oamkbonor 06.06.2010 23:43:29 | |
---|
Kun tulee lennolla EU-maan kautta niin eipä Helsingissä paljon tullimiehiä näy. Itse kävelin viime kesänä kaikessa rauhassa ESPn kanssa koneesta autolle ja ajelin kotio. |
tommi m 07.06.2010 10:47:26 | |
---|
oamkbonor: Kun tulee lennolla EU-maan kautta niin eipä Helsingissä paljon tullimiehiä näy. Itse kävelin viime kesänä kaikessa rauhassa ESPn kanssa koneesta autolle ja ajelin kotio. Ei näy ketään vaikka tulee suoralla lennolla. |
Ultrasonido 20.06.2010 11:47:46 | |
---|
"Kaikki musiikki on paskaa, ja jazz on ihan paskaa" |
kloppis 21.06.2010 14:52:41 | |
---|
Itse juuri kävin New Yorkissa suoralla lennolla Helsingistä Finnairilla. Siellä ne tulliukot oli kopeissaan, mutta en edes ehtinyt niitä huomata, kun piti bussiin ehtiä. Siis ei todellakaan hätää verojen kanssa! |
Imper 13.05.2013 15:58:05 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1057 päivää vanhaan aiheeseen! Jea, onko lisää kokemuksia tosta kitaran saamisesta matkustamoon takaisin tullessa Jenkeistä? Ootteko joutunut maksamaan ylimääräistä ja kuinka paljon? Tarviiko kysyä/ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle? Kiitos! Everyone is a per-son |
Hynkel 13.05.2013 16:59:05 | |
---|
Imper: Huom! Olet kirjoittamassa yli 1057 päivää vanhaan aiheeseen! Jea, onko lisää kokemuksia tosta kitaran saamisesta matkustamoon takaisin tullessa Jenkeistä? Ootteko joutunut maksamaan ylimääräistä ja kuinka paljon? Tarviiko kysyä/ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle? Kiitos! Riippuu varmasti lentoyhtiöstä ja ihan varmasti tarvitsee ilmoittaa etukäteen. En kylläkään jenkeistä ole koskaan lennellyt kitaran kanssa, mutta lyhyemmällä matkalla piti ostaa kitaralle oma lippu... Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. |
Alfons Åberg 13.05.2013 17:02:55 | |
---|
oamkbonor: Kun tulee lennolla EU-maan kautta niin eipä Helsingissä paljon tullimiehiä näy. Itse kävelin viime kesänä kaikessa rauhassa ESPn kanssa koneesta autolle ja ajelin kotio. Jouduthan joka tapauksessa menemään tullin läpi kun tulet takaisin EU-alueelle. Ainakin Frankfurtin kautta lennettäessä käveltiin Saksan tullin kautta. Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM |
_psyklon_ 14.05.2013 02:14:03 | |
---|
Oon ensi kuussa menossa Jenkkeihin ja vaikka tulli pysäyttäisi Suomen puolella, niin miksei kitara voinut olla maalattavana siellä? Kun ei kenelläkään ole todisteita, että tollanen one of a kind kitara on sieltä ostettu.... Suurempi ongelma on kitaran saaminen käsimatkatavarana koneeseen AA:n lennolla. |
Hynkel 14.05.2013 08:10:32 | |
---|
_psyklon_: Oon ensi kuussa menossa Jenkkeihin ja vaikka tulli pysäyttäisi Suomen puolella, niin miksei kitara voinut olla maalattavana siellä? Kun ei kenelläkään ole todisteita, että tollanen one of a kind kitara on sieltä ostettu.... Suurempi ongelma on kitaran saaminen käsimatkatavarana koneeseen AA:n lennolla. Sun pitää se pystyä todistamaan. Onnistuu helposti kun kitara kerran on mukanasi jo menomatkalla. Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají. |
Twinkle 14.05.2013 08:55:37 | |
---|
_psyklon_: Oon ensi kuussa menossa Jenkkeihin ja vaikka tulli pysäyttäisi Suomen puolella, niin miksei kitara voinut olla maalattavana siellä? Kun ei kenelläkään ole todisteita, että tollanen one of a kind kitara on sieltä ostettu.... Tullin kanssa homma on niin, että todistamisen taakka on kumminkin asiakkaalla, liput ja laput tuonnista ja viennistä pitää asiakkaan hommata itse ja jos niitä ei ole, niin se onkin sitten kusisempi homma asiakkaan kannalta. Niitä toki ei harmita yhtään ottaa sitä kitaraa talteen, asiakasta harmittanee enemmän. Suurempi ongelma on kitaran saaminen käsimatkatavarana koneeseen AA:n lennolla. En näe ongelmaa, tiedon saa kysymällä lentoyhtiöstä ja maksamalla niiden kuljetustaksan jos jotakin sellaista haluavat. |
Alfons Åberg 14.05.2013 09:00:08 | |
---|
Hynkel Belzepop: Sun pitää se pystyä todistamaan. Onnistuu helposti kun kitara kerran on mukanasi jo menomatkalla. Jep. Ei kannata yrittää tullia vastaan lähteä mihinkään "ette te voi todistaa"-argumenteilla perustuvaan nahisteluun. He tekevät hommaa työkseen, ja varmasti ovat kaikki metkut nähneet ennenkin. Yleensäkin olen sitä mieltä, että jos on arvokitaran tai muuta arvokasta saanut Suomeen menemällä suoraan vihreää linjaa, kannattaa asia pitää pitkälti omana tietonaan. En väitä, että Tulli mnettiä lukee, mutta näillä jutuilla on taipumusta levitä. Riittää kun on Vartissa tai City-lehdessä artikkeli "Harrastelijamuusikot salakuljettavat arvosoittimia" ja samaan juttuun käydään haastattelemassa jotain tullin pikkupomoa, niin aivan varma että kontrolli jossain määrin kiristyy. Siksi vähän peräänkuuluttaisin yhteistä vastuuta, ettei täällä huudeltaisi tyyliin "juokset vaan vihreetä linjaa ihan vitun lujaa ja sanot et Itiksen bussi tuli just nyt". Kuten sanoin, ei olisi ensimmäinen kerta kun Mnetissä kirjoittelua tuotaisiin esiin muissa medioissa. Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM |
Rämppy 14.05.2013 10:13:18 | |
---|
IntriguingMan: En väitä, että Tulli mnettiä lukee, mutta näillä jutuilla on taipumusta levitä. Todennäköisesti mnettiläisissäkin on jokunen tullin palveluksessa oleva. Oikein kunnollinen tullimies, joka aina tarkastaa passit ja tiketit :D En sitten malttanut olla sanomatta. |
Twinkle 14.05.2013 10:29:38 | |
---|
IntriguingMan: Yleensäkin olen sitä mieltä, että jos on arvokitaran tai muuta arvokasta saanut Suomeen menemällä suoraan vihreää linjaa, kannattaa asia pitää pitkälti omana tietonaan. En väitä, että Tulli mnettiä lukee, mutta näillä jutuilla on taipumusta levitä. En usko että tälläkään foorumilla on mitään uutta kenellekään, mitä ei olisi luettu ja koettu monessa paikassa entuudestaan. Eiköhän se ole tunnettu fakta, että tullin kusettaminen on riemukas harrastus johon osallistuu kaikki ihmisryhmät kaikilta aloilta, jo muinaiset roomalaiset pisti salapulloa kapsäkkiin kun hakivat viinaa ja tupakkaa virosta. Riittää kun on Vartissa tai City-lehdessä artikkeli "Harrastelijamuusikot salakuljettavat arvosoittimia" ja samaan juttuun käydään haastattelemassa jotain tullin pikkupomoa, niin aivan varma että kontrolli jossain määrin kiristyy. Siitähän ei olisi mitään haittaa, samalla kun kissaa nostetaan pöydälle niin sivutuotteena tullin toimintaan saattaisi tulla myös standardit eikä se perustuisi enää mielivaltaan. Vaikka tullilla on tarkat säännökset siitä mitä pitää tehdä, miten tehdään ja milloin tehdään, niin siitäkin huolimatta toimintatavat vaihtelee laidasta laitaan ihan jo tullipostissakin. |
tinde 14.05.2013 10:50:41 | |
---|
Imper: Huom! Olet kirjoittamassa yli 1057 päivää vanhaan aiheeseen! Jea, onko lisää kokemuksia tosta kitaran saamisesta matkustamoon takaisin tullessa Jenkeistä? Ootteko joutunut maksamaan ylimääräistä ja kuinka paljon? Tarviiko kysyä/ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle? Kiitos! Mun mielestä ei kannata kysellä liikaa etukäteen, se on varmin tapa maksaa ekstraa ja mahdollisesti paljonkin. Jos kitara on pehmeässä gigbagissa homma helpottuu huomattavasti, eli silloin eivät niin aktiivisesti yritä laittaa kitaraa ruumaan. 1) check in - kitara siis pehmeässä gigbagissa ja sanot että haluat sen ehdottomasti sisään matkustamoon + selität että kyseessä on arvoinstrumentti, one of a kind 2) check in - jos kitaran mukana kova laukku niin tsekkaa se vaikka erikseen tyhjänä ruumaan (maksaa luultavasti ekstraa) 3) turvatarkastus - eivät yleensä ihmettele joutavia 4) portilla ennen koneeseen menoa - en kyselisi yhtään mitn vaan kävelisin pokkana koneeseen sisälle. Jos kysyvät portilla jotain niin taas sama selitys soittimen ainutlaatuisuudesta. 5) koneeseen sisälle mennessä - kannattaa jutella lentoemojen kanssa että löytyisikö kitaralle paikka heidän kaapeistaan, vaatteiden ym. seasta. Yleensä aina löytyy kun esittää asiansa kohteliaasti. Nim. "kavereiden kertomaa" |
Laulava Kylätohtori 14.05.2013 10:52:13 | |
---|
Twinkle: Siitähän ei olisi mitään haittaa, samalla kun kissaa nostetaan pöydälle niin sivutuotteena tullin toimintaan saattaisi tulla myös standardit eikä se perustuisi enää mielivaltaan. Vaikka tullilla on tarkat säännökset siitä mitä pitää tehdä, miten tehdään ja milloin tehdään, niin siitäkin huolimatta toimintatavat vaihtelee laidasta laitaan ihan jo tullipostissakin. Saattaisi myös olla, että uusien säännösten ja toimintaohjeiden mukaan homma menisi vieläkin sekavammaksi. Jos homma olisi toimiakseen, niin kyllähän se nyt jo toimisi, mutta ei. Kuten sanoit, niin ei se nykyäänkään ole siitä kiinni, ettei riittävää ohjeistusta ym. olisi. Ihminen nyt vaan on sellainen, että kun se pääsee "vallan kahvaan", niin se alkaa nopeasti kuvitella kaikenlaista omasta erinomaisuudestaan... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
ancci 14.05.2013 18:44:36 | |
---|
Siis oletetaan että asuisin jenkeissä ja haluaisin tulla suomeen ja ottaa oman kitarani mukaan. Pitääkö sekin siis tullata? |
ancci 14.05.2013 18:44:36 | |
---|
Siis oletetaan että asuisin jenkeissä ja haluaisin tulla suomeen ja ottaa oman kitarani mukaan. Pitääkö sekin siis tullata? |
Klezberg 14.05.2013 19:17:46 (muokattu 14.05.2013 19:18:53) | |
---|
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Twinkle 14.05.2013 19:20:23 (muokattu 14.05.2013 19:24:24) | |
---|
ancci: Siis oletetaan että asuisin jenkeissä ja haluaisin tulla suomeen ja ottaa oman kitarani mukaan. Pitääkö sekin siis tullata? Toki, jenkkilän tullissa ilmoitat että olet menossa melan kanssa suomeen, saat siitä laput ja niillä lapuilla pääset sitten takaisin ilman ongelmia. Edit: ihan tarkkaan en tiedä miten se tapahtuu, mut esimerkiksi tuttujen käydessä kiertueella omat soittimet oli mukana juur vastaavalla menettelyllä. |
Klezberg 14.05.2013 19:23:42 | |
---|
Twinkle: Toki, jenkkilän tullissa ilmoitat että olet menossa melan kanssa suomeen, saat siitä laput ja niillä lapuilla pääset sitten takaisin ilman ongelmia. Tuota minäkin mietin, mutta riittääkös se Suomeen tultaessa? Tuo ATA Carnet hoitaa kyllä asian, siinä taitaa olla jokin valvonta että tavara tosiaan viedään takaisin? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |