Aihe: EVH-kitarat
1 2 3 4
jussi1976
07.06.2010 18:27:39 (muokattu 07.06.2010 18:37:46)
Mr. Speed: Ilman muuta ovat - paitsi on han Ibanezillakin niitä malleja mm. Jemeissä, kuten 10th ja 2KDNA jne. Mutta ilman muuta ne eivät missään tapauksessa ole käyttöarvoltaan - ja siis siitähän tässä juuri kyse oli, kuten kirjoitin -yhtään sen kummempia kuin joku 2500 euron kotimainen ja käsintehty. Usein jälkimmäiset ovat parempia, koska niihin voi justata eri mikkejä, puita, kaulaliitoksia jne. ja vielä saa kaulaprofiilistakin just sellasen kuin haluaa.Koska itse en kitaroita keräile, vaan soitan niillä, niin mulle keskeistä on se soitettavuus ja saundi, ja ainakin itse olen päätynyt siihen, että sillä 2.5k:lla, jonka joku Jem maksaa, saa ihan loistavan kotimaisen tai ulkomaisenkin lankun laatulisukkailla. Harmi että mestari JAK nukkui pois :o(

Itse mulla on se linjaus, etten sähkiksistä kelpuuta vakiokäyttöön yhtään alle 1700 ekkua uutena maksavaa kitaraa, ellei se sitten luonnostaan soi oikein tolkuttoman hyvin. Kaverilla on ollut varmaan 20 vuotta yksi Tokain stratocaster, jota olen kuolannut, mutta kun ei myy niin ei. Se nimittäin soi paljon paremmin kuin Jenkkistratot. Siinä on hyvin erikoinen, napsahtava ja iskevä saundi, ja sustaini tolkuton. En kyllä minäkään myisi, jos omistaisin...

Itse asiassa mietin tossa just, että jos pitäisi hintaluokassa 1700-2500 euroa etsiä tehdaskitaroita, jotka olisi ok soittaa ja hyvin tehtyjä, niin ainakin ensimmäiseksi alkaisin etsiä läpi Musarin EVH, Axis & Luke - mallit, Peaveyn alkupään EVH:t (Standard, ei special) Fenkun uudet EVH:t, Washburnin muutamat signaturet, Ibanezilta mm. Jemit valikoiden (niissä laatu pysyi suht hyvällä keskiarvolla, kunnes päästiin vuoteen 2000. Sen jälkeen alkoi laadussa tulla heittoja) Charvel Custom shop tekee hyviä. Onhan näitä. Hienoja yksilöitä tulee myös halpistehtaista, mutta niitä pitää sitten jo haravoida todella tarkasti. Gibsoni Lespa jos pitäisi olla vakiosoitossa, niin joku vuosimallia 75-85 voisi olla ok? Uudemmissa mulla on hyvin ristiriitaisia kokemuksia, toiset on olleet tosi hyviä, jotkut hyvin keskinkertaisi; Jopa Tokain Lespat on menny ohi todella usein niin että kohisee. Lespa on kyllä mielestäni aika ylihinnoiteltu kun vertaa nykyisten laatua siihen euromäärään...
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Mr. Speed
07.06.2010 19:01:33
jussi1976: Lespa on kyllä mielestäni aika ylihinnoiteltu kun vertaa nykyisten laatua siihen euromäärään...

Näin, jos ostaa Gibsonin ;) Niissä tosiaan on tullut vastaan aika surkuhupaisia yksilöitä, ja ihan ookoo yksilöitä, mutta ei musta yhtään mikä ois sitä hintalappua oikeuttanut. LP Custom on todella hintava verrattuna viimeistelyyn ja sointiin. Joku Studio vois melkein olla, kun ettis hyvän yksilön.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
jussi1976
07.06.2010 19:16:52 (muokattu 07.06.2010 19:28:10)
No ainakin mä kävin läpi tuossa Gibsonin ja Tokain Lespoja (vuosien varrella useita), niin ei Tokai kyllä soinnissa ja sustainissa ole jälkeen jäänyt. Usein oli toisinpäin. Paitsi että Gibsonin kaulat tuntui muutamassa yksilössä paremmilta. Ne kaulajointit on molemmissa toisinaan kuin pitäisi koivuhalkoa kädessä. Ylärekisteri on helvetillinen paikka Lespassa. Sitä vois parantaa: Hioa se kaulajointin kämmenen alapuolinen kulma pois niin, että se on kaareva eikä kulmikas. Onhan se liimakaula, joten varmana pitäisi kestää...?

Vähän sama oli aikoinaan Ibanezin kitaroissa; Se rungon kaulan jointti oli tolkuttoman pitkä ja epämukava. Nykyinen All-access on tietysti paljon parempi, muttei yhtä hyvä kuin Stephensin N4 - ratkaisu, joka on toki erikoinen, mutta muuten aika kähee... Katselin alussa että mitä helkkaria? Mutta sitten kun tajusin, että täähän on kekseliäs vempain, ja vielä muuten erittäin hyvin koottu & työstetty, niin paskaakos muotoseikoilla? Jos nimittäin vedetään asia paperille, niin N4:ssa on kaulan ja bodyn kosketuspintaa paljon enemmän kuin muissa pulttikaulaisissa, ja onpa vielä ultrahelppo ylärekisteri. Kun työn laatu on vielä just eikä melkein, niin onhan tää aikas magee vermes...
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Ziggy Bubba
07.06.2010 19:37:17

Turhaan te Jussi ja Spede täällä itkette Gibsonin Lespan sopimattomuutta teille/huonoutta täällä, eikös tässä pitänyt olla keskustelu EVH:n kitaroista?

Perustakaa tohon hommaan vaikka Gibson vs Tokai tai Les Paul vs Hevikirves -ketjut ;)
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
Mr. Speed
07.06.2010 19:43:38
sikki-six: Turhaan te Jussi ja Spede täällä itkette Gibsonin Lespan sopimattomuutta teille/huonoutta täällä, eikös tässä pitänyt olla keskustelu EVH:n kitaroista?

Perustakaa tohon hommaan vaikka Gibson vs Tokai tai Les Paul vs Hevikirves -ketjut ;)

Tämä ketju nyt meni sivuraiteille tosta, mutta Gibbonin Lespa on musta hyvä esimerkki siitä, missä välttämättä se 2500 euron keppi ei olekaan niin kummonen. Gibson LP vaan on sellanen "brändi" itsessään, ja kaikki muu on itsepetosta. Vai pitäskö ottaa esimerkiksi joku tele? ;)
aristoteles666
07.06.2010 19:50:16

Mr. Speed: Tämä ketju nyt meni sivuraiteille tosta, mutta Gibbonin Lespa on musta hyvä esimerkki siitä, missä välttämättä se 2500 euron keppi ei olekaan niin kummonen. Gibson LP vaan on sellanen "brändi" itsessään, ja kaikki muu on itsepetosta. Vai pitäskö ottaa esimerkiksi joku tele? ;)

no niin, olemme samaa mieltä, hyvä me.
Mr. Speed
07.06.2010 19:53:20
aristoteles666: no niin, olemme samaa mieltä, hyvä me.

No eikö ole ihan hyvä, että syntyy jotain keskustelua, joka ei ainakaan vielä ole poikennut ihan puhtaaseen rölötykseen? Vai pitäisikö täällä nyt noudattaa 100% sitä erään kaverin linjausta, että vastaukset pitää sisällyttää oikeasti otsikon alle ja kaikenlainen rönsyily ja väärät mielipiteet on kielletty?
aristoteles666
07.06.2010 19:58:55

ei pidä...
Ziggy Bubba
07.06.2010 20:00:26

Mr. Speed: No eikö ole ihan hyvä, että syntyy jotain keskustelua, joka ei ainakaan vielä ole poikennut ihan puhtaaseen rölötykseen? Vai pitäisikö täällä nyt noudattaa 100% sitä erään kaverin linjausta, että vastaukset pitää sisällyttää oikeasti otsikon alle ja kaikenlainen rönsyily ja väärät mielipiteet on kielletty?

Väärät mielipiteet? Tosta nousee hilppasen niskakarvat pystyyn, sillä en mitn tommosta ole sanonut... Kuka tommosta on vihjannut?

Mut joo, kyllähän keskustelu aina rönsyää ja usein ihan hyvä niin. Nyt tässä vaan mutuillaan kilpaa, kun ei ole mitään tietoa mitä laatua nuo EVH:t lopulta on.

Toi Gibsonin huono laatu ja Tokaihin vertaaminen ovat muuten niin kulahtaneita m.net-kliseitä, että alkaa jo tulla korvista ;) Heittäkää nyt edes tarkat vikojen kuvaukset messiin, niin tulee jotain mielenkiintoa.
Mr. Speed
07.06.2010 20:10:59
sikki-six: Väärät mielipiteet? Tosta nousee hilppasen niskakarvat pystyyn, sillä en mitn tommosta ole sanonut... Kuka tommosta on vihjannut?

Mut joo, kyllähän keskustelu aina rönsyää ja usein ihan hyvä niin. Nyt tässä vaan mutuillaan kilpaa, kun ei ole mitään tietoa mitä laatua nuo EVH:t lopulta on.

Toi Gibsonin huono laatu ja Tokaihin vertaaminen ovat muuten niin kulahtaneita m.net-kliseitä, että alkaa jo tulla korvista ;) Heittäkää nyt edes tarkat vikojen kuvaukset messiin, niin tulee jotain mielenkiintoa.

Älä ole niin itsekäs. Ei kaikki mistä mä puhun herjaa jotenkin sua, telecastereita tai Gibsonin lespoja. :) Mä lähinnä viittasin "väärillä mielipiteillä" erään toisen käyttäjän ketjuihin, ja siihen miten keskeutelu on niissä edennyt.

Toksuihin en ota kantaa, kun en oo niitä vierekkäin kokeillu G:n kanssa. Yleisesti aika muovinen fiilis niistä on. Kuitenkin mun mielestä, mikä ei muutaman tonnin keppiin (LP Custom) kuulu on pursuavat otelautamerkkien liimauksen, valmiiksi vekillä oleva otelauta, tosi painava body, heikohko soundi. Tai.. Itse en ainakaan moisesta maksaisi juuri mitään. Huono yksilö varmasti, mutta kuitenkin vähän kärsyy se laatuvaikutelma, varsinkin isommalla otoksella, varsinkin kun aika monessa DLX Musicin lespassa oli jotain sanottavaa.
Ziggy Bubba
07.06.2010 20:35:22 (muokattu 07.06.2010 20:37:44)

Mr. Speed: Älä ole niin itsekäs. Ei kaikki mistä mä puhun herjaa jotenkin sua, telecastereita tai Gibsonin lespoja. :)

Ja taas laitat hölmöjä juttujas mun suuhun, tänks :P Tosta vaan sai sen kuvan, että meikä jotenkin edustaa noiden "väärien ajatusten" alasajoa. Jos et halua, että tommosiin juttuihin puutun, niin tee selväksi mihin viittaat näillä vihjailuillasi.

Kuka on muuten tämä "eräs toinen käyttäjä"?
Ziggy Bubba
07.06.2010 20:36:51 (muokattu 07.06.2010 20:37:04)

Dubbelpost...
Mr. Speed
07.06.2010 20:55:55
sikki-six: Ja taas laitat hölmöjä juttujas mun suuhun, tänks :P Tosta vaan sai sen kuvan, että meikä jotenkin edustaa noiden "väärien ajatusten" alasajoa. Jos et halua, että tommosiin juttuihin puutun, niin tee selväksi mihin viittaat näillä vihjailuillasi.

Kuka on muuten tämä "eräs toinen käyttäjä"?

sikki-six: Väärät mielipiteet? Tosta nousee hilppasen niskakarvat pystyyn, sillä en mitn tommosta ole sanonut...

Tohon mä edellisessä viestissä viittasin.

Jussihan se.. Esimerkiksi hänen edelliseen JEM-ketjuun viittasin. Onneksi nyt meno näyttää rauhoittuneen.
jniska
07.06.2010 21:02:25 (muokattu 07.06.2010 21:03:32)
Ai Iballa ei ole kuin JEM soitettavia kitaroita ?? Kröhöm..
Ainakin nuo JS:t on aika kivoja ja hyvää laatua. Kaulaprofiili poikkeaa muusta Iba-linjasta paljon. Mutta tuo PGM, se on kyllä nyt mun ykkökitara.
Jostain jos löydän toisen PGM 301:sen, niin ostan välittömästi ja laitan siihen OFR:n non recessed-tyyliin.
Onko Jussi omistanut JS:n tai PGM:n ? Nyt en puhu mistään 10 min testistä tai muutaman tunnin soittelusta.
Laiha Lissu oli paras.
Ziggy Bubba
07.06.2010 21:07:47

Mr. Speed: Tohon mä edellisessä viestissä viittasin.

Jussihan se.. Esimerkiksi hänen edelliseen JEM-ketjuun viittasin. Onneksi nyt meno näyttää rauhoittuneen.

Ahaa ok, tämä selvä.

Ja ne Gibsonin Customit on pirun kalliitta, ei siitä pääse yli tahi ympäri. Tommosen uuden hinnalla saa jo aika passelin oikean Customin :)
Mr. Speed
07.06.2010 21:08:29
jniska: Ai Iballa ei ole kuin JEM soitettavia kitaroita ?? Kröhöm..
Ainakin nuo JS:t on aika kivoja ja hyvää laatua. Kaulaprofiili poikkeaa muusta Iba-linjasta paljon. Mutta tuo PGM, se on kyllä nyt mun ykkökitara.
Jostain jos löydän toisen PGM 301:sen, niin ostan välittömästi ja laitan siihen OFR:n non recessed-tyyliin.
Onko Jussi omistanut JS:n tai PGM:n ? Nyt en puhu mistään 10 min testistä tai muutaman tunnin soittelusta.

Niin.. Noh.. Itse en oo ikinä JEM:eistä(paitsi kukka) innostunut, enkä oikein muistakaan Iboista. Ovat aika "meh" omaan makuun kun puhutaan soinnista. Toki omiaan tekniikkadödikseen tai tiluiluun.
Mr. Speed
07.06.2010 21:09:30
sikki-six: Ahaa ok, tämä selvä.

Ja ne Gibsonin Customit on pirun kalliitta, ei siitä pääse yli tahi ympäri. Tommosen uuden hinnalla saa jo aika passelin oikean Customin :)

Näinpä. Sen takia vähän saatan kritisoida niitä. :) Toki, on mulla itellänikin kalliita keppejä, mutta ne on kyllä niin... mmmm... hyvää puuta.
Karvanaama-Zakk
03.09.2014 15:12:00

Moro!

Onkos ihmisillä näistä kokemusta? http://www.thomann.de/fi/evh_stripe_black.htm

Mietin jos moisen ostaisi, mutta onko mistään kotoisin??
Shredator
03.09.2014 17:04:28

Karvanaama-Zakk: Moro!

Onkos ihmisillä näistä kokemusta? http://www.thomann.de/fi/evh_stripe_black.htm

Mietin jos moisen ostaisi, mutta onko mistään kotoisin??

Eiköhän tuo ole aika samaa laatua kun Fenkun mehikaanit.
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Karvanaama-Zakk
03.09.2014 20:39:06

Shredator: Eiköhän tuo ole aika samaa laatua kun Fenkun mehikaanit.

No siinä tapauksessa taidan ottaa riskin tuon kanssa =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)