Aihe: Jet guitars
1 2 3 4 5
MolliS
31.07.2024 21:03:43

WanhaWetäjä: Tämän toki tiedän mutta käytän itse mieluummin sellaisia termejä jotka vastaavat todellisuutta, tremolo on soittamiseen liittyvä musiikkitermi tai efekti, ei mikään fyysinen kapistus kitarassa saati että sillä saataisiin aikaan se varsinainen tremolo

Tää lipsuu lujaa offtopicin puolelle, mutta sen sanon vielä että tässä on tuotetekstin kirjoittaja hankalassa välissä. Kyseinen tuote on kuitenkin valmistajan toimesta täksi nimetty niin minulla ei ole hirveästi auktoriteettia lähteä sitä muuttamaan vaikka se olisikin jollain perusteella oikeampi termi. Myös SEO sakkaa jos mun tuotteen nimi onkin yhtäkkiä "Fender Vibrato", se tuottaa hirveästi vääriä osumia ja sitä ei löydä ne jotka etsivät tremolo-tallaa. Nimeämisen oikeallisuudesta huolimatta jokainen onneksi kuitenkin ymmärtää, mistä kitaran osasta puhutaan kun puhutaan tremolo-tallasta ja sehän kommunikaatiossa on tärkeintä.

Jos tuntuu että joku Jetin tarjoamien vasenkätisten mallien kaltainen soitin voisi omaan katalogiin vielä sopia niin rohkaisen toki testaamaan. Ne on aika paljon enemmän kuin mitä hinnan perusteella voisi odottaa vaikka olenkin toki jäävi sanomaan
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
MolliS
31.07.2024 21:33:58

dajackal: En ole vielä yhtään jettiä soittanut, mutta hinta vs speksit alkaa olla jo liki Harleybenton-tasoa. Jos laatu on täällä puhuttuun tapaan selvästi bentonia kovempi niin on kyllä tervetullut merkki markkinoille.

Palauttaakseni keskustelun aiheeseen voisin mainita että tähän tiivistyy aika hyvin Jetin mission statement eli suomeksi Tehtävä Toteamus. Jet Guitarsin idea alusta asti on ollut tuottaa edullisia soittimia kovalla laadulla ja spekseillä jotka pystyvät kilpailemaan isojen, käytännössä pelkästään verkossa myyvien liikkeiden omien brändien kanssa. Erona näihin brändeihin on se, että Jet Guitarsin pystyy hakemaan lähimmästä musaliikkeestä eikä sitä tarvitse tilata verkosta ja heittää rahojaan ulkomaille :)
WanhaWetäjä
31.07.2024 22:00:14

MolliS: Tää lipsuu lujaa offtopicin puolelle, mutta sen sanon vielä että tässä on tuotetekstin kirjoittaja hankalassa välissä. Kyseinen tuote on kuitenkin valmistajan toimesta täksi nimetty niin minulla ei ole hirveästi auktoriteettia lähteä sitä muuttamaan vaikka se olisikin jollain perusteella oikeampi termi.
Toki näin, ei tuollaista ja vakiintunutta nimeä pysty kukaan muuttamaan vaikka se olisi kuinka epäsopiva kuvaamaan tuotetta ja mitä se tekee.

Myös SEO sakkaa jos mun tuotteen nimi onkin yhtäkkiä "Fender Vibrato", se tuottaa hirveästi vääriä osumia ja sitä ei löydä ne jotka etsivät tremolo-tallaa.
Joo, huomasin tuon kun etsin aikoinaan vasuria vibratallaa netista.
https://uraltone.com/wilkinson-wvp6 … stain-straton-vibratalla-kromi.html No nyt!

Nimeämisen oikeallisuudesta huolimatta jokainen onneksi kuitenkin ymmärtää, mistä kitaran osasta puhutaan kun puhutaan tremolo-tallasta ja sehän kommunikaatiossa on tärkeintä.
Varmasti jokainen myyjä tajuaa myös jos puhutaan vibratallasta, jos ei niin on väärällä alalla. Mikä kenestäkin luontevalta kuulostaa, käyttäköön sitä.

Jos tuntuu että joku Jetin tarjoamien vasenkätisten mallien kaltainen soitin voisi omaan katalogiin vielä sopia niin rohkaisen toki testaamaan. Ne on aika paljon enemmän kuin mitä hinnan perusteella voisi odottaa vaikka olenkin toki jäävi sanomaan
Katotaan, välttämättä ei ole tarvista ja oletan että tarjonta on strato/teletyyppistä, mulla on GAS pajan thinline tele HSS mikityksellä ja VIBRAtallalla joten se menee enemmän stratomaailmaan soundiltaan joten ihan perus tele saattaisi kiinnostaa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Retkumies
31.07.2024 22:25:26 (muokattu 31.07.2024 22:53:56)
Eiköhän se ole jo jokaiselle selvä että se tremolo on terminä väärä kun tallasta puhutaan, mutta kun esimerkiksi Fender on sen yleistänyt nimityksenä, niin sille ei mahda enää mitään ja turha siitä on ulista foorumeilla. Aivan jonninjoutavaa pilkun viilaamista.
WanhaWetäjä
01.08.2024 00:59:17 (muokattu 01.08.2024 00:59:39)

Retkumies: Eiköhän se ole jo jokaiselle selvä että se tremolo on terminä väärä kun tallasta puhutaan, mutta kun esimerkiksi Fender on sen yleistänyt nimityksenä, niin sille ei mahda enää mitään ja turha siitä on ulista foorumeilla. Aivan jonninjoutavaa pilkun viilaamista.

Sovitaanko niin että sinä käytät termiä tremolo ja minä termiä vibratalla. Sinänsä aivan vtun samantekevää.

Itse aiheesta, eipä näytä olevan Treen Musiikissa ensimmäistäkään vasuria kokeiltavaksi muutoin kuin tilaamalla jos kotisivuihin on uskomista.

2. ihmetys tulee siiitä että esmes GearMusicissa on tajolla P90 mikeillä varustettu vasuri thinline tele hintaan 444€, siinä on normi talla eikä tuota köppästä kolmepalasta teletallaa eli intonaation kaa noissa teidän listoilla olevissa halvoissa saattaa tulla ongelmia.

P90 mikeillä varustettua kitaraa en omista joten tuo alkoi vähän kiinnostella, saako Treen Musiikkiin tilaamalla jotta pääsisi tsekkaamaan? Vai mikä on teidän politiikkanne, jos tilaat niin ostat vai onko mahdollista kokeilla rauhassa jopa omilla kamoilla himassa? Toki ymmärrän jos tuon hintaluokan peleissä ei ns palautusoikeutta olisi vaikka esim Thomannilla on.
MolliS
01.08.2024 01:44:47

WanhaWetäjä: Itse aiheesta, eipä näytä olevan Treen Musiikissa ensimmäistäkään vasuria kokeiltavaksi muutoin kuin tilaamalla jos kotisivuihin on uskomista.

2. ihmetys tulee siiitä että esmes GearMusicissa on tajolla P90 mikeillä varustettu vasuri thinline tele hintaan 444€, siinä on normi talla eikä tuota köppästä kolmepalasta teletallaa eli intonaation kaa noissa teidän listoilla olevissa halvoissa saattaa tulla ongelmia.

1. On meillä, Jetiltä löytyy vasenkätinen tele ja strato heti liikkeestä. Ensi viikolla tulee lisälähetys Jetiltä, mutta muistelisin että vasenkätiset mallit oli Jetiltä loppu niin ei saatu niitä lisää siihen kyytiin vaikka yritettiin.
https://www.tampereenmusiikki.fi/fin/haku?s=jet%2520lh

2. Jetillä ei ole tällaista mallia, enkä löytänyt G4M:n sivuilta tuota soitinta muiltakaan merkeiltä. Jos sellainen kiinnostaa ja se kuuluu TaMun edustamiin merkkeihin niin kannattaa olla suoraan liikkeeseen yhteydessä. Kolmipalaiseen tallaan voi vaihtaa vaikka Gotohin In-Tune tallapalat tai suoraan kuusipalaisen tallan, muutenkin Jetit on hyviä modauspohjia jos on siihen päin kallellaan
Snapo
01.08.2024 06:14:36 (muokattu 01.08.2024 06:15:20)
WanhaWetäjä: Tämän toki tiedän mutta käytän itse mieluummin sellaisia termejä jotka vastaavat todellisuutta, tremolo on soittamiseen liittyvä musiikkitermi tai efekti, ei mikään fyysinen kapistus kitarassa saati että sillä saataisiin aikaan se varsinainen tremolo.

https://www.youtube.com/shorts/k_SLwzBUru8
Siinä vähän ns oikeata tremoloa, ei lähde kampisysteemillä jota virheellisesti tremoloksi kutsutaan. Ei hymiötä.

Tämäkin on koettu, se on ollut sellasta "tehdään nyt noillekin joku ritsa" toki esim Thomannilla on varsin kattava valikoima vasureita joka hintaluokassa joten varmaan sieltä tulee tilattua seuraava kitara, olen edelleen skeptinen Treen tarjonnasta eli kokeiltavaa on niukasti jos lainkaan.

Sitten varmaan kannattaa tilata Thomannin kattavasta valikoimasta itselle sopiva tremololla varustettu ritsa. Harvinaista se on oikeaoppisillekin että kiikarissa oleva kitara löytyy lähimmästä kivijalasta joten ei liity millään tavalla Jettiin tai heidän maahantuojaan. Ostamatta ei testata.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
WanhaWetäjä
01.08.2024 11:36:17

MolliS: 1. On meillä, Jetiltä löytyy vasenkätinen tele ja strato heti liikkeestä. Ensi viikolla tulee lisälähetys Jetiltä, mutta muistelisin että vasenkätiset mallit oli Jetiltä loppu niin ei saatu niitä lisää siihen kyytiin vaikka yritettiin.
https://www.tampereenmusiikki.fi/fin/haku?s=jet%2520lh

2. Jetillä ei ole tällaista mallia, enkä löytänyt G4M:n sivuilta tuota soitinta muiltakaan merkeiltä. Jos sellainen kiinnostaa ja se kuuluu TaMun edustamiin merkkeihin niin kannattaa olla suoraan liikkeeseen yhteydessä. Kolmipalaiseen tallaan voi vaihtaa vaikka Gotohin In-Tune tallapalat tai suoraan kuusipalaisen tallan, muutenkin Jetit on hyviä modauspohjia jos on siihen päin kallellaan

Joo, katoin eilen liian nopsaan tuota eli ei ollut Jet vaan juurikin G4M ja sellanen kyllä löytyy GearMusicin sivuilta, just katoin ja hinta oli jotain 220€, miten lie olin kattonut eilen tuon hinnan joka oli sillon 444€, kenties joku toinen luuttu oli kyseessä.
https://www.gear4music.fi/fi/Kitara … ctric-Guitar-Transparent-Black/5DUC

Tuo on sen verran outo merkki että en taida lähteä siihen, toki tuolla hintaa tappio ei ole suuri. No, ehkä tuo Jet tele ja siihen tallan vaihto jos tarvii voisi olla ok. Katotaan parin viikon päästä jos kerkeis täältä maalta lähtemään cityyn lomien jälkeen.
PIM
01.08.2024 12:27:13
Ei kellään sattuis oleen intoo vaihtaa modernilla nelipulttisella kaulaliitoksella olevan Jetin stratonsa (JS-400, JS-500 jne.) kaulaa vähän sirompaan reverse lavalla olevaan JS-450 HSS straton kaulaan, missä mustat lukkovirittimet? Silmämääräisesti arvioiden ja mittanauhalla mitattuna kaulojen pitäisi olla keskenään vaihtokelpoisia, mutta tarkistan asian veilä kokeilemalle.Tykkään tästä JS-450:n mikityksestä ja ulkonäöstä, mutta kaula sais olla samaa kokoo kuin muissa mun Jeteissä.

Eli tälläisestä modernimmasta stratosta kyse.

https://www.tampereenmusiikki.fi/fi … 0_hss_rw_transparent_green-p-124403

Toinen vaihtoehto on, että vaihdan mikit päikseen JS-450 JS-400 ja pistän JS-450:n menemään eteenpäin JS-400:n mikeillä tai ilman mikkejä. Eli jos jotain kiinnostelis tollanen uudenkarhea vihreä kaunotar HSS mikityksellä tai ilman 250 eurolla niin saa ilmoittautua.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Tami
10.08.2024 12:21:21

Minkäs paksuiset kielet näissä on tehtaalta... Mä ostin JS-450Q:n paikallisesta kaupasta ja kielten vaihdolla ja perussäätelyllä tulee hyvä sparekitara AZ-ibanezille. Ehkäpä semmoinen JT-600 tele olisi seuraavana ostoslistalla.

Halvan pään kitaroiksi näissä on kyllä rahalle vastinetta kaikkinensa!
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
MolliS
22.08.2024 11:52:14

Tampereen Työväen Teatterissa alkaa syksyllä School of Rock -musikaali, jonne tarvittiin identtiset kitarat vasen- ja oikeakätisenä. Herrat Peter Engberg ja Jaakko Luoma kävivät ihastumassa Jetin kitaroihin ja JS-300 -mallia kuullaan TTT:n suurella näyttämöllä 5.9. alkaen :)

Maahantuojan mieltä lämmittää kun pitkän linjan ammattilaisilta tulee spontaania ylistystä edullistakin kitarabrändiä kohtaan.

https://www.instagram.com/reel/C-7sPPlN0I3/
MolliS
22.08.2024 11:52:47

Tami: Minkäs paksuiset kielet näissä on tehtaalta... Mä ostin JS-450Q:n paikallisesta kaupasta ja kielten vaihdolla ja perussäätelyllä tulee hyvä sparekitara AZ-ibanezille. Ehkäpä semmoinen JT-600 tele olisi seuraavana ostoslistalla.

Halvan pään kitaroiksi näissä on kyllä rahalle vastinetta kaikkinensa!

Tehtaalta käytännössä kaikki mallit tulee jonkinlaisella 9-42 setillä, tarkkaa brändiä ei ole tiedossa
PIM
22.08.2024 12:09:25
Onko näissä kaikissa kalliimmissa Jeteissä nää ohuemmat kaulat? Nyt tuli sellainen vastaan myös JS-700 MBK:ssa. Tästä saisi olla selkeä maininta esittelyssä.
MolliS
22.08.2024 12:15:01

PIM: Onko näissä kaikissa kalliimmissa Jeteissä nää ohuemmat kaulat? Nyt tuli sellainen vastaan myös JS-700 MBK:ssa. Tästä saisi olla selkeä maininta esittelyssä.

700-sarjan kitaroissa on tähän asti ollut hitusen litteämpi kaula kuin valtaosassa Jetin malleista. Jet itse ilmoittaa kaikkien mallien kaulaprofiiliksi Modern "C":n, joten olen odotellut että näitä kitaroita ehtii kulkea meidän kautta sen verta että kaulaprofiilin voi varmuudella sanoa olevan ohuempi eikä vain normaalia varianssia yksilöiden välillä ennen kuin lähden lisäämään tuotetietoihin valmistajan ilmoittamasta poikkeavaa tietoa. Pistetään maininta :)
PIM
22.08.2024 12:37:32
MolliS: 700-sarjan kitaroissa on tähän asti ollut hitusen litteämpi kaula kuin valtaosassa Jetin malleista. Jet itse ilmoittaa kaikkien mallien kaulaprofiiliksi Modern "C":n, joten olen odotellut että näitä kitaroita ehtii kulkea meidän kautta sen verta että kaulaprofiilin voi varmuudella sanoa olevan ohuempi eikä vain normaalia varianssia yksilöiden välillä ennen kuin lähden lisäämään tuotetietoihin valmistajan ilmoittamasta poikkeavaa tietoa. Pistetään maininta :)

Toi ero on kyllä niin selkeä, että tuskin mistään yksilöerosta on kyse. JS-400 näyttäs olevan ekan nauhan kohdalta 0,4 mm paksumpi kuin JS-700 ja 9. nauhalla ero on jo 1,2 milliä.
MolliS
22.08.2024 12:46:54

PIM: Toi ero on kyllä niin selkeä, että tuskin mistään yksilöerosta on kyse. JS-400 näyttäs olevan ekan nauhan kohdalta 0,4 mm paksumpi kuin JS-700 ja 9. nauhalla ero on jo 1,2 milliä.

Hyvä tietää, fiksailin tuotetietoihin parempaa kuvausta :)
mike tapping
07.09.2024 10:03:16
Minkälaiset routtaukset noissa telecaster-malleissa on?

Alkoi taas kiusaamaan ajatus telecasterista ja kun tuommoisia hinnat alkaen jetejä saa uutenakin reilulla parilla sadalla niin ehkä pitää käydä koeponnistamassa. Suunnitelman ovela osuus on, että orkkis kaulamikki nakataan mäkeen ja sitten laitetaan joku P90 mikki tilalle. Jyrsintähommiin ei kyllä viitsisi ryhtyä.
PIM
07.09.2024 10:29:37
mike tapping: Minkälaiset routtaukset noissa telecaster-malleissa on?

Alkoi taas kiusaamaan ajatus telecasterista ja kun tuommoisia hinnat alkaen jetejä saa uutenakin reilulla parilla sadalla niin ehkä pitää käydä koeponnistamassa. Suunnitelman ovela osuus on, että orkkis kaulamikki nakataan mäkeen ja sitten laitetaan joku P90 mikki tilalle. Jyrsintähommiin ei kyllä viitsisi ryhtyä.

Humpparin mentävä kolo kaulassa. Sen verran kannattaa ehkä mainita ettei tule yllätyksenä, että noi 300 sarjan telen bodyt on järkyttävän painavia, lähin käteen sattunut painaa 3,9kg kun 350:n painaa 3,3kg. 300:ssa taas on perinteinen kaulaliitos ja 350:ssä moderni.
mike tapping
07.09.2024 12:32:08
PIM: Humpparin mentävä kolo kaulassa. Sen verran kannattaa ehkä mainita ettei tule yllätyksenä, että noi 300 sarjan telen bodyt on järkyttävän painavia, lähin käteen sattunut painaa 3,9kg kun 350:n painaa 3,3kg. 300:ssa taas on perinteinen kaulaliitos ja 350:ssä moderni.

Ok, hyvä tietää. Humbucker on kyllä vähän siinä kinthaalla että toimiiko. Tokihan niitä on telecastereissa ollut iät ja ajat, ja mullakin on jemmassa yksi miedompi paf-kopio jota voisi käyttää mutta sitten saa kyllä tallamikkiäkin arpoa että olisi suht tasapainoinen pari. Noh, paikallinen musiikkirosvo oli viikonloppuvapailla ja puoti kiinni joten jäi testailut toiseen kertaan.
PIM
09.09.2024 10:56:09
mike tapping: Ok, hyvä tietää. Humbucker on kyllä vähän siinä kinthaalla että toimiiko. Tokihan niitä on telecastereissa ollut iät ja ajat, ja mullakin on jemmassa yksi miedompi paf-kopio jota voisi käyttää mutta sitten saa kyllä tallamikkiäkin arpoa että olisi suht tasapainoinen pari. Noh, paikallinen musiikkirosvo oli viikonloppuvapailla ja puoti kiinni joten jäi testailut toiseen kertaan.

Tarkistusmittauksessa tarkoiksi mitoiksi sain 43 mm x 89 mm eli pitäs mahtua sekä humpparit että P90:t.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)