Aihe: Mesa Mark III
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Perza
02.11.2015 20:06:10
Stone: Mä en itse ole paras lenkki arvioimaan metallisoundeja, mutta metallicaltahan se mun puukorvilla ainakin kuullosti. Soitatko jonkun kaapin läpi vai kombona?

Combolla mennään toistaseks ainaki
Shredator
02.11.2015 20:08:34

Perza: Jälleen lainaan törkeästi ketjua piittaamatta muiden probleemista joihin en osaa tietenkään itse vastata :)

Nyt on pari viikkoa ollu kampe himassa ja jonkin verran ehtiny kolmoskanavaa ruuvaamaan ja paras mitä saan aikaan on tämä huonosti soitettu pätkä iluurin mikillä

http://youtu.be/jca1UXgO4V0

Miltä tämä teistä kuulostaa? Myydäänkö pois vai jatketaanko vääntämistä?

Jatka ihmeessä vääntämistä jos soundi muuten miellyttää. Sen 750hz sliderin kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei mene liian scoopatuksi. Itse pidän sitä aavistuksen verran yli alimman viivan. Myös 80 ja 240 -sliderit on alle keskiviivan hyvin loivassa V-muodossa. Sillai näistä saa sen tiukimman soundin irti. Muuten sama kuin omakuvassa, mutta iän myötä on 80hz osuuteen tullut pientä nostoa :)
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
Stone
02.11.2015 20:11:26 (muokattu 02.11.2015 20:12:54)

Perza: Combolla mennään toistaseks ainaki

Kaappi omalla kokemuksellani parantaa markin soundia huomattavasti...riippuu kyllä toki varmasti kombon omasta elementistäkin. Itselläni se kombo oli melko kolkko ja boximainen (siihen oli vaihdettu kajari mistä ei hajuakaan), mutta 2 x 12 kaappi toi avoimuutta soundiin sekä lämpöä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Perza
02.11.2015 20:16:53
Shredator: Jatka ihmeessä vääntämistä jos soundi muuten miellyttää. Sen 750hz sliderin kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei mene liian scoopatuksi. Itse pidän sitä aavistuksen verran yli alimman viivan. Myös 80 ja 240 -sliderit on alle keskiviivan hyvin loivassa V-muodossa. Sillai näistä saa sen tiukimman soundin irti. Muuten sama kuin omakuvassa, mutta iän myötä on 80hz osuuteen tullut pientä nostoa :)

Juu kyllä tuossa aika lähellä sitä ollaan mitä tarkoitus oli hakeakki.

Hankin tuossa vielä eq spedun koska tuntu että siin 500 ja 750 välissä on joku honottava taajuus jota leikkaamalla saundi tiukkeni ja honorus katos.

Tuossa mulla on elementtinä EVM12l joka omassa puhtaudessaan lisää haastavuutta.
Perza
02.11.2015 20:51:05
Stone: Mä en itse ole paras lenkki arvioimaan metallisoundeja, mutta metallicaltahan se mun puukorvilla ainakin kuullosti. Soitatko jonkun kaapin läpi vai kombona? Ruuvaatko precencea tuohon miten? Peilaan tällä samalla omaa soundin hakuani ;)

Sori jäi taas kysymyksiin vastaaminen puolitiehen :) precence on nollissa, mutta voisin kuvitella että sitä vois ihan snadisti aukasta.
Stone
18.11.2015 22:33:57

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko mark III kombon chassiksen siirtää nuppiin (jos aiho sattuisi löytymään joskus) ilman suurempia operaatioita?
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
LesPaul70
19.11.2015 07:10:21
Stone: Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko mark III kombon chassiksen siirtää nuppiin (jos aiho sattuisi löytymään joskus) ilman suurempia operaatioita?

Kyllä voi. (Riippuen sitä mitä tarkoitat "suuremmilla operaatioilla".)

Jotkut valmistavat ihan erityisiä Mesa-headshellejä tuohon tarkoitukseen, googlaa GTS headshells.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Stone
19.11.2015 11:30:20

LesPaul70: Kyllä voi. (Riippuen sitä mitä tarkoitat "suuremmilla operaatioilla".)

Jotkut valmistavat ihan erityisiä Mesa-headshellejä tuohon tarkoitukseen, googlaa GTS headshells.

Kiitos...täytyypä googlata.

Nuppina käytän tuota komboa muutenkin, joten voisi harkita nuppiin sen sijoittamista...täytyy miettiä.
Perza
20.11.2015 22:53:27
Stone: Kiitos...täytyypä googlata.

Nuppina käytän tuota komboa muutenkin, joten voisi harkita nuppiin sen sijoittamista...täytyy miettiä.

Sama itellä mielessä, mut aika yllättävän kalliita nuo pelkät kuoret. Toinen vaihtoehto olis räkkiraudat mutta eipä niitäkään liiemmin torilla pyöri :)
Apricot
23.11.2015 01:02:35
Mulla muuten pyörii nurkissa tarpeeton Mesan räkkirauta. Vois kai sen myydäkin jos joku tarvii.
Perza
23.11.2015 14:48:48
Apricot: Mulla muuten pyörii nurkissa tarpeeton Mesan räkkirauta. Vois kai sen myydäkin jos joku tarvii.

Hep hep, räkki rauta kiinnostaa kyllä!!!! Vai joko meni?
placebo
25.11.2015 23:09:02 (muokattu 26.11.2015 20:00:37)
Meninpä puihin...
Jani
Stone
27.11.2015 21:51:26

placebo: Meninpä puihin...

Kerro pois vaan mitä mielessä? ;)
Stone
29.11.2015 16:36:38 (muokattu 29.11.2015 16:40:52)

Tässä tällainen virtuaali työkalu, jos haluaa omia mark III asetuksia rakennella muistiin:

http://www.chain-metal.nl/mark3/?bg … mp;g4=35&g5=75&t=Fuzzy+lead
Pelimonni
30.11.2015 01:09:53
Stone: Okei. Onko sulla mitään tohon R2 kanavan volumedroppiin (mitä edellä kysyin)mielipidettä tai ratkaisua...siis jos käytit r2 kanavaa r1 kanssa lennossa vaihtaen?

Edit.
Jotenkin mystisesti tuo kiusallinen r2 kanavan volumedrop on ilman mitään järjellistä selitystä poistunut...
Sehän on sinänsä hiton hyvä homma, mutta miten ja kuinka näin itsestään korjaantunut??

Mietin, että mitä muuttujia on tullut, mikä olisi vaikuttanut tähän? Periaatteessa ei mitään...ainoastaan päivitin lead ( tarvike on/off) kanavan jalkakytkimen mesan alkuperäiseen, mutta se vaikuttaa clean/ lead kanaviin...mutta voisiko tuo palikka jotenkin hillitä cleanin boostia joka tasoittaa nyt näitä r1/r2 kanavien välisiä volume eroja? Joka tapauksessa hyvältä vaikuttaa, kunhan ei olisi mitään väliaikaista.

Siihen r2 kanava volumedroppiin löytyy hyvä ohje, Abaut mesa mark 3 Mods.
Omassa Red stripessä oli takana valmiina (teipin alla ) reikä, mihin potikka, Meganen.
Nyt en heti muista enää, mutta joku vastus toinen pää irti, ja potikan johto johonkin.
Minuutin homma. Se kannattaa ehdottomasti tehdä.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Stone
30.11.2015 06:38:43 (muokattu 30.11.2015 07:13:29)

Pelimonni: Siihen r2 kanava volumedroppiin löytyy hyvä ohje, Abaut mesa mark 3 Mods.
Omassa Red stripessä oli takana valmiina (teipin alla ) reikä, mihin potikka, Meganen.
Nyt en heti muista enää, mutta joku vastus toinen pää irti, ja potikan johto johonkin.
Minuutin homma. Se kannattaa ehdottomasti tehdä.

Olisiko tuo modi tämä tai vastaava?

http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?t=18520

Nyt ihme kyllä tuo volumedrop pysynyt hyvin aisoissa. Se lienee riippuvainen miten säädetty/ balansoitu omat säädöt kaikille 3:lle kanavalle.

Omat säröt säädetty tyyliin vanhanliiton bluesrock - rokkenroll ihanteita silmällä pitäen eli siellä on jonkun verran headroomia mukana, joten en sitten tiedä miten tuo balanssi muuttuisi, jos se olisi massiivisempaa säröä jo 2. kanavassakin vai liekö sillä vaikutusta ollenkaan??

Luonnehtisin näin ne:

R1 channel: clean
R2 channel: overdrive
Lead channel: "low" distortion
Pelimonni
11.01.2016 03:18:41
Stone: Okei. Onko sulla mitään tohon R2 kanavan volumedroppiin (mitä edellä kysyin)mielipidettä tai ratkaisua...siis jos käytit r2 kanavaa r1 kanssa lennossa vaihtaen?

Edit.
Jotenkin mystisesti tuo kiusallinen r2 kanavan volumedrop on ilman mitään järjellistä selitystä poistunut...
Sehän on sinänsä hiton hyvä homma, mutta miten ja kuinka näin itsestään korjaantunut??

Mietin, että mitä muuttujia on tullut, mikä olisi vaikuttanut tähän? Periaatteessa ei mitään...ainoastaan päivitin lead ( tarvike on/off) kanavan jalkakytkimen mesan alkuperäiseen, mutta se vaikuttaa clean/ lead kanaviin...mutta voisiko tuo palikka jotenkin hillitä cleanin boostia joka tasoittaa nyt näitä r1/r2 kanavien välisiä volume eroja? Joka tapauksessa hyvältä vaikuttaa, kunhan ei olisi mitään väliaikaista.

Hyvät ohjeet löytyy mark 3 Mods. Valokuvineen, volumepotikka taakse, saa volumet balanssiin. Helppo tehä.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Guitarfreak
11.01.2016 22:28:59 (muokattu 12.01.2016 07:39:21)
Ugh

Itselläni oli MK III noin 7 vuotta pääasiallisena vahvistimena. Vahvistin oli mallia bluestripe, 60w, c90 ja kombo. Lisänä oli vielä jalopuinen thielelaatikko evm:llä.

Ensimmäinen vuosi oli opettelua ja ihmettelyä. Kun oli soundi mielessä ja pääsi ihan lähelle niin sitten pienikin nappulan liikutus romutti kauhun tasapainon. Lisäksi keikoille ei jaksanut roudata koko setuppia aina niin pelkän kombosoundin laatikkomaisuus alkoi tökkiä pidemmän päälle. Sitten vaan thieleboksi kantoon lisäksi niin oli vähän tanakampaa... Ongelmaksi muodostui sittemmin myös jaettu eq ja kakkoskanavan savolainen luonne "Suattapi kuulostaa hyvältäkkii". Tämän korjaamiseen sitten jäätävä pedaalikasa ja kontrollerihärdelli... Roudattavaa siis alkoi olla riittävästi :) täytyy myös sanoa kunniamaininta tuosta kombon ja thieleboksin muodosta: kombo on liian korkea että saisi hyvän kantoasennon ja thiele hakkaa polvilumpiot kannettaessa sisäpuolelle.
Sitten siirsin vahvistimen nuppikuoriin jotka ostin mnetin torilta ja myin kombon kuoret pois. Oli paljon helpompaa roudata, mutta thiele on livenä välillä todella kireä sekä myös äärimmäisen suuntaava ja itselläni oli haasteellista löytää livenä hyvä mikitys thielestä. Oli joko kireä jos ei kuolemansäde osu korviin tai tumppu jos on suunnattu omaan päähän.

Kyllästyin kompromissikisoihin ja hommasin Mesan Roadsterin josta löytyy monenlaista kivaa sekä kaikki kanavat on ihan erillään toisistaan. Oma soundi tuntui löytyvän vähän helpommin tästä laitteesta. Tosin olihan tässä jo vähän oppinut niitä namiskuukkeleita vääntelemään...

Mark toimii joissain käyttötapauksissa paremmin kuin mikään muu ja III-versio on kyllä huikea soundiltaan oikeilla tähtien asennolla, mutta se ei kuitenkaan taipunut ihan siihen mihin itse tarvitsen: hyvä clean, hyvä crunch, hyvä komppisärö ja hyvä leadsärö. Bonuksena vielä volume boost. Nämähän löytyy erikseen kaivettuna kyllä MK IIIsta mutta samoilla asetuksilla en itse niitä löytänyt... Studiossahan on sitten eri bileet ja sinne on kyllä hyvä työkalu.

Studio preampissa soundi on hyvin samankaltainen kuin MKIII:ssa joten siitä ei kannata hirveästi ottaa paineita :) Itsellä oli molemmat yhtä aikaa omistuksessa ja soittelin preampilla välillä MKIII päätteeseen ja muistaakseni soundiero nyt ei ollut kovinkaan huomattava että olisi sallinut tuon studio pre:n säästämisen.

Näin jälkiviisaana voisi sanoa että erilainen kaappi olisi voinut toimia paremmin tuon MKIII:en kanssa parmmin. Myös helposti roudattavan monikanavasysteemin olisi saanut laittamalla räkkiin tuon MKIIIen ja lisännyt samaan räkkiin vaikka studio preampin, sekä tietty jonkun avaruusmulinecin. Siinähän olisi käytännössä ollut Quad preampin toiminnallisuus "helposti" roudattavassa paketissa.

Mietin myös tuota r2-volume modia aikanani ja en sitten koskaan viitsinyt alkaa modaamaan. Olisi tarvinnut myös r2-gain:in ja se olis ollut vähän isompi säätö..
>-)))>
maxillaris
12.01.2016 12:09:57 (muokattu 12.01.2016 12:11:17)
Olen omistanut itse lähes kaikki mark-versiot V:sta lukuunottamatta.
Tällä hetkellä löytyy vielä vanha Mk-I, Mk2C+ ja MK IV. Esim. Mk III-versiot on ollut kaikki paitsi "black dot". Itse olen päätynyt lopputulemaan, että Mk IV- on onnistunein mesan Mk- sarjalaisista. Niitä löytyy vieläkin kohtuuhinnoilla, vaikka hinnat ovat kokoajan hiukan nousseet, toisin kuin mk-III:ssa. (Mk-V ei ole tuttu, kun IV-lopetti etsinnän)

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan MK- IV:tä, mikäli kolmosen kanssa on ns. 'Hakemista' tahi kompromissiin päätymistä. Hienoa MK-soundia löytyy myös Quadista ja Studio Pre:stä, mutta sitten joutuu pähkäilemään seuraavaksi päätteen kanssa :)
Shredator
12.01.2016 12:37:48

maxillaris: Itse olen päätynyt lopputulemaan, että Mk IV- on onnistunein mesan Mk- sarjalaisista. Niitä löytyy vieläkin kohtuuhinnoilla, vaikka hinnat ovat kokoajan hiukan nousseet, toisin kuin mk-III:ssa. (Mk-V ei ole tuttu, kun IV-lopetti etsinnän)

Tämän voin allekirjoittaa. Omistin jonkun aikaa myös V:n, mutta a/b-testeissä IV vei voiton.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)