Aihe: Kitarakataloogien kulta-aika
1 2 3
Matias.
29.10.2014 21:05:30
Jone the Bone: Itse aloittelin sähkökitaran nypläämisen joskus 70-luvun puolivälissä, omatekoisella SG-kopiolla, johon ostin mikit, virityskoneiston, tallan yms. hardwaren jyväskyläläisestä Väinön Soittimesta, joka taisi tuolloin olla ainoa soitinliike Jyväskylässä siihen asti, kun Kauppari aloitti toimintansa Kauppakatu 32:ssa.

Kävin usein koulupoikana "Väiskissä" ihailemassa kitaroita, vahvistimia ja efektipedaaleita, ja monesti sain Väiskistä läksiäisiksi myös kitara- ja efektilaite-esitteitä, joista suurin osa on edelleenkin tallessa ehjinä ja lukukuntoisina.

No, itse aloittelin kanssa ihan samalla tavalla samoihin aikoihin. Oma valintani diy-kitaraksi oli Les Paul -malli jonka kauniita muotoja porasin lankusta. Reikä reiän viereen ja sen jälkeen taltalla väleistä puuta pois. Oli aika paljon viimeisteltävää. Kaula löytyi koivuhalon sisältä. Egmondin mikki Elektrofotosta. Sieltä tuli ostettua myös ohut kirjanen joka valotti vähän kitaran rakentamista. Sen kaikki sivut irtosivat. Kirja oli muistaakseni keltakantinen. Vahvistin tuli tehtyä itse. Sankenin hybridipääteaste ja Josty Kit etuvahvistin ihan sävynsäätöineen...

Levytukusta tilasin Ibanezin esitteen jota luvattiin muistaakseni Musa-lehdessä. Ei niillä sitten ollutkaan niitä jaettavia esitteitä mutta joku sieltä vastasi että jos haluat niin lähettävät niiden ison kansion pariksi viikoksi lainaksi jos lupaan lähettää sen takaisin. Kansio oli kymmenen senttiä paksu mallia toimistomappi ja siellä oli kaikki mahdollinen mitä Ibanez valmisti. Todella hienot kuvat kaikista. Tuli luettua tosi tarkkaan ja se taisi olla monesti mukanakin reissuissa... Lähetin sen kyllä takaisin niinkuin oli sovittu. Tuli sitten aikanaan Ibanezejakin ostettua. Japanissa valmistettuja. Väinön soitin on myös tuttu Tikkakosken viestikoulun ajoilta. Siellä tuli iltaloman alussa usein käytyä jotain hakemassa ja ihmettelemässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)