Aihe: Irtoaako Fendereistä hevit ja rockit?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
aoi
09.03.2010 23:59:34
Jucciz: En mää oo koskaan ollut erityisen tulessa mistään ylimääräisistä häiriöäänistä, ehkä oon vaan outo.

No ei se kyllä kova juttu ole, että soiton vaimetessa mieletön hurina tervehtii olemassaolollaan.
weetube
10.03.2010 00:02:27
aoi: No ei se kyllä kova juttu ole, että soiton vaimetessa mieletön hurina tervehtii olemassaolollaan.

No juu,mutta se ei ehken ole sitä samaa hurinaa mitä tässä nyt haetaan ja tarkoitetaan.
Jucciz
10.03.2010 00:03:58
weetube: No juu,mutta se ei ehken ole sitä samaa hurinaa mitä tässä nyt haetaan ja tarkoitetaan.

Ööö... valistapa meitä.
aoi
10.03.2010 00:04:39 (muokattu 10.03.2010 00:06:34)
weetube: No juu,mutta se ei ehken ole sitä samaa hurinaa mitä tässä nyt haetaan ja tarkoitetaan.

Jooei olekaan, mutta kommentoinpa vaan hurinasta pitämättömyyden omituisuutta kun puhe lipsui ko. aiheeseen. Mutta ne kilinät ja kolinat ja ties mitkä "sivuäänet" joista puhuttiin, niistä pidän. Toisinku hurinasta.

..Ja olipas tosiaan jännä lause, ei voi väittää ymmärtäneensä ihan kokonaan mitä tarkoitettiin. Mut vastaan silti. (:
weetube
10.03.2010 00:13:52
Jucciz: Ööö... valistapa meitä.

Esim.Van Zandtin settejä kun olen käyttänyt stratoissa.Ja tällä hetkelläkin yhdessä stratossa keskimikki EI ole ns.toisinpäin käännetty niin soundi ja sellanen lievä roso/hurina on pelkästään plussaa.

Tulipahan epäselvä selostus...
weetube
10.03.2010 00:15:55
weetube: Esim.Van Zandtin settejä kun olen käyttänyt stratoissa.Ja tällä hetkelläkin yhdessä stratossa keskimikki EI ole ns.toisinpäin käännetty niin soundi ja sellanen lievä roso/hurina on pelkästään plussaa.

Tulipahan epäselvä selostus...

Käännetty=käämitty...Mitä mä oon ottanu?

Kiitos ja anteeks.
joku muu sikko
10.03.2010 08:51:12
Ritchie Blackmore ja Yngwie Malmsteenkin on tehneet heviä ja rokkia stratocastereilla ilman humpuukkereita. Kyä lähtee!
Mr. Speed
10.03.2010 08:55:59
joku muu sikko: Ritchie Blackmore ja Yngwie Malmsteenkin on tehneet heviä ja rokkia stratocastereilla ilman humpuukkereita. Kyä lähtee!

No mutta Rainbow ja Deep Purple ovatkin nössöille, ja Ynkälläkin on TUKKA!
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Mandarax
10.03.2010 09:09:53 (muokattu 10.03.2010 09:10:22)
joku muu sikko: Ritchie Blackmore ja Yngwie Malmsteenkin on tehneet heviä ja rokkia stratocastereilla ilman humpuukkereita. Kyä lähtee!

Mut eik tuo DM:n YJM (nykyään HS-4) olekin sinkun kokonen humppari, eli Ynkkä huijaa..!

E:ei osaa kirjoottaa..
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
LesPaul70
10.03.2010 09:11:36 (muokattu 10.03.2010 09:12:25)
Mr. Speed: No mutta Rainbow ja Deep Purple ovatkin nössöille

Dion aikaisessa Rainbow'ssa on 10x enemmän munaa kuin 99%:ssa nykyhevistä.

Itse asiaan. Mun mielestä oleellinen pointti on siinä, että yksikelaiset ja humbuckerit yksinkertaisesti soundaa erilaiselta. Sinkuissa on enemmän helinää/särmää/twängiä, humbuckerin soundi on paksumpi, tasaisempi ja hieman tummempi. Kyllä tuon eron kuulee selvästi esim. juuri monilla Yngwien levyillä. Tuollaisia hassuja poikkeuksia lukuunottamatta valtaosa levyillä kuuluvista hevisoundeista on juuri humbucker-soundeja, eli jos sellaista hakee, niin silloin on mun mielestä jotenkin nurinkurista lähteä etsimään sitä yksikelaisilla. Olkoonkin, että moneen muuhun tarkoitukseen ne ovat loistavia.

Mutta eikö tämä keskustelu ole käyty jo aiemminkin about 50 kertaa?
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Terry Pantheras
10.03.2010 09:16:23
Ainakin meikämannea häiritsee yksikelaisissa se jollain tapaa hallitsematon ja läpipistävä helinä, kilinä ja "maiskahtelu" kun soittaa isommilla säröillä ja kovalla volyymilla. Tämä ilmenee varsinkin dempatessa. Joten humbucker on minun kakunpala. Hurinoita ja muita häiriöitä saa huomattavasti lievennettyä siedettävälle tasolle - yksikelaisilla ja humppareilla - tekemällä kitaraan esim. kupariteipillä faradin häkin. Toimii, eikä tartte vältsisti edes kohinanpoistajia signaalitielle.
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Kivijalka
10.03.2010 09:22:05
LesPaul70: Dion aikaisessa Rainbow'ssa on 10x enemmän munaa kuin 99%:ssa nykyhevistä.

Ja 100x enemmän "Look out!" huutoja.
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
joku muu sikko
10.03.2010 09:26:20 (muokattu 10.03.2010 09:27:22)
No mitä kukakin sitten pitää hevinä. Jos tavoitteena on tämä nyky-metalli missä jynk jynkytetään mesa tai Engl-surinasäröillä trio niskalaukaus soundimaailmassa niin varmasti musikaalisuuden ja nyanssien täydellinen tappaminen ;) lopputuloksesta vaatii humbuckerit.
Vemmy
10.03.2010 10:10:32
joku muu sikko: No mitä kukakin sitten pitää hevinä. Jos tavoitteena on tämä nyky-metalli missä jynk jynkytetään mesa tai Engl-surinasäröillä trio niskalaukaus soundimaailmassa niin varmasti musikaalisuuden ja nyanssien täydellinen tappaminen ;) lopputuloksesta vaatii humbuckerit.

Tässä tulee taas mieleen se, kun myin Blue Voodooni poies. Ostajakandidaatin kitarapussista lepattivat D'Addarion kielten päät, joten tiesin jo mitä koesoitosta tuleman pitää. Itse kun en ikinä oikeastaan vääntänyt siitä vehkeestä gainia kakkosta isommalle, ja siltikin pakkas olemaan jo liikaa, niin tämä mies (poika) väänsi heti gainin tappiin, middlet nolliin ja menoks. No kaupat tuli, ja meni vaffain varmasti enempi siihen käyttöön ku oli tarkotettukin.

Joka tapauksessa, meikäläinen kun 15 vuoden humppareilla soittelun jälkeen vasta ottaa ensiaskeliaan ykskelasten maailmassa, niin täytyy sanoa että on se valtava se ero noitten välillä. Humppareilla vetelee puolihuolimattomasti ja vähän sinnepäin, ja aina kuulostaa lähes samalta, mutta ykskelasilla pitää opetella näköjään soittamaankin. Ja nykynen vahvistin vielä lisää soittamisen haastavuutta, enää ei tule kajarista ulos samaa pörinää, vaikka miten päin persettä soittais. Tai no, meikäläisen särömäärillä ny aina on jonkunlaisia nyansseja saanu aikaseks, tahattomasti varmaan suurimmaks osaks. ;)

Eli, se on miehestä kii, sanooko skitta hii, ja notta miltä se sitten omaan korvaan kuulostaa. Mulle kun ei tipu ylikompressoitu übergain-soundi, niin ykskelaset on ihan loistojuttu, ja tuo ihan hitosti vaihtoehtoja soundin ruuvaamiseen, mutta kyllä varmaan humpparit on se juttu niihin pörinöihin. Soundimieltymyksiä ku on yhtä monta ku soittajiakin. Kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista vaan, ei aina kannata vetää samoilla kamoilla ku kaikki muutkin samaa genreä soittaa. Jos tuntuu siltä et ykskelasilla saa itseään miellyttävän soundin, ni mitä sitä sit ihmettelemään. Ja sit ku löytyy molemmat kitarat, eli toinen ykskelasilla ja toinen humppareilla, ni huomaaki yhtäkkiä et niillähän voi vetää ihan samoja juttuja, kuulostaa vaan erilaiselta.

Vaan kumpi ompi parempi, Tampere vai Helsinki? Vastauksenhan tietävät kaikki... x)
Ketä kiinnostaa.
Kivijalka
10.03.2010 10:26:55
Vemmy: Tässä tulee taas mieleen se, kun myin Blue Voodooni poies. Ostajakandidaatin kitarapussista lepattivat D'Addarion kielten päät, joten tiesin jo mitä koesoitosta tuleman pitää.

Ankaraa fuusiojatsia?

http://www.daddario.com/DaddarioArt … age?ActiveID=2049&ArtistId=9950
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Terry Pantheras
10.03.2010 11:05:26
Vemmy: Tässä tulee taas mieleen se, kun myin Blue Voodooni poies.

...

Vaan kumpi ompi parempi, Tampere vai Helsinki? Vastauksenhan tietävät kaikki... x)

Tää sun kirjoitus nyt kuulosti niin asenteelliselta äijjjjjäilyltä, että oletan puolet olevan provoavaa huumoria... :) Oisko mitenkään mahdollista, että tuo humpparien ja ykskelaisten ero on nimenomaan soittotatsillinen ja soundillinen tottumiskysymys, eikä niinkään soittotaitokysymys?
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Jucciz
10.03.2010 11:08:39
Humppari ja yksikelainen ovat molemmat loistavia keksintöjä - niiltä ei vaan pidäkään odottaa samoja soundillisia ominaisuuksia, jotka luonnollisesti vaikuttavat myös yleensä soittotapaan.
kartar
10.03.2010 11:40:48 (muokattu 10.03.2010 11:46:38)
LesPaul70: Dion aikaisessa Rainbow'ssa on 10x enemmän munaa kuin 99%:ssa nykyhevistä.

Itse asiaan. Mun mielestä oleellinen pointti on siinä, että yksikelaiset ja humbuckerit yksinkertaisesti soundaa erilaiselta. Sinkuissa on enemmän helinää/särmää/twängiä, humbuckerin soundi on paksumpi, tasaisempi ja hieman tummempi. Kyllä tuon eron kuulee selvästi esim. juuri monilla Yngwien levyillä. Tuollaisia hassuja poikkeuksia lukuunottamatta valtaosa levyillä kuuluvista hevisoundeista on juuri humbucker-soundeja, eli jos sellaista hakee, niin silloin on mun mielestä jotenkin nurinkurista lähteä etsimään sitä yksikelaisilla. Olkoonkin, että moneen muuhun tarkoitukseen ne ovat loistavia.

Tarkennus/lisäys: Dion aikaisessa Rainbow:n Rising-albumissa on >10x enemmän munaa kuin 100%:ssa nykyhevistä.

Oheisista linkeistä löytyy näyteitä, jotka on vedetty stratoilla, joissa on tallassa tehoiltaan 23k oleva yksikelainen - Bare Knuckle pickupsin Sinner. Alemmassa näytteessä saundia vähän monipuolisemmin.

http://bareknucklepickups.co.uk/for … 8b748e5ec735dd7c8&topic=14611.0

http://bareknucklepickups.co.uk/for … 498b748e5ec735dd7c8&topic=122.0

Itse iskin omaan Ynkkä-stratooni kanssa tuollaiset tallaan(23k) ja kaulaan(15k). Mikit saundaavat yksikelaisilta, mutta teho on ihan tajuton. Tyrmäävät useimmat humpparit mennen tullen. :)
"I'd rather pay for a Marshall than get the others for free"
duc
10.03.2010 11:42:52
kartar: Itse iskin omaan Ynkkä-stratooni kanssa tuollaiset tallaan(23k) ja kaulaan(15k). Mikit saundaavat yksikelaisilta, mutta teho on ihan tajuton. Tyrmäävät useimmat humpparit mennen tullen. :)

Meneekös tuollaisissa dynamiikka myös humpparityylisesti lyttyyn, vai säilyykö yksikelaisten tuntuma?
kartar
10.03.2010 14:37:51
duc: Meneekös tuollaisissa dynamiikka myös humpparityylisesti lyttyyn, vai säilyykö yksikelaisten tuntuma?

Ei se mun mielestä mene lyttyyn. Soundi ei ole kovinkaan kompressoitu eikä läski, kuten esim. joissain high output -humppareissa, vaan ennemminkin todella Crunch.
"I'd rather pay for a Marshall than get the others for free"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)