Aihe: Vahvistimen särö vs säröpedaali
1 2 3 4
kimurantti1
29.06.2011 22:54:39 (muokattu 29.06.2011 23:11:13)
svilo: Tässä vielä muutama, jos jaksais hieroo niin kyl niistä samanlaisen saa...

http://www.youtube.com/watch?v=Vy5EFPrWVdY

http://www.youtube.com/watch?v=L_NgCptss1o

http://www.youtube.com/watch?v=fVSy94RFCos

/sv

Mun korviini vahvistimen oma särö on noissa vähän tukevamman kuuloinen, ja siinä on enemmän presenceä. Etenkin tossa kakkospätkässä sen kuulee hyvin, säröpedaalissa on vähemmän purentaa ja potkua. Toisaalta sellainenhan toi Sputnik vähän onkin, Tube Screamerin pohjalta rakennettu, ottaa alapäätä ja yläpäätä snadisti pois, joskin ei läheskään saman verran mitä orkkis Screameri. Animal Overdrive tuntuisi toimivan tossa meiningissä paremmin, mutta ei siinäkään ihan samanlaista auktoriteettia ole kuin vahvarin omassa särössä, ton pätkän perusteella siis. Sehän on kai alkujaankin tehty matkimaan vahvarin säröä, toisin kuin Sputnik.

Eikä sillä, onhan toi Animal Overdriven soundi nyt niin lähellä, että keikalla kukaan kuulija ei huomaa eroa. Mä olen aika uskollinen vahvistinsärön kannattaja, mutta oon siirtynyt noilla cover- ja huttukeikoilla käyttämään yksikanavaista comboa ja säröpedaaleja ihan vaan helppouden nimissä. Saan niillä varsin kelvollisen soundin. Sitten kun vedän omaa musaa Piecemakerin kanssa, niin roudaan edelleen Mesa-pinon, en voisi kuvitellakaan vetäväni sitä kamaa säröpedaalilla. Hyvältä noi pätkät kuitenkin soundaa, mutta jos esim. pitäisi studiossa noista valita, niin ei tarvisi montaa sekuntia miettiä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
250768
30.06.2011 01:07:56 (muokattu 30.06.2011 01:09:52)
Komppaan kimuranttia.Alapään täytyy murista ja jos joku niin Svilo sen tietää ja voi sen speduista joskus löytää tai sitten ei? Ihmettelen jos joku ei kuule eroa.?Sooloissa noista speduista on hyötyä mutta ei tukevaa komppisoundia hakisessa.Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä mistä vois väitellä vaikka kuinka mutta hyvät klipit svilolta taas.
Suhr,Bluetone,Cornell,Reinhardt . Kamat vaihtuu ja vain harvat jää.
hevuorenmaa
30.06.2011 02:09:59
Kaikkihan on itselle hyvää mikä hyvältä omaan korvaan soundaa. Ja jos on oma mieltymys hakusessa niin yksinkertaisinta on ostaa vaan joku kunnollinen kyseiseen tarkoitukseen suunniteltu vahvistin.
Kaikki speduthan ei lisäksi toimi samalla tavalla kaikkien vahvistimien kanssa.
jniska
30.06.2011 08:25:45

Allekirjoitan tämän, jos minkä. Tuon oman Plexi-kloonin eteen olen kokeillut sovitella jos minkälaista purkkia, mutta parhaan tuloksen omaan makuun olen saanut ihan boostereilla komppikäyttöön ja tällä hetkellä on Xotic AC-booster leadisoundeihin.

Boss SD-1 ja DS 1 ja Keeley DS-1, tukkoisia kaikki.
Boss BD on mitäänsanomaton, ei laula.
Ibz Tube Screamer aika hyvä, mutta ei tarpeeksi rouhea mun makuun, vähän tumppu.
Suhr Riot-klooni, saundi tumppu, muuten loistava. Vaatisi modailua.
Lovepedal Purple Plexi on aika kirkassaundinen, mutta liian suriseva mun makuun.

Testattava vielä:
OCD v4
Xotic RC-booster ja BB-preamp ( kalliita pirulaiset ostaa testiin )

Hyviä vaihtoehtoja saapi ehdottaa!
Laiha Lissu oli paras.
veneficus
30.06.2011 12:25:05

Tämä tuli tosiaankin taas huomattua nupin vaihdon yhteydessä. Säröjen säädöt sai tehdä kokonaan uusiksi, kun tutut pedaalit soundasivatkin ihan erilaiselta uuden nupin edessä. Toki se "perusluonne" säilyy kohtuullisen muuttumattomana, mutta käyttäytymisessä on kyllä paljon eroa sen mukaan, mihin laitteeseen signaalia tuutataan.
Ziggy Bubba
30.06.2011 14:20:29

jniska: Hyviä vaihtoehtoja saapi ehdottaa!

Mad Proffan Sweet Honey OD laulaa kyllä varsin kirkkaasti ja säilyttää vielä kitaran dynamiikankin mukavasti. Kehtaan suositella.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
kimurantti1
30.06.2011 14:27:47 (muokattu 30.06.2011 14:37:30)
jniska: Hyviä vaihtoehtoja saapi ehdottaa!

Testaa toi Rockett Pedalsin Animal Overdrive, josta Svilollakin on monta pätkää. Jos mulla ei olisi Okko Diabloa, niin mulla olisi sellainen. Sieltä YouTuben kanavalta löytyy pätkiä Plexi-koneiden kanssa (eikös sulla sellainen ollut?), jotka ainakin mun korvaan soundaa älyttömän hyvältä.

RC Boosterista itsestään ei lähde paljoa säröä, ainakaan siis miedoilla mikeillä. Riippuu tietty mitä haet, mutta ei sillä musta mitään Rollareita rankempaa yksinään vedetä. Ennen RC Boosteria mulla on ollut myös BB Preamp, ja se on myös aika tummasoundinen pedaali. Ei oikein leikkaa bändistä läpi, jos multa kysytään, soolosoitossa ihan toimiva. Jos noin monissa pedaaleissa on ollut sulle liian tumma soundi, niin veikkaan että BB Preamp ei tuota haluttua lopputulosta. Myöskään se monien hehkuttama OCD ei musta ole stand alone -särönä mikään kovin ihmeellinen. Toimii tuhat kertaa paremmin boosterina säröllä olevan vahvistimen edessä.

Mulla on tosiaan Okko Diablo Gain+ tällä hetkellä hi-gainerin virkaa toimittamassa, ja se on monipuolisine säätöineen aivan loistava purkki. Aikamoisen kiven alla vaan käytettynä, tosin sama homma Animal Overdriven kanssa. Jompi kumpi noista olisi mun suositukseni.
novo
30.06.2011 14:40:16
kimurantti1:

Sähän lainaat mullen joku kerta tuota Okkoa, kun sulla on keikka- ja treenihommissa vähä hilijasempaa? Mut se OCD toimii stand alonena joilleki just eikä melekeen ja joilleki ei laisin. Yhtä lailla mä voisin ihmetellä (ja ehkä vähä sääki) sitä, että miten joku voi tykätä siitä Box of Rockista =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
jniska
30.06.2011 14:56:46 (muokattu 30.06.2011 14:57:13)
kimurantti1: Testaa toi Rockett Pedalsin Animal Overdrive, josta Svilollakin on monta pätkää. Jos mulla ei olisi Okko Diabloa, niin mulla olisi sellainen. Sieltä YouTuben kanavalta löytyy pätkiä Plexi-koneiden kanssa (eikös sulla sellainen ollut?), jotka ainakin mun korvaan soundaa älyttömän hyvältä.

RC Boosterista itsestään ei lähde paljoa säröä, ainakaan siis miedoilla mikeillä. Riippuu tietty mitä haet, mutta ei sillä musta mitään Rollareita rankempaa yksinään vedetä. Ennen RC Boosteria mulla on ollut myös BB Preamp, ja se on myös aika tummasoundinen pedaali. Ei oikein leikkaa bändistä läpi, jos multa kysytään, soolosoitossa ihan toimiva. Jos noin monissa pedaaleissa on ollut sulle liian tumma soundi, niin veikkaan että BB Preamp ei tuota haluttua lopputulosta. Myöskään se monien hehkuttama OCD ei musta ole stand alone -särönä mikään kovin ihmeellinen. Toimii tuhat kertaa paremmin boosterina säröllä olevan vahvistimen edessä.

Mulla on tosiaan Okko Diablo Gain+ tällä hetkellä hi-gainerin virkaa toimittamassa, ja se on monipuolisine säätöineen aivan loistava purkki. Aikamoisen kiven alla vaan käytettynä, tosin sama homma Animal Overdriven kanssa. Jompi kumpi noista olisi mun suositukseni.

Perussäröt tulee Plexi-Bluetonesta, sitä boostaan sopivasti. Kliiniähän tosta vahvarista ei juuri saa, aina on vähän rosoa päällä.
Ja se mun saundi ( siis se mihin pyritään) on jossain EVH:n ja Gilbertin maisemissa, kirkas ja rätisevä. Tosin ei suoraan kumpikaan noista.
Kiitos tosta BB-preamp tiedosta, jätän sen pois laskuista. Mites OCD, onko tummaa saundia enempi vai kirkkautta ?

edit: turhat välilyönnit pois
Laiha Lissu oli paras.
novo
30.06.2011 15:45:35
jniska: .Mites OCD, onko tummaa saundia enempi vai kirkkautta ?

edit: turhat välilyönnit pois

Insane Kanen tuusaama OVD on aineski tumma.
kimurantti1
30.06.2011 16:16:02 (muokattu 30.06.2011 16:18:23)
novo: Sähän lainaat mullen joku kerta tuota Okkoa, kun sulla on keikka- ja treenihommissa vähä hilijasempaa? Mut se OCD toimii stand alonena joilleki just eikä melekeen ja joilleki ei laisin. Yhtä lailla mä voisin ihmetellä (ja ehkä vähä sääki) sitä, että miten joku voi tykätä siitä Box of Rockista =)

Kaikki kesän viikonloput oon kiinni keikoilla, viikolla se kyllä joku päivä joutaa ihan hyvin. Kysele kun oot menossa treenikselle, niin voit napata matkaan vaikka ensi viikolla. Joo se Box Of Rock oli kyllä aika floppi.

jniska: Mites OCD, onko tummaa saundia enempi vai kirkkautta ?

No ei se ainakaan kirkkaammasta päästä säröpurkkeja ole. Alapäätä on vähintään riittävästi, ainakin nelosversiossa, josta mainostetaan että sitä olisi vieläpä vähän leikelty. Vaikea sanoa kun en muusta laitteistosta tiedä, mutta ehkä se kantsii ennemmin käytettynä hommata niin ei tule kokeilusta takkiin.
novo
30.06.2011 17:05:09
kimurantti1: Kaikki kesän viikonloput oon kiinni keikoilla, viikolla se kyllä joku päivä joutaa ihan hyvin. Kysele kun oot menossa treenikselle, niin voit napata matkaan vaikka ensi viikolla. Joo se Box Of Rock oli kyllä aika floppi.

Yleensä viikolla siellä on nyt tullu käytyäkin. Lanikka tarttee seuraavaks putkirempan ni nyt joutuu sit ottaa Marsun keissistään, saa nähä miten tykkään ja kandeeko sen kanssa ees Okkoa kokeilla. Mut mäpä olen yhteyksissä.
FreshPots
30.06.2011 17:07:32
Täytyy tännekin tulla kirjoittamaan...

Kotisoitossa kun on sellainen juttu, että sitä omaa rakasta vintage-putkivahvaria ei voi ruuvata isolle. Silloin säädetään vahvistin mukavalle puhtaalle, ja aloitetaan pohjasärösaundin etsiminen. Tämän myötä tuli kokeiltua monenmoista särötintä. Lopulta päädyin Lovepedalin Kanji 9:iin. Dynaaminen overdrive, jossa on kuitenkin sen verran säätövaraa että pelittää monenmoisten vahvistimien kanssa. Saundi on ehkä tyyliin SRV/Hendrix-maisemissa straton kanssa, ja muutamalle nupin väännöllä Zeppelin/AC/DC Les Paulilla. Tästä saadaan pohjasärö, jonka päälle voi lisätä esim. Tubescreamerista boostia tai fuzzeja. Usein tuo fuzz jääkin päälle, jolloin särön määrää voi säädettyä kitaran volumella. Volumen ollessa siellä 1-3 tienoilla päästään lähelle tuota Kanjin tuottamaa särön määrää ja vähän sen allekin. Siitä volumea ylöspäin ruuvatessa saa aina niiden muroisten saundien kautta aina sinne paksuun fuzzsaundiin. Itse olen huomannut näiden fuzzien olevan nirsoja tuosta pohjasaundista. Nyt kotisoittosettini on ollut kitara-efektit-Marshall 4x12-kaapin läpi. Tuo kaappi takaa sen että saundi ei jää ohueksi piiperrykseksi. Noh, tuosta ei saa sitä heleää fender-cleania, mutta ei ole tarkoituskaan, tuossahan tuo deluxe reverb käkkii noita tarkoituksia varten :)

Bändisoitoissa onkin eri. Vahvistinta saa ruuvattua päätesärölle, jolloin tästä tulee se perussaundi. Tässäkin tapauksessa saundi jää sellaiseen puoliroso-äänimaailmaan ja kitaran volumella saa saundia puhtaammaksi. Nyt pedaalit toimittavat pienempää roolia eikä sellaisen perussaundin tuottajaa. Nyt pedaalit toimivat enemmänkin mausteina, joilla saa värittettyä saundia hieman. Kanji ja Tubescreamer toimivat tässätapauksessa boostina, joilla saa vähän säröä lisää ja muokattua saundimaailmaa hieman. Fuzz toimii bändisoitoissa myös samoin kuin kotona, eli voi jättää päälle ja ruuvailla kitaralla särönmäärää.

Ja tosiaan säröisimmät saundi-ihanteeni löytyvät juurikin Hendrix/Philip Sayce -fuzzmaailmasta, eli hevikimmot saavat olla erimieltä. Pääosin siis blues/rock -meiningillä mennään, Rock On!
"Lisätkää vettä keittoon, muusikot tulevat syömään!"
FreshPots
30.06.2011 17:09:35
novo: Insane Kanen tuusaama OVD on aineski tumma.

Danon Drive, joka on käsittääkseni klooni OCD:stä on myös aika tumma, kivasti alapäätä mukana.
"Lisätkää vettä keittoon, muusikot tulevat syömään!"
jii.haanpaa
30.06.2011 17:56:21 (muokattu 30.06.2011 17:57:56)
sikki-six: Mad Proffan Sweet Honey OD laulaa kyllä varsin kirkkaasti ja säilyttää vielä kitaran dynamiikankin mukavasti. Kehtaan suositella.

Täältä löytyy myös ja yhdyn edellisen puhujan näkemykseen. Pitää kuitenkin se vielä sanoa, että sisäinen korkinhaistelijani on muka ollut huomaavinaan, että ko. aski on hieman kranttu käytettävän kitaran ja ehkäpä myös vahvarin suhteen. Omassa käytössäni tuo tuntuu olevan parhaimmillaan Marsun 18W:n ja LP:n (humpparikitaran?) kanssa, mutta stratolla se ei jostakin syystä miellytä niin paljoa. Stratolla tulee käyteltyä enemmänkin BMF:n purple nurplea. Kummallakaan en kyllä onnistu vahvarin omaa säröä tavoittamaan. Ehkäpä hieromalla pääsisi likemmäs.
Ziggy Bubba
30.06.2011 18:02:29 (muokattu 30.06.2011 18:04:59)

jii.haanpaa: Pitää kuitenkin se vielä sanoa, että sisäinen korkinhaistelijani on muka ollut huomaavinaan, että ko. aski on hieman kranttu käytettävän kitaran ja ehkäpä myös vahvarin suhteen.

Mä oon huomannut taas, että tehokkaammilla humppareilla laitos menee helposti ns. tukkoon. Parhaiten SHOD on mulla pelittänyt telen ja pienitehoisten humpparien/P90-mikkien kanssa. Minimaalinen pohjaruttu + tosi miedot säädöt spedusta = aikas herkullisen helisevä ja puraiseva pikkumuro. Ja sitä dynamiikkaa tosissaan löytyy.

Isommilla asetuksilla en niin ole tätä käyttänyt, mitä nyt testaillut boosterina raskaammassa kamassa. Tosi jännä, ns. persoonallinen soundi lähtee kyllä rämistellessä - rupea ja kirkkautta on kivasti :)

E: Nämä miedot säädöt yhdistettynä sinkkumikkeihin voi kyllä kuulostaa tosi ohuelta jos vaffarissa/kaapissa ei ole valmiiksi reiluhkoa botnea.
jii.haanpaa
30.06.2011 19:42:48
sikki-six: Mä oon huomannut taas, että tehokkaammilla humppareilla laitos menee helposti ns. tukkoon. Parhaiten SHOD on mulla pelittänyt telen ja pienitehoisten humpparien/P90-mikkien kanssa. Minimaalinen pohjaruttu + tosi miedot säädöt spedusta = aikas herkullisen helisevä ja puraiseva pikkumuro. Ja sitä dynamiikkaa tosissaan löytyy.

Isommilla asetuksilla en niin ole tätä käyttänyt, mitä nyt testaillut boosterina raskaammassa kamassa. Tosi jännä, ns. persoonallinen soundi lähtee kyllä rämistellessä - rupea ja kirkkautta on kivasti :)

E: Nämä miedot säädöt yhdistettynä sinkkumikkeihin voi kyllä kuulostaa tosi ohuelta jos vaffarissa/kaapissa ei ole valmiiksi reiluhkoa botnea.

Mun "tehokkaimmat" ja ainoat humpparit, joilla olen SHODilla soitellut ovat burstbuckerit 1 ja 2, sekä Seth Loversit. Itsekin käytän SHODia todella miedoilla asetuksilla. Drivet siellä klo 8-10. Pitää kuitenkin vielä korostaa, että ei se mun korvaan missään nimessä huono ole, millään kitaralla, toimii vain omaan korvaan vieläkin paremmin tollasella juurihumpparilla kuin juurisinkulalla. Sanavalintasi "puraiseva pikkumuro" on todellakin osuva.

Vahvarina on pääasiassa marsun 1974x, mikä ei varmasti mikään varsinainen botnekone tosiaan ole. Mitä sillä botnella sitten tarkoitetaankaan, mulle ei ole oikeastaan koskaan selvinnyt. Varsin vivahderikas vahvari kuitenkin ja oikeastaan ensimmäinen itselleni, jolla tällainen puurokorvakin on alkanut eroja erottaa.
Ziggy Bubba
30.06.2011 21:20:09

jii.haanpaa: Vahvarina on pääasiassa marsun 1974x, mikä ei varmasti mikään varsinainen botnekone tosiaan ole. Mitä sillä botnella sitten tarkoitetaankaan, mulle ei ole oikeastaan koskaan selvinnyt. Varsin vivahderikas vahvari kuitenkin ja oikeastaan ensimmäinen itselleni, jolla tällainen puurokorvakin on alkanut eroja erottaa.

Eiköhän tuolla botnella tavallisesti ihan bassoja tarkoiteta, niin ainakin ite meinasin... Ettei siihen termiin vois laskea myös noita alempia keskialueita.

Oma Orange on tosiaan aikas bassokas laitos, jonka takia ite tykkään vedellä aika pitkälti sinkuilla/P90-värkeillä pikkumurot ja puhtaat. Humpparikepeillä sitten leikkelenkin usein bassoja reilulaisesti noissa hommissa.. Marsussa varmaan vähän eri, tai näin luulis :)
Mental_Schok0_Gummi
01.07.2011 12:58:54 (muokattu 01.07.2011 13:00:43)

Meikku kokeili vaffarin (Piiwi 158) säröä; siinä ollut jotain pientä sievää häikkää. Volyymit tahtoo karata turhan korkeelle. Reverbbi alkaa humisemaan heti päälle 5:n asetuksissa.

Zoomi ei paljoa auttanut. Mulla oli omat aikas toimivat säädöt, jotka minä pöhkö nollasin factory settingiin.

Zoomi vie paljon wirtazkaa; nepparipatterilla turha yrittääkään. Imee voimat hetkessä. Tehontarve: mittavat 300mA... :0

Ajatus oli käydä hakemassa Rampelta se HM-300, Behis/Behku siis. ;-D
MSG+Mek-íChocolat-Mastik+Shocking Blue ||=> siinäpäs wiritykzet tähän käyttäjänimeen ;-D
Mental_Schok0_Gummi
02.07.2011 00:48:47

Joo, on tullut otettua *ekat savut pihalle lodjusta*. Ihan vaikuttais olevan oukhei stompboxi. Kaivattua tanakkuutta & sustainia syntyi; & pienemmällä volyymilla... 8-D

Mulla oli se ongelma, että master-volume ei konstruoi säröjen (lead) säätöihin nähden. Enkä oikeen saannut rimmattua säröjen säätöjä; jotain pikku häikkää tuntui nykivän. Nyt käyttäen tietty cleania eli puhdaskanavaa & tätä tuoretta lodjua, miedoilla kaiuilla: aivan oolsprait saundit. =D
MSG+Mek-íChocolat-Mastik+Shocking Blue ||=> siinäpäs wiritykzet tähän käyttäjänimeen ;-D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)