Aihe: 2x12 / 4x12 kitarakaappia kaveriksi Rectolle.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
high_society
08.04.2016 19:54:39 (muokattu 08.04.2016 20:01:41)
BugBadWolf: Muoti on muoti. Mussiikkilaitteissakin.

Just näin.
Mutta toisaalta mulla oli räkissä kiinni stereona 4x pre rola graybackit 30w Lanikan Supergroupissa ja 4x v30.

Toimivat keskenään mitä mainioimmin, mutta v30 sellasenaan ei sytytättäny mitenkään...toivat mukavaa särmää pehmeeltä saundaavaan lanikan kaappiin.

Edit.
Tuo Lanikan kaappi oli siitä hyvä..ihan mitä vaan siihen lyttäs, ni kuulosti ainakin ok. Helvetin pehmee ja keskiääni voittoinen, mutta silti kesti hyvin luukutusta menemättä mössöksi.

Bändi aikoina sai aikamoista ruttua monta vuotta, mutta silti kesti kaiken paskan mukisematta.
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
BugBadWolf
08.04.2016 20:12:39
Entropia666: SM57 ja MD421 45 asteen kulmassa kohti pölykupin reunaa, etäisyys neljä sormea...

Meinasin kyllä enemmän vahvistinasetuksia, pedaaleita ja sen sellaista. Mesahan on esimerkiksi sellainen värkki (vaikka ei tietenkään kaikki), että säröä saa joka välistä ja vielä pedaaleillakin. On useampi tapa saada samalta kuulostava lopputulos, mutta niiden tapojen erot vaikuttavat (insinöörien taikuuden takia) soitettavuuteen ja laitteiden käyttäytymiseen muuten.

Tämän sinä toki tiedätkin, mutta muistutan kuitenkin että saahan hi-gain vahvistimen kiiljumaan holtittomasti lisäämällä vahvistimen särön päälle purkista yläpäätä, vaikka varsinainen soundi soittaessa ei muutu oikeastaan yhtään. Samahan on mahdollista tehdä myös muilla taajuuksilla. Hi gain särö on sellainen keitos, että sinne saa piiloon kaikenlaista.

Joku tekniikkapuolen pimeimmätkin nurkat tunteva herra voisi varmaan valaista, miksi.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
08.04.2016 20:28:10

BugBadWolf: Meinasin kyllä enemmän vahvistinasetuksia, pedaaleita ja sen sellaista. Mesahan on esimerkiksi sellainen värkki (vaikka ei tietenkään kaikki), että säröä saa joka välistä ja vielä pedaaleillakin. On useampi tapa saada samalta kuulostava lopputulos, mutta niiden tapojen erot vaikuttavat (insinöörien taikuuden takia) soitettavuuteen ja laitteiden käyttäytymiseen muuten.

Tämän sinä toki tiedätkin, mutta muistutan kuitenkin että saahan hi-gain vahvistimen kiiljumaan holtittomasti lisäämällä vahvistimen särön päälle purkista yläpäätä, vaikka varsinainen soundi soittaessa ei muutu oikeastaan yhtään. Samahan on mahdollista tehdä myös muilla taajuuksilla. Hi gain särö on sellainen keitos, että sinne saa piiloon kaikenlaista.

Joku tekniikkapuolen pimeimmätkin nurkat tunteva herra voisi varmaan valaista, miksi.

Tuo SLO-klooni on aika simppeli. Yks gain, yks vola, bass, middle, treble, presence ja depth. Basso ykkösellä, middle joku 10, Treble 5 tai vähemmän, gain 4, presence 5, depth 1 ja vola 4. TS:stä drive 0 ja vola täysillä, tone 3/4 auki. Aika perussettiä. Suht näkkärihän tuo soundi pelkiltään, mutta miksauksen seassa toimii.

Kyllä mä nyt pitäydyn siinä että se HB:n komootti on vaa yksinkertasesti huonosti rakennettu verrattuna noihin muihin ja tästä syystä kumisee aikamoisesti.
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
BugBadWolf
08.04.2016 20:35:48
Entropia666:...Kyllä mä nyt pitäydyn siinä että se HB:n komootti on vaa yksinkertasesti huonosti rakennettu verrattuna noihin muihin ja tästä syystä kumisee aikamoisesti.

Jos se kumisisi kaikilla ja koko ajan, tuo olisi koko totuus. Mutta osa totuudesta on kyllä tuossa. Suunnittelu ja toteutus eivät jaksaneet sinun tarpeisiisi asti, mutta monelle siinä on kaappia ihan tarpeeksi.

Aloittajahan tässä on jo unohdettukin (tarpeeton pikku yksityiskohta ;D), joten pitäisikö hiljalleen hiiviskellä vähän lähemmäksi hänen asiaansa?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
08.04.2016 20:57:12

BugBadWolf: Jos se kumisisi kaikilla ja koko ajan, tuo olisi koko totuus. Mutta osa totuudesta on kyllä tuossa. Suunnittelu ja toteutus eivät jaksaneet sinun tarpeisiisi asti, mutta monelle siinä on kaappia ihan tarpeeksi.

Aloittajahan tässä on jo unohdettukin (tarpeeton pikku yksityiskohta ;D), joten pitäisikö hiljalleen hiiviskellä vähän lähemmäksi hänen asiaansa?

Aloittajankin tapauksessa kiertäsin ton kaapin tässä vaiheessa. Recto kuitenki on niinku naapurin emännän rehevä alapää. Jos haluaa sitä tanakkaa alajormaa, eikä löysää viskimunaa niin valinta on sillo joku muu.
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Dr. Muff
08.04.2016 22:16:48
Mikko L: Ei se minun mielestä Mesalta kuulosta ilman Mesan kaappia. Mesan V30 kaiuttimet on kuitenkin custom design eikä niitä löydy muista kaapeista.

Tässä on mun vasta tekemä vertailu Mesa 2x12 vs Mesa 4x12 vs Orange 2x12 vs Orange 4x12: https://soundcloud.com/clark-kent-j … -4x12-vs-citrus-2x12-vs-citrus-4x12

Näinhän se on. Mulla oli joskus rectonuppi ja marsu/hiwatt/thd-kaapit jotka muissa yhteyksissä ovat todella hyviä, eivät toimineet recton kanssa. Kun kokeilin ekan kerran rectokaapilla tajusin että tältä sen pitikin kuulostaa.

Varmasti löytyy monta muutakin toimivaa kaappia, ei noissa mitään yliluonnollista ole, mutta rectokaappi on helppo valinta, ei tarvitse vekslata.
I swallow my words to keep from lying
Guitarfreak
09.04.2016 08:10:23 (muokattu 09.04.2016 08:11:49)
Eniten se kaapin paskuus taitaa olla subjektiivista ja lisäksi pitäs löytää oikea työkalu oikeaan paikkaan :).

Itsellä välillä "ongelmia" botnen kanssa tuolla rectokaapilla joissain kevyemmissä musatyyleissä - etenkin bändin kanssa. Se jyräbotne välillä hukuttaa muita kuulumasta jos middle/yläpää leikkaa sopivasti. Tämä siis Roadsterilla sekä ED:llä. Roadsterissa voi olla bassot nollissa ja silti tietyissä 5-soinnuissa jytää mun makuun snadisti liikaa. Kuitenkin joissain kohdissa sama jyräefekti toimii törkeän hyvin :)... ED:llä myös samaa ominaisuutta mutta senkin saa vähän etukäteen miettimällä vältettyä.

Ja jos oikein jaksaa hifistellä niin tuon saisi -jos häiritsee - parhaiten kuriin monialuekompuralla. Tai sitten pienemmille keikoille pienempi ja "paskempi" kaappi joka ei toista botnea niin hyvin ;) eli oikea työkalu oikeaan paikkaan.

Edit: mollissa -> nollissa :D bassot surullisesti mollissa...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Aakoo
09.04.2016 19:50:13
Entropia666:
Kyllä mä nyt pitäydyn siinä että se HB:n komootti on vaa yksinkertasesti huonosti rakennettu verrattuna noihin muihin ja tästä syystä kumisee aikamoisesti.

Mun on hiukan vaikea ymmärtää miten rakentamisen laatu vaikuttaa kaapin kuminaan. Räminän ja kolinan ymmärtäisin kyllä. Kertokaas te minua fiksummat miten rakennuksen ratkaisut vaikuttavat soundiin. Materiaalin vaikutuksen ymmärrän, kuin myös pömpelin tilavuuden, mutta voiko esim käytetty kulmaliitos vaikuttaa siihen soundiin?
Guitarfreak
09.04.2016 20:03:32 (muokattu 09.04.2016 20:11:34)
Aakoo: Mun on hiukan vaikea ymmärtää miten rakentamisen laatu vaikuttaa kaapin kuminaan. Räminän ja kolinan ymmärtäisin kyllä. Kertokaas te minua fiksummat miten rakennuksen ratkaisut vaikuttavat soundiin. Materiaalin vaikutuksen ymmärrän, kuin myös pömpelin tilavuuden, mutta voiko esim käytetty kulmaliitos vaikuttaa siihen soundiin?

Jos sauma/liitos ja päästää ilmat pihalle paineessa niin sehän vaikuttaa botnen tuntuun vs. täysin tiivis ja jäykkä rakenne. Tietenkin myös materiaalin laatu/paksuus vaikuttaa resonansseihin soimaton materiaali joka ei resonoi vs soiva materiaali joka resonoi. Myös elementin kiristämisessä voi mennä vähän munilleen jos vetelee epätasaiselle kireydelle kiristyksen niin se kartio ei toimi niinkuin pitäis... Vielä viisaammat voi valottaa lisää...

Edit: Eli huonot liitokset vähentää jäykkyyttä. :)
Entropia666
09.04.2016 20:13:33

Aakoo: Mun on hiukan vaikea ymmärtää miten rakentamisen laatu vaikuttaa kaapin kuminaan. Räminän ja kolinan ymmärtäisin kyllä. Kertokaas te minua fiksummat miten rakennuksen ratkaisut vaikuttavat soundiin. Materiaalin vaikutuksen ymmärrän, kuin myös pömpelin tilavuuden, mutta voiko esim käytetty kulmaliitos vaikuttaa siihen soundiin?

Guitarfreakin vastauksen lisäksi tarkennan että rakennettu=suunniteltu.
kojones
09.04.2016 20:14:37
mites sitten noi refleksikaapit?
BugBadWolf
09.04.2016 20:23:34
Guitarfreak:..Vielä viisaammat voi valottaa lisää...

Niitä odotellessa äänessä olen minä ;D

Aika kattavahan tuo oli jo istessään. Boksin takalevy on monelle se kriitinen paikka. Jos se alkaa "soimaan", asiat voivat olla huonosti. Näissä materiaalivalinta ja kiinnityksen lujuus ovat tärkeitä. Joskus kyse on vain muutamasta säästetystä ruuvista kiinnityksessä.

Monesti on kuitenkin niin, että haetaan vaikkapa 4 x 12 kaapin soundia 2 x 12:sta ja yksinkertaisesti soitetaan se tukkoon. Kyseessä on siis väärä valinta. Kaapit on tarkoituksella tehty erilaisiksi. Pitää vain löytää se omanlaisensa.

Kajarin kiinnitys on sellainen homma, että ei siinä mitään suurempaa magiaa ole piilossa. Kunnolla kiinni ja sellaisiin reikiin, ettei ruuveja kiristämällä saa raamin muotoa muutetuksi. Jotkut tosin voi kiinnittää vain yhdeltä puolelta, joten siinä täytyy vähän katsella tarkemmin.

Ei se Bentoni nyt niin huonosti ole tehty. Vähän pehmeän oloinen verrattuna betoniin tai koivuvaneriin, mutta ihan ok. Huonompiakin olen nähnyt ja ihan "paremmissa" merkeissä.
BugBadWolf
09.04.2016 20:25:48
kojones: mites sitten noi refleksikaapit?

Tarkoitatko että nehän vuotavat?

Siinähän on kyse ohjatusta vuodosta vähän niinkuin mopon viriputkea tehdessä. Lasketaan, minkäkokoisesta aukosta päästetään ääni ulos niin, että osa äänenpaineesta pysyy vielä kotelon puolella.
Guitarfreak
09.04.2016 21:22:45 (muokattu 09.04.2016 21:24:20)
kojones: mites sitten noi refleksikaapit?

No niissä se kotelo + refleksiputki/aukko on viritetty resonoimaan siihen elementin vapaatilan (ei ehkä oikea termi mut en keksiny muuta) taajuusvasteen alapuolelle ja se kotelo antaa lisäöyhyä sit soundiin.

Thieleboksi mesalta on tästä vielä erilainen variaatio nimeltään transmission-line (Googlesta jooko. Kirjotan kännyllä)

Niitä kaapin eri elementtien resonansseja vahvistamalla tai pienentämällä saa muutettua miten se möhkäle reagoi eri äänenpaineilla jne soitantaan. Tukevampi rakenne ei anna isojen seinämien aaltoilla miten sattuu joten ne kuminat jää pois kun seinien massa ei värähtele niin paljoa (vrt. passiivisäteilijä - passive radiator)...
kojones
10.04.2016 00:22:21 (muokattu 10.04.2016 00:23:27)
BugBadWolf: Tarkoitatko että nehän vuotavat?

Siinähän on kyse ohjatusta vuodosta vähän niinkuin mopon viriputkea tehdessä. Lasketaan, minkäkokoisesta aukosta päästetään ääni ulos niin, että osa äänenpaineesta pysyy vielä kotelon puolella.

No niinhän ne vuotaa, ja se vuoto on tässä aika monella kommentoijalla ollut automaattisesti kaikista pahin asia mitä kaapissa voi tapahtua.

Onko Bentonissa fylliä sisällä? Jos ei, paranee varmaan aika saatanasti kun sinne vaikka sen vanhan peiton nakkaa.
BugBadWolf
10.04.2016 00:44:41
kojones:...Onko Bentonissa fylliä sisällä? Jos ei, paranee varmaan aika saatanasti kun sinne vaikka sen vanhan peiton nakkaa.

En tiedä. Ja minä en saanut sitä kumisemaan, vaikka ammuin siitä kahdellakin eri vahvistimella melskettä ulos. Tai kolmella, jos se pikkuinen 5W Blackstarkin lasketaan.

Vähän pehmeän tuntuinen, mutta aivan toimiva laite oli. En minä ainakaan keksi, mikä tuon E666:n laitetta vaivasi.
Dropped C
10.04.2016 15:24:12 (muokattu 10.04.2016 15:30:20)
Kitaralle nämä refleksipöntöt on sen verran harvinaisempaa ja varsinkin kalliimpaa tavaraa, niin ne ei ehkä kumise, tai humise. En tiedä luulisin.

Esim. bassolle niitä todella kumisevia (halpoja) refleksipönttöjä ainakin on taas sitten pilvin pimein. Tai ehkä humina ja mumina on parempi kuvaamaan sitä ääntä. Mutta harmaita hiuksia aiheuttavat. Ja sitten on sellaisia halpiskaappeja, jotka tärisee niin, että nykyiset kirppusirkusvahvaimet eivät pysy päällä. Eli osa tehosta muuttuu tärinäksi, eikä ääneksi. Tämä voi myös päteä johonkin Harlikan halpis kitarakaappiin. Mitä ei toki huomaa, koska ei se tärinä sentään 15+kg nuppia jaksa liikuttaa.

Mutta omakin kokemus on se, että mitä jäykemmin ja tiukemmin rakennettu skobe, niin sitä tiukempi ja napakampi ääni siitä lähtee. Niin se vain menee.
Guitarfreak
10.04.2016 17:04:05 (muokattu 10.04.2016 17:06:24)
kojones: No niinhän ne vuotaa, ja se vuoto on tässä aika monella kommentoijalla ollut automaattisesti kaikista pahin asia mitä kaapissa voi tapahtua.

Onko Bentonissa fylliä sisällä? Jos ei, paranee varmaan aika saatanasti kun sinne vaikka sen vanhan peiton nakkaa.

Sit kun kaappi ei vuoda nii sit vaikuttaa materiaalit ja rakenne enämpi. Eikä se peitto nii paljoo vaikuta. Etu- ja takaseinät kunnolla kiinni, silikonilla saumat tiiviiksi ja sit pari fiksua tukirakennetta johnaki hyvään kohtaan nii toimii paremmin. Eihän siitä Mesaa saa mut jos se ny välttäis. Etenkin jos keikkaliksat ei huitele taivaissa...
Entropia666
11.04.2016 09:40:31

BugBadWolf: En minä ainakaan keksi, mikä tuon E666:n laitetta vaivasi.

Tuo komoottihan ois kyllä vielä reeniksellä Jyväskylässä, eli jos joskus jaksais niin vois tehä demot siitä ja carvisesta. Pystys jokainen sitten itse pohtimaan onko se hyvä vai ei.
hannlain
12.04.2016 10:44:42
BugBadWolf: En tiedä. Ja minä en saanut sitä kumisemaan, vaikka ammuin siitä kahdellakin eri vahvistimella melskettä ulos. Tai kolmella, jos se pikkuinen 5W Blackstarkin lasketaan.

Vähän pehmeän tuntuinen, mutta aivan toimiva laite oli. En minä ainakaan keksi, mikä tuon E666:n laitetta vaivasi.

Itsekin parilla eri Mesalla ja Diezelillä Bentonin V30-ladattua 4x12-kaappia ja recto 4x12-kaappia rinnakkain treeniksellä luukuttaneena jättäisin vähäiset roposeni laittamatta Benttoniin. Tai no sanotaan, että se on välttävä peli hintaansa nähden, mutta omaks en kyllä ostaisi.
Old is not 0xdead.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)