Aihe: Kuinka pienellä pärjäätte keikalla?
1 2 3 4
Sarko
19.11.2015 14:45:42 (muokattu 19.11.2015 14:46:11)
Åboensis: Niin, kolmikymppisessähän ei taida olla mastervolaa niinkuin viiskymppisessä? Deltabluesin kanssa (joka siis myös on non-mastervolume malli) mulla on normaalikanava tavallisesti jossain kolmosen kieppeillä, sen lujempaa saa harvoin keikalla soittaa.

Juu ei ole ei. Kolmosen-nelosen välissä ollut Peney korkeintaan keikalla tai treeneissä. Tää siis normaalikanavalla, omaan korvaan aika karmea se särökanava.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
midprice
19.11.2015 14:50:25

Sarko: Juu ei ole ei. Kolmosen-nelosen välissä ollut Peney korkeintaan keikalla tai treeneissä. Tää siis normaalikanavalla, omaan korvaan aika karmea se särökanava.

Mä en oo aukassu yli kakkosen koskaan, en treeneissä saati sitten keikoilla. Ja normaalikanava myös mun tapauksessa.
Sarko
19.11.2015 14:57:23
midprice: Mä en oo aukassu yli kakkosen koskaan, en treeneissä saati sitten keikoilla. Ja normaalikanava myös mun tapauksessa.

Kauheasti on löylyä mahdutettu noin pieneen comboon. Tosiaan vaihtoehtorokkia trion kanssa soitan ja volumea on kyllä piisannut. Betoniseinillä varustetulla treeniksellä toi nelonen on ollut ihan maksimi, yleensä kakkosen ja kolmosen välissä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Åboensis
19.11.2015 15:23:55

Sarko: Kauheasti on löylyä mahdutettu noin pieneen comboon. Tosiaan vaihtoehtorokkia trion kanssa soitan ja volumea on kyllä piisannut. Betoniseinillä varustetulla treeniksellä toi nelonen on ollut ihan maksimi, yleensä kakkosen ja kolmosen välissä.

Joo, tuo Deltablues on kanssa tarvittaessa todella kovaääninen vaikka sekin on "vain" 30w. Tietysti se 15" kajari jeesaa myös. 4x10" Classic 50 onkin sitten jo oma lukunsa, mutta kuten todettu siinä on se mastervolume, joten normaalikanavankin saa huutamaan hoosiannaa inhimmillisellä äänenpaineella vähän iisimmin ;D.

Eikä se särökanavakaan niissä mun mielestäni nyt ihan onneton ole, joskaan sitä ei tavallisesti tulekaan käytettyä (otan siis normisti Piivien kanssa säröt OCD:stä ja/ tai futsista). Kyllä siitä ihan kelpo blues- ja rokkiroso irtoaa kun vähän jaksaa säätää, tosin ehkä vähän tasapaksu, ei mikään kauhean dynaaminen muistaakseni (en ole pitkään aikaan kokeillut).
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
joku muu sikko
19.11.2015 15:28:22
juici: Mie soitin hardcorebändin keikkoja Vox AC15:llä ja telecasterilla. Perussoundi Top Boost -kanavasta, ainoana speduna boostina soolojuttuihin MXR Dist. III. Hyvin riitti.

Minkälaista musaa on hardcore? Olen kuullut hardrockista ja grindcoresta mutta tämä on uusi juttu.
LaMotta
19.11.2015 16:00:02

Sarko: Toi Clasu 30 on kyllä ikävä säädettävä! Pää hiessä saa niplata keikoilla 1-2 välillä ja koettaa kompensoida säröillä ja kompuroilla. Saamarin äänekäs kompotti.

Lisää pedaaleihin mxr 108. Siinon tason säädöt sisään ja ulos.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Osteri
19.11.2015 16:06:50
Pubikeikoille Tech21 Trademark 60W oli aika mukava kun kuulostaa hyvälle ihan pienemmällekin väännettynä. Pieni ja helppo roudata. Rumpalin volumen mukaan soittimet synkkaan ja siitä suoraan yleisölle. Laulut vaan pa:n kautta. Putkivehjettä ei jaksanut raahata pikkupaikkoihin.

Isommissa saleissa kamat jo mikitetään, ni siellä ehkä mielummin luukutti 40w Kettnerin putkivehkeillä. Oma soundi itselle lavamonitorina ja muiden soitot/laulut lattiamonitoriin.

Aika perussettiä. Ei mitään ihmeellistä ja mullistavaa. Jos taas lähtisin keikalle niin
samat olis kujeet, mutta ei nyt ole hetkeen jaksanut......

Niin, että kuinka pienellä? No eipä ollu ikinä mielessä pienuuden tavoitetta ainakaan. Luulen että aika moni menee sillä mitä on tullut hankittua bändisoittoa varten ja kama vaan vaihtaa sijaintia sillä kerralla kun keikka.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Sarko
19.11.2015 16:20:16 (muokattu 19.11.2015 16:22:30)
joku muu sikko: Minkälaista musaa on hardcore? Olen kuullut hardrockista ja grindcoresta mutta tämä on uusi juttu.

Tässä varmaan tarkoitetaan hardcorella hc punkkia. 1980-luvun alkuhämärissä kehittynyt poliittisempi, vihaisempi ja nopeampi versio tuosta 1970-luvun lopun punk rockista.

https://www.youtube.com/watch?v=gOPBYt3LMrc
https://www.youtube.com/watch?v=aTUTP1bHI1w
https://www.youtube.com/watch?v=Xdfl7E2Pzco
Sarko
19.11.2015 16:23:24
LaMotta: Lisää pedaaleihin mxr 108. Siinon tason säädöt sisään ja ulos.

Ei tartte enää, Clasu on poistunut keskuudestani. Toki tollasta vois soveltaa leikkaamalla bassoja Princetonin kanssa soittaessa.
jumara
21.11.2015 00:20:31
Kyl 50w nuppi ja 2x12" on aika lailla minimi. 4x12" tarvitaan yleensä.

Hauskaa muuten miten miksaajat ovat lopettaneet sen "kitara hiljemmalle, kitoosh" -mantran kun siirryin pikkutehoisista comboista (Marshall 1974, Koch Studiotone, Fender Prinssinakiton) nuppi&kaappi kalustoon. Pienten combojen kanssa oli aina murheita... Se on nähkääs niin että takaa avoin EL84/6V6 tms. combo a) päästää äänen ympäriinsä ja b) on taajuusvasteeltaan huomattavasti vittumaisempi tapaus kuin isoilla putkilla varustettu nuppi ja suljettu kaappi.

Hän, joka väittää 50wattisen vahvistimen olevan liian isotehoinen populaarimusiikkikeikoille, käyttää vääriä kaiutinelementtejä.
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
hallu
21.11.2015 09:37:55 (muokattu 21.11.2015 09:43:47)
jumara: Kyl 50w nuppi ja 2x12" on aika lailla minimi. 4x12" tarvitaan yleensä.

Hauskaa muuten miten miksaajat ovat lopettaneet sen "kitara hiljemmalle, kitoosh" -mantran kun siirryin pikkutehoisista comboista (Marshall 1974, Koch Studiotone, Fender Prinssinakiton) nuppi&kaappi kalustoon. Pienten combojen kanssa oli aina murheita... Se on nähkääs niin että takaa avoin EL84/6V6 tms. combo a) päästää äänen ympäriinsä ja b) on taajuusvasteeltaan huomattavasti vittumaisempi tapaus kuin isoilla putkilla varustettu nuppi ja suljettu kaappi.

Hän, joka väittää 50wattisen vahvistimen olevan liian isotehoinen populaarimusiikkikeikoille, käyttää vääriä kaiutinelementtejä.

Joo mun tarkoitukseni ei ainakaan ollut väittää mitään, vaan kerroin omista kokemuksistani. 4x10 se mun devilleni oli, mutta takaa avoin kombo kylläkin joten varmaan juuri tuo mainitsemasi ongelma siinä sitten. Varmaan joku isolaatiokioski olisi auttanut asiaa, mutta eihän meillä semmoisia ollut :-).

E: Tuli mielen, että olen nähnyt sellaista, että pienen kombon taakse on laitettu kaikkaboksin kansi pystyyn sulkemaan sitä avointa kaappia.Se näyttää ihan siltä kuin se kansi olisi vaan unohtunut siihen lojumaan, mutta tuon kaapin sulkemisen takiahan se siinä tietenkin on :-) en vaan sitä kossina tajunnut. Nykyään olisin paljon taitavamp ija viisaampi keikkamusikko kun silloin penskana kun niitä keikkoja tein :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
LaMotta
21.11.2015 09:43:30

Rakensin vox ac 15een taakse umpilevyn. Ei se ominaissoundi jostain syystä kovin paljoa muuttunut.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
juici
21.11.2015 09:48:37

jumara: Kyl 50w nuppi ja 2x12" on aika lailla minimi. 4x12" tarvitaan yleensä.

Soipahan ainakin kirkkaasti ja ääni ei tule yhtenä kiilana. Mullakin oli treeniksellä 4x12" -kaappi ja sillä ei tehnyt yhtään mitään, kun se soundi meni yhtenä kimpaleena kohti jalkoja ja seiniä vaikka oli slanted-mallinenkin. Kun siirryin takaa-avoimeen 1x2" comboon niin johan alkoi itsekkin kuulla.

Toisen bändin treeniksellä puolestaan oli itsekötöstelty 2x12" -kaappi. Keikalla eikä oikein treeneissäkään siitä ei kuullut itseään senkään vähää, kun se ampui kaiken äänentoiston pihalle yhtenä kiilana. Parin metrin päässäkin jos astui sen edestä pois niin kuurona sai soittaa.

Tässä on kyllä totuus. Isoa mörssäriäkin saa hillittyä epäherkemmillä kaiutinelementeillä, niinhän moni tekee koticombojakin rassatessaan.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
sustain65
21.11.2015 11:38:39
LaMotta: Rakensin vox ac 15een taakse umpilevyn. Ei se ominaissoundi jostain syystä kovin paljoa muuttunut.

Eikö vox lämpene tuon jälkeen liikaa?
LaMotta
21.11.2015 11:43:26

sustain65: Eikö vox lämpene tuon jälkeen liikaa?

En muista enää. Siitä on jo muutama vuosi aikaa. Testasin ylimääräisellä vanerilla että kuinka kotelon sulkeminen vaikuttaa soundiin. Soittelin sillä kotona ja parissa bänditreenissä. Sitten palautin ennalleen.
ha55i
21.11.2015 15:43:16 (muokattu 21.11.2015 15:49:20)
Mulla oli edellisellä cover-keikalla 5 wattia, kun taas lavan vastakkaisella reunalla toisella kitaristllla oli 100 W. Hyvin pärjättiin molemmat. Tosin headroom oli kyllä mulla hiukan tiukilla. Vahvistimet oli mikitetty.

Helpointa olisi varmaan joku 15-20w ajettuna suht epäherkkään 1x12 tai 2x12 kaappiin.

Basistille tietysti rantasauna ja jokainen roudaa omat kamansa.

H

Ai niin. Musta watteja tärkeämpää kuitenkin on, että omat kamat kulkee yhdellä kantokerralla lavalle. Rullilla tai ilman.
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
Juzpe
22.11.2015 13:57:18

ha55i:

Ai niin. Musta watteja tärkeämpää kuitenkin on, että omat kamat kulkee yhdellä kantokerralla lavalle. Rullilla
ja ilman että tarvii itse koskea niihin.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Myrkky Nuoli
22.11.2015 14:30:23
Joku 30w on sitä luokkaa, ettei tartte mastervolumea ja riittää just eikä melkein. Kyllähän nuo pienemmätkin muuten menis, mutta kun tarttee vetää cleanillä kovaa niin turha toivo. Tai ajaa fuzzeja etuasteen ollessa just oikeessa kohdassa. Muuten joutuu kuuntelemaan kitaraa monitoreista, hyi helekutti :)
More Nintendo, less Marshall.
käsi
22.11.2015 14:35:52

Pienin millä olen mennyt on 5w putkinuppi + 1x12 kaappi. Hyvin pärjäsi. Toki mikitettynä. Backline keikoilla pienin on ollut 5w putkinuppi ja 2x12 kaappi.

Olosuhteista riippuu moni asia. Nykyään 50w hiwattin nuppi ja 2x12 kulkee kaikkialle. Mutta on varastossa vielä 15wattinen putkinuppi myös. Toi 50wattia on silleen kyllä aivan liian iso etä eipä sitä voi ajaa täysillä missään. Kaikki nisäkkään parin sadan metrin säteellä kuolee kun tuon avaa kokonaan.

Makuasioista kuitenkin. Joku tykkää vetää 100w putkinupilla ja 4x12 kaapilla kaikki keikat. Ja mikäs siinä.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
sepisti
22.11.2015 15:14:35
Myrkky Nuoli: Muuten joutuu kuuntelemaan kitaraa monitoreista, hyi helekutti :)

Äkkiseltään tulee mieleen, että kitaran lähtösoundissa on jotain pielessä, jos sitä ei kärsi kuunnella monitorista. Te, jotka ette siedä kitaraa monitorissa, kärsittekö kuunnella omaa vahvistinta niin, että sen kaiutin on suunnattu suoraan kohti korvia?

Itse siirryin syksyllä Koch Studiotonen mikittämisestä Blu Guitar Amp1 -vahvistimeen, jolla soitan suoraan linjaan. Kuuntelu on hoidettu jo useamman vuoden korvanapeilla.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)