyvä niin, mutta yleistämisen kanssa voisit olla varovaisempi.

Kaiken kaikkiaan on annettava krediittiä tuosta kriittisestä asenteestasi, Gypsy. Ei noihin kuviin voi oikein muuta sanoa kuin että toivottavasti tuo on joku virheellinen yksilö, toivottavasti Gibson (tai mikään muukaan valmistaja) ei nykyään valmista kitaroitaan noin, ja on käsittämätöntä, etteivät osaa/ole osanneet säätää kaulan kulmaa kohdalleen muuten kuin kaulanpäätä pyöristämällä.

Ja ihan pelottaa, miten halpakitaroiden kaulaliitokset tehdään, jos Kipson tekee ne noin. Seuraava kiinteätallainen kitara, jonka ostan, taitaa olla tele.

lucifer (tai muut), löytyykö omakohtaista kokemusta näistä?

En valitettavasti ole päässyt kokeilemaan. Mutta vain hyvää noista olen kuullut. Eräs kaverini tuollaista on kokeillut, eikä hän sitä huonona kitarana pitänyt, joskaan ei ehkä niin loitavanakaan mitä esim harmony-c:een arvosteluista voisi päätellä. Eli kyseessä ei kenties ole maailman paras kitara, mutta tuskin sellaista tuohon hintaan saisikaan. Nimimerkiltä "SURf" voi kysellä, mutta silloin on oltava suodin päällä: mies kun käsittääkseni on Jim Reedien Suomen jälleenmyyjä(?)

No niin... Nyt meni kyllä ihan kuuppa sekaisin noita teidän juttuja lukiessa. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Aargh! Ei kai siinä nyt hirveasti mene metsään, jos ostaa japsi-Tokain joka omasta mielestä on hyvä soittaa ja soi hyvin?

Älä kuuntele ketään, vaan tee päätöksesi itse. Älä osta Tokaita kokeilematta Gibsonia ja toisinpäin. En voi oikein muuta sanoa kuin että testaa mahdollisimman montaa kitaraa mahdollisimman monessa liikkeessä ja käytä kitaran hankintaan tarpeeksi aikaa.

Ja toinen neuvo minkä voin antaa, on että osta paras budjettiin mahtuva kitara. Jos olet varannut tonnin kitaraan ja löydät täydellisen tonnin hintaisen kitaran ja lähes täydellisen 500 euroa maksavan kitaran, niin osta se täydellinen. Jos ostat huonomman, niin jäät katumaan.

Ja varoitukseksi on sanottava, että jos noudatat neuvojani, niin voip' olla, että päädyt ostamaan ihan jonkun muun kitaran kuin Paulin. Viimeksi kun etsin kitaraa, sen piti olla puoliakustinen, mutta pistin rahani stratoon. Ja olen tyytyväinen.
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai, Yamaha yms.)
Gypsy
03.07.2004 17:52:30
Ei kai siinä nyt hirveasti mene metsään, jos ostaa japsi-Tokain joka omasta mielestä on hyvä soittaa ja soi hyvin?

No ei varmasti mene hirveesti metsään. Jos pitää olla les paulin muoto ja reunalistat ja muut, niin ei oo hirveesti vaihtoehtojakaan. Eihän gibsonin studiossakaan metsään mene jos hyvin soi ja on hyvä soittaa, mutta liittyy noi reikä- ja muut jutut mun mielestä aika paljon siihen "value for money" juttuun. Ostit sitten mitä tahansa, niin ite kannattaa kuitenkin testata eikä kuunnella muita.

Ja kun fox tuolla väittää, että ei ole käytetty Gibsonin mahonkikauloissa vaahteralistaa kaularaudan urassa, niin se on kyllä paskapuhetta. Tässä nyt vaikka esim Les Paul specialin kaulaprojekti, ja näkyy selvästi että kaularaudan uraan on pistetty vaahteraa, ja näkyypä muuten sekin, että kaulatappi ei ole suoraa pohjaa nähnykkään.

Sitäpaitsi tekeehän muutkin firmat mahonkikauloja ja muutkin on niissä käyttäny paljon vaahteraa kaularaudan urassa. Joten miksköhän Gibsonin pajalla ei voi olla vaahteraa kaulapuolella.

http://www.dbeweb.com/guitar/
LaXu
03.07.2004 18:57:26
Kylläpäs täällä on ollut vääntöä. Onhan tuollaiset porausreiät ja veneen pohjaa muistuttavat kaulanliitokset kieltämättä vähän kyseenalaisia rakennusmenetelmiä yli tonnin kitarassa, samoin kuin lepsusti asennetut kaulat. Kuitenkin loppujen lopuksi varmaan on syytä testata, onko kitaraa hyvä soittaa, pysyykö se vireessä ja soiko se hyvin niin akustisesti kuin vahvistimenkin kanssa. Jos näin on, niin siinä ei luulisi hirveästi painavan, onko kaulanliitos ihan optimaalinen. Tietysti jos kaula jää käteen, kun kitaran nostaa telineestä, on kyseessä selvä valmistusvirhe jolloin kannattaa ottaa jälleenmyyjään tai soittimen valmistajaan yhteyttä.

Itse en ole yhtäkään japski-Tokaita tutkinut pintaa syvemmältä, mutta useaa hyvin soivaa, ulkoisesti moitteetonta ja mukavalta tuntuvaa yksilöä olen soitellut. Itseäni miellyttävää Gibsonin LP:ta en tuosta reilun tonnin hintaluokasta ole kyllä löytänyt, Standardit ovatkin olleet sitten ihan asiallisia, mutta hinnat hirvittävät.

Nyt kun on tässä tällä viikolla tullut käytettyä aikaa tuon Fenixini kunnostamiseen, niin olen huomannut, että kyllä siinäkin on lepsuiltu. Kuten laitearviot-osion arvostelussani mainitsin, on osa otelautamerkeistä asennettu sivuun keskikohdasta (tainnut mennä edellinen ilta pitkäksi rakentajalta ;)), parissa kohtaa on millin verran maalia reunalistan päällä ja lisäksi nyt huomasin, että kitaran talla ei istu tiukasti tolpillaan, vaan tallan kolot ovat väljät. Vaan eipä tuo mitään, tein tallaan kotitekoisen "Tonepros" modin ja nyt ei tallaa rautakankea kevyemmillä vermeillä liikuteta. Muovinen satula vaihtui myöskin luusta tehtyyn.

Pointtina on, että vaikka kitarassa onkin jotain pikku virheitä, ne eivät kuitenkaan maailmaa kaada jos kitara on muuten hyvä. Tietysti jos kyseessä olisi kallis kitara, niin sitä toivoisi, että mitään korjauksia ei joutuisi tekemään, minulla on kuitenkin tuossa Fenixissa rahaa kiinni uusien mikkien ja satulan hintojen jälkeenkin vähemmän kuin mitä uusi korealainen Tokai Love Rock keskimäärin maksaa. Ja tietäen Fenixien mahdolliset puutteet (yksilöitä tuntuvat olevan, kuvien perusteella moitteettomia Fenixin LP-kopsuja olen nähnyt useampia), en aikailisi ostaa toista jos sattuisi sopivaan hintaan löytymään (tai en häviäisi eBay-huutelussa). Sitäpaitsi kitaroiden virittely on hauskaa ja opettavaista. ;)

PS: Fenixini kaulanliitos näyttää suunnilleen samalta kuin tässä Gibsonissa: http://www.lespaulforum.com/lpimages/tenon.jpg 8-)
Geoff
03.07.2004 22:11:28
Taas pientä mainosta. Itse lisäsin torille myyntiin 2004 huhtikuussa ostetun uudenveroisen Tokai Love Rock Les Paulin (ALS-50Q) hintaan 450 euroa, uusi 599 euroa Espoon Musiikista. Hyvä yksilö, ei minkäänlaisia valmistusvirheitä tai vikoja ja kunto erinomainen. Ostokuitti löytyy myös. Tästä uudenveroinen pari kuukautta vanha Tokai Les Paul 149 euroa halvemmalla kuin uusi uuden kitaran tieltä pois.
Tales
01.12.2007 19:26:19
http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_special_sl_eb.htm

Miten hyvin tämän hinta vastaa laatua? Tarkoitus olisi jouluksi ostaa uusi kitara, ja plussaa olisi jos se olisi aito Gibson.
Kivijalka
01.12.2007 21:05:26
http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_special_sl_eb.htm

Miten hyvin tämän hinta vastaa laatua? Tarkoitus olisi jouluksi ostaa uusi kitara, ja plussaa olisi jos se olisi aito Gibson.

Jos nuo ovat tasoltaan samaa tavaraa kuin muutamia vuosia sitten kaupatut Gibbon LP Specialit niin uskoisin että tuota parempaa hinta/laatu-suhdetta ei kyseiseltä valmistajalta löydykään.
If you ain't a ninja, you ain't shit!
Kodou
03.12.2007 03:41:42
Jospa voisin tätä ketjua hyödyntää...
Ongelmani on seuraavanlainen: Soitan bassoa pääinstrumenttina, mutta usein tulee myös akustista räplättyä. Pitkään on himottanut lespa tyylinen kitara, muttei juurikaan ole ylimääräistä pätäkkää ollut. Nyt kun olisi mahdollisuus lespakopio ostaa, ei tiedä mistä alottaisi. Lisäongelmaa tuottaa vasenkätisyys. Thomannilta bongasin yhden lespa tyylisen, mutten sitten muuta tuossa 500-600~ budjetissa ole löytänyt. Musamaailmassa näytti olevan tokai ALC-60L/BB. Jos ei muuten niin kumpi näistä kitaroista lie parempi basistille kotisoittoon?

http://www.thomann.de/fi/hagstrom_swede_bk_lh.htm
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14145004
Illu
03.12.2007 18:59:10 (muokattu 03.12.2007 18:59:58)
Jospa voisin tätä ketjua hyödyntää...
Ongelmani on seuraavanlainen: Soitan bassoa pääinstrumenttina, mutta usein tulee myös akustista räplättyä. Pitkään on himottanut lespa tyylinen kitara, muttei juurikaan ole ylimääräistä pätäkkää ollut. Nyt kun olisi mahdollisuus lespakopio ostaa, ei tiedä mistä alottaisi. Lisäongelmaa tuottaa vasenkätisyys. Thomannilta bongasin yhden lespa tyylisen, mutten sitten muuta tuossa 500-600~ budjetissa ole löytänyt. Musamaailmassa näytti olevan tokai ALC-60L/BB. Jos ei muuten niin kumpi näistä kitaroista lie parempi basistille kotisoittoon?

http://www.thomann.de/fi/hagstrom_swede_bk_lh.htm
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14145004

Hyviä varmaan molemmat, materiaalit vaan on aika erilaiset. Haetko Lespan ulkonäköä vai saundia? Tokai näyttää enemmän Les Paulille, mutta Hagström ehkä paremmin kuulostaa sille.
Kodou
03.12.2007 20:53:27 (muokattu 04.12.2007 00:34:24)
Hyviä varmaan molemmat, materiaalit vaan on aika erilaiset. Haetko Lespan ulkonäköä vai saundia? Tokai näyttää enemmän Les Paulille, mutta Hagström ehkä paremmin kuulostaa sille.

Jos ulkonäöstä ja soundista pitää valita niin mieluiten soundi. Juuri semmoinen tummanpuhuva hieman raskaahko komppisoundi vetoaa eniten omaan korvaan. En tarkoita kuitenkaan mitään ltd emg metal meininkiä. Tuota Haegströmiä olenkin katsellut, mutten noista kitaroista osaa sanoa mitään, siksi pyysin Mnettiläisten apua. Varmasti ovat molemmat hintaluokassaan hyviä kitaroita, mutta silti helpottaa kuulla jos jollain on omakohtaisia kokemuksia tai luotettavaa tietoa noista kahdesta, tai miksei muistakin saman hintaluokan kepeistä.

/Edit: Juu haku tosiaan toimiikin, eiköhän tuo Hagstrom Swede kotiin tule.
Thänks.
-Late-
03.12.2007 23:25:55 (muokattu 04.12.2007 00:22:40)
Moro!

Olen itsekin les paul-mallista kitaraa hankkimassa (eka sähkökitara) ja kaupassa tuli vastaan tällainen tapaus:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/13962401

Onkohan kellään teistä kokemuksia Grass Roots (by ESP)-merkistä? Itse en valitettavasti pysty mitään kunnon arviota kyseisestä kitarasta kaupparämpyttelyn perusteella antamaan kun tuota kokemusta sähkökitaroista on niin vähän.
Myyjä (yllättäen) hehkutti tän kitaran hinta-laatusuhdetta.

Edit. Vitja, unohdin tuon haku-toiminnon.. sori.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)