![]() 29.07.2014 11:52:19 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Suunnittelin testaavani Cordialin CGK 122 piuhaa, mutta vilkaisin specsejä ja ne kertoivat seuraavaa: Capacity: CIK 122: 130 pF/m CGK 122: 82 pF/m CGK 175: 88 pF/m Eli kuuleeko CGK 122 ja 175:n välillä mitään eroja yläpässä tms.? Entä miten vaikuttaa soundiin 'Conductor Resistance'? Ilmoitetaan ohmeissa/kilometri, joten ilmeisesti ei mitään korvin kuultavaa vaikutusta soundiin? Eli lyhyesti kysyttynä, lienee turha testata tuota CGK 122, koska on niin lähellä CGK 175:sta? Näin on. Ja noi on kaikki vielä oikein hyviä kaapeleita. Ois kiva mitata jonkun kierrepiuhan kapasitanssi... | |
![]() 29.07.2014 22:02:52 | |
No niin, selvisihän tämäkin mysteeri. Olin jättänyt kuorimatta sen mustan eristeen ulommaisen kuparin alta *Spedemäinen otsaläpsy*, joten ei ihme, että soundi oli huono. Ajattelinkin, ettei sellainen ero voi olla normaalia. Nyt uusi testi toimivalla piuhalla ja erot olivat paljon pienemmät. Ja huomasin, että se toinen johto ei olekaan CGK-175:sta vaan Road 75:sta, joka lienee käytännössä samaa kuin CGK-175. En tiedä miksi näin, mutta CGK-175:sta käskin kaverin tilata. Joka tapauksessa ero pieneni radikaalisti. CIK on noin 3 metriä ja Road 75 noin 4 metriä. Kirkkauseroa ei ollut enää juuri ollenkaan, vaan suurempi ero oli soundin selkeydessä ja puhtaudessa. CIK ei ollut oikeastaan millään tasolla parempi (omasta mielestäni), vaan kyllä Road 75 vei voiton. CIKillä ei saanut oikein 'tumppuutettuakaan' soundia, ainoastaan "sotkettua"... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 29.07.2014 22:20:37 | |
Laulava Kylätohtori: No niin, selvisihän tämäkin mysteeri. Olin jättänyt kuorimatta sen mustan eristeen ulommaisen kuparin alta *Spedemäinen otsaläpsy*, joten ei ihme, että soundi oli huono. Ajattelinkin, ettei sellainen ero voi olla normaalia. Se musta "eriste" ei noissa yleensä ole eriste vaan sekin johtaa jonkin verran sähyä (conductive thermoplastic tms hienoa). Siksi se pitää kuoria pois alta tai ainakin varmistaa, että se ei pääse keskipiuhan kanssa kontaktiin. Itse tutustuin ilmiöön van damme-letkujen kanssa. Ja sitten luin ohjeet :) | |
![]() 31.07.2014 09:27:34 | |
jii.haanpaa: Se musta "eriste" ei noissa yleensä ole eriste vaan sekin johtaa jonkin verran sähyä (conductive thermoplastic tms hienoa). Siksi se pitää kuoria pois alta tai ainakin varmistaa, että se ei pääse keskipiuhan kanssa kontaktiin. Itse tutustuin ilmiöön van damme-letkujen kanssa. Ja sitten luin ohjeet :) Itse olin jo luovuttanut, kun törmäsin Amerikan foorumilla samaan ongelmaan ja siellä kerrottiin, miten homma pitää hoitaa. Mutta eipä CIK 122:ssa ja CGK-175/Road 75:ssa nyt niin paljon eroa ole. Ei se tosin ihme ole, koska eikös tuo CIK ole myös ihan laatupiuhaa, eikä mitään paukkulankaa. Mutta itse pitäydyn edelleen matalakapasitanssisessa johdossa, koska se kuulostaa puhtailla soundeilla selkeämmältä ja paremmalta... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 31.07.2014 13:59:11 | |
Cordial CGK-175 on tosi kelvollista piuhaa, mutta onhan se nyt paksua ja sellaista mattamaisen luistamatonta. Ostin keväällä Van Dammea ja en tarkoita huonoa potkunyrkkeily leffaa, vaan laatu kaapelia :) Kapasitanssi < 90pF/m joten sähköiset omaisuudet ovat tuon CGK-175 tasoa. Verrattuna CGK-175 isona plussana, että piuha on ohuempi (luokkaa CIK-122) ja pinta jotenkin liukkaampi. Tosi mukava käyttää kitarapiuhana ja ei mee niin herkästi solmuun varmaankin tuon liukkaan pinnan ansiosta. Tyytyväinen olen. Tällaista siis: http://www.custom-sounds.com/van-da … -instrument-cable-musta-p-1732.html | |
![]() 04.08.2014 14:07:18 | |
Laulava Kylätohtori: Mutta itse pitäydyn edelleen matalakapasitanssisessa johdossa, koska se kuulostaa puhtailla soundeilla selkeämmältä ja paremmalta... No huh huh...MITEN tämä ilmenee erilaisissa keikkaolosuhteissa joissa akustiikka, lavameteli etc asettavat omat haasteensa jopa sille että soundi on edes siedettävä? No joo, mä olen niin vanha että moiset asiat kuten kitaran täristys ja piuhojen ominaisuuksien mittaaminen lähinnä huvittavat, ns insinöörikitarointi on niin kaukana siitä mistä mun mielestä musiikissa ja soittamisessa on kyse. En väitä etteikö piuhoilla olisi eroa mutta itse ostan valmiin, laadukkaan ja hyväksi havaitun piuhan, se riittää mulle, on riittänyt yli 40 vuotta, soundi tulee kuitenkin ihan jostain muualta, tärkein tekijä on soittaja itse, kamat tulee sen jälkeen. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 04.08.2014 14:13:22 (muokattu 04.08.2014 14:13:56) | |
WanhaWetäjä: No huh huh...MITEN tämä ilmenee erilaisissa keikkaolosuhteissa joissa akustiikka, lavameteli etc asettavat omat haasteensa jopa sille että soundi on edes siedettävä? No joo, mä olen niin vanha että moiset asiat kuten kitaran täristys ja piuhojen ominaisuuksien mittaaminen lähinnä huvittavat, ns insinöörikitarointi on niin kaukana siitä mistä mun mielestä musiikissa ja soittamisessa on kyse. En väitä etteikö piuhoilla olisi eroa mutta itse ostan valmiin, laadukkaan ja hyväksi havaitun piuhan, se riittää mulle, on riittänyt yli 40 vuotta, soundi tulee kuitenkin ihan jostain muualta, tärkein tekijä on soittaja itse, kamat tulee sen jälkeen. No, ei kannata tehdä tästä liian vaikeaa. Mielenkiinnosta testasin kotona kahta erilaista johtoa ja totesin toisen paremmaksi kuin toisen. Ero oli oikea, ei pelkkää mojoa, mutta ei mitenkään radikaali tai sinänsä merkittävä. Joka tapauksessa tein kuitenkin testin perusteella (yllättävän) päätöksen, että käytän niitä omasta mielestäni paremman kuuloista. Ei tässä siis mitään sen ihmeellisempää tiedettä tai insinöörikitarointia ollut... :) Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 06.08.2014 11:36:52 (muokattu 06.08.2014 11:38:01) | |
Instrumenttikaapeli vaikuttaa suoraan kitaran mikrofonin resonanssitaajuuteen, koska mikin ja kaapelin impedanssit yhdistyvät. Pelkkä kaapelin mittaus ei siis kerro koko totuutta, mutta koska mikkiä ei yleensä vaihdeta, niin silloin käytännössä vaikuttava piirre on kaapelin kapasitanssi. Asiaa on tutkittu Audio Engineering Societyn julkaisussa "Cable Matters: Instrument Cables Affect the Frequency Response of Electric Guitars". Muistan kaverrin sanoneen, että kuuntelutesteissä (meluisassa ympäristössä mutta hyvälaatuisilla kuulokkeilla) vain 3% kuuntelijoista ei huomannut kaapelin aiheuttamaa eroa, kun samaa äänilähdettä kuunneltiin eri kaapelilla. En tarkkaan tiedä mitkä olivat kaapeleiden erot, mutta veikkaisin että verrattiin "hyvää" (lyhyt laatupiuha) ja "huonoa" (kiepillä oleva pitkä). Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 06.08.2014 15:58:39 | |
en ole kans piuhoihin kauheasti kiinnittänyt huomiota,mutta tän ketjun perusteella ajattelin kokeilla jotain vähän laadukkaampaa piuhaa(fender customshop),kun vanhat on mitä on halvalla saanut mitälie piuhoja(ei kuitenkaan thomann sssnake sentään)ja jopa allekirjoittanut joka en todella mikään kultakorva ole huomasin lyhyellä vertailulla että yläpäätä tuli lisää ja sointi `kirkastui` muutenkin.eli ainakin tässä tapauksessa kun siirtyy mitä on halvalla saanut mitälie piuhoista astetta laadukkaampaan piuhaan niin eron soinnissa kyllä huomaa,sinänsä hauska knoppi tossa piuhassa on että vaikka on fender customshop naru niin paketissa luki made in china. ei se ikä vaan asenne | |
![]() 06.08.2014 16:25:50 (muokattu 06.08.2014 16:26:43) | |
opel99: en ole kans piuhoihin kauheasti kiinnittänyt huomiota,mutta tän ketjun perusteella ajattelin kokeilla jotain vähän laadukkaampaa piuhaa(fender customshop),kun vanhat on mitä on halvalla saanut mitälie piuhoja(ei kuitenkaan thomann sssnake sentään)ja jopa allekirjoittanut joka en todella mikään kultakorva ole huomasin lyhyellä vertailulla että yläpäätä tuli lisää ja sointi `kirkastui` muutenkin.eli ainakin tässä tapauksessa kun siirtyy mitä on halvalla saanut mitälie piuhoista astetta laadukkaampaan piuhaan niin eron soinnissa kyllä huomaa,sinänsä hauska knoppi tossa piuhassa on että vaikka on fender customshop naru niin paketissa luki made in china. johtuu siitä ettei fender ole ennenkään valmistanut piuhoja. niihin lätkäistää vaan haluttu teksti, vaikka custom customshop. eli siis parempi kuin normi customshop " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 07.08.2014 11:56:25 | |
lopputulema oli kuitenkin että saundi muuttu,eli ainakin joissakin tapauksissa piuhan vaihto auttaa tai on auttamatta jos saundi muuttuu ei haluttuun suuntaan. ei se ikä vaan asenne | |
![]() 07.08.2014 12:07:56 | |
opel99: lopputulema oli kuitenkin että saundi muuttu,eli ainakin joissakin tapauksissa piuhan vaihto auttaa tai on auttamatta jos saundi muuttuu ei haluttuun suuntaan. Signaalitien näkökulmasta voisi ajatella, että piuhan pitäisi värittää ja vaimentaa mahdollisimman vähän soundia. Jos yläpäätä halutaan leikata, niin miksi se pitää tehdä piuhalla. Toisaalta, en osaa sanoa onko taajuusvaste missä määrin erilainen jos laitetaan pitkä piuha vrt. pyöräytetään tonepotikkaa sopivasti kiinni. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 07.08.2014 12:49:20 (muokattu 07.08.2014 12:50:29) | |
darrell: Toisaalta, en osaa sanoa onko taajuusvaste missä määrin erilainen jos laitetaan pitkä piuha vrt. pyöräytetään tonepotikkaa sopivasti kiinni. En tiedä, mutta paremmalla piuhalla soundi on selkeämpi ja puhtaampi, eli häiriöttömämpi. Tosin, sitä mitä 'huono' piuha kadottaa, ei saa takaisin. Liikaa trebleä voi leikata, mutta jos korkeat taajuudet katoavat, niin niitä ei saa takaisin. Tosin joillekin se korkeiden taajuuksien katoaminen voi olla tavoiteltu ja toivottu ominaisuus, mutta tuskin kukaan niitä häiriöitä tai "suttuisuutta" haluaa... darrell: Signaalitien näkökulmasta voisi ajatella, että piuhan pitäisi värittää ja vaimentaa mahdollisimman vähän soundia. Paitsi, jos se värittää hyvällä tavalla. Minusta soundin värjäytymisessä ei ole mitään vika, jos se värjäytyminen parantaa soundia... :) Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 07.08.2014 12:49:46 | |
Laulava Kylätohtori: No, ei kannata tehdä tästä liian vaikeaa. Juu ei, kun ei osta sitä kaikkein halvinta piuhaa niin se riittää. Ja jos lavakoreografia antaa myöten niin mahdollisimman lyhyt piuha. Mielenkiinnosta testasin kotona kahta erilaista johtoa ja totesin toisen paremmaksi kuin toisen. Tulipahan tuota testattua, myöskin mielenkiinnosta, oli kitaran mukana tullut paketista otettu käyttämätön muovinen kaapeli, astetta parempi ns prässätyillä plugeilla oleva "ikuinen takuu" piuha jostain 90-luvun lopulta, pari eri mittaista laatu(?)piuhaa, toinen tais olla metrin, toinen 3m, jälkimmäistä mittaa käytän keikalla, joku itse kolvattu kaapeli ja yksi varmaan 5m pitkä aika ohut mutta laadukkaan oloisilla plugeilla ja kaapelilla oleva piuha. Ongelmahan tuossa oli/on se että en mä voi mitenkään muistaa sitä miltä se edellisen piuhan välittämä ääni kuulosti kun siihen vaihtamiseen menee kuitenkin joku sekunti KUIN myös ei voi sata varmasti tietää soittaako juuri samanlailla, samasta kohtaa, samalla tatsilla etc...kuitenkin, liekö mutua, ennakkoasenne eli totta vai kuvittelua että siinä metrin laatupiuhassa oli selkein soundi. Vedin kitaran suoraan ApogeeDuet 2 äänikorttiin, ilman mitään vahvistimia saati efektejä, puhdas kitaran soundi heleällä, erittäin selkeällä yläpäällä, en tosiaankaan pysty sanomaan satavarmasti oliko eroa vai ei, en edes sen halpiksen ja lyhyen laatupiuhan välillä. No joo, saattaa olla ikäkysymys, humpan ja muutaman tuhannen keikan raiskaama kuulo ei enää erottele niinkuin teidän nuorten miesten ;-) Ero oli oikea, ei pelkkää mojoa, mutta ei mitenkään radikaali tai sinänsä merkittävä. Eli ns yhtä tyhjän kanssa, loppupeleissä ? Joka tapauksessa tein kuitenkin testin perusteella (yllättävän) päätöksen, että käytän niitä omasta mielestäni paremman kuuloista. Kukapa ei käyttäisi jos siitä olisi jotain todellista hyötyä, mm edellä mainitsemieni seikkojen takia kuten lavameteli, erilaiset akustiikat etc takia joskus on siinä ja siinä että saa edes kunnolla selvän siitä mitä ympärillä ja omassa soitossa tapahtuu. Ei tässä siis mitään sen ihmeellisempää tiedettä tai insinöörikitarointia ollut... :) Yleisellä tasolla ja hieman karrikoiden "insinöörikitarointi" voisi olla sitä että pääpaino on jossain ihan muualla kuin soittamisessa ja musiikissa eli pohditaan jotain minimaalisesti tai ei lainkaan soundiin vaikuttavia asioita sen sijaan että keskitettäisiin voimavarat ja tarmo itse pääasiaan eli soittamiseen. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 07.08.2014 13:26:46 | |
Jaksaakos joku lnikittää laiskalle hyviä piuhoja joita saisi jostain hyllystä valmiina ettei tarvitsisi alkaa kolvailemaan? Tuolla olikin jo pari aiemmin, mutta muitakin lienee. | |
![]() 07.08.2014 13:27:06 | |
Sama kait tuota ois parempaa piuhaa käyttää jos varaa on... vaikka ero ois pieni niin kitarasoundi muodostuu isosta kasasta pikkuasioita ja kun jättää pullonkaulat pois laatuosilla niin kokonaisuus on hyvä. Piuha on vaan yksi niistä, mutta ei se auta vaikka ois kuinka hyvä piuha jos putket on skeidaa, mikit tuhnut jne... Lisäksi uskon, että kalliit piuhat myös kestää paremmin, omasta mielestä halpispiuhat alkaa pätkimään suht helposti ajan kanssa. Kattelin thomannilta, jos ois korvannut kaikki piuhat pedaalilautaa myöten tuolla cordia cgk175-piuhalla ja kunnon neutrikin plugeilla... perhana 80€ siitäkin köyhtyis vaikka ostais metritavarana ja itse väsäis. :O Siis pari 3 metrin piuhaa ja 5kpl kulmaplugillisia lyhyitä pedaalipiuhoja... Tosin valmiina ostamalla tulis varmaan puolet kalliimmaksi. | |
![]() 07.08.2014 13:29:43 | |
Gabe: Jaksaakos joku lnikittää laiskalle hyviä piuhoja joita saisi jostain hyllystä valmiina ettei tarvitsisi alkaa kolvailemaan? Tuolla olikin jo pari aiemmin, mutta muitakin lienee. Ite laittasin tätä piuhaa jota edellisellä sivulla suositeltiin: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pp175.htm | |
![]() 07.08.2014 13:34:37 | |
Generalissimo: Ite laittasin tätä piuhaa jota edellisellä sivulla suositeltiin: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pp175.htm Tuo on varmasti hyvä. Tuon kanssa ei soundi ole enää piuhasta kiinni. Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 08.08.2014 09:58:11 | |
WanhaWetäjä: No huh huh...MITEN tämä ilmenee erilaisissa keikkaolosuhteissa joissa akustiikka, lavameteli etc asettavat omat haasteensa jopa sille että soundi on edes siedettävä? No joo, mä olen niin vanha että moiset asiat kuten kitaran täristys ja piuhojen ominaisuuksien mittaaminen lähinnä huvittavat, ns insinöörikitarointi on niin kaukana siitä mistä mun mielestä musiikissa ja soittamisessa on kyse. En väitä etteikö piuhoilla olisi eroa mutta itse ostan valmiin, laadukkaan ja hyväksi havaitun piuhan, se riittää mulle, on riittänyt yli 40 vuotta, soundi tulee kuitenkin ihan jostain muualta, tärkein tekijä on soittaja itse, kamat tulee sen jälkeen. Ainakin meikäläisen keikoilla usein idealismi vaihtuu realismiin, kun on soundeista kyse. Akustiikka on mitä on ja aina on kiire, kun kaikki hoidetaan itse ajamisesta ja roudauksesta taiteen tekemiseen. Joskus on vain keskityttävä siihen, että soundi on edes säädyllisesti kasassa ja bändin kokonaisuus balanssissa. Tällöin tingitään omien soundi-nyanssien hiomisesta. Mutta kyllä piuhoilla on eroja soundin puolesta, sen huomaa kyllä treenikämppäolosuhteissa. Mä suosin luotettavia valmispiuhoja, kuten Spectraflex. Kestävät vuodesta toiseen kovaa käyttöä ja soundipuoli on kunnossa. Eivät ostettaessa halpoja, mutta pitkällä aikavälillä tulevat edullisiksi. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 08.08.2014 11:16:11 | |
Generalissimo: Ite laittasin tätä piuhaa jota edellisellä sivulla suositeltiin: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pp175.htm Ok, näitä minulla onkin pari tuossa. Eli tästä ei enää piuhat parane? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)