TTV 25.11.2018 10:20:04 | |
---|
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Laulava Kylätohtori 26.11.2018 10:08:53 | |
---|
Sen verran täällä Friedmania hehkutettu, että sorruin itsekin hypeen, kun vastaan tuli poikkeuksellisen mielenkiintoinen pedaali - Sir Compare. Ulkoisesti homma tuntuisi olevan kunnossa laatuvaikutelmaa tuovine kangaspussukoineen, mutta soundihan se on pääasia ja se on vielä kokeilematta. Konsepti on varsin mielenkiintoinen yhdistää kompura ja od. Ja siihen vielä tight-säätö, niin eihän sitä voinut olla ostamatta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 26.11.2018 12:41:12 (muokattu 26.11.2018 13:53:51) | |
---|
Tämä pääsi ihan yllättämään. Vaikuttaa erinomaiselta spedulta. Äkkiseltään sanoisin, että od, missä kompressointi mahdollisuus. Tight-potikka vaikuttaa äkkiseltään bassoleikkurilta. Melkoisen tubescreamermaisia soundeja tästä sain irti comp nollassa, vähän tightilla bassoa leikattuna ja gainia lisättynä. Toki tästä sitten taas saa ihan uusia sävyjä gain nollassa ja comppia lisäämällä. Eli vaikuttaa todella monipuoliselta peliltä, mutta ehkei kuitenkaan mikään läpinäkyvin od:na. Saatan olla väärässäkin. Ehdein vain pikkuisen testailemaan. Ehkä eniten ärsytti taas kerran, että potikan vaikutusalue pitää olla niin laaja. Itselle olisi toiminut paremmin kapeampi alue, jolloin säätäminen olisi ollut tarkempaa. E. Valmistajan mukaan kyse on kompressorista gain-säätimellä, eli sillä mennään.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Pelimonni 03.12.2018 00:09:47 | |
---|
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa.
5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin.
Straton keskimikki on häirikkö. Ite pidän vaa kuoren.
Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta.
Di |
TTV 12.12.2018 10:32:51 (muokattu 12.12.2018 10:33:11) | |
---|
Pelimonni: Lähtee tilaukseen, kun veronpalautukset tulee. Hintakin näyttää tippuneen nyt jo 289 euroon :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
TTV 10.04.2019 19:33:49 | |
---|
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
kaikkonen975 10.04.2019 22:48:46 | |
---|
Miksette hanki sitä vahvistinta ? Saattaisi ollla pedaaliakin parempi. |
kimurantti1 10.04.2019 22:53:57 | |
---|
kaikkonen975: Miksette hanki sitä vahvistinta ? Saattaisi ollla pedaaliakin parempi. Hankin jo. On kieltämättä pedaaliakin parempi. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
kaikkonen975 10.04.2019 22:55:21 | |
---|
kimurantti1: Hankin jo. On kieltämättä pedaaliakin parempi. Jess, minkä hankit ? |
kimurantti1 10.04.2019 23:09:17 | |
---|
kaikkonen975: Jess, minkä hankit ? BE-50 Deluxe. Pitää mainita, että myös puhdas kanava on yksi parhaista joita olen hi-gain -vahvistimissa kuullut. Useimmissa hi-gain -laitteissa puhdas kanava on samaan aikaan kova mutta tumppu, mutta Friedmanissa toimii todella hyvin. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
kaikkonen975 10.04.2019 23:20:43 | |
---|
kimurantti1: BE-50 Deluxe. Pitää mainita, että myös puhdas kanava on yksi parhaista joita olen hi-gain -vahvistimissa kuullut. Useimmissa hi-gain -laitteissa puhdas kanava on samaan aikaan kova mutta tumppu, mutta Friedmanissa toimii todella hyvin. Onnitelut hyvästä vahvistimesta. Mulla on vaan Runt-20 nuppi mutta samaan soundiin sekin perustuu. Jotain näissä on. |
Kontiak 11.04.2019 10:40:29 | |
---|
kimurantti1: Hankin jo. On kieltämättä pedaaliakin parempi. Onko parempi kuin Mesa Mark V? "Improvisation is a genesis of composition" - YJM |
hallu 11.04.2019 16:09:15 | |
---|
Kontiak: Onko parempi kuin Mesa Mark V? Nyt tietenkin täytyy myös miettiä, mahtaako mark V enää tänäpäivänä täyttää higain vahvistimen määritelmää? "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
sustain65 11.04.2019 17:30:39 | |
---|
hallu: Nyt tietenkin täytyy myös miettiä, mahtaako mark V enää tänäpäivänä täyttää higain vahvistimen määritelmää? No mikäs sellaisen määritelmä oikein on? |
hallu 11.04.2019 18:02:13 | |
---|
sustain65: No mikäs sellaisen määritelmä oikein on? En minä tiedä? sano sinä. Itse katselen mitä hevihenkilöt tekevät ja näyttää siltä että he enimmäkseen käyttävät hevin tuottamiseen jotakin muuta vahvistinta kuin markkia. Samaan aikaan itse tuotan markilla jazzia ja bluesia ja huokailen kuinka älyttömän monipuolisia tsoundeja se tarjoaa, mutta nähdäkseni metallica oli melkein ainoa hevibändi joka tuotti markilla heviä (Pertuccikin tuottaa sillä jotakin mitä lienee progea), mutta nekin teki sitä lähinnä kaheksankytluvulla ja nykyisin on muut kamat muotia. Jos asiaa tarkastellaan puhtaan teknisesti, niin toki markeissa etuaste on keskeisessä roolissa (eli ne on vähän niinkö higain), mutta toisaalta niiden pääte on tosi monipuolinen ja silläkin on paljon isompi rooli kuin tämän päivän niillä vehkeillä joiden päätteenä on lähinnä joku d-luokan trankku tai soitetaan pelkkää etuastetta suoraan pöytään tai etuaste on digitaalinen ja pääte on väritön tai sitä ei ole jolloin ne itseasiassa tulevat määritelleeksi higainin ihan nextille levelille johonkin markkiin verrattuna, jolla päätteellä on sentään vielä jotain roolia. Mutta kuten sanottua, en minä tiedä miten sen määrittelisi ehdotuksia otetaan vastaan. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
Laulava Kylätohtori 11.04.2019 19:36:59 (muokattu 11.04.2019 19:38:04) | |
---|
hallu: Mutta kuten sanottua, en minä tiedä miten sen määrittelisi ehdotuksia otetaan vastaan. Mä olen aina kuvitellut, että higain on vahvistin, jonka tuottaman särön määrä on korkea (high). Tai siis olen aina ajatellut, että higain viittaa korkeaan särön määrään, mid gainissa on reilusti säröä, muttei mahdottomia ja lowgain säröytyy about rokkiin, jne.. Higain voi olla rakenteeltaan mitä vain. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
hallu 11.04.2019 19:51:48 (muokattu 11.04.2019 19:53:11) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mä olen aina kuvitellut, että higain on vahvistin, jonka tuottaman särön määrä on korkea (high). Tai siis olen aina ajatellut, että higain viittaa korkeaan särön määrään, mid gainissa on reilusti säröä, muttei mahdottomia ja lowgain säröytyy about rokkiin, jne.. Higain voi olla rakenteeltaan mitä vain. No joo, tuossa on kyllä järkeä ja ehkä se tarkoittaa juuri sitä. Itse ajattelin, että lowgain tai higain tulee siitä, että missä kohtaa vahvistin säröytyy. Higain säröytyy heti siinä etuasteessa ja lowgain säröytyy myöhemmin ehkä siellä tasasuuntaajassa tai päätteessä..... tai missä se nyt voi säröytyä. Että särön määrä voisi periaatteessa olla vaikka samakin, mutta särön luonne muuttuu sen mukaan miten se rakentuu (esimerkiksi jos on signaaliketjussa monta sellaista gainstakkia joiden kautta särö hiljalleen kasvatetaan lopullisiin mittoihinsa tai sitten on joku aste joka ajetaan kerralla kunnolla ruvelle). Mutta tosiaan en minä sitä tiedä. Lähinnä nuo Mesat joihin olen itse tutustunut, tuntuisivat olevan hyvinkin monipuolisia rakkineita ja kaikki niistä ei ole edes higainlaitteita ollenkaan (esim TA15 oli vahvistin jossa nimenomaan pääte oli ihan avainroolissa siinä särösoundissa vähän samaan tapaan kuin niissä vanhoissa fendereissä (lähinnä siis vibrochampista mulla kokemusta joka myös säröytyi herkullisesti vasta kun äänenpaineen nosti korkealle). E: Markeissa taas pääte ei tunnu olevan niin isossa roolissa ja ne soivat herkullisesti hiljaakin, mutta niiden päätteissä on kyllä kaikenlaisia ominaisuuksia jotka vaikuttaa sointiin, vaikka niitä ei tarviikaan luukuttaa. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
Stone 11.04.2019 20:16:54 | |
---|
kaikkonen975: Onnitelut hyvästä vahvistimesta. Mulla on vaan Runt-20 nuppi mutta samaan soundiin sekin perustuu. Jotain näissä on. Runt-20 nuppi on kyllä hemmetin hyvän kuuloinen peli! Kerran erehdyin kokeilemaan ja aivan parhautta se oli. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
kimurantti1 11.04.2019 20:54:33 (muokattu 11.04.2019 20:57:30) | |
---|
Kontiak: Onko parempi kuin Mesa Mark V? Myös Mark V mulla on ollut ja vedin sillä ehkä 150 keikkaa oikein tyytyväisenä, myin pois muistaakseni pari vuotta sitten. Aivan erilaisia noi on ja jos yhteen ihastuu, ei toinen toimi korvikkeena. Hallulle, eihän termi "hi-gain" tarkoita mitään sen eksaktimpaa, kuin että sanojan mielestä soundissa on paljon säröä. "Särön määrä on korkea" = "the amount of gain is high" = "high-gain". Ko. termi ei ota millään tavalla kantaa siihen, että miten särö on tuotettu, vaikka toki monet mieltää hi-gain -vahvistimiksi koneet, joissa särö tehdään pääasiassa etuasteessa. Mark V:sta sitä lähtee aivan tolkuton määrä, en tiedä millä ihmeen mittarilla se ei olisi hi-gain -vahvistin. En myöskään tiedä, että miten ihmeessä Mesan Mark V:n lokerointi hi-gain -koneeksi liittyy Friedman-vahvistimiin. :-D "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
hallu 11.04.2019 20:57:22 | |
---|
kimurantti1: Myös Mark V mulla on ollut ja vedin sillä ehkä 150 keikkaa oikein tyytyväisenä, myin pois muistaakseni pari vuotta sitten. Aivan erilaisia noi on ja jos yhteen ihastuu, ei toinen toimi korvikkeena. Hallulle, eihän termi "hi-gain" tarkoita mitään sen eksaktimpaa, kuin että sanojan mielestä soundissa on paljon säröä. "Särön määrä on korkea" = "the amount of gain is high" = "high-gain". Mark V:sta sitä lähtee aivan tolkuton määrä, en tiedä millä ihmeen mittarilla se ei olisi hi-gain -vahvistin. Sillä mittarilla, että se tarjoaa paljon muutakin kuin säröä, mutta jos se sellaiseksi määritellään, niin kyllä se mulle sopii. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |