fox 06.04.2012 15:23:53 | |
---|
AngieRainbow: Oletko Fox samoilla linjoilla Jucciz:en kanssa, että nuo 90-luvun puolen välin tienoilla tehdyt reissuet olisivat poikkeuksellisen hyviä, vaikka eivät varmaan huonoja tee nykyäänkään? EOS, koska mulla ei 80-luvun puolivälin jälkeen oo keskiverto-kitaranvärkkäilijää enempi havaintopohjaa, saati sitten että olisin noita kaikkia mahdollisia malleja päässy käpistelemään.. Edelleen sanon, että ei siit muutaman minuutin liikkeessä käpälöinnistä ole mun tapauksessa suurempaa empiiristä kokemusta karttunut.. Voihan se olla noin(kin), tuppaa vähän joka tehtaalla menemään jonkinmoisissa sykleissä nuo hommat. Sinällään kyllä Jucciczzen havaintoja pidän luotettavina, ja ihan kokemusperäisinä, eli varmasti saattaa noin asiat olla. Itelläni ei taida ko. aikakauden Gibsonia olla referenssiks edes. |
Jucciz 06.04.2012 16:45:53 | |
---|
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jii.haanpaa 06.04.2012 17:25:49 | |
---|
^Näistä tuli mieleen, että tunnustaako joku ketjua seuraava lunastaneensa Kitarapajalta sen jonkun hetken myynnissä olleen 1996 R6:n? Parikin kertaa tuli tuota orastavassa kuumotuksessa klikkailtua....hyvä kun katosi listoilta, niin ei kiusaa köyhää :) |
AngieRainbow 07.04.2012 00:55:40 | |
---|
Miksiköhän ovat tehneet tommosen r8:n 60's kaulalla, eivätkä nimitä sitä r0:ksi? Kitarapajalla on tommonen: GIBSON LES PAUL '58 V.O.S 60's NECK: Plaintop Ebony What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
AngieRainbow 07.04.2012 01:18:03 | |
---|
Onkohan kaikissa custom shopin kitaroissa orkkiksena parempi satula kuin "tehdas" kitaroissa? Olen vahdatuttanut kaikkiin kolmeen gibsoniini luusatulan, kun muoviset ovat ruvenneet vittumaisesti "kinnaamaan". Gibsonin sivuilla joissakin cs-kitaroissa ilmoitetaan stulan materiaaliksi nylon. Monissa cs-kitaroissa ei sanota sivuilla satulan materiaalista mitään. Slash afd USA model, joka mulla on, satulan materiaaliksi sanotaan corian. Se oli helvetin huono. Slash afd cs versiossa on näköjään luusatula. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Jii-Gee 07.04.2012 11:00:27 | |
---|
AngieRainbow: ..satulan materiaaliksi sanotaan corian. Se oli helvetin huono. Mikä tosta Corianista tekee helvetin huonon..mitä vikaa siin on ?? |
mitja 07.04.2012 11:56:43 | |
---|
Jii-Gee: Mikä tosta Corianista tekee helvetin huonon..mitä vikaa siin on ?? No ei se helwetin huono materiaali ole, mutta nylon on paljon liukkaampaa ja jotenkin kovemman tuntuista. Eli vähemmän kitkaa satulassa=parempi vire. |
AngieRainbow 07.04.2012 12:06:27 | |
---|
Jii-Gee: Mikä tosta Corianista tekee helvetin huonon..mitä vikaa siin on ?? Niin kuin jo sanoin kieli ei liiku hyvin satulan urassa. Vaikka sitä uraa viilalla laittaisikin kuntoon, niin kohta kinnaa taas. Kun väännät viritystapista kieltä kiremmälle, niin ei meinaa tapahtua mitään. Sitten yhtäkkiä se vire "pomppaa" kerralla paljon, jolloin kieli menee liian korkeaan vireeseen. Tämä johtuu siitä, että kieli ei pääse liikkumaan satulan urassa. Sama ilmiö, kun kielen virettä pudotetaan matalammalle. Luusatulan kanssa ei ole vastaa ongelmaa ollut. Kieli liikkuu urassa todella smoothisti. Väitän myös, että luusatula parantaa saundia. Ei se corian, eli muovisatula, niin toivoton ole, etteikö sen kanssa voisi elää. Kuitenkin kun yhteen gibsoniini vaihdoin luusatulan, niin sen jälkeen vaihdoin kaikkiin muihinkin. Oli vaivan ja taloudellisen sijoituksen arvoista. Vaihdoin luusatulan myös juuri ostamaani robert cray stratoon. Sitä siis kyselin, että onkohan noissa custom shopin kitaroissa valmiiksi paremmat satulat, kuin nuo muoviset hirvitykset joita tehdas (USA model) gibsoniessa on. En ole siis ikinä omistanut cs gibsonia. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
fox 07.04.2012 12:44:22 | |
---|
AngieRainbow: Niin kuin jo sanoin kieli ei liiku hyvin satulan urassa. Vaikka sitä uraa viilalla laittaisikin kuntoon, niin kohta kinnaa taas. Oliskohan nyt niin, että se sun kieliura jää "V"-muotoiseksi sen oikean "U"-muotoisen uran sijasta? Eli kieli painuu kohti uran pohjaa, mutta puree kuitenkin siellä pohjan lähellä kiinni, ja kinnaa siellä? Ja tämä "päivv.." viilattu uramalli on myös mahdollista aikaansaada siihen luiseen satulaankin. Toiseksi taas, miltä se näyttää se sun "luusatula" eli onko se loppupelissä sitten ihan oikeeta "elukan luuta" vaiko tuota erittäin yleisesti käytettyä, tasalaatuista ja vailla huokosia olevaa "man made bone"'a eli tuota, minkä niputat luokkaan "muovi". Se oikea luu on aikas karseeta työstettävää, se ei välttämättä ole ihan tasalaatuista molekyylitasolla, ja siinä saattaa olla murtumiakin. Erittäin moni teollisesti soittimia valmistava yritys tuota "keinoluuta" käyttää, ihan vaan "valmistusteknisesti" ja välttääkseen kaikki työturvallisuuteen liittyvät terveyshaitat, joita tulee esim. luupölystä. Vähän samasta syystä yleisesti on otelautamerkkeinä käytössä kaikenmoista "artificial pearl" ja "abalane" -tyyppistä aidolta näyttävää tavaraa. Eikä tuo ole ihan pelkästään kustannustekijä, tai ko. materiaalien saatavuudesta kiinni, olkoonkin että esim. abalonesimpukan saannissa on ollut rajoituksia, ja joitain lajikkeita on säännelty voimakkaastikin. Sekin pöly on voimakkaasti terveysvaikutteista, ja matsku itsessään on sellaista, että suuriin määriin soittimia tarvittavien koristusten leikkaaminen perinteisen pearl cutter-ammattilaisen toimesta tulee hintoihinsa. Sitä vaan tahdoin sanoa, että kaikki valmistajat ei ihan yhtä avoimesti ilmoita, että se satula on esmerkiks juurikin coriania tms. kauppanimitystä tuolle "keinoluulle". Kuka hyvänsä voi sitä omaa "luusatulaansa" testata vaikka todella kuumalla neulankärjellä. Kannattaa vertailla johonkin oikeeseen luuhun ja siihen satula-aineeseen - voi tulla ns. "yllätyksiä". Totta kai niissä joissakin kitaroissa (sekä joillakin pienemmillä valmistajilla/custom-pajoilla) on myös sitä ihan oikeeta kamaakin satuloissa, ei epäilystä siitä. |
Funkyshiva 07.04.2012 14:38:40 | |
---|
Noista satuloista....Itse olen vaihtanut Gibsoneista muovirimpulat pois, ja teettänyt niihin grafiittisatulat ja ero on huomattava...Tosin ammattiemiehen tekemä, ja tietylle kielisetille viilama satula toimii joka tapauksessa paremmin, kun koneen massatuotantona valmistama. Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more" |
mvirta 07.04.2012 14:38:53 | |
---|
Jucciz: R0:t on mulle kaikista vieraimpia, yhtäkään en ole hipelöinyt: ne näyttää vähän niinkuin R9:eiltä, mutta niissä on rumat potikannupit - ja oisko niissä sit vähän ohkasempi kaula? Mulla on G0, joka on Guitar Centerille tehty plaintop -versio R0:sta. Hommasin sen koska kyllästyin pahan kerran loimukansiin mutta halusin ohutkaulaisen reissuen. En silloin vielä tiennyt näistä '60-kaulaisista R8:sta, sellainen olisi varmasti oikein mukava myös. Toisaalta pidän erityisesti tästä G0:n Lemon Burst väristä. Kaulan paksuus 12-nauhalta (nauhalanka ja G-kieli mukaanlukien) on 25.4 mm. Kaulaprofiili on sellainen että se on keskeltä litteä ja sitten aika paljon olkapäitä. Potikannupit ovat samanlaiset Amber Top Hatit kuin R9:ssä. Lankku on cavitystä leimattu R0:ksi joten uskon että flame top R0:n kaulat ovat aika lailla samoja kuin näissä. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
Jii-Gee 07.04.2012 18:05:56 | |
---|
Noista satuloista.... Mulla kahdessa Gibsonissa Corian satulat,eikä mtn mutinoita kummastakaan. Molemmat toki viilattu kuten kuuluu. |
AngieRainbow 08.04.2012 23:27:02 | |
---|
Jucciz: R6:n haluaisinkin erittäin kovasti, sillä P90:t on mainiosoundiset mikit eikä talossa ole yhtään P90-kitaraa tällä hetkellä. :( Aika sievä R6 tuli torille... Sullahan tota kitarakamaa ei oikein vielä oo :) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Joees 08.04.2012 23:46:02 | |
---|
AngieRainbow: Aika sievä R6 tuli torille... Sullahan tota kitarakamaa ei oikein vielä oo :) R6 LP kelpaisi mulle vielä oikein hyvin stankun kaveriksi. Joskus vielä. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
AngieRainbow 15.07.2012 21:56:04 (muokattu 15.07.2012 21:56:34) | |
---|
Mä nostan omaa aiemmin aloittamaani ketjua, koska aihe kiinnostaa edelleen tavattomasti. Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt -59 Reissueta, mutta eipä meinaa löytyä. Tietääkö joku, miksi noita R9-kitaroita ei meinaa liikkua Suomessa juuri lainkaan? Ei näy torilla, kitarapajalle eikä oikein missään muuallakaan. Lisäksi tahtoisin tietää, että miksi ne on niin kalliita verrattuna vaikka R8-kitaroihin. Onko syynä R9-kitaroiden loimukansi? Käsittääkseni R9- ja R8-kitarat eivät eroa juurikaan muuten kuin kannen osalta ja ja kaula kait hieman paksumpi R8:ssa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Miksi siis R9 kitaroita ei näytä olevan saatavilla kuin jenkeistä??? Miksi R9-kitarat ovat niin helvetin kalliita? Eikö R8-kitarat ole ihan yhtä laadukkaita, vaikka niissä ei loimua olekaan? R8-kitarat ovat ilmeisesti kuitenkin myös täysipuisia ja silti kevyitä? Kiitos... What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Broadcaster 16.07.2012 14:53:04 (muokattu 16.07.2012 14:54:41) | |
---|
AngieRainbow: Mä nostan omaa aiemmin aloittamaani ketjua, koska aihe kiinnostaa edelleen tavattomasti. Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt -59 Reissueta, mutta eipä meinaa löytyä. Tietääkö joku, miksi noita R9-kitaroita ei meinaa liikkua Suomessa juuri lainkaan? Ei näy torilla, kitarapajalle eikä oikein missään muuallakaan. Lisäksi tahtoisin tietää, että miksi ne on niin kalliita verrattuna vaikka R8-kitaroihin. Onko syynä R9-kitaroiden loimukansi? Käsittääkseni R9- ja R8-kitarat eivät eroa juurikaan muuten kuin kannen osalta ja ja kaula kait hieman paksumpi R8:ssa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Miksi siis R9 kitaroita ei näytä olevan saatavilla kuin jenkeistä??? Miksi R9-kitarat ovat niin helvetin kalliita? Eikö R8-kitarat ole ihan yhtä laadukkaita, vaikka niissä ei loimua olekaan? R8-kitarat ovat ilmeisesti kuitenkin myös täysipuisia ja silti kevyitä? Kiitos... Veikkaan että syy miksi ei liiku on se, että kitara on melko hintava ja markkinat täällä pohjoisessa suht pienet. Turha ottaa jokaisen putkiin ikkunaan killumaan. Pajalla (ja nettisivuilla) olen nähnyt useasti, nyt ei näytä olevan yhtään myynnissä. Eroa R8 -malliin on tosiaan loimukansi (vaikkakin olen nähnyt myös R8:n loimukannella). Vaikka kaulat vaihtelevat vähän yksilöiden vällillä, on pääsääntö se että R8:ssa on vähän paksumpi kaula. Luulisin R9:n hintaan vaikuttavan historia-aspekti, eli se että oikeita '59 LP:tä on tehty aika vähän ja Les Pauleissa '59 on SE juttu. Fenkuissa vastaavat vuosiluvut on esim. '52, '57, '62 jne. |
AngieRainbow 16.07.2012 17:40:18 | |
---|
Ilmeiseti on totta tuo puhe kaulojen paksuuden vaihteluista yksilöiden välillä. Kävin tänään kokeilemassa R8 ja R7 kitaroita ja tykkäsin enemmän siitä R7:n kaulasta. Olin siina uskossa, että siinä olisi vielä paksumpi kuin R8:ssa, mutta ainakin tuossa mun kokeilemassa R7:ssa oli ohuempi ja muutenkin todella mainion tuntuinen kaula. R8 oli vähän liian jytky. Ehkä luovun R9 pakkomielteestä, sillä nuo kokeilemani R7 ja R8 olivat myös todella hyviä (ja hienoja) kitaroita, vaikka niissä ei loimukantta ollutkaan. Täytyy katsella miten tässä käy. Mulla on ollut neljä noin 1500 euron arvoista USA gibsonia ja nyt tekee mieli ottaa haltuun yksi custom shopin LP. Eiköhän sieltä jostain sopiva Historic Reissue mulle vielä löydy. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
jii.haanpaa 16.07.2012 18:15:54 (muokattu 16.07.2012 18:20:50) | |
---|
AngieRainbow: Mä nostan omaa aiemmin aloittamaani ketjua, koska aihe kiinnostaa edelleen tavattomasti. Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt -59 Reissueta, mutta eipä meinaa löytyä. Tietääkö joku, miksi noita R9-kitaroita ei meinaa liikkua Suomessa juuri lainkaan? Ei näy torilla, kitarapajalle eikä oikein missään muuallakaan. Lisäksi tahtoisin tietää, että miksi ne on niin kalliita verrattuna vaikka R8-kitaroihin. Onko syynä R9-kitaroiden loimukansi? Käsittääkseni R9- ja R8-kitarat eivät eroa juurikaan muuten kuin kannen osalta ja ja kaula kait hieman paksumpi R8:ssa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Miksi siis R9 kitaroita ei näytä olevan saatavilla kuin jenkeistä??? Miksi R9-kitarat ovat niin helvetin kalliita? Eikö R8-kitarat ole ihan yhtä laadukkaita, vaikka niissä ei loimua olekaan? R8-kitarat ovat ilmeisesti kuitenkin myös täysipuisia ja silti kevyitä? Kiitos... Karmee hoppu sulla :) Kyllä noita R9:kin torilla aina silloin tällöin näkee ja usein ne myös roikkuvat siellä ihan tarpeeksi kauan. Eivät ole jokaisen kukkarolle sopivia kuitenkaan. Oletkos soittanut Topsoundiin? Sieltä voisi löytyä hetinyt. Toisaalta, myös silmään sopivat ja eläväkantiset R8:t tuntuvat olevan melko harvassa täällä suomenniemellä. R6/R7 lienee siinä mielessä helpompi kohde, että koska ne näyttävät kaikki samalta, niin voi keskittyä epäolennaiseen, eli kunkin kitarayksilön muihin kuin visuaalisiin ominaisuuksiin :) |
Jucciz 16.07.2012 19:47:31 | |
---|
Onhan noita R9:iä Thomannillakin hyllyssä kymmenittäin. Tässäpä hakutulokset kalleimmasta halvimpaan hintahaarukan ollessa 7999-3999 euroa. http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?sw=les+paul+1959&oa=prd "Perusmallit" ovat näemmä siellä 4000-5000e välissä ja sitten noista signature-malleista saa maksaa vielä vähän lisää. Kitaraa ei kuulemma koskaan kannattaisi tilata sokkona (vaikka nykyisistä kitaroistani olenkin käytännössä jokaisen ostanut testaamatta), mutta mulla on kyllä aika vahva oletus, että Les Paul R9 on sen laatuluokan kitara, että semmoisen kyllä aika huoletta uskaltaisi tilata ilman esitestailua. Ja saahan moisen Thomannille aina palauttaa takaisinkin, jos ei sattuisi miellyttämään. Hienojahan nuo on kuin siat pienenä. ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
AngieRainbow 16.07.2012 21:55:26 | |
---|
Joo eihän tässä pojat mitään hätää ole (paitsi, että pitäisi saada jenkeistä tulossa oleville Sheptonin mikeille Gibson CS LP). Mä meinasin enemmänkin sitä, että kun R9 maksaa uutena noin 4000 ja käytetyn R8 saa puolet halvemmalla, niin onko se R9 todella niin paljon parempi. Sitä siis tuolla aiemmassa kirjoituksessani yritin vähän kaivella teiltä asiaan enmmän perehtyneiltä. Koska esim. halvemmat R8 ja R7 kitarat ovat jo niin hiton hyviä ainakin omasta mielestäni, niin tuleeko se "lisä hinta" siihen R9:ään juurikin siitä loimukannesta vai onko siinä jotain muutakin paerempaa. Mulle se loimu ei ole tärkeintä vaan saada mahdollisimman laadukas LP. (Lisäksi Gibson reissueissa on henk. koht. fiilistä.) Toki yhtä kevyttä täysipuista LP:tä kuin Jucciczen perkeleen R9 en ole nähnyt missään. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |