Jäärä 02.03.2011 15:12:43 | |
---|
Kivijalka:...mutta kyllä kielten korkeus useita millejä muuttuu. Kunhan tästä kesemmäksi mennään niin aivan varmasti alkavat kielet kuolettua nauhoihin puun saadessa taas kosteutta ilmasta. Aika hurjalta tuntuu tuo "useita millejäkin". Onko kitarasi kaula kumia? :o) Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
kimurantti1 02.03.2011 15:48:44 (muokattu 02.03.2011 15:49:29) | |
---|
Jäärä: Aika hurjalta tuntuu tuo "useita millejäkin". Onko kitarasi kaula kumia? :o) Toi riippuu kovasti siitä, millasissa oloissa kitara on. Mm. tossa viime talvena kun oli pahimmillaan 30 asteen pakkanen, keikkapaikalle muutaman tunnin ajo ja kitara Sprintterin perässä, vaikkakin kovassa laukussa, niin kyllähän se luutun kaula ja sitä myöden intonaatio oli korvin kuultavasti pielessä. Kyseessä Ruokankaan VSOP, joka musta on ihan hyvä kitara. |
Jäärä 02.03.2011 16:20:03 | |
---|
kimurantti1: Toi riippuu kovasti siitä, millasissa oloissa kitara on. Mm. tossa viime talvena kun oli pahimmillaan 30 asteen pakkanen, keikkapaikalle muutaman tunnin ajo ja kitara Sprintterin perässä, vaikkakin kovassa laukussa, niin kyllähän se luutun kaula ja sitä myöden intonaatio oli korvin kuultavasti pielessä. Kyseessä Ruokankaan VSOP, joka musta on ihan hyvä kitara. Toi on ihan perustilanne ja ainakin omat kitarat on olleet ihan normaalissa soittokunnossa kun pistää kamat lauteille pystyyn ja antaa sillä aikaa kitaran ensin lämmetä. Vai alkaako joku muka säätämään kaularautaa heti pakusta ulos hypättyään kun toteaa intonaation olevan pielessä? Ennemmin luulen sen johtuvan siitä, että metalliosat, kaularauta, kielet ym. ovat kutistuneet kylmyyden ansiosta, eikä niinkään puiden äkillisestä kuivumisesta. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
varakeef 02.03.2011 16:38:05 | |
---|
Jäärä: Toi on ihan perustilanne ja ainakin omat kitarat on olleet ihan normaalissa soittokunnossa kun pistää kamat lauteille pystyyn ja antaa sillä aikaa kitaran ensin lämmetä. Vai alkaako joku muka säätämään kaularautaa heti pakusta ulos hypättyään kun toteaa intonaation olevan pielessä? Ennemmin luulen sen johtuvan siitä, että metalliosat, kaularauta, kielet ym. ovat kutistuneet kylmyyden ansiosta, eikä niinkään puiden äkillisestä kuivumisesta. Huvittavaa olisikin tuolloin huomata, että kitara lämmettyään onkin taas kelvottomissa säädöissä, kun sitä ehdittiin kylmänä kiireesti säätää... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kimurantti1 02.03.2011 17:21:20 (muokattu 02.03.2011 17:23:02) | |
---|
Jäärä: Toi on ihan perustilanne ja ainakin omat kitarat on olleet ihan normaalissa soittokunnossa kun pistää kamat lauteille pystyyn ja antaa sillä aikaa kitaran ensin lämmetä. Vai alkaako joku muka säätämään kaularautaa heti pakusta ulos hypättyään kun toteaa intonaation olevan pielessä? Ennemmin luulen sen johtuvan siitä, että metalliosat, kaularauta, kielet ym. ovat kutistuneet kylmyyden ansiosta, eikä niinkään puiden äkillisestä kuivumisesta. Ei tietenkään niitä siinä samassa aleta säätämään. Aivan se ja samahan se on että mikä siinä luutussa elää, mutta kyllä sitä välillä pitää säädellä. Mä sain säätää omat soittimet pariin kertaan viime talvena. Mutta hyvä jos muiden kitaroita ei tarvi. Ainakin mä olen sen verran tarkka soittimien säädöistä, että huomaan elämisen saman tien. Jollekin toiselle intonaatio, sustain ym hommat on se ja sama, kunhan vaan soi, eikä siinä mitään. |
Stone 17.05.2018 11:20:49 (muokattu 17.05.2018 11:47:44) | |
---|
oiva tumpeloinen: Jos ei vire ja/tai kielisetin paksuus vaihdu, niin harvemminpa tuon säätämiselle tarvetta tulee. Nosto. Soitan std vireellä pääsääntöisesti, mutta jos alan vaihtelemaan jatkuvasti esim. std vireestä Eb tai droppi D vireeseen (ja takaisin) treenitilanteissa, niin alkaako kaula elämään siinä määrin, että pitää kaularautaa alkaa jo välillä ruuvailemaan?? En siis tiedä ja kysynkin, kun pyydetty, että pudottaisin virettä matalammaksi, mutta en ole tuostakaan syystä innostunut ajatuksesta, jos vaatii jatkossa ylimääräistä muutakin ruuvailua. Muutenkin kitara std vireessä murisee juuri sopivasti, niin en näe pointtia tässä tapauksessa enään virettä laskea. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
iec 17.05.2018 12:03:10 | |
---|
Stone: Nosto. Soitan std vireellä pääsääntöisesti, mutta jos alan vaihtelemaan jatkuvasti esim. std vireestä Eb tai droppi D vireeseen (ja takaisin) treenitilanteissa, niin alkaako kaula elämään siinä määrin, että pitää kaularautaa alkaa jo välillä ruuvailemaan?? En siis tiedä ja kysynkin, kun pyydetty, että pudottaisin virettä matalammaksi, mutta en ole tuostakaan syystä innostunut ajatuksesta, jos vaatii jatkossa ylimääräistä muutakin ruuvailua. Muutenkin kitara std vireessä murisee juuri sopivasti, niin en näe pointtia tässä tapauksessa enään virettä laskea. Helpointa olisi jos käyttää eri vireille eri kitaraa. Droppi D-vire ei vaikuta aivan huimasti, mutta vaikuttaa hieman reliefiin. Riippuu kitarayksilöstä ja siitä kuinka matalaa tatsia käyttää. Eb on jo sen verran erilainen, että kaula kyllä suoristuu hieman. Matalalla tatsilla alkaa melko varmasti särisemään ilman kompensointia kaularaudan säädöllä. Toisaalta jos ne biisit on sitten sellaisia, missä on rankat säröt, voi se toimia kunhan ei kielten sointi vaan kuole ihan kokonaan. Sanoisin että kokeilet vaan säätää Eb-vireeseen koskematta kaularautaan ja katsot miten käy. Ongelmaksi voi muodostua se, että vire muuttuu koko biisin ajan treeneissä, sillä se kaulan asettuminen ottaa kuitenkin muutaman minuutin. En ole kyllä kokeillut tehdä itse näin treenien aikana, mutta keväisin ja syksyisin kaularaudan säädön yhteydessä olen todennut, että pieni hetki menee ennenkuin kaula on asettunut. Vastatkoon ne soittajat lisää, joilla on kokemusta treenien aikaisesta säädöstä. Mulla on kuitenkin vahva mutu, että tuollaisiin juttuihin kannattaa hommata toinen kitara, ettei mene pelleilyksi treeneissä. Kestäähän se kuitenkin virityskin jonkin aikaa kun muuttaa virettä. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Kefiiri 17.05.2018 12:18:33 (muokattu 17.05.2018 12:21:05) | |
---|
Se kai vähän riippuu miten tarkka on säädöistä. Itsellä joskus, kun ryhtyy tarkistamaan virettä, voi kitara hyvin olla puoli sävelaskelta ala- tai ylävireessä ja joskus kohdallakin, eikä tule mieleenkään että kaularautaa tai kielten korkeutta tarvitsisi säätää. Mutta en pyrikään pitämään kieliä kauhean matalalla. Kyllä vireen muuttamista kokeilla voi koskematta kaularautaan. Sittenhän sen lopputuloksen näkee. Mutta lienee totta, että jos treenien kestäessä jatkuvasti virittää edes takaisin, ei vireen stabiilius välttämättä ole huippuluokkaa. En ole musiikin asiantuntija. |
Stone 17.05.2018 12:25:31 (muokattu 17.05.2018 14:19:03) | |
---|
Allright, kiitosta mielipiteistä. Mulla periaatteessa on eri kitara tällaisiin tapauksiin, mutta ei juuri nyt maantieteellisesti läsnä. Edit. Sekoitin muuten termit eli tarkoitin D vireeseen laskemista, en dropped D virettä. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Gary Enfield 17.05.2018 13:11:49 | |
---|
Akustisella vireen vaihto ei musta juurikaan soittoa haittaa. Sähkökitaralla tuntuisi vaikuttavan enemmän, mutta enpä ole tehnyt mitään tarkempaa vertailua, lähinnä vaikuttaisi olevan niin. |