Aihe: putket
1 2 3 4 5 6 7
Metalkallo
24.07.2016 21:51:13
Juu, tuossa nuo säädöt tosiaan vaikuttaa toisiinsa kuten yllä kerrottiin. Middleä ja trebleä olen kokeillut säätää ja mielestäni suht hyvin onnistuinkin ja kuulosti hiukan paremmalta puhtaat, tosin tuosta middlen ja treblen "keskustelusta" en tiennyt ennen kuin te mainitsitte asiasta.
Stratossa pitää olla ISO LAPA!
Kefiiri
24.07.2016 23:53:07
Putkia vaihtamalla se vahvarin perussävy tuskin merkittävästi muuttuu. Jos sitä ei EQ:lla saa mieleisekseen, niin tuskin putkillakaan.
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
25.07.2016 14:17:52
Johtuuko Fenderin hienot ja hyvät puhtaat juuri pelkästään siitä skuuppauksesta soundissa + putket, vai onko joitain teknisiäkin osia jotka vaikuttavat? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
harryk
25.07.2016 15:54:41

Metalkallo: Johtuuko Fenderin hienot ja hyvät puhtaat juuri pelkästään siitä skuuppauksesta soundissa + putket, vai onko joitain teknisiäkin osia jotka vaikuttavat? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Se saundi johtuu pitkälti sähköisestä kytkennästä jos puhutaan vanhemmista perus silver-black face-koneista. Nuo mallit suunniteltiin aikana, jolloin särösaundeja ei juuri kukaan käyttänyt, eikä halunnut. Tavoitteena oli mahdollisimman puhdas saundi riittävällä äänenpaineella. Myös noiden combovahvareiden kotelorakenne on sellainen, että ääni on avoin ja heleä verrattuna suljettuihin koteloratkaisuihin.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jucciz
25.07.2016 16:17:53
Metalkallo: Johtuuko Fenderin hienot ja hyvät puhtaat juuri pelkästään siitä skuuppauksesta soundissa + putket, vai onko joitain teknisiäkin osia jotka vaikuttavat? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Fender-puhtaitakin on monenlaisia. Blackface-helinä on yksi, sitten taas Tweed- ja Brownface-Fendereiden soundissa on enemmän keskiääntä (tai vähemmän sitä scooppausta, miten vain) - ja moniin juttuihin ainakin omalla kohdallani olen saanut ne toimimaan paremmin varsinkin bändikontekstissa. Molemmille on silti ehdottomasti paikkansa.
Metalkallo
25.07.2016 19:03:48
Kiitokset molemmille, täytyykin perehtyä enempi noihin Fender puhtaisiin oikein kunnolla.
aristoteles666
26.07.2016 00:43:25

harryk: Harryk töksäyttää sen, että jos tuon vahvarin kytkentä on suunniteltu sellaiseksi, ettei siitä irtoa mitenkään ns. puhdastakin puhtaampaa saundia ala Fender ilman omoa tai muuta taikapölyä, paras vaihtoehto on etsiä vahvistin, jonka saundi pysyy puhtaana pidempään. Tuollaisen piirilevykoneen modaaminen kytkennän osalta on aika haastava ja erittäin kallis operaatio jos sen teettää jollain ammattipajalla, jolla on vieläpä alan lailliset urakointioikeudet.

tietenkin olis kannattanut vaikka googlata millainen vahvistin on kyseessä, kyllä siinä puhdas kanava on juurikin puhtaille, ja totta kai hintaa tulee jos tekee kokonaan uuden piirilevyn, mutta kyllä niitä modeja on tehty piirilevy vahvistimiin ihan ilman uuden piirilevyn tekemistä vuosikymmeniä, eli ei se ole kallista.
se onko se tarpeellista on ihan oma keskustelu.
(on ne modatut jcm 800 :kin piirilevy koneita)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
harryk
26.07.2016 09:44:47

aristoteles666: tietenkin olis kannattanut vaikka googlata millainen vahvistin on kyseessä, kyllä siinä puhdas kanava on juurikin puhtaille, ja totta kai hintaa tulee jos tekee kokonaan uuden piirilevyn, mutta kyllä niitä modeja on tehty piirilevy vahvistimiin ihan ilman uuden piirilevyn tekemistä vuosikymmeniä, eli ei se ole kallista.
se onko se tarpeellista on ihan oma keskustelu.
(on ne modatut jcm 800 :kin piirilevy koneita)

Tällaisten sähkölaitteiden huolto ja modailu vaatii alan virallisen urakointipätevyyden (Tukes/S3). Alan oikeudet omaavien liikkeiden huoltohinnat ovat nykyään n. 60 €/tunti. Koneen avaaminen, modauskohteiden selvittely, modausten teko ja laitteen testaus ottavat laajuudesta riippuen aikaa, joka taas on rahaa. Jos koko modaukseen menee 3-4 tuntia, tulee siitä modauksesta aika arvokas hinnaltaan.
Metalkallo
26.07.2016 14:14:18 (muokattu 26.07.2016 14:24:20)
Täytyykin ehkä tutustua tuohon tone bone härpäkkeeseen kun tykkään EL84 putken soundista, kun tuolla ne saa toimimaan suoraan eri putkilla olevassa vahvarissa.

http://www.uraltone.com/tad-tonebone-pentode-13790.html

Onko kellään kokemuksia tone bonesta? Pitääkö vahvistin biasoida jos tämän laitteen asentaa?

Millähän tavoilla se toisi eroa tuohon mun hughes and kettner statesmaniin jossa el34 putket? Vahvari on 50w et tehohan alenisi el84:lla, mutta onko siitä haittaa?
headhead
26.07.2016 15:04:27
Metalkallo: Täytyykin ehkä tutustua tuohon tone bone härpäkkeeseen kun tykkään EL84 putken soundista, kun tuolla ne saa toimimaan suoraan eri putkilla olevassa vahvarissa.

http://www.uraltone.com/tad-tonebone-pentode-13790.html

Onko kellään kokemuksia tone bonesta? Pitääkö vahvistin biasoida jos tämän laitteen asentaa?

Millähän tavoilla se toisi eroa tuohon mun hughes and kettner statesmaniin jossa el34 putket? Vahvari on 50w et tehohan alenisi el84:lla, mutta onko siitä haittaa?

Saisiko youtube-klipistä jotain mielikuvaa paljonko pääteputket vaikuttaa soundiin?:
https://youtu.be/K_9d9ZAkkno

Mitä jos kokeilisit ostaa ton tonebonen sijaan samalla rahalla jonkun "fendermäisen" kaiutinelementin siihen h&k:hon? Tai kokeilet avata takalevyn jos on suljettu?
Metalkallo
26.07.2016 23:03:40
headhead: Saisiko youtube-klipistä jotain mielikuvaa paljonko pääteputket vaikuttaa soundiin?:
https://youtu.be/K_9d9ZAkkno

Mitä jos kokeilisit ostaa ton tonebonen sijaan samalla rahalla jonkun "fendermäisen" kaiutinelementin siihen h&k:hon? Tai kokeilet avata takalevyn jos on suljettu?

Juu, toki saa, mutta EL84 on vähän eri peto kuin 34 ja 6V6/6L6, tai ainakin vaikuttaisi mitä omissa vahvareissa niitä kuullut.

Tuota takalevyn aukaisua pitää kokeilla juu, ja siitä toisessa ketjussa sainkin jotain osviittaa. Olen kyllä kokeillut aukinaisena säröllä, mutta enpä tajunnut koittaa myös puhtailla silloin, ja eipä mulla kyllä ollut tuota harri kettusta vielä silloin.

Mulla on 4x12 kaapissa G12M25 Greenbackit ja yks T75, ja tiedän et Greenbackit säröytyy suht nopeasti, mutta itse soittelen sen verran vähäisillä äänenpaineilla et ei ne ehdi säröytyä ilman säröä. Hughes and kettner siis nuppi mallia, eipä tuota EL34 versiota taida ollakaan kuin nuppina.
Gabe
26.07.2016 23:41:33
Metalkallo: Juu, toki saa, mutta EL84 on vähän eri peto kuin 34 ja 6V6/6L6, tai ainakin vaikuttaisi mitä omissa vahvareissa niitä kuullut.

Tuota takalevyn aukaisua pitää kokeilla juu, ja siitä toisessa ketjussa sainkin jotain osviittaa. Olen kyllä kokeillut aukinaisena säröllä, mutta enpä tajunnut koittaa myös puhtailla silloin, ja eipä mulla kyllä ollut tuota harri kettusta vielä silloin.

Mulla on 4x12 kaapissa G12M25 Greenbackit ja yks T75, ja tiedän et Greenbackit säröytyy suht nopeasti, mutta itse soittelen sen verran vähäisillä äänenpaineilla et ei ne ehdi säröytyä ilman säröä. Hughes and kettner siis nuppi mallia, eipä tuota EL34 versiota taida ollakaan kuin nuppina.

En kyllä usko että takaa avoin 4x12 Greenbackeilla on avain onneen, kyllä ne ainakin minusta on parhaimmillaan juuri suljettuna ja kovaa puskettuna. Ehkä enemmän vaikkapa kokonaan toinen kaappi tähän tarkoitukseen?

Eikä ne pääteputket tee mitään eroa jos kerrostalossa hiljaa soittelee. Enemmän ne vaikuttaa sitten kun soitetaan kovaa. Kiinnittäisin enemmän huomiota siihen kaappiin ja kaiuttimeen. Jos putkia kuitenkin haluaa vaihtaa niin etuasteen eka tötterö saattaa jopa tehdä jotain eroa.

...tai sitten ostaa vaan koneen joka kuulostaa jo lähtökohtaisesti hyvältä ilman suurempia säätöjä. :)
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
basisti1971
27.07.2016 06:46:07
Moi.

harryk: Tällaisten sähkölaitteiden huolto ja modailu vaatii alan virallisen urakointipätevyyden (Tukes/S3). Alan oikeudet omaavien liikkeiden huoltohinnat ovat nykyään n. 60 €/tunti. Koneen avaaminen, modauskohteiden selvittely, modausten teko ja laitteen testaus ottavat laajuudesta riippuen aikaa, joka taas on rahaa. Jos koko modaukseen menee 3-4 tuntia, tulee siitä modauksesta aika arvokas hinnaltaan.

Toivottavasti se hiljainen 99% osuus tämänkin keskustelun seuraajista sisäistää tuon S3 pätevyyden vaatimuksen paremmin kuin keskimääräiset mnetin (putki)vahvistinmodausviestiketjuihin aktiivisesti osallistuvat yksilöt.

Lähinnä muodostuu kuva siitä kuinka tuokin on vain ja ainoastaan keino riistää köyhää...

EU:n myötä kun sähköteurastuskeskus sai väistyä, ja uumoiltiin Darvinismin nostavan päätään huomattavasti lieventyneiden säännösten ansiosta, moni koki että nyt koittaa kulta-ajat kaikille jotka viitsivät sähkölaitteisiin koskea.
Todellisuus noiden kulta-aikojen tiimoilta eivät toki täyttyneet, mutta toisaalta eipä noista kotitarvevärkkääjistäkään kovin moni Darwin-palkintoja loppujen lopuksi saaneet.

Toki, kaikkeahan "saa" tehdä jos vahinkoa ei satu tai ei jää kiinni, mutta mitäs sitten kun...

T:Samuli
headhead
27.07.2016 08:00:13
Metalkallo: Juu, toki saa, mutta EL84 on vähän eri peto kuin 34 ja 6V6/6L6, tai ainakin vaikuttaisi mitä omissa vahvareissa niitä kuullut.

No tuossa vielä el84 ja 6v6:
https://youtu.be/aFtvozIK7zY
Eihän youtube kaikkea kerro mutta mielikuvan voi saada. Ainakaan mä en kuule hirveetä eroa, ehkä olen puukorva.

Mulla on ollu kolme el84-päätteistä styrkkaria, kaikki erikuulosia. Erikokoiset päätteet kylläkin.

Ok, isoon kaappiin en itsekään lähtisi kaiuttimia vaihtamaan.
harryk
27.07.2016 10:10:22

basisti1971: Moi.

Toivottavasti se hiljainen 99% osuus tämänkin keskustelun seuraajista sisäistää tuon S3 pätevyyden vaatimuksen paremmin kuin keskimääräiset mnetin (putki)vahvistinmodausviestiketjuihin aktiivisesti osallistuvat yksilöt.

Lähinnä muodostuu kuva siitä kuinka tuokin on vain ja ainoastaan keino riistää köyhää...

EU:n myötä kun sähköteurastuskeskus sai väistyä, ja uumoiltiin Darvinismin nostavan päätään huomattavasti lieventyneiden säännösten ansiosta, moni koki että nyt koittaa kulta-ajat kaikille jotka viitsivät sähkölaitteisiin koskea.
Todellisuus noiden kulta-aikojen tiimoilta eivät toki täyttyneet, mutta toisaalta eipä noista kotitarvevärkkääjistäkään kovin moni Darwin-palkintoja loppujen lopuksi saaneet.

Toki, kaikkeahan "saa" tehdä jos vahinkoa ei satu tai ei jää kiinni, mutta mitäs sitten kun...

T:Samuli

Saahan sitä toimia valelääkärinäkin, kunhan ei jää kiinni. Suomessa on aika monella alalla viralliset lupa- ja pätevyysvaatimukset. Eniten ihmetyttää se, että taksin ajoon tarvitaan oma lupa. Putkivahvistimissa on satojen volttien jännitteet sisällä, enkä pidä sitä yhtään liioitteluna, että noiden vehkeiden viralliseen huoltamiseen tarvitaan alan virallinen pätevyys.
Sarko
27.07.2016 16:07:05
Kyllä mää metalkallona laittaisin rahua säästöön ja hankkisin suoraan jonkun Fenkun combon, jos niitä fenkkukliinejä haluaa. Princeton, Deluxe tahi Twin Reverb. Blues Junnullakin pääsee lähelle maalia, etenkin jollain Jensen-henkisellä kajarilla varustettuna. Oma reverb on vaan vähän kömsö.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
27.07.2016 20:53:41
Sarko: Kyllä mää metalkallona laittaisin rahua säästöön ja hankkisin suoraan jonkun Fenkun combon, jos niitä fenkkukliinejä haluaa. Princeton, Deluxe tahi Twin Reverb. Blues Junnullakin pääsee lähelle maalia, etenkin jollain Jensen-henkisellä kajarilla varustettuna. Oma reverb on vaan vähän kömsö.

Eipä nuo Fender puhtaat nyt mikään pakko olla ole kun tuo peavey classic 30 löytyy jossa kivat sellaiset, mutta kivat olis tietty Fenderinkin. :) Tuota blues deluxea on tullutkin hieman mietittyä, mutta kattoo nyt.

Gabe: En kyllä usko että takaa avoin 4x12 Greenbackeilla on avain onneen, kyllä ne ainakin minusta on parhaimmillaan juuri suljettuna ja kovaa puskettuna. Ehkä enemmän vaikkapa kokonaan toinen kaappi tähän tarkoitukseen?

Säröllä ei ainakaan ollut kovin erikoinen avoimena greeneillä. Tykkään kyllä noista pienemmilläkin volilla. En mää toista kaappia jaksa enää hankkia. :)
Sarko
30.07.2016 17:04:50
Metalkallo: Eipä nuo Fender puhtaat nyt mikään pakko olla ole kun tuo peavey classic 30 löytyy jossa kivat sellaiset, mutta kivat olis tietty Fenderinkin. :) Tuota blues deluxea on tullutkin hieman mietittyä, mutta kattoo nyt.

Hyvät kliinit tossa Blues Deluxessakin on mut meinasin lähinnä Deluxe Reverbiä, siinä on sitä klassisempaa Fender-helinää helvetin hyvällä jousikajahduksella varustettuna.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Metalkallo
30.07.2016 20:52:27 (muokattu 30.07.2016 21:18:11)
Sarko: Hyvät kliinit tossa Blues Deluxessakin on mut meinasin lähinnä Deluxe Reverbiä, siinä on sitä klassisempaa Fender-helinää helvetin hyvällä jousikajahduksella varustettuna.

Joo, itsekin taidan kallistua enempi deluxe reverbin alueelle mitä siitä kuuntelin demoja. Taidan hankkia Fender mustang kolmosen kun Y-tubessa nuo intheblues:n tekemät mustang III videot ihastutti, kuten tämä: https://www.youtube.com/watch?v=zvy … =PLNYCekIbACIRUPs1qmL-ZqLIS9daaiXhg

Tuossa on just sellaiset Fender puhtaat jotka itse haluaisin, mustangista näköjään löytyy.

Mitä tuolla ylempänä tuohon avoin kaappi juttuun tulee, niin kaappi avoimena ratkaisi mun ongelman tuon hughes & kettner statesman nupin kanssa, liikaa bassoa oli kaappi suljettuna. Nyt on kuin uusi vahvari.
heviäijä
30.07.2016 22:20:00 (muokattu 30.07.2016 22:20:45)
Piristän ketjun tukes ym. keskustelua toteamalla että "ampeerit tappaa ei voltit"

ÄLKÄÄ OTTAKO TOSISSAAN!!!!! PASKA VITSI

EDIT: Tämä on ERITTÄIN väärin todettu näin jälkikäteen ajateltuna.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)