Aihe: SUHRuttaa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Antti1
30.12.2011 17:13:17
Krice: Varsinkin kun sähkökitaroiden valmistajia piinaa omituiset perinnesäännöt. Esimerkiksi stratocaster-kloonin pitää olla aina 25,5"-skaalainen ja volumenappi tallamikissä kiinni tai sen välittömässä läheisyydessä (jotakin ihmeen volume swelliä varten, joka kuulostaa aina yhtä nololta).

Sulla sitä sitten tota yhtä "innovatiivista" ideaasi riittää joka ketjuun...
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
loner
30.12.2011 17:20:14
kimurantti1: En varsinaisesti ole puolesta tai vastaan tähän lainaamaani, mutta näissä kehityskeskusteluissa olisi hyvä pitää mielessä yksi juttu. Kautta historian vuosikymmenestä, -sadasta ja -tuhannesta riippumatta on tietty osa ihmisistä ajatellut, että nyt on kaikki keksitty, kehitys ei mene enää eteenpäin ja muutama kymmenen vuotta (joka on historiassa todella lyhyt aika) sitten tehdyt jutut on auttamatta parempia kuin nykypäivän hömpötykset. Jokainenhan saa olla asiasta mitä mieltä haluaa. Kantsii kuitenkin muistaa, että siinä missä esim. länsimaisella klassisella musiikilla on ollut satoja vuosia aikaa kehittyä (intialainen klassinen musa on vielä vanhempaa), niin länsimainen kevyt musiikki ja sähkökitara on verraten todella uusi juttu. Sähkökitara on n. 60 vuotta vanha keksintö, enkä millään pysty uskomaan, että sinä aikana oltaisiin keksitty ja kehitetty kaikki, mitä sähkökitaran soitossa tai kevyessä musiikissa voi olla. Kevyt musiikki tulee menemään eteenpäin ja kehittymään vielä. Sähkökitaran soittotyyli, soundi jne on koko ajan kovassa kehityksessä, tän luulisi puukorvakin huomaavan kun kuunnellaan peräkkäin eri vuosikymmenillä tehtyjä kitaralevyjä. En jaksa uskoa, että se kaari olisi jotenkin lopussa - kymmenen vuoden päästä ollaan menty tästä päivästä huomattavasti eteenpäin. Jokainen saa tietysti diggailla mistä haluaa, mutta me eletään tässä ajassa, eikä sen takia voida mitenkään nähdä kokonaiskuvaa ja arvioida oman aikamme ilmiöitä. Jos halutaan ruveta tuomitsemaan 2000-luvun alun hömpötyksiä, niin oikea aika sille on ehkä sadan vuoden päästä.

Asiallista mietintää.
Mielestäni on huolestuttavaa, ettei juurikaan ole mitään mullistavaa keksitty pitkään aikaan. Olen samaa mieltä siinä, että eihän voi olla että saralla on jo kaikki käytetty. On varmasti juttuja mitä ei kukaan ole tajunnut hyödyntää ja tehdä jotain uutta kuten Elvis aikoinaan tai Black Sabbath tahi Randy Rhoads..Beatles ym.. mikä olisi sellainen nykyään. Kaikki on liian hienoa ja hiottua.
Tekeekö internet/digiaika ihmiset liian varautuneisiksi/kyynisiksi kaikkeen uuteen?
loner
30.12.2011 17:25:44
Krice: Varsinkin kun sähkökitaroiden valmistajia piinaa omituiset perinnesäännöt. Esimerkiksi stratocaster-kloonin pitää olla aina 25,5"-skaalainen ja volumenappi tallamikissä kiinni tai sen välittömässä läheisyydessä (jotakin ihmeen volume swelliä varten, joka kuulostaa aina yhtä nololta).

Volume swell taisi olla vahinkokeksintö ja tuskin L.F mietti moisia suunitellessaan "super-teleä" kun ei ollut soittajamiehiä ollenkaan itse. 50-luvun musiikissa ei tainnut olla pulmia vielä vol.potikan kanssa vaan sen paikka lieneekin juuri hyvä siinä. Mikä olisi 24.75 skaalassa niin paljon parempi ominaisuus stratossa kuin perinteinen? Mielestäni Straocaster on tarkoitettu 25.5-skaalalle ja Les Paul 24.75.
Entropia666
30.12.2011 17:30:28

Ihme ulinaa. Nykyään meillä kaikilla on mahdollisuus tilata custom-keppi! Saa just semmosen kun haluaa. Toisaalta mulla on nytkin superstrato jossa on 24,75" skaala. Ei mua kyllä mitenkään ihmeellisemmin vaivais jos ois 25,5"....
Rokkifotoja: H A J E . F I
jpjanhun
30.12.2011 18:23:12

Ihme ulinaa. Nykyään meillä kaikilla on mahdollisuus tilata custom-keppi! Saa just semmosen kun haluaa. Toisaalta mulla on nytkin superstrato jossa on 24,75" skaala. Ei mua kyllä mitenkään ihmeellisemmin vaivais jos ois 25,5"....

-Niin, eikös periaatteessa ole myös mahdollisuus itse rakentaa oma custom keppi kun puolivalmiita puuosia on niin helposti saatavilla? Jos erityistarpeita on niin noistahan nyt veistelee haluamansa aika helposti. Jos tarkalleen tietää mitä puulaatuja haluaa käyttää niin pystyyhän kaiketi nekin hankkimaan erikseen. Siinä mielessä tuntuisi että tämä olisi se "ultimate custom" tapa. Tulisi juuri sellaista kuin haluaa. Luulisi että aika monelta onnistuisi tuo homma. Jos itse voisi olla läsnä rakentelussa niin ainakin vaikuttamisen mahdollisuus olisi sillä "ultimate custom" - tasolla.

-Joku voi väittää että aliarvioin homman vaikeusasteen mutta sanonpa etten oikein usko että ainakaan lankkukitaranrakennus nyt on mitään niin kamalan vaikeaa. Jos itselläni olisi jotain erityistarpeita niin rakentaisin kaiken erityistarpeita vaativan itse (vaikkei kokemusta olekaan kuin nauhojen vaihdosta yms.. mikä on muuten hommana aika piece of cake(!), vaatii vaan vaivaa..vähän kuin ojan kaivuu lapiolla. kokeilkaa joskus huviksenne! mutta vaivaahan voisi vähän nähdäkin jos suuria erityistarpeita on, tulisi ainakin juuri sellainen kuin itse haluaa).

-Jollain tapaa tämä custom shopista tilaaminen voidaan ehkä nähdä jonkinlaisena uusavuttomuutena. Ja sitten siitä tilatusta kitarasta ei kuitenkaan loppujen lopuksi tullut juuri sellaista kuin haluttiin..eikä sitä voi muokatakaan kun arvo laskee.. joten laitetaan myyntiin ja tilataan uusi.. noh.. kukin toimii tavallaan.
aristoteles666
30.12.2011 19:11:00 (muokattu 30.12.2011 19:12:09)

mä olen kirjoittanut tän ennenkin, mutta straton tallamikki oli ilman tonea koska sillä matkittiin siihen aikaan suosittua pedal- ja lapsteeliä, samasta syystä volume on siinä missä se on että voitiin tehdä volumeswellejä, jotka ei ole noloja kun sen tekee hyvin.

jos se on tiellä, siirrä kättäsi tai volumepotikkaa, niin helppoa se on.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Wradlin
30.12.2011 19:40:22
aristoteles666: jos se on tiellä, siirrä kättäsi tai volumepotikkaa, niin helppoa se on.

Mutta sitten Krice ei voisi enää valittaa ja m.net -jäsenyydeltänsä katoaisi merkitys?
markkuilari
31.12.2011 03:02:58
Mikä olisi 24.75 skaalassa niin paljon parempi ominaisuus stratossa kuin perinteinen? Mielestäni Straocaster on tarkoitettu 25.5-skaalalle ja Les Paul 24.75.

Just tollanen ajattelutapa tappaa kaikki mahdolliset uudet keksinnöt. Musapuolella tuntuu olevan niin kivikautinen meininki noissa kamoissa, että kun jonkun idolin idoli soitti joskus tommosilla kamoilla, niin ne on parhaita eikä niitä voi muuttaa. Esimerkiks floikka, jäärät rupee laskemaan montako osaa siinä on ja vetämään siitä johtopäätöksiä, että ei se voi toimia. Sama juttu monissa muissakin "uusissa" jutuissa. Siinä on valmistajien paha kehittää mitään. Onhan se vähän huvittavaa, että 2000 luvulla vedetään 60v vanhoilla keksinnöillä jotka ei oo muuttunut mikskään.

Sorry, poikkes vähän alkup aiheesta.
McNulty
31.12.2011 11:57:46 (muokattu 31.12.2011 11:58:28)
Antti1: Sulla sitä sitten tota yhtä "innovatiivista" ideaasi riittää joka ketjuun...

Ajattelin aivan samaa. Tuon ajan mitä kyseinen jäsen on käyttänyt valittamiseen, olisi jo varmasti tehnyt heikompipalkkaisella työlläkin rahat haluamansa customin tilaamiseen.

Jollei Suhrilta niin sitten jostain muualta. Onhan nuita tekijöitä kovasti paljon kotimaasta alkaen.
If you ain't first, you're last!
Krice
31.12.2011 13:24:50

Ei nyt palkkatyöllä mitään 4000€ kitaraa saa.
Invader
31.12.2011 14:33:13
Krice: Ei nyt palkkatyöllä mitään 4000€ kitaraa saa.

Ethän oo tosissas? Kotona asumalla saa parissa kuukaudessa.
Tai sitten ei..
lavaamo
31.12.2011 14:36:33
Invader: Ethän oo tosissas? Kotona asumalla saa parissa kuukaudessa.

Taitaa äiti ottaa Kriceltä aika kovat ruokarahat? =)
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Laulava Kylätohtori
31.12.2011 16:01:13

Joo, ei varmasti. Vaikka palkkatöillä ostetaan 300000 taloja sekä 40000 autoja, niin 4000 ei saa mitenkään kasaan....
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
TTV
31.12.2011 16:17:13

Custom Amfisound straton saat alkaen 2350€, siinä on jo melkoisesti laatua ja vaikutusmahdollisuuksia; skaala, potikoiden paikat, ...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Krice
31.12.2011 19:03:22

Invader: Kotona asumalla saa parissa kuukaudessa.

Jos tarkoitat työttömänä niin eihän tuohon mene kuin 9,7 kuukautta, olettaen että ei ole mitään kuluja, joka on väärä oletus.
lavaamo
31.12.2011 20:07:00
Krice: Jos tarkoitat työttömänä niin eihän tuohon mene kuin 9,7 kuukautta, olettaen että ei ole mitään kuluja, joka on väärä oletus.

Toiset käy töis ja asuu omassa kämpässä, ei tarvi rutista rahasta eikä potikoista.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Jii-Gee
31.12.2011 20:31:33

, ettei juurikaan ole mitään mullistavaa keksitty pitkään aikaan. Olen samaa mieltä siinä, että eihän voi olla että saralla on jo kaikki käytetty.

Mä kaipaisin toisinaan tonesäädön (= passiivinen treblesäätö) kaveriks passiivista bassosäätöä sähköskittaan,koska joku keksii sellasen.. ??
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
arppu
31.12.2011 22:04:32
Kun palataan takas aiheeseen, niin onko palstalla kukaan tilannut Suhrin kitaraa omilla spekseillään? Pystyykö tilauksen hoitamaan firmojen kautta, joita on muutama tässä langassa mainittu? Kokemukset olisivat tervetulleita.
It's only intterwebz but I like it..
wilo
31.12.2011 23:11:27
Jii-Gee: Mä kaipaisin toisinaan tonesäädön (= passiivinen treblesäätö) kaveriks passiivista bassosäätöä sähköskittaan,koska joku keksii sellasen.. ??

Eiks Fender TBX Tone ole vähän sinnepäin? Se leikkaa bassoja toisessa ääripässä ja toisessa treblejä, kuten perinteinen tone. Eiköhän ton voisi rakentaa erilliseen potikkaan siten, että bassoja ja trebleä voisi leikata itsenäisesti.
kimurantti1
01.01.2012 06:33:27
arppu: Kun palataan takas aiheeseen, niin onko palstalla kukaan tilannut Suhrin kitaraa omilla spekseillään? Pystyykö tilauksen hoitamaan firmojen kautta, joita on muutama tässä langassa mainittu? Kokemukset olisivat tervetulleita.

Suhrilla ei periaatteessa ole mitään rajoituksi diilerien ja tilauksien suhteen. Voi tilata kitaran ihan mistä vaan, Suhrilta suoraan tai jotain maahantuojalta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mahdollisissa takuuhommissa asioidaan maahantuojan kanssa. Jos tilaat EU:sta kitaran, maksavat he mahdollisissa takuuasioissa kitaran lähetyksen ja palautuksen kuten EU:n kuluttajasuojaan kuuluu. Sen sijaan jos tilaat USA:sta kitaran ja sitä pitää takuuhommissa lähetellä mantereen yli, maksat rahdit sinä. Eri asia tietenkin on, että kuinka aiheellista noihin on varautua. Ei ole kovin todennäköistä, että joudut takuuhommien kanssa puljaamaan, mutta kuitenkin. Suurin osa tilauksista tehdään diilerien kauttaa, GuitarGuitar ja Peach Guitars pystyvät tarjoamaan sellaiset hinnat soittimille, että et voita juurikaan, vaikka tilaisit kitaran lätäkön toiselta puolen.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)