Aihe: Kitaran pintojen ja osien puhdistus
1 2 3 4
Spirocore
20.08.2011 00:28:04

trih: En usko että auttaa. Gee käsittääkseni käyttää lakkaa eikä muovia viimeistelyssä. Eli normisti sen pinnan kuuluisi olla kerman värinen kaikkialta muualta paitsi teipin alta valkoinen (uv-säteily). Kun näin ilmon ajattelin että siinä on ainakin lakka pilalla teipin takia kun G:stä kyse. Nitro?

Käsittääkseni nitro, kyllä. Meneekö entisöimishommiksi? Jos, niin kuinkahan iso/kallis homma olisi kyseessä - eli voiko vain kyseisen kohdan pistää uusiksi vai täytyykö koko kansi hoitaa kerralla?
Ostan ohutkaulaisen Gibsonin!
Osteri
20.08.2011 01:39:57
Jos siinä kannessa on, kuten sanoit "vitivalkosessa kannessa on kermanvärinen jälki teipistä, ja komea, joskin haalea, EET DIK -teksti". Silloinhan se tarkoittaisi että ainakin jonkin pintakerroksen verran kansi on imaissut teipin ja tussin väriyhdistelmää sisäänsä ? Voisiko tuota verrata naarmuun?
Ensiapu saattais olla kaikkein hienojakoisin hiomatahna. Eli siitä pitää tahnalla ja pehmeällä kankaalla vaan jynssätä hieman, jotta ne töhnät omasta kerroksestaan hioutuvat/pyyhkiytyvät pois.

Jees, nyt alkaa varmaan tulla sitten kommenttia siitä ettei G:tä voi kohdella tuolla tavoin. Mutta jos lankku muuten on vitivalkoinen ja vain teipin kohta on tummunut, niin noin se vaalennetaan. Eli kerrosta pois hinkaten, tahna kuitenkin kiillottaa. Mä luulen että itse kokeilisin tuota. Ainakin kokeilisin jos ei parempaa ehdotusta tule.
Edellä kirjoitettu pätee vain jos valkoinen osa on yhtenäistä/halkematonta pintaa. Olen tahnoja käyttänyt moniin lakka ja maalipintoihin ja toistaiseksi hyvällä menestyksellä.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
trih
20.08.2011 02:54:59 (muokattu 20.08.2011 03:00:09)
Spirocore: Käsittääkseni nitro, kyllä. Meneekö entisöimishommiksi? Jos, niin kuinkahan iso/kallis homma olisi kyseessä - eli voiko vain kyseisen kohdan pistää uusiksi vai täytyykö koko kansi hoitaa kerralla?

Yllä kerrottiin jo ideoita. En tiedä noista aineista mitään ja uskon jonkun täällä tietävän kertovan järkevän idean. Tuo on kuitenkin jonkin sortin keräilykeppi niin maltti on valttia. Ei todellakaan kannata lähteä ilman varmaa tietoa tekemään mitään. Tai laitat siihen jonkun uv-säteilyä läpäisemättömän jutskan päälle ni ei tuu maalisävyeroja jos tuo on vaan lakkaan jäänyt. Re-fin kuulostaa järjettömältä idealta, koska keppi menettää arvonsa siinä enemmän kuin läikästä.

Edit

Jenkeistä viimeistään löytyy joku joka haluaa keräily-hetfieldin ja laittaa sen "samikseks" :) ja se maksaa hunajalla jos keppi muuten on ok.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Spirocore
20.08.2011 09:05:25

Osteri: Jos siinä kannessa on, kuten sanoit "vitivalkosessa kannessa on kermanvärinen jälki teipistä, ja komea, joskin haalea, EET DIK -teksti". Silloinhan se tarkoittaisi että ainakin jonkin pintakerroksen verran kansi on imaissut teipin ja tussin väriyhdistelmää sisäänsä ? Voisiko tuota verrata naarmuun?
Ensiapu saattais olla kaikkein hienojakoisin hiomatahna. Eli siitä pitää tahnalla ja pehmeällä kankaalla vaan jynssätä hieman, jotta ne töhnät omasta kerroksestaan hioutuvat/pyyhkiytyvät pois.

Jees, nyt alkaa varmaan tulla sitten kommenttia siitä ettei G:tä voi kohdella tuolla tavoin. Mutta jos lankku muuten on vitivalkoinen ja vain teipin kohta on tummunut, niin noin se vaalennetaan. Eli kerrosta pois hinkaten, tahna kuitenkin kiillottaa. Mä luulen että itse kokeilisin tuota. Ainakin kokeilisin jos ei parempaa ehdotusta tule.
Edellä kirjoitettu pätee vain jos valkoinen osa on yhtenäistä/halkematonta pintaa. Olen tahnoja käyttänyt moniin lakka ja maalipintoihin ja toistaiseksi hyvällä menestyksellä.

Tämä kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta toistaiseksi. Juu, näyttäisi siis että on imeytynyt lakkaan jonkun verran. Myymässähän tätä en siis tosiaan ole, ainakaan seuraavaan kahteenkymmeneen vuoteen, senverran loistokas keihäs on muuten kyseessä, niin mieluummin jynssään puhtaaksi. Vaikka sitten ihan vähän lakkapinnan kustannuksella. Muuten tuo on siis ihan mintissä kunnossa, ja melko edullisesti sain juuri tuon jäljen takia.

Hiomatahna on meikälle ennestään tuntematonta mönjää, joten ennen Googlettelua kyselen vielä että onkohan jotain valmistajia joista kannattaisi aloittaa tai joita pitää absoluuttisesti välttää? Ja siltä varalta että halua(isi)n välttyä omakätiseltä hinkkaamiselta, niin minnehän kannattaisi viedä mönjättäväksi?
Ostan ohutkaulaisen Gibsonin!
Osteri
21.08.2011 10:32:12
Spirocore: siltä varalta että halua(isi)n välttyä omakätiseltä hinkkaamiselta, niin minnehän kannattaisi viedä mönjättäväksi?

Kyllä sekin käy että laitetaan privaviestit ja voidaan jossain välissä katsastaa kitaran tilanne. Samoilla seuduilla kuitenkin ollaan. Tarkempia pohdintoja ja neuvoja on hankalaa antaa täällä palstoilla tässä vaiheessa.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
jones_1
02.10.2011 10:44:49
millä kannattaa kitaran kaula puhdistaa jotta käsi liukuu hyvin?
LaMotta
02.10.2011 10:49:33

jones_1: millä kannattaa kitaran kaula puhdistaa jotta käsi liukuu hyvin?

Jos tarkoitat kämmenen puolta niin tietynlainen lakkapinta luistaa vain hiottuna.
Antihumanisti
Eemil
02.10.2011 16:23:11
jones_1: millä kannattaa kitaran kaula puhdistaa jotta käsi liukuu hyvin?

Mikrokuituliina on mun mielestä paras tapa puhdistaa kitara ylipäätään.
korvaoo
16.07.2012 15:19:11 (muokattu 16.07.2012 18:46:44)
nostellaas vähän vanhaa topiccia kun aiheeseen sopivaista keskustelua tässä on, eli sitruunaöljystä kysymys: mitäs matskua tuo soitinliikkeistä saatava sitruunaöljy on, jotta onko ees sukua tälle terapiasitruunaöljylle (sitronelloli, Cymbopogon nardus)? tommosta kun sattu löytymään puteli että uskaltaiskohan tuota käyttää vai suosiolla hakea jotain tarkoitukseen soveltuvaa? sen verta testasin mahonkilautaan että rasvaista tököttiä tuo on ja sitruunan "tuoksu" räjäyttää tajunnan :D
kaikki paitsi on turhaa.
-septimisti-
18.07.2012 07:48:40 (muokattu 18.07.2012 08:04:43)
korvaoo: nostellaas vähän vanhaa topiccia kun aiheeseen sopivaista keskustelua tässä on, eli sitruunaöljystä kysymys: mitäs matskua tuo soitinliikkeistä saatava sitruunaöljy on, jotta onko ees sukua tälle terapiasitruunaöljylle (sitronelloli, Cymbopogon nardus)? tommosta kun sattu löytymään puteli että uskaltaiskohan tuota käyttää vai suosiolla hakea jotain tarkoitukseen soveltuvaa? sen verta testasin mahonkilautaan että rasvaista tököttiä tuo on ja sitruunan "tuoksu" räjäyttää tajunnan :D

Mun käsitykseni mukaan salaisuus sitruunaöljyn suosion takana onkin nimenomaan se haju. Noin käytännössä kai on ihan sama millä sen otelautansa valelee. Rypsyöljy vain esimerkiksi sattuu tuoksahtamaan melko irvokkaalta. Idea näissä öljyillä ja muilla lutrailussa on se, että sillä vähän saataisiin tukittua puun huokosia, ettei se ime itseensä kesäisin litratolkulla kosteutta ja etenkin ettei se sitten talvella täysin kuivahda ja halkeile.

Jos moisia probleemeita ei ole, niin öljypelleilyssä ei ole mitään järkeä. Sen kitaran hiplailu edes suurinpiirtein säännöllisesti omin rasva/räkä/lima ym. -sormin takaa sen, ettei normioloissa sitä puuta tarvitse öljyillä. Puhdistuksen kanssa näillä öljyillä ei ole oikein mitään tekemistä. Päinvastoin se viikottain sitruunatökötissä tahmeaksi uitettu kiinanbambu vain kerää entistä enemmän kaikenlaista roskaa & moskaa juuri näiden öljyjen luontaisten tököttimäisyyden vuoksi. Käsittelemättömän puun puhdistukseen vedessä kostutettu kangas ja tarvittaessa joku juuriharja tjsp. toimii mainiosti. Tosi paskaisissa tapauksissa pinttyneimmänkin saastan saa irti pikkiriikkisellä määrällä tärpättiä.

EDIT: Itse kysymykseen vastaus. Nuo musiikkiliikkeissä "lemon oilina" myytävät tökötit lienevät mineraaliöljyä johon on lisätty vähän sitruunan tuoksua.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Tuomoo
18.07.2012 12:05:11
-septimisti-: Mun käsitykseni mukaan salaisuus sitruunaöljyn suosion takana onkin nimenomaan se haju. Noin käytännössä kai on ihan sama millä sen otelautansa valelee. Rypsyöljy vain esimerkiksi sattuu tuoksahtamaan melko irvokkaalta. Idea näissä öljyillä ja muilla lutrailussa on se, että sillä vähän saataisiin tukittua puun huokosia, ettei se ime itseensä kesäisin litratolkulla kosteutta ja etenkin ettei se sitten talvella täysin kuivahda ja halkeile.

Rypsiöljy, kuten muutkin orgaaniset öljyt, vaan alkavat härskiintyä ajan mittaan, jonka takia niitä ei ole syytä kyttää otelaudan öljyämiseen. Mieluummin minä ainakin soitan sitruunantuoksuisella kitaralla kuin sellaisella, jonka otelauta haisee kuin myrkky ja on kauttaaltaan härskiintyneen ja homehtuneen ruokaöljyn peitossa.

Jos moisia probleemeita ei ole, niin öljypelleilyssä ei ole mitään järkeä. Sen kitaran hiplailu edes suurinpiirtein säännöllisesti omin rasva/räkä/lima ym. -sormin takaa sen, ettei normioloissa sitä puuta tarvitse öljyillä. Puhdistuksen kanssa näillä öljyillä ei ole oikein mitään tekemistä. Päinvastoin se viikottain sitruunatökötissä tahmeaksi uitettu kiinanbambu vain kerää entistä enemmän kaikenlaista roskaa & moskaa juuri näiden öljyjen luontaisten tököttimäisyyden vuoksi. Käsittelemättömän puun puhdistukseen vedessä kostutettu kangas ja tarvittaessa joku juuriharja tjsp. toimii mainiosti. Tosi paskaisissa tapauksissa pinttyneimmänkin saastan saa irti pikkiriikkisellä määrällä tärpättiä.

Ei kai sitä viikoittan suositellakaan öljysä uittamaan. Mä oon öljynnyt kitaroiden otelaudat kerran vuodessa, yleensä syksyisin, juuri sen vuoksi etteivät laudat talven aikana pauku halki. En myöskään allekirjoita tuota puhdistusväitettä, kyllä kun otelaudan öljyää _kevyesti_, ja sen jälkeen sen kiillottaa, niin aika paljon basgaam otelaudasta lähtee kiillotusliinaan. Ja ei, en soita likaisilla käsillä, vaan pesen käteni ennen soittamista.

EDIT: Itse kysymykseen vastaus. Nuo musiikkiliikkeissä "lemon oilina" myytävät tökötit lienevät mineraaliöljyä johon on lisätty vähän sitruunan tuoksua.

Niitähän ne ovat.
korvaoo
18.07.2012 13:45:54 (muokattu 18.07.2012 13:46:21)
asia siis siltäosin klaari, eli periaatteessa tuokin kelpaisi, vaan mahdan kokeilla ensin ainoaan todelliseen ongelmatapaukseen josta tokko muuten enää soitinta tulee, eli nosoon tuolla seinällä :)
kiitosta infosta
kaikki paitsi on turhaa.
antikristus
05.09.2016 09:46:32

Nostele tän aiheen ku en viitti alottaa uutta. Onko kukaa kiillottanu nauhoja karhunkielellä? Kaikki puhuu aina teräsvillasta mut tuntuu et jos karhunkieli ei oo liian karkeeta ni ois helpompi ku ei pöllyä metallihilettä.
Numb
05.09.2016 10:06:55

antikristus: Nostele tän aiheen ku en viitti alottaa uutta. Onko kukaa kiillottanu nauhoja karhunkielellä?

Eppäilenpä, että on liian karkeata. Jos niitä nauhoja pitää kiillottaa, niin gorgomyte toimii hyvin.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
iec
05.09.2016 11:30:05 (muokattu 05.09.2016 11:30:19)

antikristus: Nostele tän aiheen ku en viitti alottaa uutta. Onko kukaa kiillottanu nauhoja karhunkielellä? Kaikki puhuu aina teräsvillasta mut tuntuu et jos karhunkieli ei oo liian karkeeta ni ois helpompi ku ei pöllyä metallihilettä.

Itse olen käyttänyt tällaista hiomapaperin tapaista, joka on niin hienorakeista, että sillä ei varmasti saa tuhoja aikaan: https://www.thomann.de/gb/planet_waves_pw_frp_bund_polier_system.htm

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
arijuki
05.09.2016 11:36:51
iec: Itse olen käyttänyt tällaista hiomapaperin tapaista, joka on niin hienorakeista, että sillä ei varmasti saa tuhoja aikaan: https://www.thomann.de/gb/planet_waves_pw_frp_bund_polier_system.htm

-iec

Mites lakattu vaahteraotelauta? Teippiä?
The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
Osteri
05.09.2016 11:56:31
Vaahteraotelautaa olen yleensä työstänyt siten että koko kaula on irti. Ensiksi nauhojen välit suojataan maalarinteipillä ja sen jälkeen nauhat voi kiillottaa teräsvillalla. Pöly putsataan pois jottei mene sinne kolmen metrin päässä olevaan bodyyn missä mikit ja magneetit ovat :)

Teippi antaa hyvän varoetäisyyden siihen kaulan pintaan ja ennenkuin mitään naarmuja tulee niin kyllä siinä teippi ensin menee rullalle.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
iec
05.09.2016 12:36:54

arijuki: Mites lakattu vaahteraotelauta? Teippiä?

Teippiä otelautaan tai sitten käyttää tuon Planet Wavesin mukana tulevaa sapluunaa, jossa on parille eri levyiselle nauhalle kolo. Voi myös ostaa erikseen tällaisen metallisen sapluunan: https://www.thomann.de/fi/goeldo_ws045_fretboard_guard.htm

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
antikristus
05.09.2016 17:14:14

iec: Teippiä otelautaan tai sitten käyttää tuon Planet Wavesin mukana tulevaa sapluunaa, jossa on parille eri levyiselle nauhalle kolo. Voi myös ostaa erikseen tällaisen metallisen sapluunan: https://www.thomann.de/fi/goeldo_ws045_fretboard_guard.htm

-iec

Mulla on tommonen, on aika näppärän ohut et nauha näkyy hyvin melkee kokonaa ja riittää seiskallekkii koko otelaudalle.
ÄrGee
05.09.2016 20:02:30
antikristus: Nostele tän aiheen ku en viitti alottaa uutta. Onko kukaa kiillottanu nauhoja karhunkielellä? Kaikki puhuu aina teräsvillasta mut tuntuu et jos karhunkieli ei oo liian karkeeta ni ois helpompi ku ei pöllyä metallihilettä.

Juuri hinkkasin karhunkielellä, ja hyvin lähti hapettumat nauhoista. Nyt liukuu kivasti :)
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)