Gabe 26.04.2013 22:23:14 | |
---|
JohnPatrick: Yksi osatekijä on varmasti myös vahvistimeni, joka on kyllä hiukan tummasointinen. Jep.. kuulemma tuo vahvistinkin vaikuttaa soundiin jonkun verran. :) |
Laulava Kylätohtori 26.04.2013 22:26:05 | |
---|
Gabe: Jep.. kuulemma tuo vahvistinkin vaikuttaa soundiin jonkun verran. :) Ja vielä mitä höpsöä. Ei kai sentään... ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 26.04.2013 23:09:42 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ja vielä mitä höpsöä. Ei kai sentään... ;) Näin mulle on väitetty :D |
madcow2 27.04.2013 00:11:24 | |
---|
Lainaan topicia hetkeksi,nimittäin myös mua on mietityttänyt oman tokai-lespan tummuus. Mun LS-75 kuulostaa omaan korvaani aivan tumpulta, joten onko todennäköisin vaihtoehto että vahvarin vaihdolla paranisi? Mikkeinä on Duncanin Jazz kaulassa ja Pearly Gates tallassa. Vahvarina on Blackstar HT-20. Meinaan tätä topicia lukiessa nousi hienoinen kuume Voxia tms. perinteisempää laitetta kohtaan, jos sillä hoituisi. Lähinnä siis ajan takaa, että onko mikit liian kuumat blackstarille - se on kuitenkin aika tummasointinen ja gainikas pömpeli, eli menee tukkoon helposti. Vai kuinka? Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa. |
Gabe 27.04.2013 10:06:11 | |
---|
madcow2: Lainaan topicia hetkeksi,nimittäin myös mua on mietityttänyt oman tokai-lespan tummuus. Mun LS-75 kuulostaa omaan korvaani aivan tumpulta, joten onko todennäköisin vaihtoehto että vahvarin vaihdolla paranisi? Mikkeinä on Duncanin Jazz kaulassa ja Pearly Gates tallassa. Vahvarina on Blackstar HT-20. Meinaan tätä topicia lukiessa nousi hienoinen kuume Voxia tms. perinteisempää laitetta kohtaan, jos sillä hoituisi. Lähinnä siis ajan takaa, että onko mikit liian kuumat blackstarille - se on kuitenkin aika tummasointinen ja gainikas pömpeli, eli menee tukkoon helposti. Vai kuinka? Jos soundiin halutaan radikaalia muutosta niin vahvistimen tai elementin vaihto lienee paikallaan. Humbuckerin vaihto toisenlaiseen humbuckeriin tuskin ratkaisee ongelmaa täysin. Minun kokemukset Blackstar HT-20:sestä kyllä tukevat sinun havaintojasi, eli sen soundi tuntuu olevan sellainen tumma ja pyöreähkö. Jos haluat kirkkaampaa soundia niin ota oma kitarasi kainaloon ja hakaudu soitinliikkeisiin kokeilemaan vaikkapa Voxeja ja Fendereitä. |
LaMotta 27.04.2013 10:17:45 (muokattu 27.04.2013 10:26:47) | |
---|
Onhan tässä vielä sekin ratkaisu, että tyrkkää signaalitielle equn ja möyhentää vaikka 2kHz ympäristöä ylöspäin niin alkaa soundi leikkaamaan muun metelin läpi. Tietysti jos mikin soundi on lähtökohtaisesti 'väärä' niin silloinhan sille kai täytyy jotain tehdä. Itseä oikeastaan harmittaa eniten se, että yleensä talla- ja kaulamikkipareissa kaulamikki on säännönmukaisesti liian bassoinen soundiltaan. Omaan makuuni olisi enemmän rouhea humppari tallassa ja vintageosastoon (kirkkaahko) päin kallellaan oleva mikki kaulassa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
StJerky 27.04.2013 11:21:54 | |
---|
Olen ollut 23 vuotta tyytyväinen JB ja '59 yhdistelmään omassa vm. 1985 LS-50:ssäni. |
madcow2 27.04.2013 12:45:27 | |
---|
Gabe: Jos soundiin halutaan radikaalia muutosta niin vahvistimen tai elementin vaihto lienee paikallaan. Humbuckerin vaihto toisenlaiseen humbuckeriin tuskin ratkaisee ongelmaa täysin. Minun kokemukset Blackstar HT-20:sestä kyllä tukevat sinun havaintojasi, eli sen soundi tuntuu olevan sellainen tumma ja pyöreähkö. Jos haluat kirkkaampaa soundia niin ota oma kitarasi kainaloon ja hakaudu soitinliikkeisiin kokeilemaan vaikkapa Voxeja ja Fendereitä. Kiitos ja kumarrus Gabelle mainiosta vastauksesta! Nyt sitten kuolaamaan nimenomaan noita Voxeja ja Fendereitä, kun muutenkin ollut pientä kaasuttelua siihen suuntaan. Taidan löytää itseni kohta jostain vahvariketjusta ja gas-ketjusta. =) Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa. |
JohnPatrick 27.04.2013 13:20:42 | |
---|
LaMotta: Omaan makuuni olisi enemmän rouhea humppari tallassa ja vintageosastoon (kirkkaahko) päin kallellaan oleva mikki kaulassa. Tämä kuulostaa juurikin siltä, jota olen nyt tavoittelemassa. Kaula saa olla jopa vintage-osastoa kirkkaalla yläpäällä ja maltillisella bassolla. Tallaan sitten nimenomaan rouheaa rokkia... |
fox 27.04.2013 13:28:22 | |
---|
JohnPatrick: Tämä kuulostaa juurikin siltä, jota olen nyt tavoittelemassa. Kaula saa olla jopa vintage-osastoa kirkkaalla yläpäällä ja maltillisella bassolla. Tallaan sitten nimenomaan rouheaa rokkia... 80-luvulla tuollaiseen oli vakioratkaisuna laittaa PAF kaulaan ja DiMarzion Super Distortion tallaan.. ;) Mutta, niinkuin monesti tässä ketjussa on todettu, soundimieltymykset ovat yksilöllisiä. Juurikin tästä syystä ei ihan yhtä ja "oikeaa" vastausta mielestäni sulle voi antaa tähän ongelmaan. Toinen juttu, minkä olen huomannut jo vuosia, on se että usein itäisten maitten kitaravapriikit laittavat mielellään 33 nF tonekondensaattorit, että saisi sellasta "kermaisen pehmeää humpparisoundia". Osittain, koska esim. käyttämänsä indonesian- eli laua-mahonki on tavallaan "kirkassoundisempaa" kuin jenkkien käyttämät mahonkilajikkeet. Erään soittajan kitarasta tuli _hänelle_ mieluisampi kun vaihdoin tonekondensaattorit radikaalisti pienempiarvoisiin. |
madcow2 27.04.2013 15:10:32 | |
---|
madcow2: Lainaan topicia hetkeksi,nimittäin myös mua on mietityttänyt oman tokai-lespan tummuus. Mun LS-75 kuulostaa omaan korvaani aivan tumpulta, joten onko todennäköisin vaihtoehto että vahvarin vaihdolla paranisi? Vielä häiritsen hiukan omilla murheillani, nimittäin tarkistin tonepotikat ja niiden konkat. Potikoista kyllä löytyi tyydyttävät 500 Kohm, mutta noi konkat jäi häiritsemään. Kummassakin oli tällainen merkintä: 223K 50P. Tarkoittaako tuo sitä, että kapasitanssi on 223 nF? Miten radikaali vaikutus tuonsuuruisella konkalla on soundin tummuuteen, kannattaako vaihtaa pienemmäksi? Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa. |
Confidentum 27.04.2013 16:36:53 | |
---|
madcow2: Vielä häiritsen hiukan omilla murheillani, nimittäin tarkistin tonepotikat ja niiden konkat. Potikoista kyllä löytyi tyydyttävät 500 Kohm, mutta noi konkat jäi häiritsemään. Kummassakin oli tällainen merkintä: 223K 50P. Tarkoittaako tuo sitä, että kapasitanssi on 223 nF? Miten radikaali vaikutus tuonsuuruisella konkalla on soundin tummuuteen, kannattaako vaihtaa pienemmäksi? Ihan normi "kakskakkonen" tuo munsta on http://www.turretboards.com/capacitor_conversion_chart.htm |
MarkoA 27.04.2013 16:57:57 (muokattu 27.04.2013 17:00:40) | |
---|
StJerky: Olen ollut 23 vuotta tyytyväinen JB ja '59 yhdistelmään omassa vm. 1985 LS-50:ssäni. Tähän vois heittää, että olen ollut jo 24 vuotta tyytyväinen '85 Love Rock kitaran omiin Tokai PAF '57 tarralla varustettuihin mikkeihin. http://img238.imageshack.us/img238/9638/dscf00028qy.jpg Well, I stand up next to a mountain,
Chop it down with the edge of my hand |
Gabe 27.04.2013 17:04:35 | |
---|
madcow2: Kiitos ja kumarrus Gabelle mainiosta vastauksesta! Nyt sitten kuolaamaan nimenomaan noita Voxeja ja Fendereitä, kun muutenkin ollut pientä kaasuttelua siihen suuntaan. Taidan löytää itseni kohta jostain vahvariketjusta ja gas-ketjusta. =) Oikein. :) Gas on aina hyvästä. |
LaMotta 27.04.2013 18:01:42 (muokattu 28.04.2013 22:01:10) | |
---|
JohnPatrick: Tämä kuulostaa juurikin siltä, jota olen nyt tavoittelemassa. Kaula saa olla jopa vintage-osastoa kirkkaalla yläpäällä ja maltillisella bassolla. Tallaan sitten nimenomaan rouheaa rokkia... Saat sen kytkemällä Painkillerin kaulamikin rinnankytketyksi humppariksi, kuten olen jo moneen kertaan vihjannut. Tuon mikin soundi muuttuu näin täysin erilaiseksi. Tässä tapauksessa joutuu sitten säätelemään tallamikkiä kauemmas kielistä koska gainero on suurehko, ja kaulamikin bassopään melko lähelle kieliä koska näin kytkettynä bassoalue jää vaimeahkoksi. Omassa kitarassa en voi tuota tehdä, koska ruuvien säätövarat ei vielä tätä mahdollista. Painkillerin tallamikki on 'rouhea'. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
madcow2 27.04.2013 18:06:10 | |
---|
Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa. |
RaskasMielinen 28.04.2013 02:20:46 | |
---|
Kuten lupasin, nijn jatkoin sitten testailua parilla ääripäällä; 1) Peavey 6505 120 W (keinokuormalla) plus Marshall 4 ohm 4x12m25 (70-luvulta) 2) Vox Lil' Nightrain 2 W plus Krank Revotution jr. cabinet 1 x 12"' Juuri nyt muutaman asennuskaljan neuvomana tuntuu sille, että pitäydynkin orkkismikeissä. Säädin ne entistäkin alemmas kielistä. Sain em. kamoilla ja niiden säädöillä mielestäni paljon erottelevuutta mutta periussoundi säilyi tummana, mikö on hyvä lisä soundikokoelmaani. Todennöäköisin muutos: Voxin päivitys parempaan Voxiin (mikä, combo - max tonni, OT?) |
Gabe 28.04.2013 12:18:22 | |
---|
|
LaMotta 18.05.2013 18:00:03 (muokattu 18.05.2013 19:16:44) | |
---|
Aloittajalle mikkiterveisiä. Laita kaulaan Phat Cat. Aika bueno. Ykskelainen klangi ja napsu sekä syvä ja erotteleva muttei mutainen soundi, ainakin cleanilla. Säröllä en ole vielä kokeillut. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
slapvete 18.05.2013 18:41:48 | |
---|
Lollar Imperial. Ja tallamikiksi Imperial High Wind. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |