![]() 26.01.2017 21:29:39 (muokattu 26.01.2017 21:41:46) | |
---|---|
Ainakin Deathin Chuck Schuldiner (RIP) loi persoonallisen soundinsa aikanaan Marshall Valvestatella. | |
![]() 26.01.2017 21:42:20 | |
hallu: Juu, pahoittelen minusta tuntuu että taisin vähän ylireagoida. Anna anteeksi. Kommenttisi on kyllä perusteltu ja seikkaperäinen enkä voi väittää vastaan.... enkä edes halua enää. Ymmärsin selvästi väärin sen. Postaukseni oli kyllä suht sekavasti selitetty ja vähän kärjistetty.. Eikai mikään vahvistin _pelkkää_ suhinaa tuota desibelitolkulla. Kokemukseni putkimaruistakin rajoittuu JCM800 ja 900.. | |
![]() 28.03.2018 14:20:32 (muokattu 28.03.2018 14:22:27) | |
Tämä on vanha ketju joo. Mutta tämä meidän demo vuodelta 2001 on äänitetty Marshall Valvestate 265 vahvistimella. Shure Sm 58. mikillä. Ja Basso suoraan pöytään. Komppi saundi sillä pelkällä trankkusärökanavalla ja soolot 2-kanavalla, missä on etuaste putki. Efektejä ei ole lisätty. Komppi raita äänitetty yhdelle raidalle ei tuplauksia. Kun tämä laitettiin nettiin niin tehtiin pieniä tuplauksia kitaralle Marshall "softalla" Kitarana toimi Suomalainen käsintehty hevikeppi, missä oli Dimarzion Paf Pro mikit. https://soundcloud.com/user-394905538 Oltiin siis ihan kakaroita kun nuo äänitettiin. Santerilla ei ole edes pankkitiliä. Hän ei halua olla rahan kanssa tekemisissä enää lainkaan. | |
![]() 10.04.2018 22:13:35 | |
Omistanut ja käpistelly useita marsuja, nuppeja, comboja, putkea, trankkua, hybridiä, mallintavaa.Kaikista löytyy marsu-DNA vähän eri muodossa. Jos vertaan putkea ja trankkua niin onhan niissä ny iso ero. En vertaa/testaa/soita olohuoneessa vaan live paineella treeniksellä/keikalla jolloin erot korostuu ja tulee esille. Konehuoneesta löytyy tällä haavaa AFD100 joka on paras vastaan tullut pilami, ehkei hevi-äijien ykkös valinta mutta kaikki inasen vähemmän runttua kaipaavat genret. Aikanaan JMP-1 (voidaanko luokitella hybridiksi) oli sen verran kelpo ja pääsi keikoille asti. Tosin kauan meni ennen kuin se oikea tube-päättäri löytyi. 8080 Valvestate combo 90-luvulla jätti hyvät muistot, piti tubettaa mikäs se ny olikaan Tää olis pitänyt pitää. https://www.youtube.com/watch?v=AN8CFkLsRko Ja tuolta aiemmasta clipistä reppuun lähtis 69 Super Lead. Kun lukee lähes kenen tahansa valmistajan myyntipuheita, kanava se ja se esikuvana Ple...esikuvana JCM80...esikuvana modded JCM90... mitä näitä nyt on, syystä että... | |
![]() 11.04.2018 17:39:55 | |
Tais olla vuosi 96, kun käytettynä ostin valvestate 8100 -nupin. Nuppi on edelleenkin omistuksessani, vaikkakin jo eläköityneenä. Ja väittäisin että säröosastolla edelleenkin varsin hyväsoundinen nuppi tuo! Säröt nimenomaan modernimpaan rokkiin, puhtaista en sano mitään... Myöhemmin käsien läpi mennyt muitakin marsuja (jcm800, 6100, jvm410) , mutta aika nopeasti ovat kiertoon lähteneet. Noita MG sarjalaisia oon myös päässyt kokeilemaan, eikä niistä ole mitään positiivista sanottavaa. Väittäisin niitä jopa huonoiksi! Selvästi pidemmälle.. | |
![]() 11.04.2018 17:48:00 | |
paristo: Tais olla vuosi 96, kun käytettynä ostin valvestate 8100 -nupin. Nuppi on edelleenkin omistuksessani, vaikkakin jo eläköityneenä. Ja väittäisin että säröosastolla edelleenkin varsin hyväsoundinen nuppi tuo! Säröt nimenomaan modernimpaan rokkiin, puhtaista en sano mitään... Myöhemmin käsien läpi mennyt muitakin marsuja (jcm800, 6100, jvm410) , mutta aika nopeasti ovat kiertoon lähteneet. Noita MG sarjalaisia oon myös päässyt kokeilemaan, eikä niistä ole mitään positiivista sanottavaa. Väittäisin niitä jopa huonoiksi! https://www.youtube.com/watch?v=OfKF8Ws1m-M Näköjään MG sarjallekin jotain uutta 2018. https://www.youtube.com/watch?v=u4qimcrNc30 Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 12.04.2018 20:54:05 | |
paristo: Tais olla vuosi 96, kun käytettynä ostin valvestate 8100 -nupin. Nuppi on edelleenkin omistuksessani, vaikkakin jo eläköityneenä. Ja väittäisin että säröosastolla edelleenkin varsin hyväsoundinen nuppi tuo! Säröt nimenomaan modernimpaan rokkiin, puhtaista en sano mitään... Myöhemmin käsien läpi mennyt muitakin marsuja (jcm800, 6100, jvm410) , mutta aika nopeasti ovat kiertoon lähteneet. Noita MG sarjalaisia oon myös päässyt kokeilemaan, eikä niistä ole mitään positiivista sanottavaa. Väittäisin niitä jopa huonoiksi! Kai sillä putkella on jokin vaikutus. Testasin MG100 combon, aika sirkkeli ja mitään sanomaton. Kannattaisi vetää markkinoilta ja Valvestate takaisin. | |
![]() 12.04.2018 21:29:35 | |
aslak: Kai sillä putkella on jokin vaikutus. Testasin MG100 combon, aika sirkkeli ja mitään sanomaton. Kannattaisi vetää markkinoilta ja Valvestate takaisin. Luulen että Valvestaten valmistuskustannukset nostais hinnan putkivahvistimien yläpuolelle :D Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck | |
![]() 13.04.2018 11:01:48 (muokattu 14.04.2018 12:49:25) | |
aslak: Kai sillä putkella on jokin vaikutus. Testasin MG100 combon, aika sirkkeli ja mitään sanomaton. Kannattaisi vetää markkinoilta ja Valvestate takaisin. Itse taas olen soittanut parhaimpia keikkojani juuri Marshall MG nupilla. En tosin sillä omalla kaapilla, vaan hieman kalliimmilla kapistuksilla ja hyvältä on kuullostanut. Siihen säröön vielä OD eteen ja efektit lenkkiin niin kyllä lähtee. Toki mun putki Laney on parempi saundinen kuin Marshall MG, mutta kyllä MG:lläkin parjää. Näin nupin omistajana väittäisin, että se rippuu paljon siitä, mimkä kaapin läpi sitä soittaa. Tämä On soitettu trankku marsuilla Pitkällä kaverilla RIP oli Valvestate pino ja mulla Marshall MG Orangen kaapin läpi missä oli V30 elementit. Maksoin kaapista aikoinaan jotain yli 600e https://www.youtube.com/watch?v=VLBiLcnC2RU tämä huonompi versio, mutta vahvistimessa itsessään ei mitään vikaa. Pätkän äänenlaatu saisi olla parempi ja laulajakin. Tosin laulaja ongelma on jo hoidettu. https://www.youtube.com/watch?v=VLBiLcnC2RU Tässä uudemmassa versiossa laulaja ongelma on korjattu. Pitkä kitaristi soittaa Marshall Valvestate Combolla RIP ja mä vedän Mesa/Boogien Express 50 nupilla Marshall 1960 kaapin läpi. Nykyään olen putkivahvistimissa Laney miehiä. Santerilla ei ole edes pankkitiliä. Hän ei halua olla rahan kanssa tekemisissä enää lainkaan. | |
![]() 13.04.2018 13:17:33 | |
Mie olen Huugo-Kettusen käyttäjä, mutta lausun tähän ketjuun silti sanasen. Mie vannon myös putkikoneiden nimeen, mutta en sano etteikö trankuista saisi päteviä soundeja irti. Youtubessa Johan Segeborn-käyttäjä vaikuttaisi olevan kunnon Marsu-mies ja miehen videot varmasti kiinnostavat Marshall-faneja. Tässäpä linkki videoon, jossa mies taituroi vanhan trankkunupin läpi aika mukiinmenevät soundit (Toki on muulla kalustolla hintaa ihan erilailla kuin tuolla nupilla, mutta hyvä video silti). https://www.youtube.com/watch?v=L-5IaYOvmjQ Kyllähän tuostakin videosta silti kuulee, ettei trankussa ole samanlaista lämpöä ja dynamiikkaa kuin putkikoneessa, mutta aika pätevä "kerrostalosoundi". | |
![]() 13.04.2018 14:12:49 | |
Johanin pätkissäkin nuo trankku marsut kuulostaa hyviltä kun ne ajetaan laadukkaiden kaappien läpi, joissa Johanin videoissa on yleensä Greenbackit tai vastaavat. Greenbackit toimii marsujen kanssa varmaan parhaiten kuin mikään muu kajari joten ne toimii myös trankku marsujen kaa hyvin. Tietenkin soittajakin vaikuttaa. Mullakin oli Marshall 3210 mosfet nuppi ja kuulosti hyvältä Greenback ladatun kaapin kautta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 13.04.2018 14:19:55 | |
Metalkallo: .............. Tietenkin soittajakin vaikuttaa. ............... Se on nimittäin juurikin noin, että se on se soittaja kun saa vaatimattomammatkin varusteet soundaamaan juuri siltä kun pitääkin :-). En tosin ole varma onko tuo Marshallin MG mikään niin vaatimaton, mä joskus semmoista stedasin ja minusta se oli ihan okei. Minä tosin olen itsekin putkiuskovainen ja soittelen enimmäkseen tai nykyisin pelkästään putkikamppeilla. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 13.04.2018 14:39:20 | |
hallu: Se on nimittäin juurikin noin, että se on se soittaja kun saa vaatimattomammatkin varusteet soundaamaan juuri siltä kun pitääkin :-). En tosin ole varma onko tuo Marshallin MG mikään niin vaatimaton, mä joskus semmoista stedasin ja minusta se oli ihan okei. Minä tosin olen itsekin putkiuskovainen ja soittelen enimmäkseen tai nykyisin pelkästään putkikamppeilla. Miten se muuten on edes mahdollista, että soittaja vaikuttaa niin paljon soundiin? Että soittoveijo taikoo huikeat soundit melkein millaisista surinapöntöistä tahansa. Olen itse todistanut tätä vierestä monta kertaa, joten itselleni tämä on ihan kiistatonta. Voisi kuvitella, että ne vehkeet soi, miten soi, soittajasta riippumatta, mutta ei... Olkoon menneeksi | |
![]() 13.04.2018 14:47:49 | |
Laulava Kylätohtori: Miten se muuten on edes mahdollista, että soittaja vaikuttaa niin paljon soundiin? Että soittoveijo taikoo huikeat soundit melkein millaisista surinapöntöistä tahansa. Olen itse todistanut tätä vierestä monta kertaa, joten itselleni tämä on ihan kiistatonta. Voisi kuvitella, että ne vehkeet soi, miten soi, soittajasta riippumatta, mutta ei... Olen tätä miettinyt paljon enkä väitä tietäväni vastausta. Veikkaukseni on, että salaisuus piilee kitaran perkussiivisessa perusluonteessa. Kitaralla on vain niin ainutlaatuinen kyky/rasite reagoida kosketukseen niin monella tapaa. Muuttujia on niin hirvästi, että loppuu eksponentit kesken :-). Plektran paino, plektran kulma, kohta johon plektra osuu, ne satamiljuunaa erilaista demppausmahdollisuutta, tai ei käytä plektraa ollenkaan, ei näitä lopultakaan voi listata kaikkia. Nuo seikat tekevät kitarasta ainutlaatuisen ilmaisuvoimaisen soittovälineen. Sen soittaminen on toisaalta maailman helpointa ja aloittelja saa sillä soitettua biisin viikossa, mutta suurinkaan mestari ei koskaan voi saavuttaa kitaran koko ilmaisun syvyyttä vaan sitä voi opetella koko loppuelämänsä eikä koskaan ole valmis. Olen myös päättänyt olla uskomatta huhuja, että kitara soittimena tulisi kuolemaan tai joutumaan marginaaliin ja julistan sen nyt ääneen :-). Nimittäin ensin pitäisi sen tilalle tulla jotakin joka pystyy samaan tai edes lähellekään samaa. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
![]() 13.04.2018 15:26:16 | |
hallu:Olen myös päättänyt olla uskomatta huhuja, että kitara soittimena tulisi kuolemaan tai joutumaan marginaaliin ja julistan sen nyt ääneen :-). Nimittäin ensin pitäisi sen tilalle tulla jotakin joka pystyy samaan tai edes lähellekään samaa. Marginaaliin voi hyvinkin ajautua, mutta se taas ei haittaa mitään, ehkä jopa päinvastoin. Kitarahan on tosiaan näennäisen helppo soitin kuten bassokin. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 13.04.2018 15:53:27 (muokattu 13.04.2018 15:54:53) | |
Laulava Kylätohtori: Miten se muuten on edes mahdollista, että soittaja vaikuttaa niin paljon soundiin? Että soittoveijo taikoo huikeat soundit melkein millaisista surinapöntöistä tahansa. Olen itse todistanut tätä vierestä monta kertaa, joten itselleni tämä on ihan kiistatonta. Voisi kuvitella, että ne vehkeet soi, miten soi, soittajasta riippumatta, mutta ei... Se on tosiaan se miten soittaa, itsekin todistanut samaa. Osaava soittaja vaan osaa myös kuunnella ja tuntea soittoaan pelkän suorittamisen sijaan. Jotkut noiden lisäksi osaa ottaa myös laitteista kaiken irti ja siinäpä kombo. Kuten hallu sanoi, kitara reagoi monella tapaa ja kielet miten niitä näppäilee. Velikin soittelee omaksi ilokseen, mutta sen soitto ei kulje ja kuulosta kovin hyvältä ja siinä huomaa kans et se ei oikeastaan kuuntele miten se soittaa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 13.04.2018 16:05:25 | |
MG100FX:llä soitellut kerran 2x12" kaapilla jossa oli V30:t, ja MG30FX combo oli joskus himassa käymässä. Aika munattomia kapistuksia kaikin puolin. Särön rakenne oli jotenkin juuri sellainen minkä mieltää "huonoksi trankkusoundiksi". TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. | |
![]() 13.04.2018 16:15:52 (muokattu 13.04.2018 16:20:49) | |
Metalkallo: Se on tosiaan se miten soittaa, itsekin todistanut samaa. Osaava soittaja vaan osaa myös kuunnella ja tuntea soittoaan pelkän suorittamisen sijaan. Jotkut noiden lisäksi osaa ottaa myös laitteista kaiken irti ja siinäpä kombo. Kuten hallu sanoi, kitara reagoi monella tapaa ja kielet miten niitä näppäilee. Velikin soittelee omaksi ilokseen, mutta sen soitto ei kulje ja kuulosta kovin hyvältä ja siinä huomaa kans et se ei oikeastaan kuuntele miten se soittaa. Juurikin näin, jäljillä ja puolitotuus. Toinen puolisko tulee vahvistimista ja sen dynamiikasta että sweetpotin löytämisestä, toinen puolisko siis näpeistä miten dynamiikkaa hyödyntää, pikkaus/demppaus/plektra ym. Korostan vahvarin sweetpottia muuten dynamiikkaa on vaikea hyödyntää. Ola Englund on luku sinänsä, jos sille antaa putkiradion saa varmasti saman pihalle siitäkin. Semipro ja pro kitaristit tietää mitä hakee soundiltaan/genreltään ja näistä se oma juttu muodostuu. Mulle on tullut erikoinen manooveri, soitan pääosin plektran pyöreämmällä kulmalla kuten James Valentine joka ei ole esikuva mutta jossain klipissä kertoi 'salaisuuden' https://www.youtube.com/watch?v=owAwFYio3O0 Kaikki tietää mistä Brian Mayn soundi syntyy oman kitaran ja Voxin lisäksi. | |
![]() 13.04.2018 18:26:47 | |
2randpo: Marginaaliin voi hyvinkin ajautua, mutta se taas ei haittaa mitään, ehkä jopa päinvastoin. Kitarahan on tosiaan näennäisen helppo soitin kuten bassokin. No oikeastaan julistinkin uskoani enkä sillä tavalla voi tähän mitään faktoja heittää. Mutta semmoinen seikka tuli mieleen, että kysehän ei ole soittimesta, vaan musiikista ja juuri se on kitaran vahvuus, että ei ole olemassa juurikaan mitään musaa mikä soittamiseen kitara ei soveltuisi..... jopa hyvin. Koska musiikissa on kyse siitä millä välineellä tekijät saavat ilmaistua itseään parhaiten, niin ollaan jälleen kitaran erään ylivertaisen piirteen äärellä eli kitara mahdollistaa äärimmäisen monipuolisen ilmaisun joten sitä on vain vaikea ohittaa missään tekemisessä. Jos musiikki on tylsää ja vanhanaikaista, niin se ei ole kitaran vika eikä kitara tee siitä tylsää ja vanhanaikaista. Itse en keksi yhtään syytä miksi kitaralla ei voisi tehdä modernia ja uudenaikaista musiikkia siinä missä millä tahansa muulla soittimella. Jos taas puhutaan musiikin digitalisoitumisesta niin kitarahan voi toimia ohjaimena siinä missä mikä tahansa muukin väline, mutta tietenkin osa kitaran ilmaisuvoimasta voidaan menettää mikäli digimallit ja ohjelmat eivät pysy kitaran perässä. Jos taas puhutaan siitä seikasta, että musiikkia tehdään soittamatta sitä eli kirjoitetaan suoraan nuoteille tms. niin väittäisin, että kitara tulee olemaan yksi viimeisenä korvautuvista soittimista koska kitaralla voi ilmaista niin paljon enemmän kuin mitä nuoteille voidaan kirjoittaa että en todellakaan pitäisi riskinä, että kitaran asema on millään tavalla uhattuna. Ja uudelleen kertauksena. Kyse ei ole soittimista vaan musiikista ja musiikki ei tule mihinkään katoamaan ja niin kauan kuin tehdään musiikkia on myös kitaralle tarvetta. Mä veikkaisin, että puheet kitaran kuoleasta liittyy poppismusan takavuosien trendiin tehdä äärimmäisen epädynaamista äänimaisemaa joka yhdistyy vielä loudnesswariin jonka vuoksi tuntui, että joltakin radiokanavalta tuli pelkkää siniaaltoa. Kuuntelin näitä musiikkikappaleita joita poikani kuunteli viitisen vuotta sitten ja ajattelin "ei mitään uutta auringon alla" . Musiikki kuulosti uudelta siksi, että siitä oli tehty kaksiulotteista eli dynamiikka oli käytännössä poistettu kokonaan ja korvattu mielenkiintoiselta vaikuttavalta rytmin käsittelyllä. Lattea dynamiikka toi rytmin esille ja se oli siis konemusaa joka läheni sitä mitä tietokoneiden pelit soitti joskus -80 luvun lopulla. Siinä musiikissa ei tosiaankaan ole kitaralla sijaa koska kitaran vahvuuksilla ei voi pelata silloin kun dynamiikka poistetaan kun juuri dynamiikka on se missä kitara on parhaimmillaan. Oma oletukseni on, että tämä kaksiulotteinen jumputus ei edusta musiikin tulevaisuutta, vaan musiikin menneisyyttä. Jo viisi vuotta sitten dynamiikan poisto oli jo niin agressiivista, että itse ajattelin että siinä kehityksessä ollaan jo tultu äärimmilleen joten mikäolisi luontevampaa kuin, että musiikki muoti lähtee kulkemaankohti rikkaampaa dynamiikkaa joten kitaralle äkisti olisi taas kysyntää. Ja mitäpä sitten huomasin ettätuolla studiopalstalla käytiin keskustelu jossa todettiin loudnesswarin päättyneen ja isot musiikkitalot ja levityskanavat ovat lähteneet luomaan vastavoimia jatkuvalle dynamiikkakadolle. Tästä ei voi vetää kuin yhden johtopäätöksen eli sen, että kitaran tulevaisuus on valoisa ja turvattu. Niin kauan kuin tehdään musiikkia ja sitä kuunnellaan, niin musiikkia myös soitetaan ja kun musiikkia soitetaan niin soittimia tarvitaan ja kitara soittimena on ehdottomasti monipuolisimpia jollei monipuolisin tarjolla olevista joten ei epäilystäkään etteikö sitä käytettäisi myös tulevaisuudessa. Jos katsotte minkälaiseen tahtiin uusia soittimia kehittyy, niin huomataan ettei niitä ihan myötäänsä keksitä ja kaikki tällä hetkellä käytössä olevat soittimet ovat sotoja vuosia vanhoja ja ovat soitinevoluution voittajia..... eli ihan turha kuvitella, että joku piilaaksossa tai missään muuallakaan tosta vaan keksisi jotain vielä parempaa tai toimivampaa. Ainakaan itse en mokomille ajatuksille korvaani lotkauta. Kautta mailman sivu ollaan kuningasta oltu syöksemässä valtaistuimelta, mutta ei se sieltä omia aikojaan tipahda ja niin kauan kun näköpiirissä ei ole mitään parempaa, ei kuninkaan tarvitse pelätä. Elämä on reiässä rattoisaa...... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)