Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 516 17 18 19 20
VIPMetal
04.08.2014 16:17:02

No on ne ainakin halpoja. =)
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
VIPMetal
04.08.2014 22:15:20

Onkos muuten pojjaat nuo Brimarin ECC83:set mimmosia soundiltaan? Uraltonellakin olis edullisesti tarjolla...

http://www.uraltone.com/putket/12ax … -12ay7/brimar-nos-cv4004-12ax7.html
Myrkky Nuoli
04.08.2014 22:19:09
VIPMetal: Onkos muuten pojjaat nuo Brimarin ECC83:set mimmosia soundiltaan? Uraltonellakin olis edullisesti tarjolla...

Ällistyttävän halpoja ovat kyllä Uraltonella ja minusta erinomaisia. Pitkään ollut mun lemppariputki V2-slottiin. Suht sähäkkä ja korkeagaininen putki, mutta ei yhtään niin kihisevä ja rähisevä kuin esim. Tung-Solit. Minusta aika semmoinen tasapainoisen kuuloinen, ei erityisesti korosta mitään aluetta.
When in doubt, lower your expectations.
Laulava Kylätohtori
04.08.2014 22:24:58
Myrkky Nuoli: Ällistyttävän halpoja ovat kyllä Uraltonella ja minusta erinomaisia. Pitkään ollut mun lemppariputki V2-slottiin. Suht sähäkkä ja korkeagaininen putki, mutta ei yhtään niin kihisevä ja rähisevä kuin esim. Tung-Solit. Minusta aika semmoinen tasapainoisen kuuloinen, ei erityisesti korosta mitään aluetta.

Oliko sulla CV4004 vai E83CC:tä? Mahtaako olla paljonkin eroa noissa. Itsellä on just liipaisimella noiden osto, kun pitäisi muutakin kamaa Uraltonelta tilata....
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
VIPMetal
04.08.2014 22:26:37

Myrkky Nuoli: Ällistyttävän halpoja ovat kyllä Uraltonella ja minusta erinomaisia. Pitkään ollut mun lemppariputki V2-slottiin. Suht sähäkkä ja korkeagaininen putki, mutta ei yhtään niin kihisevä ja rähisevä kuin esim. Tung-Solit. Minusta aika semmoinen tasapainoisen kuuloinen, ei erityisesti korosta mitään aluetta.

Uusi vai vanha Tung-Sol verrokkina? Tekis mieli testata niitä made in USA tung-soleja kans.
Gabe
04.08.2014 22:27:04
VIPMetal: Onkos muuten pojjaat nuo Brimarin ECC83:set mimmosia soundiltaan? Uraltonellakin olis edullisesti tarjolla...

Kuten nuoli sanoi niin sähäkkä ja korkeagaininen, omaan korvaan tuntuu kuitenkin korostavan ylätaajuuksia pikkuisen. Tykkään itsekin kyllä tuosta, en ehkä niin kovasti kuin GE 12AX7:sta. Bad Catissa tuo ei jostain syystä oikein toimi mutta Swartissa menee kivasti. RFT:ä odotan mielenkiinnolla, pitäisi olla persoonallinen putki eikä myöskään hinnan kiroissa.
VIPMetal
04.08.2014 22:29:46

Uraltonen hinnat todella edullisia jos vertaa esim. Tube storeen:

http://www.thetubestore.com/Tubes/1 … CC83-Tube-Types/BRIMAR-CV4004-ECC83
Myrkky Nuoli
04.08.2014 23:16:08
VIPMetal: Uusi vai vanha Tung-Sol verrokkina? Tekis mieli testata niitä made in USA tung-soleja kans.

Nykytuotanto. Vanhoista ei mittään kokemusta.
VIPMetal
05.08.2014 00:10:30

Myrkky Nuoli: Nykytuotanto. Vanhoista ei mittään kokemusta.

Nykytuotanto on kyllä kokemuksien mukaan ankeaa, paljon on paukkunut hajalle eikä soundikaan ole kovin hääppöinen.
Pelimonni
05.08.2014 00:24:54
Putkiradioista on tullut muutamat Etusputket. Nyt kun on Telefunkenit, niin toimivat parhaiten Faylon Summit, ja Bugera vaiheenkääntö/ohjausputkina.
Mulla on kaksi Dynacord Eminent päättäriä, joissa Ecc81.
Parhaat säröt, ja puhtaat saan Lorenz itt putkilla. Aikalailla kaikki merkit on kokeiltu.
Elämäni aikana olen soittamalla saanut yhden etusputken rikki (oli joskus 90 luvulla Marshallissa National merkkinen). Mielestäni etuputkien eliniästä on turha puhua.
Pääteputkien kestävyydestä sanon, että ,jos on oikein biasoitu, niin kestää.
Toisessa Dynacordissa on hirmuinen 740 volttia anodijännite. Keviästi on kestänyt JJEL-34, JJ34L, ja originaalit Philips Mullardit, jotka on paikalla. Kultakorvani ei huomaa mitään eroa saundissa noissa pääteputkissa.
Ainut vahvistin minulle on Mesa Studiopreamp. Aivan sama mikä päättäri, ja hyvä kaappi.
Van Halen parhaat on HH trankkuvahvarilta ulos marsu.
kulmahiomakone
05.08.2014 00:40:03
Myrkky Nuoli: Ällistyttävän halpoja ovat kyllä Uraltonella ja minusta erinomaisia. Pitkään ollut mun lemppariputki V2-slottiin. Suht sähäkkä ja korkeagaininen putki...

Mittarin mukaan osapuilleen kaikilla nykytuotantoputkilla on keskimäärin noin 10-20 prossaa korkeampi myy kuin tuossa Brimarissa. Ehkä kymmenkunta aikoinaan mittailin. Mut onhan ECC83 korkeagaininen putkityyppi, ei siinä mitn...

Mitä tulee NOS-putkien mittaukseen ylipäänsä, mistä tuolla ekalla sivulla oli puhe, niin kuntoahan ei mittaamalla näe, siis sitä, onko putki käytetty. Putkien arvoissa on aina ollut valmistusteknisistä syistä johtuen varianssia ja datalehtien arvot ovat yleensä vähimmäisarvoja tai vastaavia. Johtuen putkien vanhenemisen luonteesta, datalehtien arvojen ylitys ei toisaalta tarkoita paljoakaan. Ensimmäinen ongelma on se, että esim. putken johtavuus laskee perstuntumalla kaavalla 80-20. Eli elinvuosista ensimmäisen 80 prosentin ajalla 20 prossaa ja kuolema on lyhyt ja äkillinen. Toinen ongelma on se, että joku Mullardin Ecc83 on saattanut uutena ylittää datalehdissä määritellyn virran ja transkonduktanssin jopa kaksinkertaisesti. Omien havaintojeni mukaan tälläinen ylitys on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli lähellä käyttöikänsä päätäkin tuollainen putki ylittää datalehden arvot yleensä reilusti (ja sellainen on ebayssä helppo myydä NOSsina).

Kukin saa tietysti käyttää rahansa mihin lystää (itse keventelen ja hinkkaan nykyään paria fillaria vailla mitään järkeä) mutta putkista on kirjoitettu ihan helvetisti vakavastiotettavaa kirjallisuutta ja jos löytyy halua perehtyä aiheeseen eikä vain luottaa fiilikseen ja keskustelupalstojen viininmaistelutermejä viljeleviin asiantuntijoihin, niin se on verrattain helppoa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Jii-Gee
05.08.2014 00:42:26

Elämä on liian lyhyt keskinkertaisella soundilla soittamiseen.

Niin on, onneks erinomaista soundia saa ilman ylihintaisia putkiakin

Mulla oli lauantaina ihan saatanan hyvä saundi, tämän vahvisti myös miksaaja pa'n läpi kuunnellen.
Keikalla käytössä halpiskitara tehdasmikeillä ja vahvarissa edelleen (ilmeisesti orggikset) samat röörit paikalla ku ostin ko masiinan käytettynä ronski vuos sit.

En tiedä että menetänkö jtn mistä en vielä tiedä ku ei oo kokemusta, mutta en taida jaxaa alkaa mihkään putkirunggailuihin.
Jii-Gee
05.08.2014 01:04:33

Jii-Gee: ..mutta en taida jaxaa alkaa mihkään putkirunggailuihin

Ej saattans.. muistinkin just (tämän topicin avustuksella) että mullahan on kourallinen tällaisia !!

http://www.nostubestore.com/2010/03 … i-elektronska-industrija-ecc83.html

EI-Elektronska Industrija ECC83
Awesome sounding 12ax7 from pre-war Yugo...
Ei Yugoslavia bought all of the old Telefunken stock and equipment in the 1970s, and produced these tubes, identical to original Telefunken smoothplates! These were about the best to come out of Eastern Europe in the late 1970s, they even flash orange when energized like the vintage European tubes do. Available under several labels as Edicron, RSD, National, Trigon. Tight-matched pairs available.

Onko kellään mtn kokemusta näistä ??

Tarttis varmaan terästäytyä ja ruuvata paikalle tollaset edes testingihommana...
Myrkky Nuoli
05.08.2014 01:39:32
kulmahiomakone: Mittarin mukaan osapuilleen kaikilla nykytuotantoputkilla on keskimäärin noin 10-20 prossaa korkeampi myy kuin tuossa Brimarissa. Ehkä kymmenkunta aikoinaan mittailin. Mut onhan ECC83 korkeagaininen putkityyppi, ei siinä mitn...

Mitä tulee NOS-putkien mittaukseen ylipäänsä, mistä tuolla ekalla sivulla oli puhe, niin kuntoahan ei mittaamalla näe, siis sitä, onko putki käytetty. Putkien arvoissa on aina ollut valmistusteknisistä syistä johtuen varianssia ja datalehtien arvot ovat yleensä vähimmäisarvoja tai vastaavia. Johtuen putkien vanhenemisen luonteesta, datalehtien arvojen ylitys ei toisaalta tarkoita paljoakaan. Ensimmäinen ongelma on se, että esim. putken johtavuus laskee perstuntumalla kaavalla 80-20. Eli elinvuosista ensimmäisen 80 prosentin ajalla 20 prossaa ja kuolema on lyhyt ja äkillinen. Toinen ongelma on se, että joku Mullardin Ecc83 on saattanut uutena ylittää datalehdissä määritellyn virran ja transkonduktanssin jopa kaksinkertaisesti. Omien havaintojeni mukaan tälläinen ylitys on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli lähellä käyttöikänsä päätäkin tuollainen putki ylittää datalehden arvot yleensä reilusti (ja sellainen on ebayssä helppo myydä NOSsina).

Kukin saa tietysti käyttää rahansa mihin lystää (itse keventelen ja hinkkaan nykyään paria fillaria vailla mitään järkeä) mutta putkista on kirjoitettu ihan helvetisti vakavastiotettavaa kirjallisuutta ja jos löytyy halua perehtyä aiheeseen eikä vain luottaa fiilikseen ja keskustelupalstojen viininmaistelutermejä viljeleviin asiantuntijoihin, niin se on verrattain helppoa.

Ovatten luultavasti olleet eri putkia sitten kuin ne, joiden kanssa oon ollut tekemisissä. Paikallisen vahvistingurun, Niemen Jaskan (Jaska's Music Garage) kanssa ollaan aiheesta vöyhötetty jonkun verran ja silläkin on läjä Brimareita, joiden luuli alunperin olevan viallisia jäätävien lukemien takia. Vuositolkulla ovatkin porskuttaneet ne putket sitten mainiosti.

Loppuosasta onkin sitten about kaikki varsin asiaa. Mitään raa'an tieteellistä dataa ei tube testereillä saa. Harrastajien nimittely viininmaistelijoiseksi ja ylipäätään nenänvarttapitkin katsova vähättely on tosin aina melko pitkästyttävää. Oli sitten oikeassa tai ei.
Laulava Kylätohtori
05.08.2014 08:59:22
Myrkky Nuoli: Ovatten luultavasti olleet eri putkia sitten kuin ne, joiden kanssa oon ollut tekemisissä. Paikallisen vahvistingurun, Niemen Jaskan (Jaska's Music Garage) kanssa ollaan aiheesta vöyhötetty jonkun verran ja silläkin on läjä Brimareita, joiden luuli alunperin olevan viallisia jäätävien lukemien takia. Vuositolkulla ovatkin porskuttaneet ne putket sitten mainiosti.

Ajattelin noita nyt tilata, mutta en nyt ole täysin varma, että mitä nuo 'jäätävät lukemat' tarkoittaa? Eli paljon säröä(kö), vai mitä? Toimivat kait tuon yhden linkin tekstin mukaan kuitenkin hyvin myös puhtailla/reunarosoilla...?

Loppuosasta onkin sitten about kaikki varsin asiaa. Mitään raa'an tieteellistä dataa ei tube testereillä saa. Harrastajien nimittely viininmaistelijoiseksi ja ylipäätään nenänvarttapitkin katsova vähättely on tosin aina melko pitkästyttävää. Oli sitten oikeassa tai ei.

Itse en myöskään ymmärrä, että harrastelijoita leimataan ikävillä termeillä ja yritetään hakea katu-uskottavuutta sillä, että soitetaan halvoilla vehkeillä. Kamarunkkaus ja itse soittaminen eivät myöskään sulje toisiaan pois, vaan ovat ennemminkin varsin läheisessä suhteessa toisiinsa. Ei siinä, kyllä jokainen saa soitella, millä huvittaa, mutta pitäisi muistaa, että se oma tyyli ei ole ainut oikea...
Laulava Kylätohtori
05.08.2014 09:10:00
Jii-Gee: Mulla oli lauantaina ihan saatanan hyvä saundi, tämän vahvisti myös miksaaja pa'n läpi kuunnellen.
Keikalla käytössä halpiskitara tehdasmikeillä ja vahvarissa edelleen (ilmeisesti orggikset) samat röörit paikalla ku ostin ko masiinan käytettynä ronski vuos sit.

Itse menetin uskoni siihen, että se hyvä soundi löytyy vain kamoista, siinä vaiheessa, kun kaveri (ammattimuusikko nykyään) soitteli stock Tokain AST-33:lla ja Line6 Flextone II:lla. Kuulosti paremmalta, mitä itse saan koskaan ulos Bluetonesta + jenkkifenderistä/tuunatusta japsitokaista + boutique pedaaleista + matalakapasitanssipiuhoista + nos-putkista...

Perkele, kyllä se on vaa miehestä kiinni, eikä kamoista, vaikka vannoutunut kamarunkkari olenkin....

En tiedä että menetänkö jtn mistä en vielä tiedä ku ei oo kokemusta, mutta en taida jaxaa alkaa mihkään putkirunggailuihin.

No, jos ei kiinnosta, niin unohda koko juttu. Ei sitä väkisin kannata tuollaiseen alkaa. Itselle kamarunkkaus ja "hifistely" on osa harrastusta ja hauskaa puuhaa. Ei sitä muuten jaksaisi...
Myrkky Nuoli
05.08.2014 09:20:12
Laulava Kylätohtori: Ajattelin noita nyt tilata, mutta en nyt ole täysin varma, että mitä nuo 'jäätävät lukemat' tarkoittaa? Eli paljon säröä(kö), vai mitä? Toimivat kait tuon yhden linkin tekstin mukaan kuitenkin hyvin myös puhtailla/reunarosoilla...?

Hienosti toimii puhtailla. Omissa kokeiluissanu on löytynyt todella tyly punch ja säröytyy miellyttävällä tavalla. Ei saman putkityypin sisällä kuitenkaan NIIN isoja eroja oo, ettäkö se laittais vahvistinta enempi säröytymään. Mutta jossain kireässä ja kovaa haukkuvassa vahvistimessa se voi sutturoida ja sirkkelöidä saundia. Esim. JCM800 2203 oli tällainen. Suht tasapainoinen putki kuitenkin. Vähän kuitenkin sinne kirkkaampaan ja kiukkusempaan suuntaan kallellaan verrattuna esim. johonkin Philipseihin ja RCA:han mitä mulla on käytössä.
Laulava Kylätohtori
05.08.2014 09:24:22
Myrkky Nuoli: Hienosti toimii puhtailla. Omissa kokeiluissanu on löytynyt todella tyly punch ja säröytyy miellyttävällä tavalla. Ei saman putkityypin sisällä kuitenkaan NIIN isoja eroja oo, ettäkö se laittais vahvistinta enempi säröytymään. Mutta jossain kireässä ja kovaa haukkuvassa vahvistimessa se voi sutturoida ja sirkkelöidä saundia. Esim. JCM800 2203 oli tällainen. Suht tasapainoinen putki kuitenkin. Vähän kuitenkin sinne kirkkaampaan ja kiukkusempaan suuntaan kallellaan verrattuna esim. johonkin Philipseihin ja RCA:han mitä mulla on käytössä.

Ok, kokeilitko Crossroadissa, miten toimii? Varsinkin clean/crunch-kanavissa?

Oliko sulla muuten CV4004 vai E83CC:tä? Onko niissä mitään käytännön eroa?
Myrkky Nuoli
05.08.2014 09:30:46 (muokattu 05.08.2014 09:31:10)
Laulava Kylätohtori: Ok, kokeilitko Crossroadissa, miten toimii? Varsinkin clean/crunch-kanavissa?

Oliko sulla muuten CV4004 vai E83CC:tä? Onko niissä mitään käytännön eroa?

E83CC-tötsiä mulla on. Crossroadin Clean-kanavassa toimi hienosti, mutta löysin siihen parempiakin vaihtoehtoja. Se on minusta sen verran bassokas ja pyöreäsaundinen, että oon käyttänyt siinä jopa vanhaa Sovtekkiä, jossa on tosi ohut alapää.

Crunch-kanavassa paras yhdistelmä mun makuun oli mun kestosuosikki, eli Philips V1 ja Brimar V2. Nykyään mulla on tosin RCA V1:ssä ja Philips phase invertterinä Laneyssa. Erinomaisesti pitäs toimia Dustyssa, suosittelen kokeilemaan varsinkin Crunch-kanavaan ja etenkin V2-slottiin. Mut miksei ihan mihin vaan.
antnis
05.08.2014 10:07:14
Itsehän ratkaisin asian niin, että ostin kaksi sen verran hyvää vahvistinta, että niistä saa erinomaiset soundit ihan perusputkillakin. Suosittelen, säästää aikaa, vaivaa ja rahaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)