Aihe: Hyvät kielet metalli musiikkiin?
1 2 3
iec
29.06.2015 08:55:58

heviäijä: No nyt kun kerran nostin tämän aiheen niin pahennetaanpa tilannetta. Mun mielestä nää mikä plektra mitkä kielet on vähän turhia ketjuja. Paitsi jos on ihan kuutamolla tai ei halua ostaa sitä 600 pakettia kieliä ja niistä kokeilla omaa ni sit joo. Kokeilemaan vaan. Tosin haukuin nyt tätä ketjua turhaksi, mutta ei mun tekstissäkään varmaan mitä uutta ja mahtavaa tietoa ollut. Kiitos. Anteeksi. Jatkakaa...

On nämä tällaiset ketjut siitä hyviä että saattaa joku säästyä armottomalta ketutukselta. Vaikka nyt tuo sähkiksen kielien vaihtaminen E-vireellä perusseteistä ( 9-42...10-46) jonnekin toiseen äärilaitaan. Jos nyt ainakin sen verran täällä voi avittaa kyselijöitä, etteivät kovin monta pykälää erilaiseen settiin vaihda kerralla, jolloin käy niin että kaula on liian suora tai liian mutkalla, kielet rämisee ja ovat aivan liian löysän tai jäykän tuntuiset. Ja sitten väännetään kaularautaa hieman liikaa...

Mun mielipide on se, että lievillä muutoksilla kannattaa lähteä liikkeelle, jos haluaa kokeilla eri kielisatseja. Plektrat nyt on aivan toinen juttu. Siinä tuskin saa mitään rikki vaikka kokeilee minkälaista plektraa tahansa (ellei nyt sitten jollain tikkataulun tikalla naarmuttele kitaran kantta pilalle :)

Toisaalta olisi hyvä, että kitaristi osaisi sen verran säätää kitaraansa, että pystyy ihan itse kompensoimaan vaikkapa vuodenaikojen vaikutusta kitaran kaulan reliefiin tai sitten eri kielisatsien vaikutusta. Näyttäisi että omissakin kitaroissa pitää aavistuksen verran kaularautaa löysätä kesäksi, jotta soittotuntuma pysyy samana kuin talvikaudellakin. Kaikissa kitaroissa ei tätä tarvitse välttämättä tehdä tai sitten jotkut ilmeisesti säätävät kitaran kohdalleen kesällä kostealla kelillä (niin ettei kielet rämise nauhoja vasten) ja sitten talviaikaan kaulassa on hieman enemmän notkoa ja kielet aavistuksen korkeammalla, mutta so not ;)

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
pappasfin
01.07.2015 11:51:11 (muokattu 01.07.2015 18:16:21)
Kaikista parhaimmat kielet niin metallimusiikkiin kuin muuhunkin on sellaiset joista ite tykkää eli että ne tuntuu käsille hyvältä, soi omaan korvaan hyvältä, kestävät ja pitävät omasta puolestaan vireen hyvin. Tietysti asiaan vaikuttaa kitaran mitat, käytetyt vireet ja siihen sitten valitaan sopivan pakuista settiä.

Toinen seikka on plekut ja jos nyt oma mieltymys on vaikkapa 1 mm - 2 mm plekut niin jollekin muulle voi sopiva vaikkapa 0.90 mm tai 0.73 mm.

Se tärkein juttu musiikissa ja myös metallimusiikissa on se soittaja ite ja hänen sormistaan lähtevä soundi (+ kamat ja niiden soundi) sekä se päässä oleva taito ilmaista musiikillisesti (myös vaikkapa genreen sopivasti) sitä musiikkia.

Lähestyisin siis asiaa enemmänkin kokonaisuutena kuin pelkästään kieliä ajatellen ja siksi vastauksessani oli ei vain pelkästään kielistä ;D
PappaSFin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)