Aihe: Nyt loppu line6-syrjintä!!
1 2 3 4 5
Asmi
04.09.2003 10:35:30
Joka tapauksessa Line6 yltää mallinnusrintamalla huomattavan korkealle. Mutta mikä siinä on, että kust Line 6set pitää haukkua pystyyn. Kyllähän sitä ymmärtää ku esim Zoomit haukutaan, mutta ei ne ookkaan mitään pro-laitteita. Sitäpaitsi jos Line6sta käyttää Toni Wirtanen ja etenkin ex UB-kitaristi Joel MElasniemi ni ei se nyt varmaan mikään ihan huono oo. Ja näkeehän niitä monilla muillakin.
Rupeaa vaan ärsyttämään toi noitten putkimiesten elitismi...Ja onhan se totta, että 50-luvun vahvistimet ja 1600-luvun sellot ja viulut sun muut on hienoa kamaa. En mä sitä sano. Mutta ei pitäis olla niin kriittinen uusillekkaan asioille. Mulle on ihan sama jos jollakin on varaa ostaa 2500eukkosen putkistyrkkareita ja 300euron analogispeduja. Enkä mä oo niitä vanhoja kamoja haukkunu. Tarkotus oli vaan saada porukka miettimään, että onko sillä nyt paskaakaan väliä, että millä vahvistimella soittaa. Vahvistin ei oo nimittäin sen musiikin olennaisin elementti.

"Tärkeintä musiikissa on rytmi":)!!!!...
...Aatos lentää, mie en...
Keppi
04.09.2003 10:46:04
Aivan samaa voi kyllä sanoa Yamahan DG sarjan mallintavista. Noita mallintaviakin on niin moneen lähtöön niin että pakkoko sitä on valita sellainen mitä ei osaa käyttää?

Näistä uusimmista mallintavista en tiedä, mutt olen kyllä testannu tosi montaa. Kaikki oli lähes poikkeuksetta huonoja puhtaissa ja -hieman yliohjautuvissa jutuissa, mitä just itse hakee. Tosi tunkkasia ja niistä puuttuu just se dynamiikka. Tossa Yamaha oli puhtailla poikkeuksellisen hyvä...jos katsotaan mallintavia yleensä. Tästä Fenderin mallintava oli ehkä parhaiten onnistunut tuolla rintamalla.

Mutta kuten tuli mainittua...eihän minun ole pakko sellasta ostaa;) Ja oikeessahan oot siinäkin, ett miehessä se vika on...jos ei osaa soittaa jollain tietyllä vehkeellä.
Juuup!
Keppi
04.09.2003 11:10:14
Sitäpaitsi jos Line6sta käyttää Toni Wirtanen ja etenkin ex UB-kitaristi Joel MElasniemi ni ei se nyt varmaan mikään ihan huono oo. Ja näkeehän niitä monilla muillakin.
Rupeaa vaan ärsyttämään toi noitten putkimiesten elitismi...Ja onhan se totta, että 50-luvun vahvistimet ja 1600-luvun sellot ja viulut sun muut on hienoa kamaa. En mä sitä sano. Mutta ei pitäis olla niin kriittinen uusillekkaan asioille. Mulle on ihan sama jos jollakin on varaa ostaa 2500eukkosen putkistyrkkareita ja 300euron analogispeduja. Enkä mä oo niitä vanhoja kamoja haukkunu. Tarkotus oli vaan saada porukka miettimään, että onko sillä nyt paskaakaan väliä, että millä vahvistimella soittaa. Vahvistin ei oo nimittäin sen musiikin olennaisin elementti.

Nojoo...jos syy se syy kitaristille ostaa joku laite sentakia, kun Toni Wirtanen tai Joel Melasniemi soittaa kerran sellasella, ni se on jokaisen ihan oma asia. Itse en varmaan enää Lineen palaa, vaikka BB.King rupeis käyttämään sitä, eli kyllä mulla ainakin vaikuttaa paljon enemmän se, mikä toimii mun käytössä. Jos minä pääsen parempaan tulokseen jollain toisella vehkeellä, ni miksi minun kannattais ostaa samanlainen kun idollillani? Yhtälailla...mitä järkee mun ois ostaa vaikka kallista SRV-stratoo, vaikka kuinka tykkäänkin Vauhganista? Ei se strato tee musta sen enempää Vauhganin kuuloisen, kun mikään muukaan "tavallinen" strato;)

Uskokaa nyt vaan, ett ei se putki ole mikään itsetarkoitus! Ymmärrän mainiosti, ett jos joku on soittanut kokoikänsä putkivahvistimella, niin ei sillon tollanen mallintava välttämättä toimi hänellä. Ei ole loppupeleissä kyse edes mistään soundista, vaan siitä miten laite reakoi soittajan tatsiin ja soittotapaan. Mallintavissa oleellisin "poikkeama" on mun mielestä just tää asia...ja se syy miks myös vannoutuneet putkimiehet karttaa näitä mallintavia. Tällasta asiaa ei välttämättä ymmärrä, jos ei ole pitkäaikaista kokemusta.

Mutta samaa mieltä oon kyllä ton viimeisen lauseesi kanssa...
Juuup!
Asmi
04.09.2003 13:02:24
Nojoo...jos syy se syy kitaristille ostaa joku laite sentakia, kun Toni Wirtanen tai Joel Melasniemi soittaa kerran sellasella, ni se on jokaisen ihan oma asia. Itse en varmaan enää Lineen palaa, vaikka BB.King rupeis käyttämään sitä, eli kyllä mulla ainakin vaikuttaa paljon enemmän se, mikä toimii mun käytössä. Jos minä pääsen parempaan tulokseen jollain toisella vehkeellä, ni miksi minun kannattais ostaa samanlainen kun idollillani? Yhtälailla...mitä järkee mun ois ostaa vaikka kallista SRV-stratoo, vaikka kuinka tykkäänkin Vauhganista? Ei se strato tee musta sen enempää Vauhganin kuuloisen, kun mikään muukaan "tavallinen" strato;)

Uskokaa nyt vaan, ett ei se putki ole mikään itsetarkoitus! Ymmärrän mainiosti, ett jos joku on soittanut kokoikänsä putkivahvistimella, niin ei sillon tollanen mallintava välttämättä toimi hänellä. Ei ole loppupeleissä kyse edes mistään soundista, vaan siitä miten laite reakoi soittajan tatsiin ja soittotapaan. Mallintavissa oleellisin "poikkeama" on mun mielestä just tää asia...ja se syy miks myös vannoutuneet putkimiehet karttaa näitä mallintavia. Tällasta asiaa ei välttämättä ymmärrä, jos ei ole pitkäaikaista kokemusta.

Mutta samaa mieltä oon kyllä ton viimeisen lauseesi kanssa...

No enhän mä nyt sitä tarkotakkaan että toni ja joel ois mun kitaraidoleitani ja että sitä varten pitäis ostaa samoja kamoja. Se vaan osoittaa sen että ei ne nyt niin huonoja ole...!!!!
Ari
04.09.2003 13:28:46
Pienien mallintavien vermeiden ehdoton hyvä puoli on niiden roudattavuus ja helppous keikalla. Ei hurise eikä tarvii mikitellä. Suoraan pöytään kiinni ja keikkatilanteeseenkin saa usein hyvät soundit. Varsinkin cover- ja tanssimusajuttuihin sopii. Ja sit himaan saa kuulokkeiden kanssa hyvät reeniolosuhteet.

Toisaalta lahkeiden lepatus on hauskaa kun vetelee putkivaffarilla kunnon volumella.
Dumb
04.09.2003 13:33:04

..Ja jos nyt ruvetaan puhumaan Kornin soundista niin ihmeenpä vähän ovat pojat mallintavia käyttäneet.

Samaa olen ihmetellyt minäkin! Whammy on kuitenkin aika pitkälle samanlainen "digitaalihirmu" kuin mallintavatkin ja sitähän Head ja Munky ovat kuitenkin käyttäneet jo vuosia.

Flextone II HD:ä käyttivät kai hetken mutta yleensä kummallakin on n. 4 putkinuppia keikalla Mesaa, diezeliä ...

FTL ja Issues -levyjen aikoihin nuo Flexu HD:t taisivat käytössä olla, mutta nyt puhtaan puolen hoitaa taas Mesan Recto (säröpuolesta vastaa sitten toinen Recto ja Diezel yhdessä). Kyllähän mallintavan hyöty vähän hukkaan meneekin, jos sitä käyttää pelkästään puhtaan soundin saamiseen (niin kuin Head ja Munky käsittääkseni tekivät) eikä kuitenkaan varmaan juurikaan tarvitse rahallisessa mielessä tuota vahvistinpuolta miettiä. Tai, voihan se olla, että Headin ja Munkyn kitarateknikot vaihtoivat esim. Floor Boardilla valmiiksi soundeja Flexusta ja tarpeen mukaan sieltä tuli sitten tavallista puhdasta tai sitten jotain efektisoundia.

Soittihan Head minun käsittääkseni ensimmäisellä levyllä JCM 900:lla

Muistelisin myös näin. On tuo nuppi tainnut kyllä olla mukana vielä myöhemmilläkin levyillä.
PIM
04.09.2003 13:43:08
Se vaan osoittaa sen että ei ne nyt niin huonoja ole...!!!!

Tosin kyseessä saattaa olla myös osa Line6:n massiivista markkinointikampanjaa. Kun on jo vuosia seurannut heidän markkinointiaan ja muuta toimintatapaansa, joka kieltämättä muistuttaa pitkälti Niken vastaavia niin kallistuisin ennemin tämän vaihtoehdon kannattajaksi sillä aika paskaa pitäisi tuotteen olla jos tuolla mainostamisella ei mene kaupaksi.
Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele
Keppi
04.09.2003 14:14:20
No enhän mä nyt sitä tarkotakkaan että toni ja joel ois mun kitaraidoleitani ja että sitä varten pitäis ostaa samoja kamoja. Se vaan osoittaa sen että ei ne nyt niin huonoja ole...!!!!

Edelleenkin kysymys kuuluu...että mitä hiton väliä sillä onko ne jonkun mielestä hyviä, erittäin hyviä vai helvetin huonoja?? Perustuuko teidän ostamisenne tosissaan vaan siihen, mitä arvosteluissa on sanottu...tai kun joku artisti on kehunut?

Jos esim. Joel Melasniemen mielestä Line 6 toimii hänen käytössään paremmin, ku mikään muu styrkkari, niin tyhmähän se ois, jos se ei Linellä soittas! Loppuuko sulta Linen käyttäminen, jos Joel tai Toni sanoisivatkin, ett tää Line on oikeesti aivan paska vahvistin, mutt pakko tällä on vaan soittaa, ku sponsorit vaatii?!?
Juuup!
A. Järvinen
04.09.2003 14:24:05
No eikös kitaraki melko vanha keksintö ole.

Fakta on se, että minulle riittää vahvistimen hyvä saundi ja jos tarvin jotain muuta, etsin sitä erillisistä purkeista. Tuommoisessa multilootapurkeissa ei minun mielestä ole sitä oikeaa soittotuntumaa, mikä on esim putkivahvareissa.

Ja yksi kunnon soundi on parempi kuin miljoona huonoa.
Swan
04.09.2003 22:00:58
Sain PODxt:n viime jouluna, enkä yhtään ole valittanut enkä valita, koska sillä vehkeellä saa aikaan aivan käsittämättömän hienoja ja aidontuntuisia saundeja. Erityisesti Marshall-mallit kuulostavat juuri siltä kuin itse tiedän Marshallien kuulostavan. Sama pätee kaikkiin muihinkin mallinnuksiin. Syypäänä saattaa olla saundikorvani, mutta en osaa tehdä eroa aidon ja virtuaalisen saundin välillä. Voin laittaa saundiclippejä, kunhan keksin, miten Logic Funin tiedostoja saa pakattua mp3-muotoon sekä mistä saada itselleni kotisivutilaa.
Ota rennosti, ja olet virtuoosi - niin minäkni!
Keppi
05.09.2003 10:01:31
Sain PODxt:n viime jouluna, enkä yhtään ole valittanut enkä valita, koska sillä vehkeellä saa aikaan aivan käsittämättömän hienoja ja aidontuntuisia saundeja. Erityisesti Marshall-mallit kuulostavat juuri siltä kuin itse tiedän Marshallien kuulostavan. Sama pätee kaikkiin muihinkin mallinnuksiin. Syypäänä saattaa olla saundikorvani, mutta en osaa tehdä eroa aidon ja virtuaalisen saundin välillä.

Kyllähän ne hyviä soundeja on. Noi Mesat, Marsut ja muut Hi-gain jutut on just sellasia, ett en minä niitä ainakaan erottas esikuvistaan, jos joku kitaristi niillä soittaa, eli ei siinä sun soundikorvassa välttämättä mitään vikaa ole. Eri asia sitt onkin, kuulostaako se esikuvaltaan, kun itse sillä soittaa. Lopputulos on kuitenkin niin monen muunkin tekijän summa...kun vaan sen soundin. Eli...tuntuma...ja miten laite reakoi soittajan "kosketuksiin", koska se soundihan lähtee loppupeleissä sieltä sormista, niinku on tullu miljoonaan kertaan todettua;) Sen takia putkeen tottuneelle Line voi olla vaikea tapaus. Noilla Hi-Gain jutuilla se "ongelma" ei ole niin oleellinen, koska tuollainen rankasti säröytynyt juttu kompressoi soittoa muutenkin. Itselleni taas noi puhtaat ja kevyesti säröytetyt jutut taas sitt aiheutti pettymyksen, koska ne nimenomaan "kysyy" sitä soittajan tatsia. Näin minä ainakin olen tän asian käsittänyt...

Tottumuskysymys...jos Line vaikka ois keksitty 50-luvulla ja nyt sitt vasta ois keksitty putkistyrkkari, niin homma saattaskin olla toisinpäin...kuka tietää?!

Eli en minä taaskaan haluu sanoo tyyliin, ett Line on paska vehje ja kyllä te Linen käyttäjät ootte tyhmiä. Halusin vaa korjata, ku täällä joku puhu putkielitisteistä. Tokihan sellastakin löytyy, mutt kyllä tollasella putkiorjentoitumisella on myös ihan oikeetkin perusteet.
Juuup!
elementti
05.09.2003 10:02:51
Ihan näin offtopik, voiko joku valaista vähän tarkemmin minkänäköistä setuppia Melasniemi oikeen kurittaa? Siis vaikka noin livenä? SMGn studiopäiväkirjoista päätellen joka biisissä on 180 raitaa ja 47 erilaista kitaraa plus vielä kaiken maailman luupit ja urkuhörhöilyt päälle. :)
Muusikko joka käveli baarin ohi.
tuluppa
05.09.2003 10:21:50

Ihan näin offtopik, voiko joku valaista vähän tarkemmin minkänäköistä setuppia Melasniemi oikeen kurittaa? Siis vaikka noin livenä? SMGn studiopäiväkirjoista päätellen joka biisissä on 180 raitaa ja 47 erilaista kitaraa plus vielä kaiken maailman luupit ja urkuhörhöilyt päälle. :)

Käsittääkseni Ultra bra-aikoina oli Flextone, sit Vetta ja nykyään marsupino, speduina ainaki line6 dl4 ja mm4, octaver, crybaby...
Turkiksia, pihviä ja timantti.
piiroinenj
05.09.2003 12:02:23
minulle riittää vahvistimen hyvä saundi ja jos tarvin jotain muuta, etsin sitä erillisistä purkeista. Tuommoisessa multilootapurkeissa ei minun mielestä ole sitä oikeaa soittotuntumaa, mikä on esim putkivahvareissa.

Ja yksi kunnon soundi on parempi kuin miljoona huonoa.

Näin on.
booster
05.09.2003 12:42:51
Kyllähän nauhoittelussa, varsinkin koti-sellaisessa, nuo mallintavat ovat ihan ykkösiä. Tosin mä tykkään enemmän SansAmpista kuin kokeilemistani digi-vermeistä.. ;)
Shoot me again, I ain't dead yet!
q-gitar
05.09.2003 12:55:05
Tosin mä tykkään enemmän SansAmpista kuin kokeilemistani digi-vermeistä.. ;)

Niin, minä taas vaihdoin SansAmpin Line6:seen. Hymyilyttää minuakin!
Asmi
05.09.2003 14:12:09
No koskeeko tää mallintavien mollaus myös esim noita techin trademarkkeja. Ne ei oo putkipelejä, mutta eipä niitä oo kuormitettu suurella määrällä tilpehööriäkään. Mitä mieltä ootte yleensäki niitten laadusta. KEhuttujahan neki on (vaikka taitaapa ne olla kaikki muutki laitteet:)
superfly
05.09.2003 14:14:36
No koskeeko tää mallintavien mollaus myös esim noita techin trademarkkeja. Ne ei oo putkipelejä, mutta eipä niitä oo kuormitettu suurella määrällä tilpehööriäkään. Mitä mieltä ootte yleensäki niitten laadusta. KEhuttujahan neki on (vaikka taitaapa ne olla kaikki muutki laitteet:)

Eikös Trademarkit ole analogisia? Kojatkaa, jos olen väärässä.
Harppu on alaston piano
Keppi
05.09.2003 14:28:15 (muokattu 05.09.2003 14:30:38)

Itse tykkäsin noista trademarkeista. Mun mielestä niissä on huomattavasti enemmän dynamiikkaa, ku näissä Linen vastaavissa. Ne käyttäytyy just enemmän putkimaisesti IMO. Liekkö sitt just sen takia, ett ne on analogisia?
Ne ei kuitenkaan varsinaisesti oo varmaan mitään mallintavia?

Joo...mutt jos noista kahdesta pitää valita, nii ottasin ehdottomasti Tech 21:sen! Pelkästään senkin takia, ett analogiset on yleensä toimintavarmempia, ku digtaaliset, joissa on yleensä sitä pikkuvikaa paljon.
Juuup!
Asmi
05.09.2003 14:30:15
Itse tykkäsin noista trademarkeista. Mun mielestä niissä on huomattavasti enemmän dynamiikkaa, ku näissä Linen vastaavissa. Ne käyttäytyy just enemmän putkimaisesti IMO. Liekkö sitt just sen takia, ett ne on analogisia?
Ne ei kuitenkaan varsinaisesti oo varmaan mitään mallintavia?

Joo...mutt jos noista kahdesta pitää valita, nii ottasin ehdottomasti Tech 21:sen!

No onko techit sitte kovastikki jo hyviä...Hinnat ei päätä huimaa kuitenkaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)