Aihe: Hyvä kitarasoundi plugareilla ilmaiseksi tai halvalla?
1 2 3 4 5
kilu79
28.02.2015 12:21:20
Marzi: Tossa ois mun näkemys livesetupista Biasin kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=Ld-y1G-JnrY&feature=youtu.be

Hyvältä kuulosti myöskin upsidecrownin kitarasoundit, mitä nyt pikaseen juutuubista tsekkasin.
Marzi
01.03.2015 04:37:17

kilu79: Hyvältä kuulosti myöskin upsidecrownin kitarasoundit, mitä nyt pikaseen juutuubista tsekkasin.

Tänks! Välillä osuu. :) Ens plätylle tulee kyl aikamoinen päivitys siihen osastoon. Tossa muuten testiä tolla Liquid Leadilla: https://m.soundcloud.com/acidmovies … ries-on-dream-theater-backing-track
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
heviäijä
13.06.2015 22:19:23
Toimiiko tuo JamUp niinkin helposti kuin kitara kiinni puhelimeen (iPhone/iPad) ja soittamaan vai tarviiko jotain muutakin rompetta kuin iRigin jolla liittää kitara laitteeseen?
MYYKÄÄ MULLE JACKSON!!!!!!!
Marzi
14.06.2015 12:42:58 (muokattu 14.06.2015 12:44:21)

heviäijä: Toimiiko tuo JamUp niinkin helposti kuin kitara kiinni puhelimeen (iPhone/iPad) ja soittamaan vai tarviiko jotain muutakin rompetta kuin iRigin jolla liittää kitara laitteeseen?

IRig HD, iRig Pro tai Apogee Jam tms Lightning-liitäntään menevä on ihan hyviä lähtökohtia. ÄLÄ sekaannu noihin, mitkä menee kuulokeliitäntään. Kohisee, suhisee, hermot menee.

Ja et tarvi sen lisäksi kuin pligipiuhan ja kuulokkeet tai kajarit+soveltuvan kaapelin.
heviäijä
14.06.2015 13:43:20
Kuulokelähtökö olisi siinä (mikä se nyt olikaan?) jolla liitetään plugipiuha laitteeseen. Tässä tapauksessa puhelin.
sustain65
14.06.2015 18:35:53
heviäijä: Kuulokelähtökö olisi siinä (mikä se nyt olikaan?) jolla liitetään plugipiuha laitteeseen. Tässä tapauksessa puhelin.

Kuulokelähtö on tietysti siinä puhelimessa tai padissa. Ja siihen siis kuulokkeet normaalisti kiinni. Tai aktiivikaiutin.
heviäijä
14.06.2015 19:38:05
Mihinkäs sitten plugipiuha menee ku mun luurissa on yksi 3mm plugijakki? Sori oln ihan uuno näissä nauhotus/softahommissa
sustain65
14.06.2015 20:01:44
heviäijä: Mihinkäs sitten plugipiuha menee ku mun luurissa on yksi 3mm plugijakki? Sori oln ihan uuno näissä nauhotus/softahommissa

Parempi sitten jos joku jolla on täsmälleen samanlainen puhelin kuin sinulla neuvoisi. Mulla ei ole Applen puhelinta, vaan iPad, sellainen jossa on vanhemman mallinen leveä liitin, muistaakseni 30-pinninen. Ja minulla on siihen sopiva Apogee Jam. Uudemmissa iPhoneissa ja iPadeissa on kapeampi 8-pinninen Lightning-portti.
Marzi
14.06.2015 22:53:12 (muokattu 14.06.2015 22:53:27)

heviäijä: Mihinkäs sitten plugipiuha menee ku mun luurissa on yksi 3mm plugijakki? Sori oln ihan uuno näissä nauhotus/softahommissa

Se iRig HD, iRig Pro tai Apogee jam on se mihin sä paat plugipiuhan kiinni.

Se pannaan iPhoneen tai iPadiin kiinni Lightning-piuhalla.

Ääni tulee ulos siitä 3,5mm stereojakista ja siihen tarvittavan piuhan toinen pää määräytyy sen mukaan mihin oot sitä liittämässä.
mungiisi
22.06.2015 15:39:17
Mitäs interfacea suosittelisitte/käytettä itse plugareiden kautta soitteluun? Riittäisi ihan että saisi kitaraa soiteltua, koneen oma äänikortti tuskin tuohon riittää (2011 iMac). PodXT:n kautta olen hiukan soitellut mutta ajoittain vaivaa pieni latenssi.
Generalissimo
22.06.2015 16:08:45 (muokattu 22.06.2015 16:14:05)
mungiisi: Mitäs interfacea suosittelisitte/käytettä itse plugareiden kautta soitteluun? Riittäisi ihan että saisi kitaraa soiteltua, koneen oma äänikortti tuskin tuohon riittää (2011 iMac). PodXT:n kautta olen hiukan soitellut mutta ajoittain vaivaa pieni latenssi.

Oon testaillut direct in kitarasoundia m-box2 minillä ja rme fireface 800lla. Tuossa RMEssä on joku kaiutinmallinnus ja pakko sanoa, että direct in soundi on älyttömästi parempi. Mutta onhan noilla hintaeroa, mbox arvo ehkä 50€ ja rme oisko jotain 800€... en muista ku se on kaverin.

Mutta voisinpa laittaa yhden soundinäytteen, minkä olen saanut tuolla halpis mboxilla.

Signaaliketju menee siis niin, että kitara --> pedaalit (käytännössä säröpedaali, Nova System, jossa päällä kompura, eg, noise filter ja tarvittaessa delay. Muut efektit tarvittaessa purkeista).

Dawissa sitten oli päällä muistaakseni tilakaikua (ei siis tavallinen reverb) mallintava plugari (reflektor), hi-pass filter. Eqta ja kompuraa käytetty kitararaidoilla vielä dawissa miksauksen tarpeen mukaan.

Tiedän, että ei tuon biisin miksaus kauhean hyvä ole, mutta teen näitä juttuja aika budjettikamoilla, vehkeinä siis 50€ halpisinterface ja 150€ kuulokkeet. Mitään muuta nauhoittelurautaa en oo käyttänyt, tietenkin plugareita on sitten ihan hyvä määrä niin ilmais- kuin maksullisia sellaisia. Mutta tästä piisistä saa vähän kuvaa, millaista soundia saa suht helposti direct inninä ihan halpoilla paskavehkeillä, mutta ok plugareilla.

https://www.youtube.com/watch?v=4PoEkABij4M

e: ei tuo mbox mini niin halpa ollutukaan mitä luulin, vaikka on meleko vanha loota. :o

e2: jos jotain pitäisi suositella, niin ite ottasin varmaan rme babyfacen jos rahaa olisi se maks. 500e
MolliS
07.07.2015 12:30:23 (muokattu 07.07.2015 12:31:52)

mungiisi: Mitäs interfacea suosittelisitte/käytettä itse plugareiden kautta soitteluun? Riittäisi ihan että saisi kitaraa soiteltua, koneen oma äänikortti tuskin tuohon riittää (2011 iMac). PodXT:n kautta olen hiukan soitellut mutta ajoittain vaivaa pieni latenssi.

Itse oon käyttänyt Focusriten Scarlett 2i2:ta ja m-audion fast track USB:tä. Näistä 2i2:ssa on selkeästi parempi äänenlaatu, fast track USB kusee jollain oudolla tavalla soundin yläpään ja tekee siitä epätasaisen ja ties mitä muuta. Hintaa noilla kummallakaan ei kauheasti ole, fast track USB taitaa olla viidenkympin tienoilla ja 2i2 on 130€.

Signaaliketjusta taasen, mulla menee kitara suoraan äänikorttin ja sit efektiketjussa on Ignite Ampsin TS-999 overdrivenä, TSE X50 v 1.0 vahvarina ja kaks eri ENGL kaappi-impulssia Sperimental Packistä blendattuna, lopuks sit EQ:lla yläpäät ja liiat alapäät poijes ja multiband-kompura pumppaan pahimmat demppijymähdykset sieltä 75-125hz alueelta.

Soundinäytteitäkin löytyy.
Tässä kipaleessa kitarana pyörii LTD VB-400 baritoni, mikkeinä EMG 81-setti josko oikein muistan. Mikit ruuvailin aika alas niin sain enemmän tollasta hieman stratocastermaista kilinää ja kolinaa sinne tänne. Äänikorttina toimi Scarlett 2i2.
https://db.tt/nH1j5cUV
Tässä kipaleessa kitarana pyörii Schecter PT-7, mikkeinä kait 81-7 ja 60-7. Äänikorttina Fast Track USB.
https://db.tt/cN3YODOk
Samat plugarit pyörii molemmissa mutta säädöt on tottakai erilaiset.

E: unohdin toisen soundinäytteen linkin, woohoo
Vain luutarhan hoitaminen on tärkeää. Eikä silläkään oikeastaan niin kiire ole. Eikä se nyt ihan niin tärkeätäkään ole. Eikä kyllä kovin mukavaakaan.
klobasa
16.08.2015 16:36:38
iRig 2 + iPad 2 + Amplitube = häiriötä, suhinaa ja sirinää ihan hitosti jos vähänkään laittaa gainia tai volaa. On kyllä niin huono, että melkein soittaisin kuulokkeiden sijasta akustisesti ilman koko vekotinta.

Onko toi armoton suhina vika vai ominaisuus? Auttaisko HD malli asiaan?
Marzi
16.08.2015 18:31:05 (muokattu 16.08.2015 18:33:35)

klobasa: iRig 2 + iPad 2 + Amplitube = häiriötä, suhinaa ja sirinää ihan hitosti jos vähänkään laittaa gainia tai volaa. On kyllä niin huono, että melkein soittaisin kuulokkeiden sijasta akustisesti ilman koko vekotinta.

Onko toi armoton suhina vika vai ominaisuus? Auttaisko HD malli asiaan?

Ominaisuus, nuo kuulokeliitäntään kytkettävät on TÄYTTÄ SHAIBAA. iRig HD, Pro tai muu latausliitäntään kytkettävä on se mikä toimii. Ostin itelle Presonus iTwon:n, ehkä häiriöttömin tähänastisista (kerrankin instrumenttisisääntulo joka toimii) ja saa virtansa ihan iLaitteen USB-laturista.

Vie se suhinamuppalo takaisin kauppaan ja kerro, ettei se toimi.
Stalkah
17.08.2015 14:34:47

Täytyy tänne liputtaa, että tuli ostettua halvennuksesta Amplitube 3 (86 € -66 % alessa) ja oli paras ostos pitkään aikaan. Eipä ole koskaan ollut näin helppoa kerrostalossa ilman mökää nauhottaminen hyvillä soundeilla.

Eihän se plugarin response ole aivan samanlainen kuin oikealla putkivahvarilla, mutta mielestäni sen verran lähellä, että kotidemoihin (ja miksei vaikka ihan kunnon projekteihin, jos ei ole ihan niin helkutin justiisa sen soundin kanssa) sopii kuin känsä kämmeneen. Soundit saa todella helposti plug & play -tyyliin Cubasen tms. sekvenserin kanssa ja vielä ilman mökää, mikä on kyllä kerrostalosoittajalla ehdoton, jollei satu pienikokoista isocabia omistamaan. Plugarin helppouden vuoksi teen ihan mieluusti pienen kompromissin tuon soundin suhteen: Vaikka soundi ei ihan täydellinen olekaan (ja esim. high gain -vahvarit ei toimi kyllä senttiäkään noista mallinnoksista ilman hillitöntä settarien viilaamista) niin kotona saadun idean pikanauhoittaminen on käytännössä piuha koneeseen kiinni ja soittamaan.

Amplitubessa on vielä ihan pikapikanauhuri integroitunakin, eli voi soitella ideansa sisään siinä omineen toimivassa sovelluksessa. Moniraitasysteemeihin ja kättä pidempää vaativaan sitten suosiolla kunnon softat, jonka kautta Amplitube "vahvariksi, kaapiksi ja mikiksi".

Pääsi taas nauttimaan ihan soitosta itsestään sen jatkuvan softan ja hardwaren räpeltämisen sijaan. Näin helppoa tuon homman pitäis aina ollakin :)
"Olennaisin kysymys lienee, että jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
klobasa
17.08.2015 16:55:40
Marzi: Ominaisuus, nuo kuulokeliitäntään kytkettävät on TÄYTTÄ SHAIBAA. iRig HD, Pro tai muu latausliitäntään kytkettävä on se mikä toimii. Ostin itelle Presonus iTwon:n, ehkä häiriöttömin tähänastisista (kerrankin instrumenttisisääntulo joka toimii) ja saa virtansa ihan iLaitteen USB-laturista.

Vie se suhinamuppalo takaisin kauppaan ja kerro, ettei se toimi.

Kävin vaihtamassa ton vekottimen HD versioon ja sinne katosi suhinat. Kiitti neuvoista! Vielä kun keksisi mikä olis fiksuin softa saada blues henkistä soundia luureihin. Ehkä nappaan maksullisen Fender Amplituben, tai jotain. Ilmainen soundasi ihan suht asialliselta.
Marzi
17.08.2015 23:30:32 (muokattu 17.08.2015 23:32:09)

klobasa: Kävin vaihtamassa ton vekottimen HD versioon ja sinne katosi suhinat. Kiitti neuvoista! Vielä kun keksisi mikä olis fiksuin softa saada blues henkistä soundia luureihin. Ehkä nappaan maksullisen Fender Amplituben, tai jotain. Ilmainen soundasi ihan suht asialliselta.

Tsekkaa Bias FX ja sille kaveriksi BIAS Amps vahvistinten viilaamiseen. Tällä hetkellä parasta mitä rahalla saa koko iOS-maailmassa.

Tosta pikkurosoa ja vähän muutakin:
http://youtu.be/S06TZJzgj1A
klobasa
23.08.2015 10:40:34
Marzi: Tsekkaa Bias FX ja sille kaveriksi BIAS Amps vahvistinten viilaamiseen. Tällä hetkellä parasta mitä rahalla saa koko iOS-maailmassa.

Tosta pikkurosoa ja vähän muutakin:
http://youtu.be/S06TZJzgj1A

Nää on ilmeisesti pelkästään plugareita eikä itsenäisiä softia? Latasin Garagebandin ja ainakaan sen kanssa asennetut Biasit ei näy plugareissa, vaikka pitäis. Asensin kaiken jopa pariin kertaan...
steelduck
23.08.2015 10:49:57

klobasa: Nää on ilmeisesti pelkästään plugareita eikä itsenäisiä softia? Latasin Garagebandin ja ainakaan sen kanssa asennetut Biasit ei näy plugareissa, vaikka pitäis. Asensin kaiken jopa pariin kertaan...

Kyllä ne pitäisi toimia ihan stan-alonenakin... tämä on tosin hyvä sohta niiden hallitsemiseen:
https://itunes.apple.com/us/app/jam … amps-multi-effects/id449820506?mt=8
klobasa
23.08.2015 10:53:34
steelduck: Kyllä ne pitäisi toimia ihan stan-alonenakin... tämä on tosin hyvä sohta niiden hallitsemiseen:
https://itunes.apple.com/us/app/jam … amps-multi-effects/id449820506?mt=8

Unohdin mainita, että latasin siis demoversion läppärille. Asennettuja plugareita ei näy missään app valikossa tahi missään muuallakaan, eikä siis Garagebandin plugarivalikoissakaan. Desktop versio ei kyllä näytä asentavan itsenäistä softaa. iPad versiota en ole vielä kokeillut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)