Les Fender 25.10.2016 15:27:02 | |
---|
D-Kay: Intuitiivisesti uskoisin näin, kiva olisi kuulla oikeaa vertailua. Jos kaapin koko vaikuttaakin, vaikuttaako elementtien lukumäärä? Nappaako se kartioon kiinni työnnetty viisseiska oikeasti mitään muista kaiuttimista? . Tuosta saa jonkinmoista kuvaa: https://www.youtube.com/watch?v=1bfnhuLO98I "Living is easy with eyes closed!" |
Laulava Kylätohtori 25.10.2016 16:06:27 | |
---|
jniska: Kysymys: Onko saundi parempi 100W vahvistimella, jos sitä ei voi avata ollenkaan vai 20 W vahvistimella, jonka saa avata parhaan saundin kohdalle. Itse liputan Marshall-tyylisen päätesärön ystävänä yhdistelmälle : pienempi vahvistin isommallaan kuulostaa paremmalle kuin iso liian pienellään. Itse tykkään, että pienempitehoisista puuttuu tiettyä munaa ja auktoriteettiä soundista. Ja toisaalta se, kuinka hyvin vahvari toimii milläkin äänenpaineella, ei ole kiinni wateista, vaan kytkennästä ja master volumen toiminnasta. On väärin väittää, että 20 wattista pystyy aina luukuttamaan sweet spotissa, mutta 100 wattinen soundaa huonolta, koska sitä ei pysty avaamaan missään. Toiset sitten taas tykkää juuri pienitehoisista, kun niitä huudatetaan täysillä. Eli vastaukseni on, että yksiselitteistä oikeaa vastausta ei ole, vaan kaikki riippuu tilanteesta, vahvistimesta, soundimausta, ym. tekijöistä. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
Myrkky Nuoli 25.10.2016 16:09:07 (muokattu 25.10.2016 16:09:37) | |
---|
On. Koitapa mikittää vaikkapa 10 wattinen 1x12 combo ja 30-50 wattinen 2x12 stäkki. Ero on huomattava. Sitten siihen päälle vielä se mitenkä sopiva headroom on, saako vahvistinta säädettyä sen sweet spottiinsa tehojen puolesta olematta liian lujalla jne. Vaikka siinä ero onkin myös mikitettynä niin huomattavasti isompi ero on kummiskin se mitä itse kuulet kuin mitä yleisö kuulee. Tietysti jos tunkee vaan sen SM57:n suoraan kuppiin asiaa sen kummemmin miettimättä niin kuin harmillisen moni äänimies tekee niin sit se alkaa olla kyllä aika yks hailee jos vahvistin ei yksinään soi yhtään yleisöön. Vaikee sieltä on mitään kiinnostavaa tolla tyylillä poimia. More Nintendo, less Marshall. |
blues guitar 25.10.2016 16:33:31 (muokattu 25.10.2016 16:41:27) | |
---|
Les Fender: Tuosta saa jonkinmoista kuvaa: https://www.youtube.com/watch?v=1bfnhuLO98I Mulle tuosta jäi kuva, että onpa huono soundi 4x12 kaapissa mikitettynä. Se on kyllä itsellenikin tärkeää miten kuulee lavalla oman soundinsa. Tästä syystä kuuntelenkin oman soittoni mielummin omasta vahvarista kuin monitorista. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
ÄrGee 25.10.2016 17:40:17 | |
---|
blues guitar: Mulle tuosta jäi kuva, että onpa huono soundi 4x12 kaapissa mikitettynä. Se on kyllä itsellenikin tärkeää miten kuulee lavalla oman soundinsa. Tästä syystä kuuntelenkin oman soittoni mielummin omasta vahvarista kuin monitorista. Tässä tullaan taas siihen, että tuossa vertailussa käytettiin eri valmistajien kaappeja erilaisilla elementeillä ja vahvarin säädöt kaikissa samalla tavalla, ja mikrofonit mahdollisimman samanlaisissa asennoissa. Eli juuri sillä tavalla miten ei saa tehdä laitteen parhaan potentiaalin kaivamiseksi, vaan ominaisuuksia pitäisi kompensoida eri tavoin. 1x12" oli sen takia aivan liian pahvilaatikolta kuulostava, ja 4x12" oli liian tunkkainen. Tästä syystä kaiken kaikkiaan hieman typerästi toteutettu vertailu. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
hollstro 25.10.2016 17:56:48 | |
---|
hallu: Yllättävän pienelläkin vahvistimella voi pärjätä, mutta kokeiltuani 6w A luokan vibrochampia rumpujen rinnalla niin yllätyin, että se yleensä kipusi rumpujen rinnalle kuulumaan. Sitä piti vain ajaa ihan täysiä jokseenkin korvan juuressa joten ei jatkoon siinä hommassa :-). Olis kyllä kevyt roudata semmonen ;-). Champissa kajari on se rajoittava tekijä, paremmalla ämyrillä laulaisi kovempaa. Olen aikoinaan ajanut 1W Marsun JTM-1-komboa 4x12 kaapilla ja aika pirun hyvin se tuuttasi. Kevytkätisen rumpalin kanssa voisi pärjätä jopa sillä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
hallu 25.10.2016 19:15:14 | |
---|
hollstro: Champissa kajari on se rajoittava tekijä, paremmalla ämyrillä laulaisi kovempaa. Olen aikoinaan ajanut 1W Marsun JTM-1-komboa 4x12 kaapilla ja aika pirun hyvin se tuuttasi. Kevytkätisen rumpalin kanssa voisi pärjätä jopa sillä. Saatatpa olla oikeassa. En tullut kokeilleeksi isolla kaapilla sitä (tossahan on 4ohmin kajarilähtö). No se oli muutenkin vaan tommonen kevytmielinen testi ottaa tuo lilliputti reenikämpille. Äänittämiseen ja himasoitteluun mä sitä kuitenkin käytän ja noita ismopia vahvareita bändin kanssa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
LaMotta 25.10.2016 19:16:12 (muokattu 25.10.2016 19:18:24) | |
---|
Onko vahvistimen koolla tosiaan väliä? On. Pienempi on kevyempi, näppärämpi ja kätevämpi. Sopivan pieni mahtuu vaatekomeron alahyllylle pois silmistä asunnon sisustusta rumentamasta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Myrkky Nuoli 25.10.2016 22:42:54 | |
---|
LaMotta: Sopivan pieni mahtuu vaatekomeron alahyllylle pois silmistä asunnon sisustusta rumentamasta. Sulla on ihan vääriä vahvistimia. More Nintendo, less Marshall. |
ha55i 25.10.2016 23:14:15 | |
---|
LaMotta: Sopivan pieni mahtuu vaatekomeron alahyllylle pois silmistä asunnon sisustusta rumentamasta. Myrkky Nuoli: Sulla on ihan vääriä vahvistimia. Tai liian siisti/hyvin sisustettu asunto... Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt. |
Laulava Kylätohtori 26.10.2016 05:58:09 | |
---|
LaMotta: On. Pienempi on kevyempi, näppärämpi ja kätevämpi. Sopivan pieni mahtuu vaatekomeron alahyllylle pois silmistä asunnon sisustusta rumentamasta. Samaa mieltä. Pienet pois silmistä ja tieltä, kun aletaan soittamaan kunnon 100 watin putkimörssäreillä. Vaatekomeron alahylly on ihan ok paikka pienemmille vahvistimille, mutta tori tai ser-keräys on vieläkin parempi. Esille ja käyttöön sitten kunnon isot ja tehokkaat vahvistimet... Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
LaMotta 26.10.2016 09:38:20 (muokattu 27.10.2016 20:09:29) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Esille ja käyttöön sitten kunnon isot ja tehokkaat vahvistimet... Riittipä nuo PA-keikoilla pienetkin combot. Olen omistanut erilaisia comboja noin 20 kpl 5-75W välillä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Laulava Kylätohtori 26.10.2016 09:50:32 | |
---|
LaMotta: Riittipä nuo PA-keikolla pienetkin combot. Olen omistanut erilaisia comboja noin 20 kpl 5-75W välillä. Luusereitten vinkumisia tuollaiset riittämiset. ;) Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. |
superfly 26.10.2016 10:10:50 | |
---|
On se vähän koomista pizzeriakeikalle mennä 100-wattisen putkimarsun kanssa. Ja vähän pöljääkin. Killing internet dragons is serious business! |
hallu 26.10.2016 11:18:23 | |
---|
superfly: On se vähän koomista pizzeriakeikalle mennä 100-wattisen putkimarsun kanssa. Ja vähän pöljääkin. No voi se pikkuinen kombokin olla satavattinen, mutta ne lavat on monesti aika pieniä ja koomista on se jos äijät ei itse mahdu vahvareittensa kanssa samoille lauteille :-). Mutta olen edelleen sitä mieltä, että jokainen valitsee välineensä ja jokaisella bändillä on oma filosofiansa ja soundinsa, ja toisinaan se edellyttää isoja stakkeja kukapa minä sitä olen arvioimaan. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Guitarfreak 26.10.2016 11:21:22 | |
---|
superfly: On se vähän koomista pizzeriakeikalle mennä 100-wattisen putkimarsun kanssa. Ja vähän pöljääkin. Tarviiko pizzeriakeikalle muuta kun laulajan ja taustanauhat? Eikö se ole vähän pöljää mennä persnetolla isolla sakilla keikalle? :D Missä vaiheessa tän pöljyyden arviointisykli pitää lopettaa? Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
harryk 26.10.2016 11:25:57 | |
---|
Olemme tehneet satoja Bluetone putkivahvistimia aina 1-2 wattisista 300 W bassokoneisiin, joten meille on muodostunut jonkinlainen käsitys niistä. Vaikka 2 pääteputken ja 4 pääteputken vahvareissa äänenpaine-ero on vain luokkaa 3 dB, on 4 putken pääte mielestäni aina jostain syystä isomman ja jykevämmän kuuloinen. Teholtaan pienin 4 pääteputken vahvistin, jonka teimme asiakkaalle, oli toteutettu 4x6AK6-putkilla ja tehonpuolituksella. Tästä pelistä irtoaa maksimissaan n. 3-4 W tehoa, mutta jopa siinä 4 putken saudi oli huomattavasti "isompi" ja jykevämpi kuin tehonpuolitusasennossa kahdella putkella. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi |
tender.insanity 26.10.2016 11:26:25 | |
---|
superfly: On se vähän koomista pizzeriakeikalle mennä 100-wattisen putkimarsun kanssa. Ja vähän pöljääkin. Isot miehet yhdessä, ahdasta, hiki virtaa, paska haisee, jutut paskoja. Eroaa miten Käyräsaaren Joulusaunasta? |
JesseT 27.10.2016 11:56:47 | |
---|
Juttuhan on niin, että tämä on vähän kuin munan koko; ne joilla on pieni väittää ettei se vaikuta, ne joilla on iso tahtoo kaikkien tietävän että heillä on sellainen. |
Rämppy 27.10.2016 12:49:01 | |
---|
JesseT: Juttuhan on niin, että tämä on vähän kuin munan koko; ne joilla on pieni väittää ettei se vaikuta, ne joilla on iso tahtoo kaikkien tietävän että heillä on sellainen. Mullon sopivan kokoonen. In Finland we have this thing called "diu diu". |