Aihe: Köyhät muusikot - halpaa kitarakamaa
1 2 3 4 5
kojones
06.08.2016 12:02:01
Electro-Harmonixin kielet on ainakin kahden henkilön toimesta todettu yhtä kestäviksi kuin Elixirit, 4€ setti.
klobasa
06.08.2016 12:09:38 (muokattu 06.08.2016 12:10:54)
kojones: Electro-Harmonixin kielet on ainakin kahden henkilön toimesta todettu yhtä kestäviksi kuin Elixirit, 4€ setti.

Ei ne Daddariotkaan ole 10-packissa kuin 4,6€ setti. Kyllähän ne kaikki kielet kestää ihan hyvin (itse en ole saanut vuosiin kieliä poikki) ja itse ainakin vaihdan kielet muista syistä (soundin huononeminen, tuntuman huononeminen, vireen huononeminen jne.). Itse näin Elixirit ekan kerran jo viime vuosituhannen puolella, mutta ostin ekan kerran vasta pari vuotta sitten. Syy pitkään odottamiseen oli se korkeampi hinta kuin normaalikielissä. Halusin "säästää". Heti ekan Elixir setin jälkeen totesin että jos säästö oli tavoitteena niin tein kyllä täydellisen väärän ratkaisun silloin vuosia sitten.
tuskiz
06.08.2016 14:43:25
Mä jo kieliketjussa vähän kirjottelinkin, mutta mulla Polywebit oli menneet selvästi huonoksi jo kuukaudessa ja niistä oli alkanut se kuorrute kuoriutumaan vähän pois muistaakseni jo pari viikkoa laittamisen jälkeen. En taida ostaa uudestaan mutta akkareissa Nanowebit on ihan super.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
kojones
06.08.2016 16:02:38 (muokattu 06.08.2016 16:03:17)
klobasa: Ei ne Daddariotkaan ole 10-packissa kuin 4,6€ setti. Kyllähän ne kaikki kielet kestää ihan hyvin (itse en ole saanut vuosiin kieliä poikki) ja itse ainakin vaihdan kielet muista syistä (soundin huononeminen, tuntuman huononeminen, vireen huononeminen jne.). Itse näin Elixirit ekan kerran jo viime vuosituhannen puolella, mutta ostin ekan kerran vasta pari vuotta sitten. Syy pitkään odottamiseen oli se korkeampi hinta kuin normaalikielissä. Halusin "säästää". Heti ekan Elixir setin jälkeen totesin että jos säästö oli tavoitteena niin tein kyllä täydellisen väärän ratkaisun silloin vuosia sitten.

Juu, en minä poikki menemisestä puhunutkaan, ihan soundista ja tuntumasta eli kestosta. En minäkään oo kieltä tainnu saada poikki sitten vuoden 2001 :D

Ja D'addariot menee vaihtokuntoon kahdessa viikossa.
SirElwood
06.08.2016 16:13:24
kojones: Ja D'addariot menee vaihtokuntoon kahdessa viikossa.

Jep, ja näin kesäisin vieläkin nopeammin kun kädet hikoaa erityisen runsaasti. Eikä ole väliä mitkä D'addariot, kaikki kyseisen merkin kielet menee yhtälailla. Sähkökitaran vielä aksustisen kieliä nopeammin.
Myrkky Nuoli
06.08.2016 16:15:13
kojones: Juu, en minä poikki menemisestä puhunutkaan, ihan soundista ja tuntumasta eli kestosta. En minäkään oo kieltä tainnu saada poikki sitten vuoden 2001 :D

Jännä. Minusta kaikki kielet vaatii sen pari viikkoa, ettei ne tunnu ja kuulosta ihan hirveältä :D
More Nintendo, less Marshall.
Kyllikki
06.08.2016 17:04:55
tuskiz: Jos lavassa ja myyntiartikkelin otsikossa lukee Gibson mutta hintana 120e ja lähdemaana kiina niin sillon on väärennöksen kriteerit täytetty. Kopio on eri asia kuin väärennös, esim. tuo not-PRS on vain kopio, tommosia tekee moni muukin ihan legit valmistaja, esim. Tokai, kuten mitä tahansa Stratoja, Lespoja ja yms. Alin ja tommosten muiden kiinalaiset myyjät on yleensä siitä ovelia, että ne ei laita tarkkoja kuvia kitaran lavasta mutta siellä silti voi seistä ne Fenderin ja Gibsonin logot sekä tuotekuvauksissakaan ei mainita noita isoja merkkejä myöskään välttämättä...

Juu, näin minäkin asian näkisin. Ns. muotokopioitahan on tehty merkkikitaroista iät ja ajat, ja väärennökseksi kopio muuttuu, kun tuotemerkkikin mukailee esikuvaa.

En sitten tiedä, miksi esim. Tokailla on valikoimissaan Stratoja, joissa lapa on muotoiltu oman tyylisekseen, mutta toisaalta valikoimissa on myös "aidon" Fenderin lavan muodolla varustettuja kitaroita. Voisiko olla, ettei esim. jenkkimarkkinoilla saisi myydä "aidolla" lavanmuodolla varustettuja Toksuja?

Tässä alapuolella on toinen, mielenkiintoinen keppi, jossa juurikin tuon lavan "tuherrus" on sen verran epäselvä, että kyseessä voisikin olla väärennöksen kriteerit täyttävä tapaus.

http://www.aliexpress.com/item/New- … cb-41bb-abe7-f096b2785bd8&tpp=1
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
tuskiz
06.08.2016 17:35:18
Kyllikki: En sitten tiedä, miksi esim. Tokailla on valikoimissaan Stratoja, joissa lapa on muotoiltu oman tyylisekseen, mutta toisaalta valikoimissa on myös "aidon" Fenderin lavan muodolla varustettuja kitaroita. Voisiko olla, ettei esim. jenkkimarkkinoilla saisi myydä "aidolla" lavanmuodolla varustettuja Toksuja?

Näin oon kanssa asian ymmärtänyt. Japanivalmistajilla on hyvin usein omia sisämarkkinaversioita kitaroistaan joissa on juuri lavat kuten esikuvissaan, esim. Epiphonen Fujigenissa tehdyissä kepeissä on bookmatch lapa ala Gibson vs. "kansainvälisissä" versioissa missä on se perus Epin lapa. Eurooppalaiset myyjät tuo yleensä Tokait maahan suoraan jaappaaniasta jollon saadaan myös aidot lavat säilytettyä kitaroissa.
Lonesome
06.08.2016 19:52:16
tuskiz: Näin oon kanssa asian ymmärtänyt. Japanivalmistajilla on hyvin usein omia sisämarkkinaversioita kitaroistaan joissa on juuri lavat kuten esikuvissaan, esim. Epiphonen Fujigenissa tehdyissä kepeissä on bookmatch lapa ala Gibson vs. "kansainvälisissä" versioissa missä on se perus Epin lapa. Eurooppalaiset myyjät tuo yleensä Tokait maahan suoraan jaappaaniasta jollon saadaan myös aidot lavat säilytettyä kitaroissa.

Tokai on muuttanut Fenderin "autenttista replicaa" juridisten paineiden mukaan. Lapa säilyi aika pitkään muodoltaan suunnilleen "aitona", mutta jo 80-luvun alkuvuosina 7okai-teksti muuttui vähemmän Fenderiltä näyttäväksi. Näin siis muualla Euroopassa. Suomeen ei virallisesti ehditty spagetti-logo Tokaita tuoda...

Gibsonin osalta kopio-herkkyyttä on säädetty kaularaudan suoja-läpyskän muodolla.
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
tuskiz
06.08.2016 20:08:20
Lonesome: Tokai on muuttanut Fenderin "autenttista replicaa" juridisten paineiden mukaan. Lapa säilyi aika pitkään muodoltaan suunnilleen "aitona", mutta jo 80-luvun alkuvuosina 7okai-teksti muuttui vähemmän Fenderiltä näyttäväksi. Näin siis muualla Euroopassa. Suomeen ei virallisesti ehditty spagetti-logo Tokaita tuoda...

Gibsonin osalta kopio-herkkyyttä on säädetty kaularaudan suoja-läpyskän muodolla.

Tottapa tuo, mutta lavat on täällä edelleen fendermäisiä esim. kaikissa malleissa mitä Musamaailma myy.
juici
07.08.2016 09:54:47

kojones: Juu, en minä poikki menemisestä puhunutkaan, ihan soundista ja tuntumasta eli kestosta. En minäkään oo kieltä tainnu saada poikki sitten vuoden 2001 :D

Mie puolestaan saatan soittaa niillä puolikin vuotta, sillä se on ainoa kielimerkki joka minun käytössäni ei mene soittamalla poikki.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Gritsen
07.08.2016 16:44:48
Mä tilasin D'Addarion kymppisettiä 25kpl pakkauksen Thomannilta kolme vuotta sitten alle satasella. Vieläkin riittää, oon vaihtanu siitä yksittäisiä kieliä ja koko settejä jo kolmen vuoden ajan. Mulla ainakin kieli katkee vain kerran vuodessa (johtunee siitä, ettei floikassa oo hankaavia kulmia tallassa), ja kielisetin uusin ehkä kolme kertaa vuodessa. On kyllä monet ruokarahat säästänyt arkielämässä, kun ei tule yllätyskielipaketinostoa eteen koskaan.
Kefiiri
07.08.2016 20:24:31
Myrkky Nuoli: Jännä. Minusta kaikki kielet vaatii sen pari viikkoa, ettei ne tunnu ja kuulosta ihan hirveältä :D

Se uusien kielten rapsakka metallisuus on just parasta. EQ:lla voi ottaa liiallisimmat helinät pois, silti jäljelle jäävässä soinnissa on tuoreutta, jota ei sitten viikon päästä enää millään saa takaisin :)
En ole musiikin asiantuntija.
Myrkky Nuoli
07.08.2016 20:26:48
Kefiiri: Se uusien kielten rapsakka metallisuus on just parasta. EQ:lla voi ottaa liiallisimmat helinät pois, silti jäljelle jäävässä soinnissa on tuoreutta, jota ei sitten viikon päästä enää millään saa takaisin :)

Itse tykkään nauttia sointuni löyhkäävinä ja märehtivinä
More Nintendo, less Marshall.
sustain65
07.08.2016 20:51:44
Kefiiri: Se uusien kielten rapsakka metallisuus on just parasta. EQ:lla voi ottaa liiallisimmat helinät pois, silti jäljelle jäävässä soinnissa on tuoreutta, jota ei sitten viikon päästä enää millään saa takaisin :)

Sama on parasta myös täällä!
Kyllikki
08.08.2016 08:19:58 (muokattu 08.08.2016 08:21:23)
Myrkky Nuoli: Itse tykkään nauttia sointuni löyhkäävinä ja märehtivinä

Eräs tunnettu ja arvostettu kotimainen pitkän linjan studio- ja sessiobasisti, Heikki "Häkä" Virtanen, kuvaili jossakin lehtiartikkelissa vanhojen kielien soundia "kuin heittäisi märkää lapasta ikkunaan".

Edit:
Valitettavasti en muista, pitikö hän itse tuosta soundista vai ei. Hauska ja mieleenjäävä ilmaisu kuitenkin.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Laulava Kylätohtori
10.08.2016 22:22:13
Myrkky Nuoli: Jännä. Minusta kaikki kielet vaatii sen pari viikkoa, ettei ne tunnu ja kuulosta ihan hirveältä :D

Se om boja juur näin.

Uusissa kielissä on ärsyttävä kirskunta ja vaatii tosiaan pikkusen soittoa, että se katoaa. Minusta vika on jossain muualla kuin kielissä, jos ei voi viikkoa kauempaa soittaa samalla setillä. Toverillisella provolla, jos sallitte asian ilmaistavan... :)
They pass too much electricity. -SRV
Jukka Häikiö
10.08.2016 22:46:26

Laulava Kylätohtori: Se om boja juur näin.

Uusissa kielissä on ärsyttävä kirskunta ja vaatii tosiaan pikkusen soittoa, että se katoaa. Minusta vika on jossain muualla kuin kielissä, jos ei voi viikkoa kauempaa soittaa samalla setillä. Toverillisella provolla, jos sallitte asian ilmaistavan... :)

Paras mitä on tullut vastaan on, kun jossain kirjoituksessa joku mainitsi kielien menneen "huonoksi" jo kahden biisin jälkeen keikalla. Alkaa meikän mielestä olla jo suoraan sanoen, paranee lääkitystä vaihtamalla-osastoa.
Mua ei sinänsä häiritse se uusien kielien kirpeys, mut jotenkin tuntuu, et niiden pitää saada "asettua" pari kolme päivää, sekin voi kyllä parantua aloittamalla lääkityksen. Enemmän omalla kohdalla toi soundihomma on sellaista vakavan asteista vaikeamielisyyttä:samat kamat, samat säädöt, toisena päivänä auditiivista nektaria, toisena ihan kauheeta paskaa....mut tosta kielten asettumisesta muiden mielipiteitä, et pitääkö mun lähtee hakemaan sitä reseptiä?
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Jukka Häikiö
10.08.2016 22:53:42

...niin juu, Chicken Pick pleku on musta edullinen:7.50€, juu, ei ole vitsi, jos ei sitä hukkaa, niin kestää aivan tajuttoman hyvin, sen lisäksi et soundi on omaan makuun, kuten myös sen helpottaminen tällaisen tumpulan soittoa, paksuudella 2.7mm.
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Guitarfreak
10.08.2016 23:22:49
Parhaimmillaan katkesi uudesta kielisetistä viikossa joku punottu kieli ku soitteli enempi. Kuukausi oli maksimi mitä kielisetillä pysty soittaan. Meni ihan tukkoon ja alko punokset lähtemään.. Ei ilenny ostaa elixirejä jossai vaiheessa ku sama vika tossa repsottamisessa ja katkeilussa jo kauan ennen kuin soundi tumppuuntu.

Nyt ku ei kerkee soittaa ku joskus nii menee puolisen vuotta ennenkö on ihan tuutissa. Kielinä siis DR standardikympit. Niissä on punotuissa kielissä semmone kivan erilainen sointi verrattuna muihin letkuihin (ghs, tättärää, eb slinky).

Mut halpaahan nykyään kaik on :D
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)