BubbleBob 05.06.2011 15:40:58 (muokattu 05.06.2011 19:54:19) | |
---|
Pariin minuuttiin kallistutaan täällä, mihins mulla kiire ? Terminologian oikaisua: Standby-kytkimestä vahvistin menee Standby:lle tai päälle. Vaikka kytkin Power ja On löytyy vierestä niin sen logiikka on päinvastainen. Tsekkaa sana_2k kuva: http://aijaa.com/v.php?i=004908148518.jpghttp://aijaa.com/v.php?i=009638148590.jpgIhan yleisen sivistyksen ja kaaoksen vältön kannalta suotavaa nippeliä tämäkin. Ed. Oikean ilmaisun etsintää tuohon :-) Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
Vaikka pää on perseestä niin turha antaa itsensä kärsiä. |
machinehead72 23.06.2011 00:08:25 | |
---|
Mitenkäs kun välillä jos pistän päälle suht. nopeasti, vahvistin pitää surinaa ja hurinaa, mutta jos pidän kauemmin lämpenemässä, niin ei mitään ongelmaa. Mistä johtuu? Ko. vahvistin on peavey valveking 50w combo vakio putkilla. http://maihinnousu.net/cherubs |
harpist 23.06.2011 02:08:59 | |
---|
Vielä asiaan liittyvä kysymys - nyt kääntäen ... ? Miten kauan sitä "Standby" asentoa voi pitää maximissaan päällä esim. soundcheckin jälkeen tai taukojen pitkittyessä - ilman että putket kärsivät turhasta hehkuttelusta ? " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
Numb 23.06.2011 08:43:00 | |
---|
harpist: Miten kauan sitä "Standby" asentoa voi pitää maximissaan päällä esim. soundcheckin jälkeen tai taukojen pitkittyessä - ilman että putket kärsivät turhasta hehkuttelusta ? En oikein usko, että kukaan tarkalleen tietää. Itse napsaisin koko laitteen pois päältä, jos tauko venyy useisiin tunteihin. Joskus on sattuneesta syystä tullut roikuttua keikkapaikalla jo pitkään ennen soittoa, ja kyllä siellä Marshalleissa on punainen valo ollut päällä tuntitolkulla. Bachilla oli paska saundi -Sakmongkol |
Jeszse 23.06.2011 08:47:11 | |
---|
Numb: En oikein usko, että kukaan tarkalleen tietää. Itse napsaisin koko laitteen pois päältä, jos tauko venyy useisiin tunteihin. Joskus on sattuneesta syystä tullut roikuttua keikkapaikalla jo pitkään ennen soittoa, ja kyllä siellä Marshalleissa on punainen valo ollut päällä tuntitolkulla. Ite pistän kyl suosiolla kaiken nollille ku en oo lavalla. Hyvin se riittää ku ruvetaan valmistautumaan lavalle menoon. Ensimmäisenä power päälle, sit muut säädöt, kitara olalle, juomat käsien ulottuville, piuhat kiinni ja vasta vähän ennen soittamisen alkua standby pois. En mä sitä pidä ku joku viitisen minuuttia standbylla. 13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN! |
ReBeat 23.06.2011 11:56:35 | |
---|
|
Bilsom27 24.06.2011 10:18:31 (muokattu 24.06.2011 10:20:28) | |
---|
Mä tai tekniikka laittaa virrat päälle muutama minuutti ennen alkunauhaa. Kun tuun lavalle niin kitara käteen ja sen jälkeen standby pois päältä. Treeneissä kun on kamat kasattu, niin virrat päälle ja röökille vielä, sitten vaan soittoo. Monesti on kyllä Mesa ollu pitkäänkin päällä, jos esim. keikan alkuun on checkin jälkeen jääny joku tunti. |
Jucciz 24.06.2011 17:02:55 | |
---|
Bilsom27: Mä tai tekniikka laittaa virrat päälle muutama minuutti ennen alkunauhaa. Kun tuun lavalle niin kitara käteen ja sen jälkeen standby pois päältä. Treeneissä kun on kamat kasattu, niin virrat päälle ja röökille vielä, sitten vaan soittoo. Monesti on kyllä Mesa ollu pitkäänkin päällä, jos esim. keikan alkuun on checkin jälkeen jääny joku tunti. Tupakointi on kyllä aivan urpojen hommaa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Bilsom27 25.06.2011 01:09:04 | |
---|
Jucciz: Tupakointi on kyllä aivan urpojen hommaa. Samaa mieltä! Ajattelin lopetella, mutta ensin vietän juhannuksen. |
Viking 25.06.2011 01:50:29 | |
---|
Niin ja se sammutus... Minun mielestä virrat veks heti saman tien, ei oo merkitystä vahvistimelle. Sopivasti selvinpäin tai sitten ei... |
blues guitar 25.06.2011 07:47:19 | |
---|
Viking: Niin ja se sammutus... Minun mielestä virrat veks heti saman tien, ei oo merkitystä vahvistimelle. ...niin ja sitten antaa jäähtyä ennen roudaamista. Vai mitä? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Viking 26.06.2011 13:59:46 | |
---|
blues guitar: ...niin ja sitten antaa jäähtyä ennen roudaamista. Vai mitä? Juuri näin.... Sopivasti selvinpäin tai sitten ei... |
Vetehinen 26.06.2011 17:03:18 (muokattu 26.06.2011 17:14:14) | |
---|
Sammuttaessa oon pitänyt jonkun tovin standbylla, ihan varuilta että putket ehtivät jäähtyä. Tuossa em. linkissä näkyy suositus, että muutama minuutti kannattaisi pitää, mutta minulla on ollut tapana semmosen puoli minuuttia venailla. Standby- tilassa muutama minuutti soiton jälkeen: taas minimoidaan lasikuvun jännityksiä. Älä kuitenkaan jätä vahvistinta useiden tuntien ajaksi standby- tilaan, katodin myrkytys saattaa turmella putken. kynnetön jutkahdellen |
gemisti 26.06.2011 19:04:29 | |
---|
beliel: Sammuttaessa oon pitänyt jonkun tovin standbylla, ihan varuilta että putket ehtivät jäähtyä. Tuossa em. linkissä näkyy suositus, että muutama minuutti kannattaisi pitää, mutta minulla on ollut tapana semmosen puoli minuuttia venailla. Hehkut eivät kuitenkaan sammu standbyllä, ja jos anodit putkia kovasti lämmittävät, on jo jossain muualla vikaa. |
Jucciz 26.06.2011 19:15:56 (muokattu 26.06.2011 19:17:21) | |
---|
gemisti: Hehkut eivät kuitenkaan sammu standbyllä, ja jos anodit putkia kovasti lämmittävät, on jo jossain muualla vikaa. Just meinasin sanoa jotain tämmöistä. Hehkuthan ovat englanniksi, niin, "heaters"... ja ne kyllä saavat virtaa standby:lläkin. ...jonkun tovin standbylla, ihan varuilta että putket ehtivät jäähtyä... Onko joku huomannut ihan sormilla koettamalla, että putket olisivat olennaisesti viileämmät kun siirrytään soittoasennosta standbylle ja odotellaan jokunen tovi? :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Vetehinen 26.06.2011 20:49:53 | |
---|
Juu tuo olisi kyllä hyvä tietää. Pari kertaa on "varman päälle" pelatessa kotikombo unohtunut tunniksi-pariksi standbylle. Parempihan se olisi ainakin siihen verrattuna ollut sammuttaa heti. kynnetön jutkahdellen |
RekoS 26.06.2011 23:08:20 | |
---|
Heetkinen, oon mäki pitäny standbyllä varmaan neljäki tuntia. Eihän siinä pitäs mitään erikoista olla vaikka sitä pidemmänkin aikaa pitää valmiudessa. Sähköä nyt korkeintaan tietysti menee, tosin ei paljon. Vai olenko väärässä? Kokemuksen varjolla vaan puhun, ku ei oo laite ikinä valittanu vaikka on pitkiäki aikoja pitäny. Putkareita on ollut engl thunder ja nyt on fireball. |
Jucciz 26.06.2011 23:48:22 (muokattu 26.06.2011 23:49:08) | |
---|
Kuten aiemminkin on jo sanottu, putkien hehkuttaminen pitkään ilman, että anodijännitteet on kytketty (eli suomeksi: vahvistimen pitäminen standby:llä) lyhentää putkien käyttöikää. Ei nyt tunti silloin tällöin putkia missään nimessä tapa, mutta toistuva usean tunnin seisottaminen standby:llä saattaa jo vaikuttaakin putkien elinikään. Kyseessä on kemiallinen prosessi, josta löytyy tarkempaa lisätietoa tiedonnälkäisille. Kyllä mää suosiolla sammutin vahvistimen aina kokonaan meidän setin päätteeksi kun oli kahden bändin ilta ja soitettiin aina 45 minuuttia vuoron perään. Siinä vaiheessa kun lavalle taas könyää, ehtii helposti tökätä ensin vahvistimeen virrat päälle, ottaa kitaran telineestä (ja jopa tarkistaa sen vireen), kaivaa plektran taskusta ja kuunnella solistin spiikit ennenkö soitto alkaa. Hyvin siinä ehtii hehkuttaa siis putkiakin sen puoli minuuttia tai joskus reilun minuutinkin ennenkö soitto alkaa. Kolme varttia nyt tuskin on vielä kohtuuton aika pitää vahvistinta myöskään standby:llä, mutta kun pakko ei ole, en pidä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Tawsky 27.06.2011 10:47:10 | |
---|
Jucciz: Tupakointi on kyllä aivan urpojen hommaa. Mutta eikös se Rectum frierillä soittaminen oo vielä vähän urpompaa?
VITSI! |
Jucciz 27.06.2011 12:29:36 | |
---|
ADEHD: Mutta eikös se Rectum frierillä soittaminen oo vielä vähän urpompaa?
VITSI! Ei ny sentäs! Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |