![]() 08.10.2016 13:46:02 | |
---|---|
iec: Lähinnä kieliopista, eli: Sydämeen (ei sydämmeen), antenni (ei anteeni), televisio (ei telvisio), ja lopulta vielä kuulostaa ( ei kuullostaa) :D Jos Poppari olikin ruoanlaittopuuhissa ( ei ruuan laitto puuhissa), niin silloin kuullostaminen on ihan jees. Kuullosti sipulit pannulla ja lisäsi popcorneihin. Paitsi, ettei tainnut olla... :) Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 08.10.2016 17:24:25 | |
iec: Lähinnä kieliopista, eli: Sydämeen (ei sydämmeen), antenni (ei anteeni), televisio (ei telvisio), ja lopulta vielä kuulostaa ( ei kuullostaa) :D Aah.. ok.. got it. Ja mäkun luulin et se niinku riittäis ku kerran on sen lauddaatturin äikästä kirjoittanut. Ei näköjään sit riitä, aina on itsensä todistettava maa-ilmalla Ei sillä, tarkka olen itsekin näissä asioissa, ja huomauttelen tarvittaessa. Onhan se tietty roti kommunikeissonissa aina oltava. . | |
![]() 08.10.2016 17:28:00 | |
Laulava Kylätohtori: Jos Poppari olikin ruoanlaittopuuhissa ( ei ruuan laitto puuhissa), niin silloin kuullostaminen on ihan jees. Kuullosti sipulit pannulla ja lisäsi popcorneihin. Paitsi, ettei tainnut olla... :) Itse asiassa olin hiillostamassa. Atrian atrillimakkaraa. Nautin sen tietysti Auran sinapin kera, Turun sinappi ei oikein enää toimi vaikka sitä taas muka Suomessa tuubitaankin. Illan tullen saatan muuten mennä tuullastamaan jedduja atrillilla, pitää vähän kuullostella millä tuulella svenskatalande kaverini ovat. Ja Flavacolia poppareihin, ei sipulia. Koskaan. . | |
![]() 08.10.2016 17:58:59 | |
Mulla aina näissä keskusteluissa häiritsee se että soundi käsittää mun mielestä 2 eri asiaa jotka menee sekaisin. Se mitä ukon sormista ja soitosta lähtee ja sit se mitä syntyy soittokamoista tai nännien kääntelystä. Toki nuo jonkun verran vaikuttaa toisiinsa.. mut ei se kyllä sama se soundi oo jos jazz hyyppä vaihtaa akkarista metallimörssäriin täysillä gaineilla chorus päällä. | |
![]() 08.10.2016 18:19:14 | |
s8na: Mulla aina näissä keskusteluissa häiritsee se että soundi käsittää mun mielestä 2 eri asiaa jotka menee sekaisin. Se mitä ukon sormista ja soitosta lähtee ja sit se mitä syntyy soittokamoista tai nännien kääntelystä. Itse asiassa 3 eri asiaa. Ensin on se kaman soundi. Sitten soittajan soundi. Ja kolmas on näiden yhdistelmä. Kaman soundi voidaan selvittää, kun laitetaan sellaisen dildopanokoneen (youknow, ja jos ette, googlatkaa "fucking machine") dildon tilalle plektra, ja asetetaan vahvistimeen kytketty sähkökitara silleen hollille että kone ja siihen kytketty plektra osuu joka työnnöllä sopivasti sähkökitaran kieliin. Tämä on kamasoundi. Soittajan soundi voidaan selvittää edellä mainittuja työvälineitä hyödyntämällä, tosin se plektra vaihdetaan takaisin siihen dildoon. Soittaja nelinkontin ja kone möyhyämään. Tämän on soittajan soundi. Soittajan plus kamojen yhteissoundi saadaan selville kun edellistä koeasetelmaa muutetaan siten että soittaja pystyy samanaikaisesti soittamaan kamojaan. Järjestely voi tuntua hieman hankalalta, mutta luonnistunee pienellä järkeilyllä kuitenkin. Tämän on yhteissoundi. On siis olemassa kolme eri soundia. Aivan kuin on olemassa kolme sukupuolta; mies, nainen ja transu. Myös termillä "pyhä kolminaisuus" saatetaan joskun viitata tähän, muiden merkitysten ohella. . | |
![]() 08.10.2016 19:34:49 | |
Pop Corn: Kaman soundi voidaan selvittää, kun laitetaan sellaisen dildopanokoneen (youknow, ja jos ette, googlatkaa "fucking machine") dildon tilalle plektra, ja asetetaan vahvistimeen kytketty sähkökitara silleen hollille että kone ja siihen kytketty plektra osuu joka työnnöllä sopivasti sähkökitaran kieliin. Tämä on kamasoundi. Noin hienosta vertauksesta ei voi muuta kuin antaa plussaa. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. | |
![]() 08.10.2016 19:50:41 (muokattu 08.10.2016 19:54:51) | |
Pop Corn: Itse asiassa 3 eri asiaa... Nyt kyllä veli todistaa todella väkevästi. edith: Itse aiheeseen vastaten niin ei yhdellä soundilla pärjää sitten mitenkään. | |
![]() 08.10.2016 21:06:54 | |
Pop Corn: Itse asiassa 3 eri asiaa. Ensin on se kaman soundi. Sitten soittajan soundi. Ja kolmas on näiden yhdistelmä. Kaman soundi voidaan selvittää, kun laitetaan sellaisen dildopanokoneen (youknow, ja jos ette, googlatkaa "fucking machine") dildon tilalle plektra, ja asetetaan vahvistimeen kytketty sähkökitara silleen hollille että kone ja siihen kytketty plektra osuu joka työnnöllä sopivasti sähkökitaran kieliin. Tämä on kamasoundi. Soittajan soundi voidaan selvittää edellä mainittuja työvälineitä hyödyntämällä, tosin se plektra vaihdetaan takaisin siihen dildoon. Soittaja nelinkontin ja kone möyhyämään. Tämän on soittajan soundi. Soittajan plus kamojen yhteissoundi saadaan selville kun edellistä koeasetelmaa muutetaan siten että soittaja pystyy samanaikaisesti soittamaan kamojaan. Järjestely voi tuntua hieman hankalalta, mutta luonnistunee pienellä järkeilyllä kuitenkin. Tämän on yhteissoundi. On siis olemassa kolme eri soundia. Aivan kuin on olemassa kolme sukupuolta; mies, nainen ja transu. Myös termillä "pyhä kolminaisuus" saatetaan joskun viitata tähän, muiden merkitysten ohella. Jep näin juuri. | |
![]() 09.10.2016 09:16:06 (muokattu 09.10.2016 09:22:33) | |
Hmm... kolme selkeästi omaa saundia. Säröinen, enemmän vingutteluun taipuvainen saundi ja sitten heleämpi saundi joka taipuu esim komppaukseen tai näpyttelymattoihin ja kolmantena edellistä huomattavasti ambienttimaisempi delay ja reverb mattoilusaundi. Kokonaissaundiin vaikuttaa soittotekniikka sekä geari. Äänessä tapahtuu joskus pieniä heittoja kokeilumielessä ja vuosien myötä varsinkin saattaa saada maustetta esim uuden geari hankinnan takia, mutta edelleen selkeästi tunnistettava saundi pysyy. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 09.10.2016 14:45:02 | |
s8na: Mulla aina näissä keskusteluissa häiritsee se että soundi käsittää mun mielestä 2 eri asiaa jotka menee sekaisin. Se mitä ukon sormista ja soitosta lähtee ja sit se mitä syntyy soittokamoista tai nännien kääntelystä. Toki nuo jonkun verran vaikuttaa toisiinsa.. mut ei se kyllä sama se soundi oo jos jazz hyyppä vaihtaa akkarista metallimörssäriin täysillä gaineilla chorus päällä. Olet oikeassa, mutta tässä on varmaan pari erilaista ajattelutapaa. Toinen kääntelee namikoista saadakseen tietyn soundin ja toinen käätelee namikoista vahvistimen "pois tieltä". Ikäänkuin, että kamojen soundi ei tulisi sen "oman soundin" tielle eteen. Niinkuin itse ajattelen että laitteet eivät "tee omiaan". Mitä "läpinäkyvämpi" vahvistin, sitä vähemmän tarvitsee nappuloita väännellä (ja yleensä sellaisissa vahvistimissa on aika vähän nappuloita, joskus vain yksi). Sitten jos toisessa ääripäässä signaalitie sisältää paljn prosessointia, niin se on vähän kuin lihamylly, heität toisestä päästä paistin sisään ja toisesta päästä tulee aina jauhelihaa (sitä voi maustaa ja siihen voi vaikuttaa paljon niillä nappuloilla, mutta jauhelihaa se on silti) ja kyse on halvasta lihamyllystä, niin sieltä tulee "makkaraa" :-D . Isoimmalla osalla meistä se lihamylly on varmaan jotain noiden ääripäiden väliltä ja vähän maku ja tapa kysymys, että minkä verran "sattumia" haluaa siihen omaan jauhelihaansa. Mun mielestä kaikkein välittömin soitin on akustinen kitara ja sen jälkeen heti perään tulee äärimmäisen läpinäkyvä sähkökitara+vahvistin (joku viiskytluvun champion jossa on vain volumepotikka tms. ). Sitten kun signaalitielle alkaa ilmaantua tonestakkia ja sen jälkeen efektejä ja etuastetta aletaan yliohjata etc. niin samalla myös etäännytään siitä "välittömyydestä". Kunnes kaken prosessoinnin äärimmäisyydessä tullaan digitaaliseen signaalitiehen, joka on "vain" jäljennös siitä analogisesta. Se voi olla äärimmäisen uskottava ja hyvä jäljennös, mutta se on silti jäljennös. Koska se on jäljennös eikä olen enää "kiinni" siinä signaalitiessä niin se voi olla mitä tahansa siis se voi kuulostaa siltä transperentilta champilta tai sitten sinfonia bändin neljältäkymmeneltä ensiviululta tai voi vaikka sämplätä Justine Beaberin pierun ja käyttää sitä soundifonttina ja soittaa sillä. Digitaalisuus tarjoaa siis täydellisen vapauden. Digitaalisuus vie meidän ilmaisun ihan uudelle levelille tuomalla käyttöömme työkalut joissa enää oma mielikuvituksemme on rajoittavana tekijänä. En ole itse vielä päättänyt miten siihen suhtautuisin, mutta voin vakuuttaa viettäneeni unettomia öitä pohtiessani sitä. Ja kyllä olen kokeillut digitaalisuutta, en Kemperiä tai Axea, mutta muita laitteita kyllä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 09.10.2016 15:20:57 | |
Ei taida olla vielä yhtään. | |
![]() 09.10.2016 20:19:07 | |
Mitä väliä sillä "välittömyydellä" on? oma saundi on sellanen minkä mieltää omakseen oli se sitten Bieberin pierusample tai akustinen instrumentti. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 09.10.2016 20:39:39 | |
Meillä oli bändin treenien jälkeen aikanaan keskustelua siitä oliko ko. treeneissä hyvää vai huonoa sähköä, kun välillä kaikki kuulosti ihan paskalta ja välillä jopa okolta. Se kuvaa vaan sitä, ettei ainakaan meillä ollut mitään tiettyä standardisaundia olemassakaan. Otetaan tähän vielä lisätekijäksi soittotilan akustiikka, joka voi esim. keikkamuusikolla olla ihan mitä vaan kun kiertää veivaamassa eri kuppiloissa. Sekin vaikuttaa niihin tsöyndeihin aika paljon. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 09.10.2016 20:45:14 | |
harryk: Meillä oli bändin treenien jälkeen aikanaan keskustelua siitä oliko ko. treeneissä hyvää vai huonoa sähköä, kun välillä kaikki kuulosti ihan paskalta ja välillä jopa okolta. Se kuvaa vaan sitä, ettei ainakaan meillä ollut mitään tiettyä standardisaundia olemassakaan. Otetaan tähän vielä lisätekijäksi soittotilan akustiikka, joka voi esim. keikkamuusikolla olla ihan mitä vaan kun kiertää veivaamassa eri kuppiloissa. Sekin vaikuttaa niihin tsöyndeihin aika paljon. Niin vaikuttaa ja eilen huomasi kuinka hemmetisti vaikuttaa sekin onko se pizzeria täynnä ihmisiä vai vaan kaverit :-) se vaikuttaa akustisesti sekä mielialaan eli minkälaisella intensiteetillä on läsnä siinä tilanteessa (vaikuttaa, vaikka yrittää ettei vaikuttaisi). Korvien väsyminen alkaa vaikuttaa jo melko piankin toneen. Mulla en semmoien fiilis, että bändivolalla hetken soitettua alkaa yläpäät kadota. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 09.10.2016 20:50:09 | |
KaRa: Mitä väliä sillä "välittömyydellä" on? oma saundi on sellanen minkä mieltää omakseen oli se sitten Bieberin pierusample tai akustinen instrumentti. Eihän sillä olekaan väliä jos et anna sille väliä. Siis itsehän me kaikki päätämme millä asialla on väliä ja millä ei. Kysehän on siitä omasta ilmaisusta ja millä keinoilla kukanenkin meistä koittaa päästä maaliin..... tyylipisteitä ei jaeta siinä hommassa, jokainen joutuu etsimään oman tiensä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 09.10.2016 20:53:28 | |
hallu: Niin vaikuttaa ja eilen huomasi kuinka hemmetisti vaikuttaa sekin onko se pizzeria täynnä ihmisiä vai vaan kaverit :-) se vaikuttaa akustisesti sekä mielialaan eli minkälaisella intensiteetillä on läsnä siinä tilanteessa (vaikuttaa, vaikka yrittää ettei vaikuttaisi). Korvien väsyminen alkaa vaikuttaa jo melko piankin toneen. Mulla en semmoien fiilis, että bändivolalla hetken soitettua alkaa yläpäät kadota. Pahimmat äärilaidat meillä oli hotelli Strandin täysin dempattu ball room, jossa heitettiin joku pikkujoulukeikka ja toinen äärilaita yhden it-lafkan betoninen autohalli, jossa ne keksivät pitää 600 ihmisen pikkujoulut. Se ihmismassa kyllä auttoi aika paljon akustiikkaongelmiin. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 09.10.2016 22:10:21 | |
meikäläisellä yksi paska saundi aina... johtuu sormista "Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä" | |
![]() 09.10.2016 22:17:25 | |
hallu: Digitaalisuus vie meidän ilmaisun ihan uudelle levelille tuomalla käyttöömme työkalut joissa enää oma mielikuvituksemme on rajoittavana tekijänä. Meinaatko, ettei se ole nyt rajana? Että jengi ei menesty, koska nykyisillä vehkeillä ei voi ilmaista itseään tarpeeksi luovasti? Sinä olet optimisi, mutta minä olen pessimisti ja sanon, että digitaalisuus ei vie ilmaisua yhtään mihinkään, koska laitteet eivät ole olleet itseilmaisun pullonkaula enää vuosiin, jos ei vuosikymmeniin. :) Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 09.10.2016 22:21:44 | |
Laulava Kylätohtori: Meinaatko, ettei se ole nyt rajana? Että jengi ei menesty, koska nykyisillä vehkeillä ei voi ilmaista itseään tarpeeksi luovasti? Menestys, itseilmaisun taso ja soittokamat ei ny juurikaan korreloi keskenään. Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori | |
![]() 09.10.2016 22:29:17 | |
Juzpe: Menestys, itseilmaisun taso ja soittokamat ei ny juurikaan korreloi keskenään. Ja aika pitkälti näin. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)