Aihe: Pientehoiset putkipelit
1 2 3 4 5 6 7
aristoteles666
21.02.2014 23:02:01 (muokattu 21.02.2014 23:03:09)

Kuha: Ei aina, joskus hän käyttää myös Super Reverbiä.

kyllä se pyysi vain monta punanuppista the twin 80 luvulta ja kokeili niitä joista valitsi yhden, ja vaihtoi omat kaiuttimet, ev:t siihen.

ja samaa mieltä, yleensä vahvistimet kuulostaa paskalta täysillä, ne ei vain pysty käsittelemään enää mitään, ne menee tukkoon.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laulava Kylätohtori
21.02.2014 23:07:01
Morri: Tästä mallista olin itsekin kovin kiinnostunut, harmi vaan että Harry ampui unelmani alas, kotisoittoon oli haussa kunnon peli, mutta "soundikuvailuni" perusteella ei taida tuo olla "se" Bluetone minulle :(

Itse gasittelen isompaa Expressiä. Tuo Express ilmeisesti jakaa vähän mielipiteitä, mutta minusta se on mahtava vehje. Reagointi ja tatsi ovat omaa luokkaansa samoin tietysti soundi. Itsellä vaan ongelmana liian pieni teho, ei oikein puhti riitä bändikäytössä. Nyt vaihdoin 6V6:ten tilalle EL34 ja toivon, että nyt hönkä riittää myös bändikäyttöön. Ensi viikon treeneissä se nähdään.

Itsellä vähän sellainen periaate, että kaikkien vahvarien pitää toimia niin bändi- kuin kotikäytössä.

Käy testaamassa tuota, sittenhän sen tietää...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
kimurantti1
21.02.2014 23:19:51 (muokattu 21.02.2014 23:25:59)
Jucciz: Mun makuun monikin vahvistin on soundannut erinomaiselta täysillä, mm. plexi-Marshall ja muutamat vanhat Fenderit, Vox AC30 jne.

Mielipiteet ja pyllynkolot?

Kyllä vaan, mielipiteet ja pyllynkolot. Riippumatta siitä mitä mieltä tästä vahvistin täysillä-asiasta ollaan, niin kummankaan, Robben Fordin tai Joe Bonamassan soundi ei perustu ruvella olevaan pienitehoiseen päätteeseen, vaan nimenomaan päinvastaiseen - laitteeseen jossa headroomia on tosi paljon ja joka pystyy toistamaan alataajuudetkin tiukasti.

Se mikä mulla alkuperäisessä kirjoituksessa oli pointtina, on, että noi pienitehoiset vahvistimet ei ole niin autuaaksi tekeviä kuin monista kirjoituksista voisi päätellä. Myöskin aina kun kerrostalossa halutaan säröä, tai ylipäätään hyvää soundia, ei se tarkoita välttämättä että pitäisi se styrkkari jollain keinolla saada täysille ja "päätesärölle". On muitakin soundi-ihanteita, esimerkiksi Robben Ford ja Joe Bonamassa.

Kuha: Ei aina, joskus hän käyttää myös Super Reverbiä.

Jep. Nyt jos sitä Robben Fordin fenkku/dumble-soundia kerrostalovolumella haetaan, niin kun kerran aloittajalta löytyy Deluxe Reverb, niin mä en ensimmäisenä neuvoisi ostamaan jotain kahden watin budjettikikkare-lunchboxia, jonka soundi on todennäköisesti paljon kauempana halutusta.
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Illu
21.02.2014 23:38:04
kimurantti1: Kyllä vaan, mielipiteet ja pyllynkolot. Riippumatta siitä mitä mieltä tästä vahvistin täysillä-asiasta ollaan, niin kummankaan, Robben Fordin tai Joe Bonamassan soundi ei perustu ruvella olevaan pienitehoiseen päätteeseen, vaan nimenomaan päinvastaiseen - laitteeseen jossa headroomia on tosi paljon ja joka pystyy toistamaan alataajuudetkin tiukasti.

Se mikä mulla alkuperäisessä kirjoituksessa oli pointtina, on, että noi pienitehoiset vahvistimet ei ole niin autuaaksi tekeviä kuin monista kirjoituksista voisi päätellä. Myöskin aina kun kerrostalossa halutaan säröä, tai ylipäätään hyvää soundia, ei se tarkoita välttämättä että pitäisi se styrkkari jollain keinolla saada täysille ja "päätesärölle". On muitakin soundi-ihanteita, esimerkiksi Robben Ford ja Joe Bonamassa.

Jep. Nyt jos sitä Robben Fordin fenkku/dumble-soundia kerrostalovolumella haetaan, niin kun kerran aloittajalta löytyy Deluxe Reverb, niin mä en ensimmäisenä neuvoisi ostamaan jotain kahden watin budjettikikkare-lunchboxia, jonka soundi on todennäköisesti paljon kauempana halutusta.

Mulla on ollut 6w pikkuputkari kohta 30 vuotta ja kivastihan tuo laulaa tuokin, mutta ennemmin tolla Deluxe Reverbillä soittelee hissukseenkin. Pikkusen rosoa SHODlla jos tarvii, tai enemmän sitten jollain muulla jos sille tuntuu. En mä vaan oiken kanssa jaksa innostua noista pikkusuristimista. Mut minä olenkin vanhanliiton miehiä.
RaskasMielinen
21.02.2014 23:58:59

Keinokuorma, niin kuin muutama onkin jo ehdottanut. Ainakin Kochin LoadboxII:ssa on myös mm. kuulokeliitäntä sekä lineout mikseriin kuin myös mahdollisuus kytkeä kaksi kaappia (itse tykkään soittaa "stereona", mikä on itselleni yhtä kuin isomman kuuloinen soundi vähemmillä desibeleillä). Huom.: kussakin Kochin keinokuormassa on jokin kiinteä imperanssi.

Lisäksi suosittelen unohtamaan alle 12" elementit. Just kokeilin 2-wattista Vox Lil' Nightrainia hyvällä (herkät elementit) 4x12" -kaapilla. Melkein olis tarvinnut keinokuorman siihenkin, sillä mökää lähti yli muijan sietokyvyn;D Lisäksi tykkäsin soundista. Tuli pakottava tarve soittaa Paranoidia;D

Päätesärökeskusteluun: olen ollut huomaavinani, että esim. JCM800 ja Stiletto ja jopa 6505 eivät vain "toimi" jos masteria ei pääse avaamaan yli puolenvälin. Sen sijaan joku Recto tai Powerball tuntuu soundaavan lähes yhtä hyvälle riippumatta masterin asennosta. En osaa sanoa muista kuin high gain -vahvistimista ja niiden juurikin high gain -soundeista - ja tämäkin puhtaan subjektiivista MUTU:a.

Desibeleistä: ääniaistimus on kuuloaistimusta laajempi kokonaisuus. Siten stadionsoundiin ei pääse kotivolumeilla.
klobasa
22.02.2014 10:59:24 (muokattu 22.02.2014 11:21:47)
RaskasMielinen:
Lisäksi suosittelen unohtamaan alle 12" elementit. Just kokeilin 2-wattista Vox Lil' Nightrainia hyvällä (herkät elementit) 4x12" -kaapilla.

Kerrostalosoitteluun suosittelet herkkää 4x12" kaappia? Olin juuri tulossa tähän ketjuun kirjoittamaan aivan päinvastaista: mielestäni kerrostalosoitteluun on aivan pöhköjä kaikki isommat kuin 1x10" kaiutinratkaisut - erityisesti herkät sellaiset.

Itsellä on ollut viimeisen parin vuoden aikana viisi eri vahvaria. Kaikki perinnehenkisiä putkilaitteita, joista kolme pienen 1 x 12" kokoisen kaapin kokoisia komboja yhdellä pääteputkella. Yhdessä erittäin hyvä master volume, yhdessä VVR, yhdessä pelkkä VOL. Kaikissa noissa pyörittelin sekaisin herkkiä ja epäherkkiä 8" ja 10" tuuman kaiuttimia. Yritin optimoida soundin kotisoitteluun. Kun käytössä oli 102 Db Red Fang 10", niin laitetta ei saanut _ollenkaan_ edes reunasärölle vaikka laitteessa oli VVR nollilla. Todella huono kaiutin kotosoittoon. 12" kaiuttimet ovat yleensa aika lähellä näitä Red Fang desibelejä, mutta bassot jytisevät lujempaa ja sisältävät matalampia taajuuksia. Ei hyvä kerrostalokäyttöä ajatellen.

Loppupeleissä jokainen noista kolmesta vahvarista kuulosti kotivolumeilla parhaalta EPÄHERKÄN, mutta LAADUKKAAN 8" kanssa. Kasin kanssa VOL namiskaa pystyi avata ehkä kutoseen asti, kun herkällä isommalla kaiuttimella VOL saattoi olla 1-2 välissä. Toi vahvari missä ei ollut master vol tai VVR pysyi puhtaana kaikilla kaiuttimilla kun soitteli naapurisovun pitävillä vol tasoilla. Ei käytännöllistä.

Tällä hetkellä kotitaloudessa on 2 kpl 15W vahvareita. Toinen on taas pienen 1 x 12" kokoisen kaapin kokoinen kombo. Tässä on erittäin toimiva master. Isomman kaapin kanssa ton soundi on aivan mahdoton. Voit soittaa puhtailla lujaa hakkaavan rumpalin kanssa. Laitteessa on sisällä nyt taas LAADUKAS 8" kaiutin. Tolla voi soittaa kotona erittäin hyvin niin puhtailla kuin särömmälläkin soundilla. VOL ei tarvitse olla ykkösellä. 1x12" kaapin kanssa tolla ei voi soittaa kotona "ollenkaan", koska kaiuttimen ja kotelon koko (tai voihan sillä, mutta kuulostaa p@skalta).

Sama pätee tohon toiseen 15W vahvariin: siinä on toimiva master ja jytyä on niin, että voit soittaa puhtailla lujaa hakkaavan rumpalin kanssa, mutta pienemmän ja epäherkemmän kaiuttimen kanssa vahvaria voi käyttää tosi hyvin kotonakin. Ei tarvitse soittaa pelkästään puhtailla.

Tiivistys: Kumpikin noista 15W vahvareista sopii kotiin yhtä hyvin tai paremminkin kuin noi yhden pääteputken vahvarit. Syy: erittäin toimiva master vol ja oikea kaiutinvalinta. Pienemmät (n. 5-7W) vahvarit ei soveltuneet kerrostalosoittoon lainkaan, jos käytössä oli liian herkkä kaiutin ja/tai laitteessa ei ollut toimivaa tehonsäätöä.
I3enjam1n
22.02.2014 11:06:26
klobasa:
Loppupeleissä jokainen noista kolmesta vahvarista kuulosti kotivolumeilla parhaalta EPÄHERKÄN, mutta LAADUKKAAN 8" kanssa.

Mikä kaiutin oli siis kyseessä?
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
klobasa
22.02.2014 11:19:19 (muokattu 22.02.2014 11:30:22)
I3enjam1n: Mikä kaiutin oli siis kyseessä?

Esim. Weber 8A125 (8" AlNiCo) oli tosi hyvä (n. 95Db). Tällä hetkellä käytän Tone Tubby Low Watt AlNiCo 8" (95Db) = aivan loistava. Myös keraaminen WGS G8C oli tosi hyvä, mutta kasiksi melko äänekäs, 96Db (tuntui äänekkäämmältä kuin moni isomman Db lukeman omaava kaiutin).

Monihan kaseistakin on tosi äänekkäitä, mutta puuttuu ne alimmat bassotaajuudet. Siksi vahvaria voi ruuvata iisisti isommalle naapurin häiriintymättä. Eri asia on tietenkin jos tykkää, että kitarassa pitää olla kotonakin paljon bassoa.

Voisinpa oikeastaan korjata edellistä lausuntoani, että se sana "laadukas" on venyvä käsite, sillä Celestion Super 8 oli kotisoitossa aivan erinomainen. Se oli kevyt rimpula joka maksaa reilu parikymppiä, herkkyys 93Db. Lujaa soitettaessa soundi oli tosin ihan plörinää ripulointia, mutta kotivolalla se oli loistava. Hiljainen kaiutin, joka ei erityisemmin värittänyt soundia.
Morri
22.02.2014 11:31:05
Laulava Kylätohtori: Itse gasittelen isompaa Expressiä. Tuo Express ilmeisesti jakaa vähän mielipiteitä, mutta minusta se on mahtava vehje. Reagointi ja tatsi ovat omaa luokkaansa samoin tietysti soundi. Itsellä vaan ongelmana liian pieni teho, ei oikein puhti riitä bändikäytössä. Nyt vaihdoin 6V6:ten tilalle EL34 ja toivon, että nyt hönkä riittää myös bändikäyttöön. Ensi viikon treeneissä se nähdään.

Itsellä vähän sellainen periaate, että kaikkien vahvarien pitää toimia niin bändi- kuin kotikäytössä.

Käy testaamassa tuota, sittenhän sen tietää...

Sinulla ilmeisesti testissä/haussa se varsinainen Express, ei tuo Jr? Tätä aihetta löyhästi sivuten ainakin Harry K:n (ja jos ymmärsin oikein myös jäsen TTV:n) mukaan se Jr ei olisi kotisoittoon passeli haettaessa vähän raskaampaa soundia, vaikka helposti wattimäärillä voisi tällaisen päätelmän hätäisempi tehdä. Varsinaista Expressiä Harry minulle suositteli omiin tarpeisiini. Eli ei se watti vaan miten se watti käyttäytyy, tai jotain.

Jos tuossa kitaroita kaupaksi saisi niin vahvistinosastoa pitäisi katsella seuraavaksi, lähinnä tuolta Bluetonen suunnalta, mutta myös tuo uusi Mesan Recto-Verb 25.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
TTV
22.02.2014 11:46:23
Morri: ...(ja jos ymmärsin oikein myös jäsen TTV:n) mukaan se Jr ei olisi kotisoittoon passeli haettaessa vähän raskaampaa soundia,...

Juuri näin, tuo Express Jr. toimii kyllä laajalla saundipaletilla, mutta rankkaan mäiskeeseen se tarvitsee säröpedaalin eteensä. Silloin kyllä alkaa tappo raikamaan :-) Wattien puolesta toi toimi todella hyvin bänditreeneissä rankemman rautalangan väännössä ja kuulosti osaavan soittajan käsissä todella hunajaiselta.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
s151669
22.02.2014 12:38:57

Hieman OT mutta pakko tarttua syöttiin

kimurantti1:
Kuinka moni teistä keikoilla tai treeneissä soittelee "päätesäröllä", tai kuinka moni on oikeasti kokeillut vääntää jonkun vahvistimen täysille?

Esimerkiksi minä. Nykyään tosin tulee soitettua bassoa mutta se on eri tarina...

Noin teknisestihän, pääteputkisäröä sellaisenaan ei ole olemassa, vaan siinä kohtaa kun pääteputket klippaa, siellä vahvistimessa klippaa melkein kaikki komponentit, etuaste, muuntajat jne.

Riippuu vahvistimesta. 18W Marshallin sukulaisissa pääteputket klippaa ensin, toki täysille käännettynä siellä särkee kaikki mahdollinen.

Siinä kohtaa kun styrkkarissa kaikki pääteputkia myöden särkee kunnolla, ei toistaiseksi mikään kokeilemani vahvistin ole kuulostanut hyvältä,

Juu, vähän säröä monesta asteesta on parempi kuin paljon säröä yhdestä asteesta.
Kuitenkin esimerkiksi tuo 18W Marsuklooni kuulostaa ihan mainiolta täysillä. Toki siitä saa käyttökelpoisempaa soundia hanikat kello kahdessa. Silloin sitä voi vielä tarvittaessa kurittaa boosterilla tai puhdistaa kitaran volumella.

Jatkuvasti kuulee näitä juttuja, että 5 watin vahvistin riittää keikalle ja se sama 5 wattia on liikaa kerrostaloon. Mä en halua kumota tota väitettä koska kaikkihan on tapauskohtaista, mutta haluaisin lisätä siihen yhden jutun: _riippuu_minkälaisella_soundilla_haluat_soittaa. Joo, 5 wattia riittää kevytkätisen rumpalin kanssa pienellä keikkapaikalla, jossa on PA ja monitorointi kunnossa, jossa aivan putipuhdasta soundia ei juuri tarvita ja pedaalikattaus & soundimaailma sellainen, ettei vahvistimen headroomilla tai botnella ole väliä.

9W eli 18 puolitettuna on piisannut ihan kivasti pikkupaikoissa ilman mikitystä :)

millaisesta soundista diggaavat, mutta itseäni en näistä yllä kuvaamistani yhtälöistä löydä.

Soundi on makuasia :) Mun tyylillä voi soittaa kaikkea AC/DC:stä ZZ Top:iin, muttei rautalankaa tai dödistä :) Ja se soundi on juuri _se_ soundi, jota tosin ei tässä ketjussa oltu hakemassa.

Matalien taajuuksien vahvistaminen vaatii moninkertaisesti enemmän tehoa kuin korkeiden, minkä tahansa tehoisella vahvistimella alkaa nimenomaan alapää kyykkäämään ensimmäisenä kun volumea väännetään lisää.

Mistä syystä alapään toistoa onkin kytkennässä rajoitettava, kuten Marsun bright-inputissa.

Joka tapauksessa noiden molempien soittajien soundi perustuu siihen, että päätetehoa ja headroomia on paljon, minkä takia on musta hassua että tän säikeen ehdotuksissa tähdätään sen päätetehon vähentämiseen

Jep. Lisätään vielä, että keinokuormat on p*rseestä. Ne tuhoavat päätemuuntajan ja kaiuttimen välisen vuorovaikutuksen ja syövät soundista kaiken dynamiikan.
Antikitarasankari
PIM
22.02.2014 12:57:19
s151669:
Jep. Lisätään vielä, että keinokuormat on p*rseestä. Ne tuhoavat päätemuuntajan ja kaiuttimen välisen vuorovaikutuksen ja syövät soundista kaiken dynamiikan.

Nyt Jykä yleistyksesi meni aika pahasti metsään. Tules joskus testaan tota mun Marsun Super PA:ta Koch Loadboxin kautta niin joudut perumaan puheesi;)
En tyytynyt tavanomaiseen.
Kunnallisjäte
22.02.2014 13:21:22

PIM: ZVex Nano Head sopii kerrostaloon. Lunchboxin lisäkaapin kanssa muodostaa maailman pienimmän putkistackin;)

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net … 9_10151910303578026_371230580_n.jpg

Nano voisi olla myynnissä, jos kiinnostaa.

Tämä on hieno setti
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
-Wildchild-
22.02.2014 13:54:40
kimurantti1: Nyt tuli tällainen paatos, katotaan jos joku jaksaa lukea.

Kuinka moni teistä keikoilla tai treeneissä soittelee "päätesäröllä", tai kuinka moni on oikeasti kokeillut vääntää jonkun vahvistimen täysille? Noin teknisestihän, pääteputkisäröä sellaisenaan ei ole olemassa, vaan siinä kohtaa kun pääteputket klippaa, siellä vahvistimessa klippaa melkein kaikki komponentit, etuaste, muuntajat jne. Edellinen ei ole meikäläisen järkeilyä, vaan muutamaltakin tunnetulta vahvistimia suunnittelevalta ja myyvältä henkilöltä kuultua asiaa, mm. Mad Professorin henkilökuntaa.

Siinä kohtaa kun styrkkarissa kaikki pääteputkia myöden särkee kunnolla, ei toistaiseksi mikään kokeilemani vahvistin ole kuulostanut hyvältä, ja näihin sisältyy orkkis Deluxe Reverb, Plexi-marsu jne. Eri asia on tietenkin, kun vahvari on riittävän lujalla, niin että kaiuttimet liikuttaa ilmaa ja pääte alkaa kivasti kompressoimaan, mutta se soundi kun styrkkarissa kaikki klippaa, mä en haluaisi soittaa sellaisella soundilla mitään musaa.

Jatkuvasti kuulee näitä juttuja, että 5 watin vahvistin riittää keikalle ja se sama 5 wattia on liikaa kerrostaloon. Mä en halua kumota tota väitettä koska kaikkihan on tapauskohtaista, mutta haluaisin lisätä siihen yhden jutun: _riippuu_minkälaisella_soundilla_haluat_soittaa. Joo, 5 wattia riittää kevytkätisen rumpalin kanssa pienellä keikkapaikalla, jossa on PA ja monitorointi kunnossa, jossa aivan putipuhdasta soundia ei juuri tarvita ja pedaalikattaus & soundimaailma sellainen, ettei vahvistimen headroomilla tai botnella ole väliä. 5 wattia on aivan liikaa kerrostaloon, jos käytössä ei ole keinokuormaa ja soittaja haluaa vääntää vahvistimen täysille, ts. haluaa sen soundin kun kaikki vahvistimessa klippaa. En tiedä millaisissa paikoissa täällä porukat keskimäärin soittelee ja millaisesta soundista diggaavat, mutta itseäni en näistä yllä kuvaamistani yhtälöistä löydä.

Matalien taajuuksien vahvistaminen vaatii moninkertaisesti enemmän tehoa kuin korkeiden, minkä tahansa tehoisella vahvistimella alkaa nimenomaan alapää kyykkäämään ensimmäisenä kun volumea väännetään lisää. Tästä puolestaan seuraa, että päätteen teho vaikuttaa suoraan ja havaittavimmin juuri alapään toistoon. Kitara ei tietenkään ole basso, eikä kitarakäytössä sen takia nähdä mitään monen sadan watin tehoja, eikä ole tarkoituskaan että kitarasoundilla yritetään täyttää sama rekisteri. Vaikka alapäätä ei tulisikaan tolkuttomasti, vaikuttaa vahvistimen teho kovasti siihen, miten alapää käyttäytyy, millä taajuuksilla soundi alkaa kompressoitua kun volumea on määrä X.

Mihin tää kaikki paatos sitten tähtää, on, että tää teholäppä alkaa lähteä käsistä. Juuri nyt on muotia lunchbox-kokoiset vahvistimet, minipedaalit, 1x12 -kaapit jne. Jopa Bogner, yleisesti arvostettu ja kunniallinen vahvistinvalmistaja mainostaa portattua 1x12 -kaappiaan väitteellä, että se kuulostaa 4x12 -kaapilta tai ainakin "niin sen soundin poimivat mikrofonit luulevat". Moni valmistaja mainostaa uutta 1-5 wattista budjettikonettaan väitteillä, että "tällä laitteella saat täysillä olevan 100 wattisen rokkimarsun soundin makkarivolumella". Kuitenkin aivan teknisin faktoin ilman mitään korkinhaistelua tai purismia voidaan perustella, miksi moiset väitteet ovat hölynpölyä, markkinamiesten skeidaa tai vilpittömimmilläänkin suurta toiveajattelua. Mä olen kokeillut montaa 100 wattista vahvistinta, jotka on soundanneet makkarivolalla aivan skeidalta ja bändivolumella taivaalliselta. Oon myös kokeillut vahvistimia jotka on soundanneet sekä makkari- että bändivolumella skeidalta, ja toisia jotka on soundannet molemmilla volumeilla hyvältä. Kaikki hyväsoundiset koneet on soundanneet kovalla paremmalta kuin hiljaisella (Fletcher-Munson jne). Täsmälleen samat jutut pätee kaikkiin kokeilemiini pienitehoisiin vahvistimiin.

Robben Fordilla on Dumble, jonka Alexander Dumble on omin sanojensa mukaan suunnitellut sen soundin pohjalta, jonka kuuli aikoinaan keikalla, jossa Robben nyki menemään Fenkun Twinillä. Dumble on alkuperäiseltä soundi-idealtaankin siis modattu fenkku. Aina kun Robbenilla ei ole mahdollisuutta käyttää Dumbleaan, hän pyytää backline-firmalta sen Fenkun Twinin ja lykkää eteen Zendrive-säröpedaalin. Näin tapahtui myös hänen edellisillä Suomen keikoillaan, joista yhtä oli itsekin kuulemassa. Tästä soundimaailmasta aloittajan Deluxe Reverb ei ole hirveän kaukana. Kuitenkin iso osa Dumble-soundia on juurikin se, että headroomia on paljon ja särö tehdään etuasteessa.

Bonamassalla on stereosysteemi, jossa samaan aikaan soi 100 wattinen Marshall Silver Jubilee ja kaverina yleensä joku Dumble-henkinen vahvistin. Marsussa on maltillinen dilsa Bossin DD-5:lla ja Dumble-koneessa yleensä jonkunlainen kaiku. Noi levitetään stereoksi ja niitä huudatetaan aika lujalla, tästä syystä keikoilla on pleksit kaappien edessä, muuten mökä ja 4x12-kaapeista eteenpäin suuntautuva yläkeskiäänipiikki on aivan infernaalinen. Kuitenkin 100 wattisia koneiden on oltava, koska ne soundaavat isommalta. Tää kaikki siis herran itsensä suusta, ei suinkaan meikäläisen omasta päästä.

Joka tapauksessa noiden molempien soittajien soundi perustuu siihen, että päätetehoa ja headroomia on paljon, minkä takia on musta hassua että tän säikeen ehdotuksissa tähdätään sen päätetehon vähentämiseen ja luetellaan vahvistimia, joissa sitä headroomia ei vaan ole. Näiden soundien toisintaminen kerrostaloystävällisellä volumella on parhaimmillaankin suurta kompromissia. Jos Bonamassa-meininki on tosi lähellä sydäntä, niin joku Marshall-henkinen combo sen Fenkun viereen, pedaalilautaan erotusmuuntaja, siitä Marsuun digidelayn ja Fenkkuun säröpedaalin & kaiun läpi. Les Paul on myös olennainen osa ko. soundissa, paljon olennaisempi kuin noi vahvistimet.

Standard GT Les Paul löytyy :)

Ideanahan ei ollut hankkia pientehoista putkipeliä että sitä voisi luukuttaa, vaan että pienemmillä desibeleillä saada aikaan pientä säröä (ja muutenkin styrkkari jossa olisi olisi särö mahdollisuus) ja tätä sitten vielä buustata jollain OD pedaalilla.

Tehdään siis näin... Unohdetaan hetkeksi pientehoiset styrkkarit (tähänkin asti pärjännyt Deluxella kerrostalossa) kun kuitenkin haluisin deluxen kaveriksi styrkkarin jolla saisin soundimaailmaa tähän suuntaan, vaikka näitä kahta yhdistämällä (onnistuuhan se?)
Tai vastaavasti jokin pedaali, jonka lyömällä deluxen eteen päästään hyvin lähelle.

Ehdotuksia?
-Wildchild-
22.02.2014 14:03:05
Sammo: http://www.youtube.com/watch?v=w71tBeuLn2Y
Oot varmaan nähnyt tuon Bonamassan Andertons videon? Munsta se on aika kaukana siitä Bonamassa-soundista mistä mä tykkään (Ballad Of John Henry tai vaikkapa Live At Albert Hall):

Musta Bonamassa saa paremman soundin normi HRDxx-Fenderillä ja säröspedulla, koska:
http://www.youtube.com/watch?v=Cx93JIEXa6U

Itellä tuli mieleen että Deluxe Reverbillä ja hyvällä Dumble-tyyppisellä spedulla vois päästä molempiin maaleihin (Bona ja Ford). Itellä on toiminut Ethos (kolmas menossa, nyt vahvistinversio). Toinen mihin olen ollut tyytyväinen on Alpha Drive (thanks Ken!!) ja kolmas Mad Professorin Royal Blue OD.

Noissa molemmissa esikuvasoundeissa on mun mielestä tärkeää että vahvistimesta lähtee kivasti middleä. Jos jää vajaaksi niin väliin voi kokeilla Voodoo Labin Giggityä, vaikkapa.

Tossa toisessa Bonamassan videossa ollaan lähellä soundimaailmaa jota haen.
Mahtavan kuulosta!

Tietenkin soundi perustuu paljon tuosta kitarasta, sekä Joen sormista.
Onko arvauksia/tietämystä millä vahvistimella Joe mahtaa videolla soittaa, ja onko vahvistimen edessä käytetty pedaalia (onkohan tätä mahdotonta tietää?)

Yksi idea tätä soundimaailmaa lähestyessä, voisi olla gibsoniin mikkien vaihtaminen.
Omistan '10 vuoden Les Paul standardin, malli jossa mikit kolvattu piirilevyyn.
Jucciz
22.02.2014 14:03:30
Onhan esim. jotkut Jim Kelleyn vahvistimet sellaisia, joissa etuaste pidetään puhtaana ja sit päätettä tuutataan kunnolla. Samaa ideaa on kuulemma tuossa mun Mystiquessa, valmkstajan mukaan. Eli ei siellä etuaste aina ole säröllä, sehän riippuu ihan toteutustavasta.

Olennaista on tajuta, että eri taktiikoille ja soundeille on silti paikkansa. Sama pätee teholuokkiin. Miksi Champeilla, Suproilla ja muilla koskaan olisi muutoin äänitetty mitään kun kerran isompitehoisiakin oli tuolloin saatavilla?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
-Wildchild-
22.02.2014 14:18:20
-Wildchild-: Tossa toisessa Bonamassan videossa ollaan lähellä soundimaailmaa jota haen.
Mahtavan kuulosta!

Onko arvauksia/tietämystä millä vahvistimella Joe mahtaa videolla soittaa, ja onko vahvistimen edessä käytetty pedaalia (onkohan tätä mahdotonta tietää?)

Yksi idea tätä soundimaailmaa lähestyessä, voisi olla gibsoniin mikkien vaihtaminen.
Omistan '10 vuoden Les Paul standardin, malli jossa mikit kolvattu piirilevyyn.

Korjaan, Les Paul vuodelta '08 mikkeinä Burstbucker Pro:t
Myrkky Nuoli
22.02.2014 14:41:32
Jucciz: Onhan esim. jotkut Jim Kelleyn vahvistimet sellaisia, joissa etuaste pidetään puhtaana ja sit päätettä tuutataan kunnolla. Samaa ideaa on kuulemma tuossa mun Mystiquessa, valmkstajan mukaan. Eli ei siellä etuaste aina ole säröllä, sehän riippuu ihan toteutustavasta.

Olennaista on tajuta, että eri taktiikoille ja soundeille on silti paikkansa. Sama pätee teholuokkiin. Miksi Champeilla, Suproilla ja muilla koskaan olisi muutoin äänitetty mitään kun kerran isompitehoisiakin oli tuolloin saatavilla?

Elähän lähe keulimaan. Alkuperäinen pointti oli tismalleen sama kun sulla. Eli se, että kaikelle on käyttönsä ja asiat ei ole niin yksinkertasia. Oon itekin ollut huomaavivani semmosta tehojen jatkuvaa pienenemistä ja suurempien teholuokkien välttelyä aika isossa mittakaavassa, joten ihan aiheellista välillä muistuttaa, että myös tehokkaissa peleissä on oma juttunsa ja niille on käyttöä muuallakin kuin stadioneilla.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Sammo
22.02.2014 14:54:24
-Wildchild-: Tossa toisessa Bonamassan videossa ollaan lähellä soundimaailmaa jota haen.
Mahtavan kuulosta!

Onko arvauksia/tietämystä millä vahvistimella Joe mahtaa videolla soittaa, ja onko vahvistimen edessä käytetty pedaalia (onkohan tätä mahdotonta tietää?).

Pelkkää arvausta mutta ainakin joku piuha menee vahvistimeen joka näyttää kovasti Hot Rod Deluxelta. Vahvistimen päällä on iso valkoinen pahvilaatikko, jossa esim. Ethos toimitetaan. Pahvilaatikon tarra ei ole aivan samassa paikassa kuin omassa laatikossa, joten se voi olla jonkun muun ison säröspedun laatikko. Kuten Van Weldenin Bonamassa signature spedun, joka on tuloillaan. Pelkkää arvailua tosin!
Customer: I'd like a jazz metronome, please. Shop guy: Jazz metronome? Customer: Yeah, you know, the ones that only click on 2 and 4.
RaskasMielinen
22.02.2014 17:47:08

klobasa: Kerrostalosoitteluun suosittelet herkkää 4x12" kaappia? Olin juuri tulossa tähän ketjuun kirjoittamaan aivan päinvastaista: mielestäni kerrostalosoitteluun on aivan pöhköjä kaikki isommat kuin 1x10" kaiutinratkaisut - erityisesti herkät sellaiset.

Lue myös mitä muuta suosittelen...

Suosittelen siis: 12" elementti/elementit JA keinokuorma.

En väitä etteikö olisi laadukkaita 10" tai jopa 8" kaiutinelementtejä mutta vastaavat 12" nyt vaan soundaa paremmille. Riippuu toki mitä soitetaan ja miten soitetaan mutta suuremman elementin toistoalue ulottuu alemmas.

Lisäksi itseäni nyppii noissa pienemmissä elementeissä/kaapeissa niiden suuntaavuus. Etenkin jos efekteinä käytetään reverbiä, delayta ja echoa, niin tilavaikutelmalla on merkityksensä. Siksi suosittelen myös käyttämään kahta kaappia (vaikka 1x12"), toinen oikealle ja toinen vasemmalle puollelle. 1x12" kaappia tai kaappeja käytettäessä suosittelen nostamaan ne ylös lattialta.

Kun isoa elementtiä soitetaan hiljaa, niin sen on syytä olla herkkä, jotta soundi olisi mahdollisimman erotteleva myös ja etenkin todella pienillä desibelilukemilla.

Ja lopuksi palaan siihen keinokuormaan: jotta herkkä 12" elementti soisi hiljaa vaikka vahvistimen masteria avataan niin paljon, että saadaan kunnon "päätesärö", niin tarvitaan juurikin se keinokuorma muuttamaan suurin osa tehosta lämmöksi.

Jos hankkii keinokuorman, niin en näe mitään syytä hankkia putkivahvistinta, jonka teho on alle 30 wattia, ei ainakaan alle 15 W. Nimittäin, jos haluaa soitella joskus myös jossain treeniksellä bändin kanssa, niin ideaali olisi ehkä se, että samalla vahvistimella voisi treenata kotona keinokuormattuna ja ilman keinokuormaa treeniksellä/keikoilla.

Kunnon putkivahvistin ja keinokuorma -yhdistelmä toimii myös soittelutilan lämmitysratkaisuna ;D

Tuo Lil' Nightrain -esimerkki oli mukana vain osoittaakseni, että kyllä siitä kahdestakin watista tarvittaessa ääntä lähtee, kun se laitetaan ison kaapin kaverksi, jossa toki pitää olla niin herkät elementit, että ne kuulostavat hyvälle myös pienempitehoisen vahvistimen kanssa - ja/tai siis myös rajusti keinokuormatun monsterin kanssa.

Summa summarum: jos vain budjetti kestää, niin en näe mitään syytä ostaa mitään nysää, sen enempää vahvistimeksi kuin kaapiksikaan. Kunnon kamoilla on hintansa - ja siihen päälle vielä laadukas keinokuorma. Joku Lil' Nightrain on yllättävän hyvä mutta ei se mikään Stiletto ole, ei soundiltaan eikä ominaisuuksiltaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)