Rämppy 02.03.2012 12:57:24 | |
---|
Tsugu Way: Tämähän tekee tuon ketjun otsikon kysymyksen vähän vaikeaksi, kun Mexico mallit maksavat 459-929 euroa ja USA-mallit jotain 750 - 10 000(?) euroa. Eli mitkä mallit otetaan vertailuun? Itseäni kiinnostaa suurinpiirtein samanhintaiset. Eli esimerkiksi Mexicon Road worn Vs. USAn American Special? Molemmat 929 euroan hintaisia. Mutta kumpi parempi? Intetäänkö siitä? :-) Yksi vaihtoehto on verrata samantyyppisiä eri sarjojen kitaroita, esim. Classic series 60's strato Usa Vintage 62 strato CS NOS 60's strato Mulla on pitempää käyttökokemusta kahdesta viimeisestä sarjasta. Mun mielestä CS -versio lähes joka suhteessa hieman parempi. Paremmuus ei tietenkään ole suhteessa hintaeroon, mutta parempi kuitenkin. En sitten malttanut olla sanomatta. |
von spets 02.03.2012 13:05:56 | |
---|
Itellä on kokemusta otsikon mukaisista Fendereistä ja laatueroja on mielestäni mexikolaisten eduksi niin, että jos on valmis pistämään hieman omaa aikaansa tai satkun ammattilaiselle säätöihin niin halvemmista saa kelpo soittimia hierottua. Esimerkiksi vaikka 50's Classic vs. AVRI. Kun kummatkin ovat hyvissä säädöissä, ovat erot todella pieniä. On lähinnä soittajasta kiinni mitä niistä voi loihtia ulos. Huomioideni mukaan mitä kauemmin kitarahommissa pyörii, sitä vähemmän alkaa olla merkkiuskollinen ja suurten nimien hohde haalistuu. Tilalle tulee innostus pienten valmistajien custom-tuotteista tai omien käsien aikaansaannokset jotka ovat tehty just itselle sopiviksi. Omaperäisyys ja omintakeisuus sivuuttaa wannabe-SRV-or-whoever-vaiheen :) www.myspace.com/thebadcaseband
www.facebook.com/thebadcaseband |
nothingnes 02.03.2012 13:21:58 | |
---|
tuosta sokkotestaamisesta on mielessä hauska juttu kun kaveri kanssa joka on siis henkeen ja vereen gibson mies järjestimme sokkotestin. Kolmannen kaverin stankku ja customi lp ja oma epiphone custom lp. Ensin ilman vahvaria tunnisti heti epiphonen mutta sähköisenä menikin pakka uusiksi kun eipä ollutkaan ero enää niin paljon muutakuin hinnassa n.2000e hehe no lopputulos olis siis customi, epiphone ja stankku. Arvatkaa onko monta kertaa kuitattu jälkeenpäin. Noissa kolmessa toki kaulat on yllättävän saman oloiset visa tapissa ja thomannin paketti tulossa. |
jpjanhun 02.03.2012 13:22:58 (muokattu 02.03.2012 13:24:06) | |
---|
von spetz: omien käsien aikaansaannokset jotka ovat tehty just itselle sopiviksi. -ei oikeastaan kuulu ketjun aiheeseen mutta ajattelin kysyä ohimennen ootko vaihdellut magneetteja mikkeihin ja onko kokemusta esim. alnico 8:sta jossain tavallisissa mikeissä (esim. joku perus duncan tms.). Arvatkaa onko monta kertaa kuitattu jälkeenpäin. Noissa kolmessa toki kaulat on yllättävän saman oloiset -sokkotestin tulos ei mitenkään yllätä, heh.. |
RamoQ 02.03.2012 13:50:30 | |
---|
Nykyäänhän näitä Fendereitä tehdään myös Kiinassa, ja aikoinaanhan noita väännettiin myös Koreassakin? Näistä uusista kiinafendereistä ei itsellä ole kokemusta vaikka kovasti kiinnostaisikin. Olisiko jollakulla muulla sattumalta? "Nobody boogie like the boogieman" |
s8na 02.03.2012 14:29:19 | |
---|
RamoQ: Nykyäänhän näitä Fendereitä tehdään myös Kiinassa, ja aikoinaanhan noita väännettiin myös Koreassakin? Näistä uusista kiinafendereistä ei itsellä ole kokemusta vaikka kovasti kiinnostaisikin. Olisiko jollakulla muulla sattumalta? Kokeilin niitä Modern Player sarjan skepuloita messuilla. Ihan mukavan tuntuisia keppejä aika ohuilla kauloilla. Noihan on ominaisuuksiltaan aika erikoisia, joten vertailu perinnestratoihin / teleihin on vähän hankalaa. |
aristoteles666 02.03.2012 14:37:03 (muokattu 02.03.2012 14:40:17) | |
---|
Harris: Juup, olen syvästi pahoillani epäammattimaisesta kommentistani. Pyydän syvästi anteeksi herra aristotelekselta että vertailin näiden kahden soittimen viimeistelyä, selvästikkin ymmärtämättä tämän ketjun syvällistä merkitystä. En vertaillut soittotatsia tai saundia, mitkä on tietysti ihan erillaiset näillä soittimilla. Halusun tuoda vaan julki oman kokemukseni näiden kahden soittimen viimeistelystä ja minun. Eipä sullakaan ole mitään kauheen asiantuntevaa annettavaa tähän ketjuun... on aika turhaa verrata vanhoja muistikuvia ja jotain mitä pitää kädessään, olet muutenkin voinut matkan varrella kehittyä arvostamaan kitaroita eri tavalla, ja/tai tietämään enemmän siitä mikä on hyvä ja huono. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Harris 02.03.2012 14:40:49 (muokattu 02.03.2012 14:42:39) | |
---|
aristoteles666: on aika turhaa verrata vanhoja muistikuvia ja jotain mitä pitää kädessään, olet muutenkin voinut matkan varrella kehittyä arvostamaan kitaroita eri tavala, ja/tai tietämään enemmän siitä mikä on hyvä ja huono. Pyydän nöyrimmästi anteeksi! Olen pelkkää tomua suuren aristoteleen rinnalla.
***** mikä pässi :D edit ei saanu kiroilla " Jäähyn syy: Kaikki jäähylle" |
aristoteles666 02.03.2012 14:42:25 | |
---|
Harris: Pyydän nöyrimmästi anteeksi! Olen pelkkää tomua suuren aristoteleen rinnalla.
Vittu mikä pässi :D itku itku vali vali. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
aristoteles666 02.03.2012 15:09:10 (muokattu 02.03.2012 15:09:57) | |
---|
ollaas taas asiallisia, ottakaa nyt huomioon että se yksi ja sama, vaikka usa vintage 62 on vuosien varrella heitellyt laadultaan ihan ääripäitä, ensimmäiset 80 luvulla oli hyviä, sitten tehtiin jo väärin, ja koko 90 luvun ajan jokainen vintage ja custom shopin relicit on tehty väärän muotoisella lavalla ja viisteet ei muodosta oikean muotoista kuviota, on erittäin helppoa tunnistaa 90 luvun vintaget ja relicit, ihan kaikkia cunettoja myöten koska niissä lapa pullistuu ulospäin, kun sen pitäisi kaareutua hiukan sisäänpäin sen pallukan ja lavan kaulan puoleisen pään välillä. eli ei se laatu ole edes samassa kitarassa vakio. saati eri versioiden välillä. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
jyrkalt 02.03.2012 15:11:37 (muokattu 02.03.2012 15:12:49) | |
---|
edit: Eiku ei mitn. Hyvää viikonloppua. Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. |
Harris 02.03.2012 15:29:10 | |
---|
aristoteles666: ollaas taas asiallisia, ottakaa nyt huomioon että se yksi ja sama, vaikka usa vintage 62 on vuosien varrella heitellyt laadultaan ihan ääripäitä, ensimmäiset 80 luvulla oli hyviä, sitten tehtiin jo väärin, ja koko 90 luvun ajan jokainen vintage ja custom shopin relicit on tehty väärän muotoisella lavalla ja viisteet ei muodosta oikean muotoista kuviota, on erittäin helppoa tunnistaa 90 luvun vintaget ja relicit, ihan kaikkia cunettoja myöten koska niissä lapa pullistuu ulospäin, kun sen pitäisi kaareutua hiukan sisäänpäin sen pallukan ja lavan kaulan puoleisen pään välillä. eli ei se laatu ole edes samassa kitarassa vakio. saati eri versioiden välillä. No niin! Nyt tuli jotain hyödyllistäkin kommenttia tähän ketjuun ;) Railakasta viikonloppua kaikille! " Jäähyn syy: Kaikki jäähylle" |
jii.haanpaa 03.03.2012 14:20:13 | |
---|
aristoteles666: ollaas taas asiallisia, ottakaa nyt huomioon että se yksi ja sama, vaikka usa vintage 62 on vuosien varrella heitellyt laadultaan ihan ääripäitä, ensimmäiset 80 luvulla oli hyviä, sitten tehtiin jo väärin, ja koko 90 luvun ajan jokainen vintage ja custom shopin relicit on tehty väärän muotoisella lavalla ja viisteet ei muodosta oikean muotoista kuviota, on erittäin helppoa tunnistaa 90 luvun vintaget ja relicit, ihan kaikkia cunettoja myöten koska niissä lapa pullistuu ulospäin, kun sen pitäisi kaareutua hiukan sisäänpäin sen pallukan ja lavan kaulan puoleisen pään välillä. eli ei se laatu ole edes samassa kitarassa vakio. saati eri versioiden välillä. Kumpi suunta on "sisäänpäin"? :) Täältä löytyy '54 CS-strato vuodelta 96 ja siinä lapa taittuu kohti kaulan linjaa, oman tulkintani mukaan juurikin sisäänpäin, eli toisin kuin esim Les Paulissa. |
Rämppy 03.03.2012 16:11:17 (muokattu 03.03.2012 16:14:20) | |
---|
Se, että 90-luvun Fender USA reissueissa ja reliikeissä oli vintage-näkökulmasta vääränmuotoinen lapa ja hieman liian kulmikkaat reunaviisteet, ei heikennä niiden laadukkuutta soittimina. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Rämppy 03.03.2012 16:16:24 (muokattu 03.03.2012 23:27:27) | |
---|
oho, tuplat. En sitten malttanut olla sanomatta. |
hallu 03.03.2012 17:11:56 | |
---|
McLeach: ...nyt meni kyllä täysin ohi :/ katotaanpa tompalta: mehiko std 459e, jenkki std 1190e. Mehiko classic player 666e, jenkki deluxe 1444e. Mehiko road worn 929e, jenkki vintage 1750e. Tuossa siis hintavertailua eri laatuluokkien välillä ja hinnassa eroa kuin yöllä ja päivällä :o ja kyllä itse ainakin tunnen tatsissa eron about puolessa sekunnissa onko kyseessä edullinen mehiko strato vai edullinen jenkkistrato?! wooot täyty monta kertaa lukea läpi ettei sun juttus ollu vitsi, mutta ei kai se ole? Ei tarkoitukseni ollut ärsyttää ketään ja olin kyllä ihan tosissani. Kerroin mahdollisimman rehellisesti sen, mitä minulle on kerrottu ja mitä olen pystynyt itse havaitsemaan. Tarkoitukseni ei ollut väittää, että halpa olisi yksiselitteisesti parempaa kuin kallis (minun mielestä esimerkiksi USA mallien mukaan saatava kova kotelo on merkittävä ja rahan arvoinen seikka). Maksaahan se rautakin jos ostan Mexiko straton ja vaihdan siihen USA raudat ja ostan orkkis kovan kotelon, niin kitara on jokseenkin sama kuin made in USA:kin, mutta niin on hintakin siinä vaiheessa. En siis koita väittää, että made in USA ei olisi parempi, mutta olen kyllä sitä mieltä, että jos pistän vaikka tonnin siihen kitaraan niin todennäköisesti saan paremman kitaran ostamalla made in mexikon kuin made in usa:n (en väitä että tämä olisi faktaa, mutta itse uskon näin). Uskon myös ettei Fendereillä valmistus maa jaa kitaroita eri laatuluokkiin, vaan jakolinja kulkee CustomShopin ja tavallisen sarjan välissä. Omien havaintojen mukaan USA mallit vaikuttavat moderneimmilta suunnittelultaan ja mexiko mallit ovat perintempiä (ja tämä havainto siis ihan sen mukaan mitä suomalaisissa musiikkikaupoissa on hyllyssä ja niitä on päässyt käpistelemään). Itselläni on iän vanha usa strato ja uusi mexico tele ja ne kyllä ovat hätkähdyttävän samanlaisia. Minä en vain voi hyvällä omalla tunnolla väittää sellaisia eroja olevan joita en itse ole pystynyt havaitsemaan. Minähän en väitä etteikö eroja olisi, vaan ainoastaan etten itse niitä ole huomannut ja siitähän voi syyttää vaikka että olen arvostelukyvytön tumpelo kun en erota kaviaaria värjätystä rasvakalan mädistä;-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
aristoteles666 03.03.2012 19:52:05 | |
---|
Rämppy: Se, että 90-luvun Fender USA reissueissa ja reliikeissä oli vintage-näkökulmasta vääränmuotoinen lapa ja hieman liian kulmikkaat reunaviisteet, ei heikennä niiden laadukkuutta soittimina. ei tietenkään, siksi mun squier ja yamahakin soi niin hyvin. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
lonelyplayer 03.03.2012 21:20:38 | |
---|
Jos panis haisemaan ja ostais parhaimman mahdollisen telen/straton joka olisi vaahtera-otelaudalla. Niin mikä se olisi. CS on liian arvokas. On tällä hetkellä 79-strato vaahtera otelaudal ja 2009 tele american standard deluxe ruusupuu. Vaahtera otelauta olisi se must. Vibra kambi ei kiinnosta.. .pikemmiten haitta. Any suggestions... |
lonelyplayer 03.03.2012 21:52:04 | |
---|
lonelyplayer: Jos panis haisemaan ja ostais parhaimman mahdollisen telen/straton joka olisi vaahtera-otelaudalla. Niin mikä se olisi. CS on liian arvokas. On tällä hetkellä 79-strato vaahtera otelaudal ja 2009 tele american standard deluxe ruusupuu. Vaahtera otelauta olisi se must. Vibra kambi ei kiinnosta.. .pikemmiten haitta. Any suggestions... Taisi olla aika tyhmä kysymys. Tilaan sen CS-Fenkun ja ei siitä sen enempää. Ei tarvitse vastata... Nim. kerranhan vaan täällä eletään... |
AngieRainbow 04.03.2012 00:10:43 | |
---|
lonelyplayer: Taisi olla aika tyhmä kysymys. Tilaan sen CS-Fenkun ja ei siitä sen enempää. Ei tarvitse vastata... Nim. kerranhan vaan täällä eletään... Kai ne rahansa vois huonomminkin käyttää (viina, uhkapelit jne...) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |