Aihe: Unelmiesi kaula?
1 2 3 4 5 6 7
Antti1
13.07.2010 01:31:13 (muokattu 13.07.2010 01:32:35)
Täytyy sanoa, että ainoat kouraan sopimattomat kaulat tähän mennessä on löytyneet jokaikisestä yli 6 kieltä (poislukien 12 kieliset, ne on vähän spesiaalimpi juttu) sisältäneestä sähkökitarasta. Eikä johdu pienestä hanskakoosta, ei vaan toimi. Mutta niilläkin kyllä pystyn soittamaan ilman irvistyksiä.

Profiileista ainut lähinnä jonkinlaisen humanoidin räpylään sopiva on terävä v. En käsitä mikä moisen pointti on, kun se ei anna täytettä kouraan, ei helpota "peukku otelaudalla" -soittotyyliä, ei sovi perus klasarityyliin (peukku kaulan takana keskellä)... Kai se jollekin minimaalisella koukkukädellä varustetulle invalidille on optimaalinen ratkaisu.

E: Hoilaan kuitenkin samaa mantraa: loppuviimeksi ihan sama millainen profiili, kaikilla on pystynyt soittamaan samat jutut. Ero on lähinnä siinä, että kuinka paljon kiukuttaa soittaessa.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
fox
13.07.2010 01:47:11 (muokattu 13.07.2010 01:51:42)

Goljatt:
EDIT: Unihdin vielä kysyä, että soitatko mahdollisesti ilmakitaraa? 8D

Onhan siinä yhden sortin kysymys..
Pitipä oikein katsoa, minkämoisen virtuoosin kanssa niin Kimi kuin vallanki Ossi joutuu mittelemään, mutta
http://personal.inet.fi/muoti/naxuz/Eetu%20Ripatti%20-%20Lovesong.mp3
eipä auennut Goljatthin lovesongit..

=)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Trendkeel
13.07.2010 02:03:30
Se on sillä lailla, et omassa hiukka tuhtikaulasessa suosii sitä tuhtia ja kaverin tiluliikitaralla soittaa siinä missä muullakin. Mun mieltymykset on siellä paksumman puolella, mut sekään ei yksinään takaa hyvää soittotuntumaa, fiilistä. Joskus kaulan tuntumasta ei välitä ollenkaan, toisinaan se voi viedä hjuvan fiiliksen kokonaan pois.
Look mummy! There's a loud plane up in the sky!
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
Sakmongkol
13.07.2010 02:29:21
No voihan sitä tietysti makuasioistakin kiistellä jos haluaa.

Itse väitän, että vaahteraotelauta on paras, koska kirkas soundi on kiva. Kitaran kuuluu olla kirkas.

Iso lapa (stratossa) on paras siksi, koska se näyttää paremmalta kuin pieni lapa ja resonoi paremmin. Lukkosatulat ym. hapatukset on saatanasta, koska niillä kielten resonointi turhaan katkaistaan satulan kohdalta. Silloin voi toki muotoilla lavasta kuinka ruman haluaa, mutta soundi ei ole hyvä.

Olen myös sitä mieltä, että sopivaa kaulaa ei pitäisi valita sen perusteella, millä on helppo/helpoin soittaa, vaan soundin perusteella. Kuten moni onkin jo maininnut, melkein millä hyvänsä kaulalla pystyy soittamaan, se on tottumiskysymys lähinnä. Toki jos on kovin pienet kädet ja lyhyet sormet, voi paksulla kaulalla soittaminen olla tuskaisaa, mutta itsekin suht pienikätisenä olen mieltynyt vähän 'tavallista' paksumpiin kauloihin. Ja mitä olen kokeillut Ibanez ym. tilukeppien tyyppisiä ohuita kauloja, niillä on ehkä helpompi soittaa (ei merkittävästi useinkaan), mutta soundista en ole pitänyt. Soundiin toki vaikuttaa kovin moni muukin tekijä kuin kaula, mutta jos mietitään akustista sointia ja resonanssia. Mielestäni mitä voimakkaampi akustinen sointi, sitä parempi soundi on myös vahvistettuna. Ja mitä enemmän puuta, sitä enemmän resonointia ja voimakkaampi sointi.

Ja lopuksi:

Goljatt: Ellei tietysti soita pelkästään pentatonista-skaalaa ylös alas pitkin kitaraa.

Mitä pahaa on tuossa? =(
Les Fender
13.07.2010 02:45:06
Ellei tietysti soita pelkästään pentatonista-skaalaa ylös alas pitkin kitaraa.

Aika kovia juttuja on tuosta skaalasta revitty.. ja tullaan repimään.

Mut joo, kaula pitää kitarassa olla:)
"Living is easy with eyes closed!"
fox
13.07.2010 02:50:14

Les Fender: Aika kovia juttuja on tuosta skaalasta revitty.. ja tullaan repimään.

Mut joo, kaula pitää kitarassa olla:)

Ehdot-to-masti. =)
Muuten aika merkityksetöntä on tämmösen gallup-säikeen anti, edelleen olen sitä mieltä.
Kyllähän sitä voisi listata leegion erilaisilla kauloilla varustettujen soittimien speksejä, mutta - mitä järkee? 8)
ReBeat
13.07.2010 04:18:05

Mulle paras scale length olis varmaan 25,25". Carvin DC-sarjalaisen kaula (25") miellyttää näinä aikoina oikein hyvin, mutta aivan ylärekisteristä nauhavälit tuntuu liian ahtailta. Alempaa tuo tuntuu kuitenkin varsin näppärältä. Aavistuksen pidempänä toi olisi siis THE SCAALA. Aina olen ollut strato-mies henkeen ja vereen, mutta pakko todeta nykyään, että ehkä autiolle saarelle sittenkin naftisti lyhyempi...

Toi Carvinin kaula saisi olla myös aivan aavistuksen kapeampi. Takaprofiili on ihan hyvä, mutta oikeastaan lakkauksen saisi jättää siitä pois. Puisevampi pinta tuntuu sillä puolen nimittäin paremmalta ja tuo soittajalle maanläheisemmän fiiliksen. Elikkä muistuttaa siinä soittotapahtuman aikana kosmisesta yhteydestä eläviin puihin ja veteen jota ne maasta imevät. Maasta, johon on tomuksi esi-isät menneet.

Toinen todella hyvän tuntuinen on Ibanezin Ultra, mutta sekin saisi olla aavistuksen kapeampi. Ibanezin JS Prestige on kolmas (ihan eri tuntuinen), sopivan stratomainen ja tässäpä on ehkä juuri sopiva leveys! Saisivat vaan molemmat olla sen 0,25" lyhyemmällä skaalalla.

Sitten vielä yleisemmin aution saaren kitarasta:

Elikkäs otelautaan ei kelpaisi vaahtera, koska silmä on tottunut tummempiin puulajeihin. Ruusupuu on perus mukava ja käy, mutta kokeilluista pao ferro on ehkä paras. Mikäli valinta menisi eebeniin niin sen kanssa nauhojen ei tarvitsisi olla ainakaan mitkään super jumbot, koska otelaudan sileys eli sliksiys menee vähän niinkun käsi kädessä sen kanssa, että miten paljon siihen on mukava sormilla hangata. Matalat vintage-nauhat ei toimi itelle. Medium-jumbo tai jumbo käy. Mielellään jostain avaruusmetallista, jossa on nikkelinauhojen soundi mutta stainless steelien kestävyys.

Radius saa olla jotain 10-12". 7,25" ei voi toimia mihinkään yleiskitaraan jolla on tarkoitus soittaa kaikenlaista autiolla saarella. Warmothin compound radius on hyvä.

Lavassa sais olla tietenkin reilusti puuta, (vaikuttaa soundiin) ja toistaiseksi lapa ihan "normaalisti" päin, ei reverse. Jälkimmäinen vaikuttaa galaktisessa määrin soitettavuuteen, mutta reverse ei ole kuitenkaan mulle paras.

Satula saisi olla messinkinen (koska Ynkällä) ja kompensoitu. Tai sitten nollanauha sekä Buzz Feiten.

Kaularauta saisi olla sellainen kuin Warmothin pro kauloissa on eli säätö löytyy myös kaulan sivusta.

Pulttikaulaisessa kiinnitys saisi olla koneistetuilla holkeilla ja pulteilla niinkuin Ynkän upgraded-mallissa tiettävästi on. Virittimet sais olla joko Planet Wavesin auto-trimmit tai sitten jotkut vintagemmat, riippuen vähän muista seikoista.

Lopuksi keskimatala setuppi kielten korkeuteen, please.
defunct
13.07.2010 05:27:43
Antti1:
E: Hoilaan kuitenkin samaa mantraa: loppuviimeksi ihan sama millainen profiili, kaikilla on pystynyt soittamaan samat jutut. Ero on lähinnä siinä, että kuinka paljon kiukuttaa soittaessa.

Melkeen voisin kompata tätä. Kaikki 6-kieliset kaulat on menneet ihan sulavasti, en oikein koskaan ole ihan hiffannut tätä "käteensopivaa" kaulaprofiilihifistelyä. Ibanezin ohut wII on toiminut, jykeviksi haukuttu Dean meni varsin hyvin, nyt kierrossa kapeahko satiinipintainen U-profiili, eikä mitään nurputtamista. Lisäksi oon soitellut pieniä määriä ties millä testikitaroilla, erilaisilla kauloilla, ja kyllä niillä on taittunut ihan samat jipot ja soinnut ynnä muut. Pkasukaulainen akustinen on ehkä sellainen mitä en ihan mielellään ottaisi, mutta näistä sähkäreistä voi sen verran sanoa että kaipa se on se ja sama millanen profiili löytyy, kunhan ei ole minkään ääripään edustaja.
"Sata se on saatana, mitä sitä kyselemään."
Twinkle
13.07.2010 06:24:13
Antti1: loppuviimeksi ihan sama millainen profiili, kaikilla on pystynyt soittamaan samat jutut. Ero on lähinnä siinä, että kuinka paljon kiukuttaa soittaessa.

Tämä on oikea vastaus, vielä tähän mennessä ei ole tullut yhtään kaulaa vastaan mikä olisi soittokelvoton.
epeli
13.07.2010 08:48:50

Puista, radiuksesta, nauhoista jne en osaa sen tarkemmin sanoa, mutta parhaiten käteen sopii Ibanezin wizardII, ja hirvein kaula mitä olen ikinä kokeillu on joko tässä:
http://www.thomann.de/fi/dean_guitars_dimebag_razorback_explosion.htm
tai tässä:
http://www.thomann.de/fi/bc_rich_warlock_bk_bronce_ii.htm

Toi warlock oli sentään vain sen verran paksu, että inhotti soittaa. Dean taasen oli profiililtaan jotain aivan käsittämätöntä kuraa. Soittaessa kaikki huomio meni sen kaulaprofiilin ihmettelemiseen. Alimpaan helvettiin kirottakoon moiset hirvitykset. Phyi!
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
Goljatt
13.07.2010 10:10:50 (muokattu 13.07.2010 10:17:33)

fox: Onhan siinä yhden sortin kysymys..
Pitipä oikein katsoa, minkämoisen virtuoosin kanssa niin Kimi kuin vallanki Ossi joutuu mittelemään, mutta
http://personal.inet.fi/muoti/naxuz/Eetu%20Ripatti%20-%20Lovesong.mp3
eipä auennut Goljatthin lovesongit..

=)

Haha, mistä tuo "virtuoosi"-termi oikein tuli kuvioihin? Ikävä tuottaa pettymys, mutta bändimme basisti on ilmeisesti ottanut kyseisen kappaleen pois kotisivuiltaan. ;< Hain musiikkiteknologiaa opiskelemaan, ja piti lähettää pari demo biisiä. Jos haluat, niin voin lähettää kyseisen kappaleen sinulle esimerkiksi sähköpostiisi.

Edit: Lisään vielä, että ajoittain sarkasmini on hyvin vaikeasti tulkittavaa.
Oh, suits you sir!
fox
13.07.2010 10:32:00

Goljatt: Haha, mistä tuo "virtuoosi"-termi oikein tuli kuvioihin? Ikävä tuottaa pettymys, mutta bändimme basisti on ilmeisesti ottanut kyseisen kappaleen pois kotisivuiltaan. ;< Hain musiikkiteknologiaa opiskelemaan, ja piti lähettää pari demo biisiä. Jos haluat, niin voin lähettää kyseisen kappaleen sinulle esimerkiksi sähköpostiisi.

Edit: Lisään vielä, että ajoittain sarkasmini on hyvin vaikeasti tulkittavaa.

Kas hei! =)
Tuo "sarkasmi"- lisäys ehkä jotenkin paikkaa.. Juu, kiitos vaan, ei mulla ole tarvetta demoille, sen sijaan voisit vaikka tuolle Ossille lähettää, kun epäilit että hän on lähinnä joku "ilmakitaristi".
Yleensä kovin hyvää käsitystä en saa henkilöistä, jotka ryhtyy omaehtoiseen "mittailuun", oli se sitten soittotaidoista tahi soittokamoista. Pahoittelen, jos lausuntoni oli jollain muotoa häiritsevä.

No, pääsitkö opiskelemaan sitä musiikkiteknologiaa?
Goljatt
13.07.2010 10:39:53 (muokattu 13.07.2010 10:47:24)

fox: Kas hei! =)
Tuo "sarkasmi"- lisäys ehkä jotenkin paikkaa.. Juu, kiitos vaan, ei mulla ole tarvetta demoille, sen sijaan voisit vaikka tuolle Ossille lähettää, kun epäilit että hän on lähinnä joku "ilmakitaristi".
Yleensä kovin hyvää käsitystä en saa henkilöistä, jotka ryhtyy omaehtoiseen "mittailuun", oli se sitten soittotaidoista tahi soittokamoista. Pahoittelen, jos lausuntoni oli jollain muotoa häiritsevä.

No, pääsitkö opiskelemaan sitä musiikkiteknologiaa?

Haha, tuo ilmakitaristi kommentti oli lähinnä vain sarkasmia. Yritän aina internetissä käyttää "8D" hymiötä, jotta 1/10 huomaa, että en ehkä ollut tosissani. Eikä kyseessä ollut mistään mittailusta, vaan minua kiinnosti lähinnä minkälaisilla kauloilla ihmiset soittavat. Olisin tietysti voinut muotoilla ketjun aloituksen hieman selkeämmin.

Mutta hei, onnea minulle, sillä tämä oli elämäni ensimmäinen m.net riitä, shampagne!

En päässyt sisään tosiaan, koska osaan teoriaa noin 1,5/3 verran ja solfankin kohdalla jouduin ilmoitus luontoisesti kertomaan, että en osaa laulaa nuoteista. Ensi vuonna sitten varmaan Orivedelle preppaamaan.

Edit: Voisin muuten vielä tähän väliin lisätä, että esimerkiksi Ruokangas on tehnyt Erja Lyytiselle kitaran hänen henkilökohtaisten toiveiden mukaan. Olen jopa soittanut sillä, koska isäni valokuvaaja ammatiltaan.
Oh, suits you sir!
fox
13.07.2010 10:51:55

Goljatt: Haha, tuo ilmakitaristi kommentti oli lähinnä vain sarkasmia.

No, sarkasmia tai ei. On olemassa niin kovin monenlaista sarkasmia, ja, tuo heittosi ei oikein sopiva ollut. Anteeksi vaan. Mulla on ollut ilo ja kunnia täs useamman vuoden ajan soitella satunnaisesti Ossin kanssa, ja takaan ja alleviivaan, että hän on, paitsi ihmisenä todella mukava, myös soittajana sellainen, että aika monella on vuosien duuni päästä edes lähelle.

minua kiinnosti lähinnä minkälaisilla kauloilla ihmiset soittavat.

No, kuten niin kovin monta kertaa tässäkin ketjussa olen todennut, kyllä sen kysymättäkin olis voinut itelleen hahmottaa.. ;) Tämä on edelleen niitä "listaus- ja galluptopikkeja" joita ei täällä niin kovin suuresti suosita. Kun niistä ei loppupelissä oo kenellekään sen suurempaa hyötyä, paitsi ehken 1/10...

Mutta hei, onnea minulle, sillä tämä oli elämäni ensimmäinen m.net riitä, shampagne!

Eipä tuosta vielä isompia leuhotuksia kannata vetästä, ei ollut oikein mitään tämä. Ei käsittääkseni tullu edes jäähyä kenellekään? Aika leimi meininki loppupelissä.

En päässyt sisään tosiaan, koska osaan teoriaa noin 1,5/3 verran ja solfankin kohdalla jouduin ilmoitus luontoisesti kertomaan, että en osaa laulaa nuoteista. Ensi vuonna sitten varmaan Orivedelle preppaamaan.

No, ehkä täs vielä joku päivä.
Goljatt
13.07.2010 11:04:52 (muokattu 13.07.2010 11:05:41)

fox: No, sarkasmia tai ei. On olemassa niin kovin monenlaista sarkasmia, ja, tuo heittosi ei oikein sopiva ollut. Anteeksi vaan. Mulla on ollut ilo ja kunnia täs useamman vuoden ajan soitella satunnaisesti Ossin kanssa, ja takaan ja alleviivaan, että hän on, paitsi ihmisenä todella mukava, myös soittajana sellainen, että aika monella on vuosien duuni päästä edes lähelle.

No, kuten niin kovin monta kertaa tässäkin ketjussa olen todennut, kyllä sen kysymättäkin olis voinut itelleen hahmottaa.. ;) Tämä on edelleen niitä "listaus- ja galluptopikkeja" joita ei täällä niin kovin suuresti suosita. Kun niistä ei loppupelissä oo kenellekään sen suurempaa hyötyä, paitsi ehken 1/10...

Eipä tuosta vielä isompia leuhotuksia kannata vetästä, ei ollut oikein mitään tämä. Ei käsittääkseni tullu edes jäähyä kenellekään? Aika leimi meininki loppupelissä.

No, ehkä täs vielä joku päivä.

En voi oikeastaan lisätä tuohon mitään, koska jos joku sanoisi minulle saman kommentin joskus, niin todennäköisesti vain nauraisin jatkaisin elämääni eteenpäin. Mielestäni en millään tasolla arvostellut hänen soittotaitojaan. Pitää osata olla edes hieman itseironinen, jotta selviää hengissä tällä planeetalla. Myönnän, että internetissä on huomattavasti vaikeampaa tulkita toisen ihmisen herjailu. Miksi minulla on sellainen tunne, että tässsä otettiin asia ehkä hieman liian henkilökohtaisesti.
Oh, suits you sir!
fox
13.07.2010 11:08:37

Goljatt: En voi oikeastaan lisätä tuohon mitään, koska jos joku sanoisi minulle saman kommentin joskus, niin todennäköisesti vain nauraisin jatkaisin elämääni eteenpäin. Mielestäni en millään tasolla arvostellut hänen soittotaitojaan. Pitää osata olla edes hieman itseironinen, jotta selviää hengissä tällä planeetalla. Myönnän, että internetissä on huomattavasti vaikeampaa tulkita toisen ihmisen herjailu. Miksi minulla on sellainen tunne, että tässsä otettiin asia ehkä hieman liian henkilökohtaisesti.

Kas hei! =)
Eiköpähän tää ole aika valmista kauraa jo tässä, turhaan jatkat "puolustustaistoa"... ;)
Goljatt
13.07.2010 11:12:55 (muokattu 13.07.2010 11:15:52)

fox: Kas hei! =)
Eiköpähän tää ole aika valmista kauraa jo tässä, turhaan jatkat "puolustustaistoa"... ;)

Yhyy, tuo "Kas, hei" on minun juttuni. ;<

Edit: Seuraava threadini tuleekin olemaan "Minkälaisia ja merkkisiä paristoja käytätte pedaaleissa. Eli mikä on se teidän mielestä parhaimman kuuloinen 9v patteri?"
Oh, suits you sir!
fox
13.07.2010 11:16:15

Goljatt: Yhyy, tuo "Kas, hei" on minun juttuni. ;
fox
13.07.2010 11:18:23

Goljatt: Yhyy, tuo "Kas, hei" on minun juttuni. ;<

Edit: Seuraava threadini tuleekin olemaan "Minkälaisia ja merkkisiä paristoja käytätte pedaaleissa. Eli mikä on se teidän mielestä parhaimman kuuloinen 9v patteri?"

Katsopas kummaa, jos vastaan juttuun silloin ku muokkaat, ja ajoitus osuu kohdilleen, jää mun kirjoitus jostain syystä pois???

Juu, älä huoli, en mä tuota sun juttua aio "omia"!! *loht loht*

Kettut on sentään aikas kivoja!
http://muusikoiden.net/dyn/users/75208.jpg
Goljatt
13.07.2010 11:22:06

fox: Katsopas kummaa, jos vastaan juttuun silloin ku muokkaat, ja ajoitus osuu kohdilleen, jää mun kirjoitus jostain syystä pois???

Juu, älä huoli, en mä tuota sun juttua aio "omia"!! *loht loht*

Kettut on sentään aikas kivoja!
http://muusikoiden.net/dyn/users/75208.jpg

Haha, en tarkoittanut sitä kirjaimellisesti. Se on vain mainion ytimekäs aloitus keskustelulle.

Ehkä tässä vaiheessa voisin jollekin ylläpidon jäsenelle ehdottaa, että laittaa tämän threadin lukkoon, tai sitten poistaa kokonaan ennen kuin muiden ihmisten sydämet särkyvät.
Oh, suits you sir!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)