Aihe: Gibson 57 classic vs. 57 classic+
1 2 3 4 5
Metalkallo
19.01.2018 13:31:16
kihtaristi: Tämä ilmaus hymyilytti, vaikka ymmärrän kyllä sen, että tarkoitit erojen olevan pieniä eri magneettien välillä.

Heh. :D

Mikeissä on se tietynlainen oma soundi mitä ei saa pois, magneetin avulla sitä pystyy kuitenkin muuttamaan. Erot miten eri magneetit vaikuttaa mikkiin on usein ihmeen suuriakin.
Vähemmän on nykyään enemmän
Metalkallo
25.01.2018 00:00:15
Onkos kellään ollut tuo 57 classic plus alitehoisempi kuin normi 57 classic?

Itse olen kokeillut kaikkea magneeteista potikoihin, mutta normi 57 kuuluu kovempaa kaulassa kuin plus versio tallassa.Tiedän kyllä että kaulamikki voi kuulua kovempaa sen takia et se on lähempänä kieliä. Mikkiä laskettu on myös.

Ei mikään iso probleema, ajattelin silti tiedustella.
Laulava Kylätohtori
25.01.2018 19:12:12
Metalkallo: Onkos kellään ollut tuo 57 classic plus alitehoisempi kuin normi 57 classic?

Itse olen kokeillut kaikkea magneeteista potikoihin, mutta normi 57 kuuluu kovempaa kaulassa kuin plus versio tallassa.Tiedän kyllä että kaulamikki voi kuulua kovempaa sen takia et se on lähempänä kieliä. Mikkiä laskettu on myös.

Jos sulla on asennusvaiheessa menneet mikit sekaisin. :)
Olkoon menneeksi
Metalkallo
25.01.2018 21:35:58
Laulava Kylätohtori: Jos sulla on asennusvaiheessa menneet mikit sekaisin. :)

Noup koska toisessa lukee +

Mitä joitain vanhoja ulkomaalaisia ketjuja luin niin tuntuis et 57:n teho vaihtelis.
tuskiz
25.01.2018 21:40:06
57 Classic on konekäämitty, eli tehoa pitäs aina olla samanverran. Joseei sulla ole paskana oleva mikki tai Gibson laittanu tarrat mikkeihin väärinpäin, niin paha sanoa. Mittaa yleismittarilla lukemat.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
uimahallinvalvoja
25.01.2018 21:49:07
Metalkallo: Onkos kellään ollut tuo 57 classic plus alitehoisempi kuin normi 57 classic?

Itselläni on Les Paul Traditionalissa Classic 57 ja Classic 57+ lähes samanarvoisia Dc resistanssiltaan, reilut 8kohm molemmat, en muista tarkkoja lukemia. Classic 57+ on kai yleensä reilut 10kohm. Kaulamikki luonnollisesti kuulostaa voimakkaammalta. Epäilyttää että toiseen noista on vain vahingossa laitettu Classic 57+ tarra. Eipä tuo haittaa, kaulamikin olen säätänyt hyvin alas ja ruuvannut napapalat melko ylös.
Metalkallo
26.01.2018 04:31:16
tuskiz: 57 Classic on konekäämitty, eli tehoa pitäs aina olla samanverran. Joseei sulla ole paskana oleva mikki tai Gibson laittanu tarrat mikkeihin väärinpäin, niin paha sanoa. Mittaa yleismittarilla lukemat.

Mites tuo mittaus tehdään? Mikä asetus ja mihin nuo mittarin päät pitää laittaa?

Tiedän kyllä että mitata voi, mutta en ole tehnyt koskaan niin vähän ulalla.
aristoteles666
26.01.2018 04:41:16 (muokattu 26.01.2018 04:41:41)

Metalkallo: Mites tuo mittaus tehdään? Mikä asetus ja mihin nuo mittarin päät pitää laittaa?

Tiedän kyllä että mitata voi, mutta en ole tehnyt koskaan niin vähän ulalla.

jos sulla on yleismittari niin isket vain piuhan kiinni kitaraan ja ihan sama kummin pain laitat yleismittarin paat, se mittari osaa nayttaa sen tuloksen.

(tietenkin laitat mikkikykimesta oikean mikin paalle kun mittaat ja volat ja muut taysilla.
jos haluat hifistella laitat punaisen piuhan karkeen ja mustan plugin runkoon, siihen pidempaan)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Metalkallo
26.01.2018 04:48:10 (muokattu 26.01.2018 05:10:38)
aristoteles666: jos sulla on yleismittari niin isket vain piuhan kiinni kitaraan ja ihan sama kummin pain laitat yleismittarin paat, se mittari osaa nayttaa sen tuloksen.

(tietenkin laitat mikkikykimesta oikean mikin paalle kun mittaat ja volat ja muut taysilla.
jos haluat hifistella laitat punaisen piuhan karkeen ja mustan plugin runkoon, siihen pidempaan)

Ok, kiitos.

Mittasin heti ja kaula antoi 7.7 ja talla 8.6 et hassuu silti et kaula kuuluu kovempaa? Mulla on kaulassa jopa alnico 3 magneetti joka on heikoin alnico magneeteista. Ehkä tallan potikassa on jotain häikkää...
Laulava Kylätohtori
26.01.2018 07:01:18
Jos siinä on joku taajuusjuttu. Tallamikki korostaa "korvan omia taajuuksia" ja tuntuu tulevan lujempaa, vaikkei oikeasti tule?
Olkoon menneeksi
Metalkallo
26.01.2018 16:32:08 (muokattu 26.01.2018 16:32:46)
Laulava Kylätohtori: Jos siinä on joku taajuusjuttu. Tallamikki korostaa "korvan omia taajuuksia" ja tuntuu tulevan lujempaa, vaikkei oikeasti tule?

Kaulamikki siis on se joka tulee lujempaa. :)

Eipä tätä tässä jaksa enää vatvoa kun mittari näytti tallan olevan tehokkaampi, täytyy tsekkaa tallan potikka ja muuta. Noin muuten 57 setti on kyllä kuin tehty SG mallin keppiin.
hallu
26.01.2018 23:51:08
Metalkallo: Ok, kiitos.

Mittasin heti ja kaula antoi 7.7 ja talla 8.6 et hassuu silti et kaula kuuluu kovempaa? Mulla on kaulassa jopa alnico 3 magneetti joka on heikoin alnico magneeteista. Ehkä tallan potikassa on jotain häikkää...

Se kaulamikki kuuluu kovempaa siksi, että se on kauempana tallasta. Kieli värähtelee kauempana tallasta paljon isommalla liikkeellä ja tuottaa siten enemmän energiaa mikrofonin magneettivuossa, joka näkyy korkeampana jännitteenä ja edelleen voimakkaampana äänenä vahvistimessa. Samasta syystä kaulamikisin sointi on tummempi koska taajuuden kaikki kerrannaiset on siinä kohtaa värähtelyssä mukana ja tallamikin sointi on kimakampi kun talla leikkaa sillä kohtaa jo alapuolisia kerrannaisia poikkeen. Tätä ilmiötä valmistajat kompensoivat sillä, että tallamikit tehdään enemmän tai vähemmän ärhäköiksi eli enemmän käämiä kelalle. Isompi käämimäärä tummentaa sitä kipakkaa soundia ja antaa tarvittavaa potkua ja näin talla-asema saadaan soundaamaan hyvältä. Tämä siis näkyy siinä, että tallamiksissa on tavallisesti korkeampi dcresistanssi joskus jopa puolet korkeampi. Mikrofonin ominaisuuksista riippuen kaula mikkiä pidetään monesti kauempana kielistä (esimerkiksi LesPaulin N490/R498 kaulamikkiä joutuu pitämään ihan mikkikehyksen tasalla ettei soundi tukkeutuisi).
Elämä on reiässä rattoisaa......
Metalkallo
27.01.2018 02:39:22
hallu: Se kaulamikki kuuluu kovempaa siksi, että se on kauempana tallasta. Kieli värähtelee kauempana tallasta paljon isommalla liikkeellä ja tuottaa siten enemmän energiaa mikrofonin magneettivuossa, joka näkyy korkeampana jännitteenä ja edelleen voimakkaampana äänenä vahvistimessa..

Juu, tiedän kyllä tämän. Olen kokeillut pitää kaulamikkiä niin alhaalla kuin mahdollista.
Kefiiri
27.01.2018 09:45:48
Metalkallo: Eipä tätä tässä jaksa enää vatvoa kun mittari näytti tallan olevan tehokkaampi, täytyy tsekkaa tallan potikka ja muuta.

Tästä mun täytyy aina päteä, siis että mittarin näyttämän resistanssin perusteella mikin tehokkuutta ei voi ilman muuta päätellä. Magneettien voimakkuus vaikuttaa olennaisesti ulostuloon.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
27.01.2018 10:06:02
Metalkallo: Juu, tiedän kyllä tämän. Olen kokeillut pitää kaulamikkiä niin alhaalla kuin mahdollista.

No juu, olisinkin ollut vähän yllättynyt jos et tuota asiaa tietäisi. Se viesti, johon vastasin vain jotenkin kirvoitti tämän seikan tuomaan pöydälle. Tarkoitus ei ollut aliarvioida sinua eikä selitellä itsestään selvyyksiä. Juuri siihen taisin kuitenkin syyllistyä pahoittelen, ei mun harkinta oikein aina pidä.
Elämä on reiässä rattoisaa......
melodian tekijä
27.01.2018 11:33:09
Mites noissa kaulahumppareissa yleensä, muuttuukos se soundi paljonkin jos kääntäis sen mikin toisinpäin, eli ne napapalat kohti tallaa?
No way but the blues way
LaMotta
27.01.2018 11:34:37 (muokattu 27.01.2018 11:35:11)

melodian tekijä: Mites noissa kaulahumppareissa yleensä, muuttuukos se soundi paljonkin jos kääntäis sen mikin toisinpäin, eli ne napapalat kohti tallaa?

Olen kokeillut. Ei merkittävää muutosta. Jos lainkaan.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
fox
27.01.2018 12:05:16

melodian tekijä: Mites noissa kaulahumppareissa yleensä, muuttuukos se soundi paljonkin jos kääntäis sen mikin toisinpäin, eli ne napapalat kohti tallaa?

Niinku LaMotta tuossa totesi, merkitys on oikeesti olematon. Erittäin harvoissa tapauksissa voi olla että mikki on konstruktioltaan sellainen jossa kielten välinen balanssi menee "metsään" jos mikki on sen 180 astetta käännetty. Niissä on jo rakennusvaiheessa sitä itse magneettia työstetty (lovettu) ettei tulis epätoivottavia korostuksia joillakin kielillä. Äkkiseltään tulee mieleen sellanen ulostuloltaan väkevä mikki kuin Larry DiMarzion X2N. Mutta nää on sitten poikkeuksia.
"Normaalin" mikin kääntöhän ei tee muuta kuin se magneettikentän "napaisuus" muuttuu, eikä sillä ole merkitystä siihen "sähköiseen" soundiin. Ei se mikin magneettikentän "ikkuna" sinne kieleen päinkään ole mikään koko kitaran kantta kattava kenttä. Korkeussäädölläkin saa paljon enemmän aikaan.
Eipä noita talla/kaulamikki -jaotteluita edes ennen muinoin tehty, 70-luvulla esmerkiks erään valmistajan "tech specs" ilmoitti ainoastaan "2 standard large humbuckers" ilman että niitä olisi mitenkään kokoonpanovaiheessa sovitettuna parina käsitelty.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaMotta
27.01.2018 12:08:40 (muokattu 27.01.2018 12:09:28)

Kysyjä luultavasti arveli magneettikentän siirtyvän tallaan päin mikä luonnollisesti muuttaakin soundia jos siirtyminen on riittävä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
fox
27.01.2018 12:18:19

LaMotta: Kysyjä luultavasti arveli magneettikentän siirtyvän tallaan päin mikä luonnollisesti muuttaakin soundia jos siirtyminen on riittävä.

Väitän edelleen että se magneettikentän muoto eli laajuus kieliin päin on sevverran pieni ettei merkitys ole ratkaiseva ja korvin kuultava. =) Aika monia 3-mikkisiäkin kitaroita tullut laiteltua ynnä ropailtua, esimerkkinä vaikka Gibsonin SG Custom. Vaikka niitä mikkejä kieputtais mitenkä, ei kyllä suuremmin "korvin kuultavaa" eroa tapahdu. Tavan humpparissa oletuksen tasolla se säädettävillä naparuuveilla oleva kela on "north coil" eli pohjoisnapaisa. Tällä periaatteella 2-mikkisen humpparikitaran kelojen napaisuus on N-S & S-N ja "käännettynä" sitten tietty N-S & N-S. Jos magneettikentät olis hirmuisen laajat kieliin päin, teoriassa vois tapahtua jotain (lähinnä sen kielen värähtelyn demppaantumista) mutta käytännössä ei, ei edes 3-mikkisissä, joissa mikit onkin verraten paljon lähempänä toisiaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)