Aihe: Kieli pamahti poikki
1 2 3 4
re infecta
03.07.2003 11:52:29
Entäs tuo kuvaamani tapa, onko se sitten susi?
Katso tori!
kivi
03.07.2003 13:38:13
Erityisesti seuraavan kohdan esittäminen tuotti vaikeuksia. Voitteko varmistaa kuvasarjasta, että olen ymmärtänyt oikein?

Ei, ei tietenkään noin, kun ne kierrokset tulee siihen kiristyvään kielenosaan. Eli ihan viritystappia pyörittäen ja samalla toisella kädellä kielestä kiinni pitäen, ettei pääse pomppaamaan tapista yli.

Kielen löysäksi jäävä pää saa olla ihan rauhassa mentyään kaksi kertaa reiästä läpi, ja se läpivientikohta on ekoissa kuvissa oikein.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
re infecta
03.07.2003 13:55:55 (muokattu 03.07.2003 14:16:22)
...Kielen löysäksi jäävä pää saa olla ihan rauhassa mentyään kaksi kertaa reiästä läpi, ja se läpivientikohta on ekoissa kuvissa oikein.

En kyllä tajua nyt enää mitään. Liikkeessä on näytetty sitten ihan päin pakaroita tämä kielen asentaminen.

Mitkä tarkalleen ottaen noista kuvista on oikein, 1?

Millä tavalla korjaan loppuja?

Ei, ei tietenkään noin, kun ne kierrokset tulee siihen kiristyvään kielenosaan. Eli ihan viritystappia pyörittäen ja samalla toisella kädellä kielestä kiinni pitäen, ettei pääse pomppaamaan tapista yli.

Tämäkään ei sano mitään. Ymmärrän kyllä suomea, mutta... aloittelijana on vaikea kuvitella näitä asioita, varsinkin kun on joskus näytetty asia aivan eri tavalla.

"Pitääkö se stna piirtää sulle?!!" -- pitää... (Korjatkaa vaikka kuvaani)
Katso tori!
kivi
03.07.2003 14:15:52
Pitääkö se stna piirtää sulle?!!" -- pitää... (Korjatkaa vaikka kuvaani)

Kun kieli tulee satulan yli lapaan, pidä kielen soivasta osasta kiinni ja pujota kielen pää tapin reiästä läpi. Älä laita kieltä ihan kireälle, vaan jätä siihen jonkun verran löysää.

Pyöräytä kielen soivaa osaa kerran tapin yläpään ympäri, niin että se menee ulostörröttävän kielenpään yli, mutta jatkaa matkaansa tapin alaosiin heti sen jälkeen, ennen kohtaa missä kielen soiva osa tulee tapin reiästä ulos.

paina kieltä oikean käden sormella lapaa vasten, ja ala kiertää viritystappia vasemmalla kädellä. Kielen soiva osa tekee ylhäältä alaspäin jatkuvaa spiraalia. Tätä pitäisi tulla pari kierrosta.

Kieli ei saa missään kohdin kulkea ristiin itsensä yli.

Selkiskö:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
re infecta
03.07.2003 21:33:46 (muokattu 03.07.2003 23:50:11)
Kun kieli tulee satulan yli lapaan, pidä kielen soivasta osasta kiinni ja pujota kielen pää tapin reiästä läpi. Älä laita kieltä ihan kireälle, vaan jätä siihen jonkun verran löysää.

Ymmärretty.

Pyöräytä kielen soivaa osaa kerran tapin yläpään ympäri, niin että se menee ulostörröttävän kielenpään yli, mutta jatkaa matkaansa tapin alaosiin heti sen jälkeen, ennen kohtaa missä kielen soiva osa tulee tapin reiästä ulos.

Tässä kohtaa tuntuu epäloogiselta. Miten voin kiertää kielen soivaa osaa mitenkään, kun se kerran on kiinni tallassa. Kitarassani on siis kiinteä talla. Kielen asennus aloitetaan pujottamalla kieli bodyn pohjan läpi ja ohjaamalla kieli tallapalan läpi kohti lapaa ja satulaa. Voisitko vielä hieman avata tätä kohtaa?

paina kieltä oikean käden sormella lapaa vasten, ja ala kiertää viritystappia vasemmalla kädellä. Kielen soiva osa tekee ylhäältä alaspäin jatkuvaa spiraalia. Tätä pitäisi tulla pari kierrosta. Kieli ei saa missään kohdin kulkea ristiin itsensä yli.

Idea selvä. Soitinliikkeessä myyjä vain kieputti kielen tapin ympärille ja sitten lopuksi kiristettiin. Tämä on toiminut minulla ainakin hyvin ja vire on pysynyt.

Tässä vielä tapa, jolla kitaraani Levytukussa asennettiin uusi kielisetti ja jolla asensin nyt itse katkenneen kielen, kommentteja??: http://www.mbnet.fi/~repesouc/kielenaslt.gif

Mikä tässä väärin? Omituista että myyjä tuota suositteli...

EDIT: Tehty kuvaan korjauksia. Ei vielä tullut kuitenkaan palautetta...
Katso tori!
kivi
03.07.2003 21:52:35
Tässä kohtaa tuntuu epäloogiselta. Miten voin kiertää kielen soivaa osaa mitenkään, kun se kerran on kiinni tallassa. Kitarassani on siis kiinteä talla. Kielen asennus aloitetaan pujottamalla kieli bodyn pohjan läpi ja ohjaamalla kieli tallapalan läpi kohti lapaa ja satulaa. Voisitko vielä hieman avata tätä kohtaa?

Kielen pitää olla sen verran löysällä joka tapauksessa (jos siis mielii saada tarpeeksi kierroksia), että sen ulottaa pyöräyttämään tuosta.

Vaan nou hätä, voit vallan hyvin vain pyörittää virityskoneistoa vasemmalla kädellä, ja ohjata kielen kulkemaan ensin ulostörröttävän kielenpään yli, ja loput kierrokset tasaisesti siitä alaspäin.

Nyt ei kerkiä neuvoa enempää. Auto lähtee just:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Bluesmies
03.07.2003 21:53:58 (muokattu 03.07.2003 21:59:43)
Aikanaan muuten treenasin tatsia niin että otin 0.12 kielet omaavasta akustisesta E-duuri otteen ja hakkasin plektralla niin kauan kunnes kaikki kielet oli poikki. Puoli tuntia meni...

Äijä on sekasin...

edit: ...niin ja mitä tatsia tossa tulee? ;)
Mullontele.
Lilli
04.07.2003 06:42:14 (muokattu 04.07.2003 06:43:29)
Minä en käyttäisi D'addario kieliä mutta minä olenkin minä. Sain nimittäin niitä poikki aikanaan lähes päivittäin.

Hieman samoja kokemuksia: sekä d'Addarion että Pyramidin (SuloVilen-syndrooma) kieliä 010 ja 011 satseista on katkennut väh. yksi joka keikalla, harjoituksia en muista. Mutta nyt Ernie Ballin satseista ei ole ainoakaan kieli vielä katkennut. Jatkan tutkimuksia...!
- Painukaa v***uun lauloi Preeriasusi ja poistui itse paikalta.
re infecta
04.07.2003 15:27:28 (muokattu 04.07.2003 15:30:22)
Nyt kun luin tätä viestiketjua uudelleen, huomasin että olen tehnyt kärpäsestä härkäsen. Kielen voi vaihtaa varmasti monella tavalla. Olen vain niin äärettömän kiinnostunut oppimaan kitarasta uutta ja tekemään alusta asti kaiken "oikein".

Itse olen vasta alkeita opetteleva ja minulle riittää tämä yksinkertainen soitinliikkeessä näytetty tapa. Kiven selostamalla tavalla vire ehkä pitäisi paremmin, mutta minun on vaikea hahmottaa tapahtumaa ilman kuvaa tai että se näytetään minulle kädestä pitäen. Toisaalta nykyiselläkin tavalla kielet ovat pysyneet loistavasti vireessä!

Uskon, että Ibanezeja maahantuovan liikkeen myyjä tietää, mistä puhuu kun näyttää asiakkaalle kitaraan kielen asentamisen. Kyseinen tapa löytyy siis osoitteesta: http://www.mbnet.fi/~repesouc/kielenaslt.gif
Katso tori!
Jusstus
04.07.2003 15:30:32
No täs sun kuvas on kuitenkin lopputulos ihan ok muuten, paitsi että kannattaa olla tarkkana, että noi kierrokset tapin ympärille tulee tiukasti, koska sä vedät ne käsin siihen, etkä tappia kääntämällä... No. Eniveis. Kunhan se pysyy, ni ok.
"These go to eleven.."
re infecta
05.07.2003 10:15:56
Jos joskus päätään vaihtaa d'Addariosta johonkin muuhun kielimerkkiin, mutta pysyn kuitenkin 10-46 -sarjassa, voiko olla niin että osa kielistä on punottu tai rakennettu eri tavalla kuin d'Addarion setissä? Voiko tämä vaatia sitten kaularaudan, tallapalojen korkeuden tai intonaation säätämistä?
Jusstus
05.07.2003 10:59:26 (muokattu 05.07.2003 11:14:04)
Jos joskus päätään vaihtaa d'Addariosta johonkin muuhun kielimerkkiin, mutta pysyn kuitenkin 10-46 -sarjassa, voiko olla niin että osa kielistä on punottu tai rakennettu eri tavalla kuin d'Addarion setissä? Voiko tämä vaatia sitten kaularaudan, tallapalojen korkeuden tai intonaation säätämistä?

Ei. Kyl noi kielet on merkkien välillä aika lailla samanlaiset. Jos setin paksuus vaihtuu niin sitten noi toimenpiteet tulee ottaa mietintään. Toki on hyvä muistaa, että intonaation säätäminen kannattaa tehdä aina silloin tällöin. Kyse on kuitenkin melko vaivattomasta toimenpiteestä, joka on hyvä opetella tekemään omin avuin. Viritysmittarin avulla hommasta suorituu melko helposti.

Myös kaularaudan ja tallapalojen säätö kannattaa pitkällä aikavälillä opetella myös tekemään itse. Noi on kuitenkin ihan hallittavissa olevia juttuja. Ja kuitenkin noitakin täytyy aika ajoin tehdä, jos haluaa kitaransa pitää ehossa kunnossa. Puu elää ja kitara kuluu ja "muotoutuu" käytössä...

Edit: Niin joo. Kannattaa myös lukea toi pysyvä threadi kitaran säätämisestä. Siel on hyvää matskua. Mutta aloittelijoitten kannattaa myös muistaa, ettei noitten nyt heti tartte olla hallussa. Kannattaa rauhassa viedä kitaraa säädettäväksi ammattilaiselle jos kokee, ettei omat rahkeet riitä vielä. Kokemus opettaa ja oppiminen on hidasta. Kun soittokokemusta on kertynyt jonkun verran, niin kannattaa hankkia (jos siis räplääminen innostaa) joku projektikitara halvalla ja treenata sen kuntoon laittamisella noita juttuja eikä välttämättä laittaa sitä omaa ykköskitaraansa perssäätöihin tietämättömyyttään... Sen prokkiskitaran kans voi treenaa myös elektroniikan toimintaa ja mikkien juottamista ym. Kitaroista oppii yllättävän paljon, kun kattoo mitä ne on syönyt...
"These go to eleven.."
re infecta
05.07.2003 11:14:00 (muokattu 05.07.2003 11:14:31)
Ei. Kyl noi kielet on merkkien välillä aika lailla samanlaiset. Jos setin paksuus vaihtuu niin sitten noi toimenpiteet tulee ottaa mietintään. Toki on hyvä muistaa, että intonaation säätäminen kannattaa tehdä aina silloin tällöin. Kyse on kuitenkin melko vaivattomasta toimenpiteestä, joka on hyvä opetella tekemään omin avuin. Viritysmittarin avulla hommasta suorituu melko helposti.

Intonaation säätämisen periaatteet tunnen. Osaan myös tarkistaa viritysmittarilla onko intonaatio kohdallaan ja tiedän mistä sitä sitten pitäisi lähteä säätämään, jos korjattavaa on. Toistaiseksi ei ole tarvinnut puuttua.

Myös kaularaudan ja tallapalojen säätö kannattaa pitkällä aikavälillä opetella myös tekemään itse. Noi on kuitenkin ihan hallittavissa olevia juttuja. Ja kuitenkin noitakin täytyy aika ajoin tehdä, jos haluaa kitaransa pitää ehossa kunnossa. Puu elää ja kitara kuluu ja "muotoutuu" käytössä...

Jälleen, tunnen kaularaudan säätämisen perusteet. Liikkeessä näyttivät. Sanoivat kuitenkin, että jos on yhtään epävarma olo, niin tuo liikkeeseen. He tekevät sen parissa minuutissa ja kitara säilyy ehjänä :)

Tallapalojen säätöä olen tehnyt, kun muutin kielien korkeuksia. Helppo homma, kun on kiinteätallainen kitara.
Jusstus
05.07.2003 11:18:30

Jälleen, tunnen kaularaudan säätämisen perusteet. Liikkeessä näyttivät. Sanoivat kuitenkin, että jos on yhtään epävarma olo, niin tuo liikkeeseen. He tekevät sen parissa minuutissa ja kitara säilyy ehjänä :)

Joo, editoin vielä myös tota yllä olevaaki tekstiä...

Jännä juttu muuten ton liikkeen kommentin kanssa. "Säätävät parissa minuutissa". Toi kaularaudan säätö on kuitenkin hidasta hommaa, jos sen tekee oikein. Se kaula vaatii aikansa asettua uuteen asentoon. Puhutaan siis tunneista. Jos lähetään siitä, että Max 1/16-1/8 kierrosta väännetään rautaa ja katotaan sitten mihin se asettuu ajan kanssa ennen uutta säätöä, ei juttua tehä parissa minuutissa... Ettei vaan pojat vetäis kotiin päin vähän siellä liikkeessä. Mutta totta on, että kannattaa viedä liikkeeseen, jos ite kokee olevansa hakoteillä.
"These go to eleven.."
re infecta
05.07.2003 11:25:35 (muokattu 05.07.2003 11:34:04)
Joo, editoin vielä myös tota yllä olevaaki tekstiä...

Jännä juttu muuten ton liikkeen kommentin kanssa. "Säätävät parissa minuutissa". Toi kaularaudan säätö on kuitenkin hidasta hommaa, jos sen tekee oikein.

Itsekin ihmettelin tätä. Ovat varmasti kuitenkin säätäneet niin monta kertaa juuri tämän omistamani kitaramallini kaulaa kun siihen ollaan vaihtamassa tehdaskielet 10-46-settiin (kuten omassa tapauksessa juuri oli). Totta kai jokainen kitara on yksilö, mutta kyllä nuo myyjät kokemuksen perusteella varmasti osaavat melko tarkasti arvioida, mihin kaula lopulta asettuu. Heille kitarani oli myymälän "oma" ja aivan vakiomalli tehtaalta. Olisi varmasti eri asia, jos liikkeeseen veisi jonkun käytetyn custom-kitaran. Tuskin säätäisivät kaularaudan "parissa minuutissa".... Osuvatkohan pohdiskeluni oikeaan?

Eivät muuten ottaneet maksua säädöistä...

Miten muissa liikkeissä: Jääkö kitara liikkeeseen säädettäväksi ja tarkkailtavaksi kaularaudan säätämisen jälkeen ja haetaan sitten esim. seuraavana työpäivänä?
Parantava_Suru
05.07.2003 17:37:57

Minä en käyttäisi D'addario kieliä mutta minä olenkin minä. Sain nimittäin niitä poikki aikanaan lähes päivittäin.

En kyllä käytä minäkään , ovat sen verran kovat katkeamaan . Nyt on menossa ihan Ernie Ball normaali kielisetti , seuravaaksi Heavy Bottom . Rock !
Black Zombie 82
28.11.2019 11:58:17 (muokattu 28.11.2019 12:00:53)

Mulla on kaksi kitaraa. Squier Stratosta menee aina ylä-E-kieli poikki. Missä vika? En soita kovalla tatsilla, vaan hyvin kevyesti. Lyhyen ajan sisään mennyt jo kaksi kertaa poikki. Esim. tänään kun soitin kokosävelaskeleen bendiä. Kyllähän sen sellainen pitäisi kestää. Tosin, ekan kerran se kieli meni poikki kun yksi kaveri korjasi sitä skebaa. Eli tuntuu olevan herkkä kieli menemään poikki. Tai siis ei tietenkään se ole sama kieli, vaan eri kieli molemmilla kerroilla, mutta samanlainen.

Ja sitten mulla on Epiphone Les Paul. Ylä-e-kieli siinäkin ongelmana, mutta eri tavalla; yläe-kieli ei soi 5. nauhalta ollenkaan.

What should I do?
sustain65
28.11.2019 16:56:35
Black Zombie 82: Mulla on kaksi kitaraa. Squier Stratosta menee aina ylä-E-kieli poikki. Missä vika? En soita kovalla tatsilla, vaan hyvin kevyesti. Lyhyen ajan sisään mennyt jo kaksi kertaa poikki. Esim. tänään kun soitin kokosävelaskeleen bendiä. Kyllähän sen sellainen pitäisi kestää. Tosin, ekan kerran se kieli meni poikki kun yksi kaveri korjasi sitä skebaa. Eli tuntuu olevan herkkä kieli menemään poikki. Tai siis ei tietenkään se ole sama kieli, vaan eri kieli molemmilla kerroilla, mutta samanlainen.

Ja sitten mulla on Epiphone Les Paul. Ylä-e-kieli siinäkin ongelmana, mutta eri tavalla; yläe-kieli ei soi 5. nauhalta ollenkaan.

What should I do?

Jos menee tallan kohdalta, niin tallapalassa voi olla jokin särmä joka katkoo kieliä. Ja jos virittimen kohdalta, niin sitten siellä voi olla jokin hiomista kaipaava kohta.

Epissä saattaapi olla jokin nauha tai useampikin > 5 vähän koholla ja/tai sitten kitara on kielten korkeuden ja/tai kaularaudan säätöä vailla.
fox
28.11.2019 17:36:33

sustain65: Jos menee tallan kohdalta, niin tallapalassa voi olla jokin särmä joka katkoo kieliä. Ja jos virittimen kohdalta, niin sitten siellä voi olla jokin hiomista kaipaava kohta.

Tosiaan, kun ei tuon tarkemmin ilmoitettu, että mistä kohtaa se kieli katkeaa, niin nuo kannattaa tarkastaa. Yks "lisäkohde" on myös tallan pohjalevyssä oleva kielen läpivienti, niitä joskus tullut myös viilailtua. Senkin voi tsekata.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Metalkallo
28.11.2019 17:49:29 (muokattu 28.11.2019 17:50:49)
KooAa: Minä en käyttäisi D'addario kieliä mutta minä olenkin minä. Sain nimittäin niitä poikki aikanaan lähes päivittäin.

Mulla oli vähän samaa Daddarion kielillä vaikka kitarassa ei ollut vikaa. Nyt käytän Ernie Ball kieliä ja ovat olleet tuntumaltaan paremmat ja muutenkin.

Vastasin näköjään vanhaan viestiin...
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)